Gemeente Zoetermeer - gemeentelijke Coördinatieregeling van de vaststelling bestemmingsplan Dwarstocht 2019 en besluit hogere waarden voor geluid en omgevingsvergunningen

Logo Zoetermeer

Burgemeester en wethouders van Zoetermeer maken bekend, dat op grond van de gemeentelijke coördinatieregeling (artikel 3.8 en artikel 3.32 Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) de volgende besluiten met ingang van 26 maart 2021 gedurende zes weken gelijktijdig ter inzage worden gelegd:

  • Het besluit Hogere waarde geluid van 26 januari 2021;

  • Het op 15 maart 2021 door de gemeenteraad gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan Dwarstocht 2019. Daarbij heeft de gemeenteraad tevens besloten dat geen exploitatieplan wordt opgesteld.

  • De omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen gebouw zijnde, of van werkzaamheden (2.1, 1e lid onder b Wabo) van 22 maart 2021;

  • De omgevingsvergunning voor het vellen van een houtopstand (2.2, 1e lid, onder g Wabo) van 22 maart 2021;

  • De omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk (2.1, 1e lid, onder a Wabo), het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg (2.2, 1e lid, onder d Wabo) en het maken van een uitweg (2.2, 1e lid, onder e Wabo) van 22 maart 2021. 

De Crisis- en herstelwet is van toepassing.

Toelichting

Met de gemeentelijke coördinatieregeling worden de betrokken besluiten gezamenlijk voorbereid en gelijktijdig bekendgemaakt. Ook vindt bundeling van rechtsbescherming plaats zodat een belanghebbende kan volstaan met het indienen van één beroepschrift tegen één of meer van de gecoördineerd vastgestelde besluiten.

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan heeft betrekking op het gebied dat wordt begrensd door de Oostweg, de Franklinstraat, de Aralmeer en de woningen aan het Slotermeer. Het doel van het bestemmingsplan is om de realisatie van een woonwijk met 205 woningen mogelijk te maken. Op deze locatie was voorheen bedrijvigheid gevestigd. Omdat de ontwikkeling van woningen niet mogelijk is binnen de geldende bestemming, wordt het bestemmingsplan herzien.

Naar aanleiding van de zienswijzen en ambtshalve is het bestemmingsplan op enkele onderdelen aangepast. De aanpassingen zijn benoemd in de Nota van aanpassingen en de Nota van beantwoording zienswijzen die bij het bestemmingsplan en het raadsbesluit behoren. Het bestemmingsplan is daarom gewijzigd vastgesteld.

Omgevingsvergunningen

Voor het realiseren van de woonwijk Happy Days / Dwarstocht is een aantal omgevingsvergunningen nodig. De volgende omgevingsvergunningen zijn nodig:

  • -

    Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen gebouw zijnde, of van werkzaamheden (2.1, 1e lid onder b Wabo);

  • -

    Omgevingsvergunning voor het vellen van een houtopstand (2.2, 1e lid, onder g Wabo);

  • -

    Omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk (2.1, 1e lid, onder a Wabo), het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg (2.2, 1e lid, onder d Wabo) en het maken van een uitweg (2.2, 1e lid, onder e Wabo).

Naar aanleiding van de zienswijzen en ambtshalve zijn de omgevingsvergunningen op enkele onderdelen aangepast. De aanpassingen zijn opgenomen in de betreffende omgevingsvergunningen.

Besluit hogere waarden geluid

In de toekomstige woonwijk Happy Days / Dwarstocht worden voor een aantal woningen de voorkeurswaarden uit de Wet geluidhinder overschreden. Dit is vanwege de geluidbelasting van het wegverkeer op de Oostweg en Franklinstraat. Burgemeester en wethouders hebben voor deze woningen hogere waarden geluid vastgesteld conform het gemeentelijk Hogere waarden beleid.

Terinzagelegging vastgestelde besluiten

Het bestemmingsplan, de omgevingsvergunningen, het besluit Hogere waarden geluid en bijbehorende stukken liggen met ingang van 26 maart 2021 ter inzage bij de Omgevingsbalie in het Stadsforum aan het Stadhuisplein 1 te Zoetermeer.

Het bestemmingsplan met bijbehorende stukken is daarnaast ook digitaal raadpleegbaar op www.ruimtelijkeplannen.nl. De rechtstreekse link naar het plan is:

http://www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.0637.BP00086-0003

Instellen van beroep

Met ingang van 27 maart 2021 bestaat gedurende zes weken (tot en met 7 mei 2021) de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen het besluit om het bestemmingsplan vast te stellen, tegen het besluit om hogere waarden geluid vast te stellen en tegen de omgevingsvergunningen.

Deze mogelijkheid staat open voor belanghebbenden die tijdig hun zienswijzen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan hebben ingediend, dan wel kunnen aantonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn geweest.

Verder kan een ieder beroep instellen tegen de wijzigingen die de gemeenteraad bij haar vaststellingsbesluit heeft aangebracht in het bestemmingsplan.

Daarnaast kan met ingang van 27 maart 2021 gedurende zes weken door belanghebbenden beroep worden ingesteld tegen het besluit om op grond van artikel 6.12 Wro geen exploitatieplan vast te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Beroepschriften moeten worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

NB. Op dit besluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeldt in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Verzoek om voorlopige voorziening

Degene die beroep heeft ingesteld kan een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen treden in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt, tenzij gedurende die termijn naast het instellen van beroep ook een voorlopige voorziening is gevraagd. In dat geval treedt het besluit niet in werking tot op dat verzoek is beslist.

Een verzoek om voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Griffierecht

Voor het instellen van het beroep of het aanvragen van een verzoek om voorlopige voorziening moet griffierecht worden betaald. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Raad van State, telefoonnummer 070-4264426.

Informatie

Let op: In verband met de Corona-maatregelen is de Omgevingsbalie niet op de gebruikelijke tijden geopend.

Deze publicatie is digitaal raadpleegbaar op de website van de gemeente Zoetermeer:

www.zoetermeer.nl/dwarstocht.

Heeft u naar aanleiding van deze publicatie een vraag of wilt u de besluiten met bijbehorende stukken inzien, dan kunt u terecht bij het Stadsforum aan het Stadhuisplein 1 te Zoetermeer. U dient daarvoor eerst een afspraak te maken via het digitale afspraakformulier dat u aantreft en in kunt vullen op https://afspraakmaken.zoetermeer.nl/date-and-time.

Voor het maken van een afspraak of een mondelinge toelichting kunt u ook bellen naar telefoonnummer 14 079.

De bronbestanden zijn beschikbaar gesteld via https://validator.ruimtelijkeplannen.nl/web-roi/index/showManifest?organizationId=zoetermeer&striVersion=STRI2008 (onder NL.IMRO.0637.BP00086-0003).

Zoetermeer, 25 maart 2021

Burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

de secretaris,

de burgemeester,

B.J.D. Huykman

M. Bezuijen

 

Naar boven