Verkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – tijdelijke ontsluiting Tudor Gardens

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: Verwijderen haaientanden, plaatsen stopbord en instellen 30km-zone

Nummer: X.2021.01609

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

In het zuiden van Hoofddorp wordt de woonwijk Tudor Gardens ontwikkeld. De woonwijk wordt aan de oostzijde begrensd door de Hoofdweg Westzijde. Ten zuiden van Tudor Gardens ligt de Bennebroekerweg. Ten westen ligt de wijk in aanbouw (Tudorpark). Het eerste noordelijke deel van Tudor Gardens (Tudor Gardens Noord) is inmiddels bewoond en bestaat uit 70 woningen. In het midden wordt momenteel een appartementencomplex gebouwd en in het zuiden, tegen de Bennebroekerweg aan, wordt binnenkort begonnen met de bouw van Tudor Gardens Zuid. Zowel Tudor Gardens Noord als Zuid worden, net als de meeste overige verblijfsgebieden, ingericht voor een maximumsnelheid van 30km/uur.

Momenteel gaat zowel het bewonersverkeer van Tudor Gardens Noord als het bouwverkeer van het appartementencomplex, naar de Bennebroekerweg via een tijdelijke weg van puinverharding, die tussen Bennebroekerweg 575 en Bennebroekerweg 577 uitkomt. Voor langzaam verkeer is de definitieve ontsluiting naar de Hoofdvaart Westzijde beschikbaar.

Om het bouwverkeer van het appartementencomplex en het bouwverkeer van Tudor Gardens Zuid te scheiden van het bewonersverkeer van Tudor Gardens Noord, worden drie tijdelijke wegen aangelegd in plaats van de huidige ontsluiting:

- een bouwweg voor de bouw van het appartementencomplex, welke naar het bouwterrein van Tudor Park zal gaan;

- een bouwweg voor Tudor Gardens Zuid, welke naar de Bennebroekerweg zal gaan; Deze komt ten oosten van de huidige tijdelijke weg van puinverharding;

- Eeen nieuwe tijdelijke weg voor bewoners van Tudor Gardens Noord, welke aansluit op de parallelweg van de Bennebroekerweg (ten westen van huisnummer 579).

De huidige ontsluiting van puinverharding zal komen te vervallen.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de nieuwe tijdelijke ontsluitingsweg voor bewoners van Tudor Gardens Noord. Deze weg wordt gebruikt, totdat het bouwverkeer van Tudor Gardens niet meer aanwezig is en Tudor Gardens via Tudorpark is ontsloten. Dat zal naar verwachting maximaal 2 jaar zijn. Voor deze nieuwe tijdelijke ontsluiting is de asfaltverharding in juli reeds aangebracht.

Momenteel gaat het fietspad dat langs de Bennebroekerweg ligt, ter hoogte van de nieuwe aansluiting over in een fietsstraat, welke parallel aan de Bennebroekerweg loopt. Deze route is onderdeel van het hoofdfietsroutenetwerk. De fietsstraat is voor autoverkeer een éénrichtingsweg en voor fietsers een tweerichtingsweg. De fietsstraat ligt in een 30km-zone en is een erftoegangsweg voor de nog te bouwen woningen aan deze weg. Op de hoofdrijbaan van de Bennebroekerweg geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Verkeer dat vanaf de Bennebroekerweg de fietsstraat wil inrijden moet voorrang verlenen aan het fietsverkeer in beide richtingen. Dit is momenteel aangegeven d.m.v. haaientanden. De nieuwe tijdelijke weg voor bewoners van Tudor Gardens Noord, sluit aan op het punt waar het fietspad overgaat in de fietsstraat en dit is ook het punt waar de toegang tot de fietsstraat voor autoverkeer zich bevindt.

 

Volgens de richtlijnen van het CROW hoort de toegang van de 30km-zone op een zijstraat te zijn voorzien van een inritconstructie. Deze ontbreekt momenteel op de toegang naar de parallelle fietsstraat. Aangezien de 70 woningen van Tudor Gardens Noord via de tijdelijke nieuwe weg worden ontsloten is een inritconstructie bij de toegang gewenst. Hierbij dient het fietsverkeer van en naar het fietspad en de fietsstraat voorrang te behouden en zo min mogelijk hinder te ondervinden.

Om het verkeer dat uit de nieuwe tijdelijke weg komt extra te attenderen op de fietsers in twee richtingen en daarmee tegelijk de fietsers meer veiligheid te bieden zal er ook een stopverplichting worden ingesteld. Tevens zal het schrikhek BB18 verplaatst worden, om het zicht op naderende fietsers te verbeteren. Daarnaast zal langs de tijdelijke weg verlichting worden aangebracht tot en met de kruising met het fietspad.

De maatregelen hebben als doel de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van bewoners van Tudor Gardens en (fiets)verkeer op de Bennebroekerweg te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. het verwijderen van de huidige haaientanden (artikel 80 RVV 1990) aan het begin van de fietsstraat op de Bennebroekerweg;

2. het realiseren van een inritconstructie aan het begin van de fietsstraat op de Bennebroekerweg (niet verkeersbesluitplichtig);

3. het plaatsen van een stopstreep (artikel 79 RVV 1990) en verkeersbord B7 (stop) met onderbord OB503OB502 (kruisende fietsers in twee richtingen) uit bijlage I van het RVV 1990, voor verkeer komende uit de tijdelijk ontsluitingsweg van Tudor Gardens Noord voor het oversteken van het fietspad;

4. het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u voor Tudor Gardens, door het (ver)plaatsen van bord A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 aan (naar) het begin van de tijdelijke ontsluitingsweg.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer TBZ-CT-TSI-65.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. Door het aanleggen van aparte wegen voor bewoners en voor bouwverkeer kunnen de bewoners veilig en comfortabel de wijk bereiken. Door het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur wordt de verkeerssituatie veiliger en wordt de leefbaarheid bevorderd.

 

Bedrijven

Het betreft de tijdelijke toegang tot een woonwijk. De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door de vormgeving van de wijk is er geen doorgaand verkeer door Tudor Gardens mogelijk. De desbetreffende wegen zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer kan door de aanpassing van de maximumsnelheid en de stopverplichting in geringe mate hinder ondervinden, waardoor hun belang licht wordt geschaad.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van het langzaam verkeer. De snelheid van het gemotoriseerde verkeer wordt beperkt en zij zijn bij het verlaten van Tudor Gardens verplicht te stoppen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Landbouwverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor Landbouwverkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van de bewoners en langzaam verkeer.

De belangen van gemotoriseerd verkeer worden enigszins geschaad door de snelheidsbeperking en de stopverplichting. De belangen van de weggebruikers die door de maatregelen worden gebaat, wegen zwaarder dan de belangen van de weggebruikers die zijn gebaat bij de maatregelen.

Er zijn geen redenen om aan te nemen dat er andere belanghebbenden zijn, die door de bovengenoemde maatregelen onevenredig worden benadeeld.

 

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen, verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat het geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn en bovendien vooral hierbij gediend zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-02-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer TBZ-CT-TSI-65, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

1. het verwijderen van de haaientanden conform artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 aan het begin van de fietsstraat op de Bennebroekerweg in Hoofddorp;

 

2. Het instellen van een 30 km/u zone in de wijk Tudor Gardens door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” aan het begin van de tijdelijke ontsluitingsweg;

 

3. het instellen van een stopverplichting voor verkeer komende uit de tijdelijk ontsluitingsweg van Tudor Gardens Noord voor het oversteken van het fietspad door het plaatsen van een bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB503OB502 en door het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990;

 

4. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-3-2021.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven