Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2021, 12677 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2021, 12677 | Overig |
deelt op grond van artikel 17f, tweede lid, van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling mee dat het plan van aanpak voor de waardeoverdracht van kleine pensioenen is vastgesteld.
Deze bekendmaking zal met toelichting en het plan van aanpak in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 8 maart 2021
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
1: Aanleiding, planning en doel |
2 |
2: De planning van de uitgaande waardeoverdrachten per uitvoerder |
2 |
3: Monitoring van de uitvoering van het plan |
3 |
Bijlage 1: Planning uitgaande overdrachten per pensioenuitvoerder |
4 |
Bijlage 2: Lijst 23 pensioenuitvoerders meer dan 10.000 uitgaande waardeoverdrachten |
7 |
Op 1 maart 2018 is de Wet waardeoverdracht klein pensioen van kracht geworden. De wetgever beoogt met de automatische waardeoverdracht het behoud van de pensioenbestemming van kleine pensioenen te waarborgen. In deze wet is vastgelegd dat onder bepaalde voorwaarden pensioenuitvoerders het recht op de automatische waardeoverdracht ook mogen toepassen op de bestaande kleine pensioenen die vanwege einde dienstverband zijn ontstaan vóór 1 januari 2018. Hiervoor geldt de voorwaarde dat de pensioenuitvoerders in gezamenlijkheid met het Pensioenregister een plan voor de gefaseerde automatische waardeoverdracht van kleine pensioenen opstellen (verder: het plan). Pensioenuitvoerders zijn na vaststelling van het onderhavige plan verplicht het plan (met de planning) te volgen. In het plan wordt geanticipeerd op de aangekondigde wetswijziging van de Wet waardeoverdracht klein pensioen.1 Een waardeoverdracht mag enkel plaatsvinden als dit conform de dan geldende wetgeving mogelijk is (zie pagina 7).
In dit plan wordt aangegeven:
– in welke periode de individuele pensioenuitvoerders hun waardeoverdrachten moeten uitvoeren;
– hoe de pensioenuitvoerders uitvoering moeten geven aan het plan;
– wat er gebeurt als de planning niet wordt gehaald.
De planning betreft de periode van 1 april 2021 t/m 31 december 2023.
Het plan is opgesteld door de pensioenuitvoerders in overleg met Stichting Pensioenregister. Het doel van het plan is zorgdragen voor een beheerste en efficiënte overdracht van het ‘stuwmeer’ aan kleine pensioenen van vóór 2018. In dit plan wordt daarom rekening gehouden met de belangen van zowel de overdragende als de ontvangende pensioenuitvoerders. De ontvangende uitvoerders hebben namelijk een acceptatieplicht voor inkomende waardeoverdrachten, maar moeten die kunnen uitvoeren met inachtneming van de wettelijke termijnen en communicatieverplichtingen. Ook is de capaciteit van het Pensioenregister (dat een belangrijke schakel in het proces vormt) meegenomen. De afspraken in dit plan zijn bindend en gelden voor de hele pensioensector.
Dit plan is opgesteld door de koepelwerkgroep Waardeoverdracht klein pensioen (verder: koepelwerkgroep WOKP) in afstemming met Stichting Pensioenregister. De koepelwerkgroep WOKP bestaat uit vertegenwoordigers van zowel de Pensioenfederatie als het Verbond van Verzekeraars als van de volgende pensioenuitvoerders/pensioenuitvoeringsorganisaties: MN, TKP Pensioen, AZL, PGGM, APG, PH&C, PGB pensioendiensten, Achmea pensioenservices, Stipp en de verzekeraars Achmea en Allianz.
De koepelwerkgroep blijft actief tijdens de uitvoering van het plan en zal periodiek bijeenkomen voor de monitoring van de uitvoering van het plan. Via het emailadres waardeoverdracht@pensioenfederatie.nl is de koepelwerkgroep bereikbaar voor pensioenuitvoerders met vragen of opmerkingen over de uitvoering van het pla.
In bijlage 1 is de planning opgenomen welke pensioenuitvoerders in welke periode hun kleine pensioenen die zijn ontstaan voor 1 januari 2018 bij het Pensioenregister moeten aanmelden en in geval dat er een pensioenuitvoerder is waarnaar de overdracht kan plaatsvinden, moeten overdragen.
Voor een beheerste uitvoering van alle overdrachten is het noodzakelijk om onderscheid te maken tussen de pensioenuitvoerders die meer en pensioenuitvoerders die minder dan 10.000 overdrachten gaan uitvoeren.
Instructie pensioenuitvoerders met meer dan 10.000 te verwachten uitgaande overdrachten Er zijn 23 pensioenuitvoerders (zie bijlage 2 voor de lijst met namen) die meer dan 10.000 uitgaande overdrachten verwachten uit te voeren. Aan hen wordt verzocht de overdrachten in gelijke wekelijkse porties te verdelen over de periode die hen is toegewezen. De planning is per maand opgesteld. Als de grote 23 pensioenuitvoerders alle uitgaande overdrachten van één maand, op hetzelfde moment in de maand doen, zou dit tot problemen leiden bij ontvangende pensioenuitvoerders met een beperkte inkomende capaciteit. Getallenvoorbeeld: uitvoerder X gaat 64.000 pensioenen voor overdracht aanbieden aan het Pensioenregister. In de planning heeft deze pensioenuitvoerder 2 maanden toegewezen gekregen. Pensioenuitvoerder X moet zijn overdrachten in acht wekelijkse porties van 8.000 bij het Pensioenregister aanbieden (de werkelijke aantallen overdrachten zijn na reactie van Pensioenregister pas bekend. Instructie pensioenuitvoerders met minder dan 10.000 te verwachten uitgaande waardeoverdrachten Deze pensioenuitvoerders kunnen binnen de aangegeven periode zelf besluiten op welke wijze de waardeoverdrachten geïnitieerd worden. Dit mag in één keer, of verspreid over de verschillende weken in de toegewezen overdrachtsperiode |
Door onvoorziene omstandigheden is het mogelijk dat een pensioenuitvoerder niet aan het plan kan voldoen2. Hoe dient de pensioenuitvoerder dan te handelen?
Procesafspraken:
– Bij constatering van het niet kunnen nakomen van de planning informeert de overdragende pensioenuitvoerder de toezichthouder DNB via het emailadres cwo@DNB.nl Daarnaast wordt ook de koepelwerkgroep geïnformeerd via het emailadres waardeoverdracht@pensioenfederatie.nl
– De overdragende pensioenuitvoerder meldt de koepelwerkgroep het aantal kleine pensioenen dat niet is overgedragen.
– De koepelwerkgroep verzamelt alle meldingen over het niet kunnen nakomen van de planning. Dit wordt periodiek binnen de koepelwerkgroep afgestemd en door de pensioenkoepels besproken met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de toezichthouders.
– De koepelwerkgroep en pensioenuitvoerders kunnen geen wijzigingen aanbrengen in het plan.
In het plan wordt rekening gehouden met een overloopperiode van 8 maanden (mei-december 2023), waarin de overdracht opnieuw gepland wordt van de kleine pensioenen die niet volgens planning konden worden overgedragen.
– Voldoet een pensioenuitvoerder niet aan de planning, dan zal door de koepelwerkgroep WOKP in overleg met de pensioenuitvoerders een moment in de overloopperiode worden besproken waarop die betreffende uitvoerder alsnog de waardeoverdrachten moet uitvoeren.
– Op basis van de meldingen over het niet nakomen van de planning zal de koepelwerkgroep, in afstemming met alle pensioenuitvoerders, in januari 2023 een aanvullende planning opstellen voor de invulling van de overloopperiode die de maanden mei-december 2023 betreft.
– Op voordracht van de uitvoerders en de Stichting Pensioenregister, en na advies van de toezichthouders, stelt de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de aanvullende planning van de overloopperiode als addendum op het plan vast. Het plan inclusief addendum wordt bekend gemaakt in de Staatscourant.
Als de overdragende pensioenuitvoerder tot de 23 pensioenuitvoerders behoort (van bijlage 2), is in de planning rekening gehouden met een gelijkmatige verdeling van de overdrachten over de geplande periode. Het aantal geplande overdrachten van één maand kan niet overgedragen worden naar de overige maanden van de overdrachtsperiode van die betreffende pensioenuitvoerder. Daarmee zouden de aantallen in de overige maanden hoger worden dan waarmee rekening is gehouden bij het opstellen van het plan. Hierdoor ontstaan capaciteitsproblemen bij de ontvangende pensioenuitvoerder.
Getallenvoorbeeld: Uitvoerder X heeft 96.000 kleine aanspraken die bij het Pensioenregister worden aangeboden voor automatische waardeoverdracht en volgens de planning een overdrachtsperiode van 3 maanden. Deze uitvoerder hoort bij de grote 23 en moet dus de aantallen verdelen in gelijkmatige wekelijkse porties, in zijn geval 96.000/12=8.000 per week. Als deze uitvoerder in één maand niet 32.000 pensioenen bij het Pensioenregister kan aanbieden (en bij positieve respons kan overdragen), mag het niet aangeboden deel niet meer worden aangeboden in het restant van de toegewezen overdrachtsperiode. |
De overdrachten van kleine pensioenen die zijn ontstaan bij een collectieve beëindiging kunnen onder de huidige wetgeving niet worden overgedragen via het systeem van automatische waardeoverdracht kleine pensioenen. De aangekondigde wijziging van de Wet waardeoverdracht klein pensioen beoogt de overdracht van deze kleine pensioenen mogelijk te maken (verder: de wetswijziging). De beoogde inwerkingtreding van de wijziging is 1-1-2022. In het plan wordt geanticipeerd op de aangekondigde wetswijziging, waardeoverdrachten die pas kunnen plaatsvinden na de wetswijziging, zijn pas vanaf 1-1-2022 ingepland.
Indien de wetswijziging niet op 1-1-2022 in werking treedt, wordt de planning vanaf 1-1-2022 aangepast. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
– De waardeoverdrachten die in 2022 of 2023 zijn ingepland en die volgens de dan geldende wetgeving mogen worden overgedragen, worden conform de planning uitgevoerd.
– De waardeoverdrachten die in 2022 of 2023 zijn ingepland en die volgens de dan geldende wetgeving niet mogen worden overgedragen (bijvoorbeeld ook indien een pensioenuitvoerder niet met zekerheid kan vaststellen of aan de voorwaarden wordt voldaan), worden gekenmerkt als overdrachten die niet binnen de toegewezen overdrachtsperiode kunnen worden overgedragen. Deze overdrachten worden niet uitgevoerd op het geplande moment, en schuiven automatisch naar de overloopperiode.
– Voor het inrichten van de overloopperiode geldt de tekst van het begin van deze paragraaf. De overloopperiode eindigt uiterlijk 31-12-202
Naam pensioenuitvoerder |
Maand(en) waarin uitgaande overdracht moet plaatsvinden |
---|---|
U0003-St. Pf. Openbare Bibliotheken |
Oktober 2021 |
U0005-AEGON |
Mei t/m juli 2021 + april t/m juni 2023 |
U0010-Allianz |
April 2021 + januari 2022 |
U0013-Stichting Pensioenfonds Capgemini Nederland |
April 2022 |
U0018-Nationale-Nederlanden Levensverzekering Mij N.V. |
Maart t/m mei 2022 |
U0022-Hagee Stichting |
Januari 2022 |
U0028-Leidsche Verzekering Maatschappij N.V. |
Januari 2022 |
U0045-Pensioenstichting Transport |
Juni 2022 |
U0051-St. Bpf. voor het Kappersbedrijf |
Februari 2022 |
U0057-Stichting Pensioenfonds Essity |
Augustus 2022 |
U0058-Stichting Pensioenfonds A.C. Nielsen |
Oktober 2021 |
U0073-Pensioenfonds HP |
April 2021 |
U0084-Stichting Pensioenfonds Coram |
Januari 2022 |
U0086-St. Pensioenfonds van de Grolsche bierbrouwerij |
Oktober 2021 |
U0096-Aegon inzake AMF |
Augustus 2022 |
U0097-Stichting Algemeen Pensioenfonds KLM |
Januari 2022 |
U0098-Stichting Pensioenfonds Provisum |
Januari 2022 |
U0102- Aegon inzake BFM |
Augustus 2022 |
U0106-Stichting Pensioenfonds Notariaat |
Februari 2022 |
U0109-St. Bpf. voor de Banden- en Wielenbranche |
April 2022 |
U0114-St. Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij |
Februari 2022 |
U0116-BPL Pensioen |
November 2022 |
U0117-Pensioenfonds Particuliere beveiliging |
Februari 2022 |
U0119-VLEP |
Augustus + september 2021 |
U0122-St. Bedrijfspensioenfonds voor het Bakkersbedrijf |
Oktober 2022 |
U0123-St Bpf mode- interieur- tapijt- en textielindustr. |
Juni + juli 2021 |
U0125-Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Waterbouw |
Januari 2022 |
U0126-SBZ Pensioen |
Augustus t/m november 2021 |
U0129-Pensioenfonds Beton |
Februari 2022 |
U0130-bpfBOUW |
September 2022 |
U0131-Bpf. Detailhandel |
Maart t/m juli 2022 |
U0134-Bpf Foodservice |
Augustus + september 2021 |
U0135-St Bpf Grooth in Vlakglas, Verf, Glas & Glazeniers |
Mei 2021 |
U0136-Bpf. Hibin |
Januari 2022 |
U0138-Pensioenfonds PNO Media |
Maart 2022 |
U0139-PME (Pensioenfonds van de Metalektro) |
September 2021 |
U0140-Bpf. Meubel |
Juni 2022 |
U0141-Reiswerk Pensioenen |
Januari 2022 |
U0146-Pensioenfonds Vervoer |
Mei t/m juli 2022 |
U0149-Bpf. Levensmiddelen |
Augustus t/m november 2021 |
U0150-Bpf. Schilders |
Februari 2022 |
U0151-BPF Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf |
Maart + april 2022 |
U0162-St. "De Samenwerking" (Pf. voor het Slagersbedr.) |
Februari 2022 |
U0169-Stichting Pensioenfonds General Electric Nederland |
Januari 2022 |
U0171-Stichting Heineken Pensioenfonds |
Januari 2022 |
U0178-Stichting Mars Pensioenfonds |
September 2021 |
U0180-Stichting Metro Pensioenfonds |
September t/m november 2021 |
U0182-Stichting MPF |
Januari 2022 |
U0183-Stichting Nedlloyd Pensioenfonds |
Oktober 2021 |
U0193-Stichting Ondernemingspensioenfonds Mn Services |
Januari 2022 |
U0202-Stichting Pensioenfonds ABP |
Augustus t/m november 2022 |
U0203-Stichting Brocacef Pensioenfonds |
Januari 2022 |
U0210-Stichting Pensioenfonds AVEBE |
Mei + juni 2021 |
U0213-Stichting Pensioenfonds Abbott Nederland |
Oktober 2021 |
U0219-Ahold Delhaize Pensioen |
April 2021 |
U0221-Stichting Pensioenfonds APF |
Mei + juni 2021 |
U0232-Stichting Pensioenfonds Astellas |
Mei 2022 |
U0234-Stichting Pensioenfonds Atradius Nederland |
Oktober 2021 |
U0241-Stichting Pensioenfonds BP |
September 2021 |
U0264-Stichting Pensioenfonds Cargill B.V. |
Augustus 2022 |
U0274-Stichting Pensioenfonds Staples |
Januari 2022 |
U0277-Pensioenfonds DSM Nederland (PDN) |
Januari 2022 |
U0279-Stichting Pensioenfonds 'De Fracties' |
Januari 2022 |
U0284-Stichting Pensioenfonds Delta Lloyd |
Augustus 2022 |
U0285-Stichting Pensioenfonds Deutsche Bank Nederland |
Mei 2021 |
U0292-Stichting Pensioenfonds PepsiCo Nederland |
Januari 2022 |
U0298-Stichting Pensioenfonds ERIKS |
Januari 2022 |
U0310-Stichting Pensioenfonds Flexsecurity |
April t/m juli 2021 |
U0312-Stichting Pensioenfonds Forbo |
Mei 2021 |
U0318-Stichting Pensioenfonds Gasunie |
Mei 2021 |
U0319-Stichting Pensioenfonds Pon – Ring K |
Mei 2022 |
U0320 – Pon – Ring G |
Mei 2022 |
U0335-Henkel |
Mei 2022 |
U0342-Stichting Pensioenfonds Honeywell |
Januari 2022 |
U0343-Stichting Pensioenfonds Hoogovens |
Januari 2022 |
U0349-SPIN |
Mei 2021 |
U0351-Pensioenfonds ING |
Juni 2022 |
U0356-Stichting Pensioenfonds Invista |
November 2022 |
U0360-St. Pf. Johnson Diversey "Pensura" |
Mei 2021 |
U0363-Stichting Pensioenfonds KLM Cabinepersoneel |
Januari 2022 |
U0365-Stichting Pensioenfonds KPN |
Januari 2022 |
U0369-Stichting Pensioenfonds Koninklijke Cosun |
Januari 2022 |
U0377-Stichting Pensioenfonds Lloyd's Register Nederland |
Oktober 2021 |
U0380-Stichting Pensioenfonds MSD |
Mei 2021 |
U0386-Pensioenfonds Medewerkers Apotheken |
Januari 2022 |
U0393-Pensioenfonds Metaal en Techniek |
Oktober + november 2021 |
U0404-Stichting Pensioenfonds NIBC |
Juni 2022 |
U0419-Het Nederlandse pensioenfonds – Pensioenkring Owase |
Januari 2022 |
U0421-Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer |
Januari 2022 |
U0422-Stichting Pensioenfonds Openbare Apothekers |
November 2021 |
U0434-Stichting Pensioenfonds Pon Ring P |
Mei 2022 |
U0439-Stichting Pensioenfonds Randstad |
Februari 2022 |
U0440-Pensioenfonds Recreatie |
Juli 2022 |
U0447-Stichting Pensioenfonds Robeco |
Mei 2021 |
U0448-Stichting Pensioenfonds Rockwool |
November 2021 |
U0451-Pensioenfonds SABIC (SPF) |
Januari 2022 |
U0458-Stichting Pensioenfonds SNS REAAL |
Februari 2022 |
U0461-Stichting Pensioenfonds Sagittarius |
Mei 2021 |
U0471-St. Pf. Smurfit Kappa Nederland |
September 2022 |
U0484-Stichting Pensioenfonds TDV |
September 2021 |
U0485-Pensioenfonds Thales Nederland |
Februari 2022 |
U0486-Stichting Pensioenfonds TNO |
Juni 2022 |
U0487-Pensioenfonds PostNL |
Februari 2022 |
U0497-Stichting Pensioenfonds Trespa |
Oktober 2021 |
U0498-Pensioenfonds UWV |
April 2022 |
U0500-APF Unilever Nederland, Kring Progress |
Februari 2022 |
U0510-Stichting Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM |
Februari 2022 |
U0520-PWRI |
Februari 2022 |
U0528-Pensioenfonds Witteveen + Bos |
Februari 2022 |
U0529-Stichting Pensioenfonds Wolters Kluwer Nederland |
Februari 2022 |
U0536-Pensioenfonds Zorg en Welzijn |
Januari t/m april 2023 |
U0538-Stichting Pensioenfonds van De Nederlandsche Bank |
Februari 2022 |
U0539-ABN AMRO Pensioenfonds |
Februari 2022 |
U0543-Pensioenfonds NLR |
April 2021 |
U0547-Stichting Pensioenfonds voor Dierenartsen |
Augustus 2021 |
U0548-Stichting Pensioenfonds voor Fysiotherapeuten |
Oktober + november 2021 |
U0551-StiPP |
April 2021 t/m April 2022 |
U0554-Stichting Pensioenfonds voor Verloskundigen |
November 2021 |
U0555-Pensioenfonds Architectenbureaus |
Februari 2022 |
U0557-Pensioenfonds PGB |
Augustus t/m oktober 2021 |
U0561-Stichting Pensioenfonds voor de Woningcorporaties |
Februari 2022 |
U0563-IFF Pensioenfonds |
Februari 2022 |
U0565-Stichting Personeelspensioenfonds APG |
Februari 2022 |
U0568-Stichting Philips Pensioenfonds |
Februari 2022 |
U0574-Stichting Rabobank Pensioenfonds |
April t/m juli 2021 |
U0575-Roba Pensioenfonds |
Februari 2022 |
U0576-SSPF |
Oktober 2021 |
U0580-Stichting Spoorwegpensioenfonds |
Februari 2022 |
U0581-Stichting Sportfondsen Pensioenfonds |
Februari 2022 |
U0583-Stichting TOTAL Pensioenfonds Nederland |
April 2021 |
U0589-Stichting Will Niemeijer Pensioenfonds |
Mei 2021 |
U0592-Stichting-Telegraafpensioenfonds 1959 |
Augustus 2021 |
U0602-Stichting Pensioenfonds Croda |
Februari 2022 |
U0635-STIP |
Augustus t/m november 2021 |
U0670-Stichting Pensioenfonds Achmea |
September + oktober 2021 |
U0682-Bpf. Zoetwaren |
Februari 2022 |
U0685-BeFrank PPI N.V. |
Juni 2021 + Februari 2022 |
U0690-ABN AMRO Pensioenen |
Februari 2022 |
U0693-SNPS |
November 2021 |
U0695-Stichting ING CDC Pensioenfonds |
Augustus 2022 |
U0696-Stichting NN CDC pensioenfonds |
Augustus 2022 |
U0701-J&J Pension Fund OFP |
September 2021 |
U0705-Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Zuivel en aanverwante industrie |
April 2021 |
U0706-Euroclear Pension Fund OFP |
Januari 2022 |
U0707-LifeSight |
April 2021 |
U0710-TNT Express |
Februari 2022 |
U0713-APF Unilever Nederland, Kring Forward |
Februari 2022 |
U0719-United Pensions AbbVie |
Oktober 2021 |
U0720-Stap Pensioenkring Eastman |
Februari 2022 |
U0721-Centraal Beheer Algemeen Pensioenfonds |
April + mei 2022 |
U0722-Stap Pensioenkring SVG |
Februari 2022 |
U0730-De Nationale Algemeen Pensioenfonds |
Juli 2022 |
U0731-United Pensions Stamicarbon |
Oktober 2021 |
U0732-Stap Pensioenkring Holland Casino |
Januari 2022 |
U0733-Stap Pensioenkring 1 |
Januari 2022 |
U0734-Stap Pensioenkring 2 |
Maart 2023 |
U0736-DuPont European Pension Fund |
Oktober 2021 |
U0740-Stap Pensioenkring Douwe Egberts |
Januari 2022 |
U0741-Stap Pensioenkring Ballast Nedam |
Januari 2022 |
U0743-UnitedPensions Hewitt Nederland |
Oktober 2021 |
U0744-Aegon Cappital B.V. |
Januari 2022 |
U0749-UnitedPensions Alcon |
Oktober 2022 |
Overloopperiode |
Mei – december 2023 |
De 23 pensioenuitvoerders in onderstaande lijst moeten het totaal aantal uitvragen bij het Pensioenregister verdelen in gelijke wekelijkse porties over de maand(en) die zij toegewezen hebben gekregen.
Artikel 17f, tweede lid, van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling bepaalt dat de pensioenuitvoerders, in overleg met de Stichting Pensioenregister, een plan maken voor de gefaseerde uitvoering van de waardeoverdracht van kleine pensioenen waarvoor binnen zes maanden na 1 januari 2020 bij het pensioenregister een opgave is gevraagd.
Het plan van aanpak wordt op voordracht van de pensioenuitvoerders en de Stichting Pensioenregister, en na advies van de toezichthouders, vastgesteld. In deze bekendmaking is de vaststelling van het plan van aanpak opgenomen. Het plan van aanpak wordt als bijlage bij de bekendmaking gepubliceerd.
Toezichthouders De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben positief geadviseerd over het plan van aanpak. De AFM vraagt aanvullend aandacht voor onderstaande punten tijdens de uitvoering van het plan:
Zoals bekend wordt in de pensioensector de komende jaren hard gewerkt aan de uitwerking en de implementatie van het pensioenakkoord. In diezelfde periode wordt het plan uitgevoerd. De AFM merkt om deze reden op dat het van belang is dat pensioenuitvoerders het plan volgens planning kunnen uitvoeren naast hun activiteiten ten behoeve van de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.
Zowel voor de reguliere kleine waardeoverdrachten als voor de waardeoverdrachten uit het plan zal over enkele jaren een evaluatie van de wetgeving plaatsvinden. Bij deze evaluatie is van belang dat het aantal geslaagde en niet-geslaagde waardeoverdrachten per pensioenuitvoerder gemeten wordt. Hier moet bij de uitvoering van het plan door pensioenuitvoerders rekening mee worden gehouden.
De AFM vertrouwt erop dat pensioenuitvoerders er alles aan doen om de deelnemers bij de uitvoering van het plan tijdig, correct, duidelijk en evenwichtig te informeren, en dat deze informatie aansluit op de behoeften en kenmerken van deelnemers. Ondanks dat de deelnemer bij de uitvoering van het plan geen keuze krijgt voorgelegd, is het belangrijk dat pensioenuitvoerders transparant zijn over wat er met het pensioen van deelnemers gebeurt.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Onder een onvoorziene omstandigheid valt ook een situatie van een niet tijdige inwerkingtreding van een wetswijziging waarop is geanticipeerd bij het opstellen van het plan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-12677.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.