Vaststelling 60km-zone parallelstructuur tussen Ees en Odoorn (Odoornerstraat Ees en Borgerderweg Odoorn), aanwijzing langs liggend nieuw verplicht fietspad, en verplicht fiets-/bromfietspad (ged.) bij oversteek aansluiting Hoofdstraat Exloo + bijbehorende verkeerstekens, o.a. voorrangsregeling aansluiting Exloo op N-34

Logo Borger-Odoorn

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit :

 

Wettelijke grondslag:

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020 is gemandateerd aan de Manager Realisatie, Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen;

Besluitverplichting:

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Dat uit oogpunt van:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Het gewenst is om:

Een 60 km/uur zone in te stellen op de infrastructuur langs de N-34 voor de Odoornerstraat vanaf de komgrens Ees en de Borgerderweg tot aan de komgrens Odoorn, m.u.v. het tracé Odoornerstraat tussen Hoofdstraat en aansluiting N-34. En het fietspad langs deze wegen aan te merken als verplicht fietspad, eveneens met uitzondering van het gedeelte tussen Hoofdstraat en aansluiting N-34, dat wordt aangemerkt als verplicht fiets-/bromfietspad, voorzien van de vereiste verkeersborden. En de maatregel te voorzien van een aantal in het besluit genoemde ondersteunende verkeersborden;

Motivering:

De wegen genoemd in de titel van dit besluit zijn gelegen in de gemeente Borger-Odoorn en de gemeente is ook beheerder van deze wegen. In het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) zijn bovengenoemde wegen gecategoriseerd als erftoegangsweg (buiten de bebouwde kom). Erftoegangswegen zijn geschikt voor het uitwisselen van verkeersstromen, op zowel wegvakken als kruispunten. Volgens de principes van Duurzaam Veilig en de richtlijnen van het CROW dient op erftoegangswegen (buiten de bebouwde kom) een maximumsnelheid te gelden van 60 km/uur. Langs deze wegen ligt een vrij liggend fietspad, dat intensief wordt gebruikt voor woon-/schoolverkeer, woon-/werkverkeer en toeristisch verkeer. Het gedeelte fietspad langs de Borgerderweg tussen Hoofdstraat Exloo en bestaande afslag Odoorn zal nog worden aangelegd.

De nieuwe parallelstructuur is ontstaan c.q. ontstaat door de reconstructie van de N-34, waarbij de ongelijkvloerse aansluiting Exloo is ontstaan. Aanstaande is een verdere verbetering van de N-34, waarbij de afslag Odoorn-noord komt te vervallen en bij Klijndijk een geheel nieuwe ongelijkvloerse aansluiting zal ontstaan.

De provincie zegt zelf over de reconstructie van de N-34 bij een verkeersbesluit over het vervallen van afslag Odoorn-noord: “In het kader van het duurzaam en veilig inrichten van de N34 worden bestaande gelijkvloerseaansluitingen vervangen door ongelijkvloerse aansluitingen. In 2021 wordt een nieuwe ongelijkvloerseaansluiting gerealiseerd ter hoogte van de Slenerweg. Vanwege de realisatie van deze ongelijkvloerseaansluiting, wordt de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord (Borgerderweg/N34) opgeheven.Vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord hoeft afslaand verkeerkomende vanuit Groningen niet meer op de hoofdrijbaan af te remmen en stil te staan om te wachtenop tegemoetkomend verkeer. Tevens is door het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord, geen sprake meer van oprijdend- en/of afslaand verkeer vanaf en naar de N34. Vanwege hetopheffen van de gelijkvloerse aansluiting en daarmee ook het verdwijnen van de voornoemdeverkeersbewegingen is er geen noodzaak om de verkeerssnelheid van 70km/u,tussen km 71.850 en km 72.350 te handhaven. De N34 is een stroomweg waar een maximumsnelheidvan 100 km/h geldt, vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord en hetverdwijnen van de hiermee samenhangende verkeersmaatregelen zal op dit deel van de N34 eenmaximumsnelheid van 100km/u worden ingesteld”;

 

 

Overleg politie:

In overeenstemming met artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie, regio Noord-Nederland. De politie heeft bij brief van 18 februari 2021, kenmerk 20210128000953, positief geadviseerd met betrekking tot deze verkeersmaatregel;

 

BESLUITEN:

 

  • 1.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale toepassing, een 60 km/uur zone in te stellen op de parallelstructuur N-34, tussen Ees en Odoorn, voor de Odoornerstraat en Borgerderweg, op de volgende locaties:

    • a.

      op de Odoornerstraat ter hoogte van de komgrens bij het kombord van het dorp Ees;

    • b.

      op de Odoornerstraat nabij de aansluiting Exloo N-34 (noordkant);

    • c.

      op de Borgerderweg nabij de aansluiting Exloo N-34 (zuidkant/Hoofdstraat);

    • d.

      op de Borgerderweg ter hoogte van de komgrens bij het kombord van het dorp Odoorn;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van verkeersborden het vrij liggende verplichte fietspad en een stukje verplicht fiets-/bromfietspad aan te geven, tussen Ees en Odoorn, langs de Odoornerstraat en Borgerderweg, op de volgende locaties:

    • a.

      op het fietspad langs Odoornerstraat ter hoogte van de kruising met het Bodenpad, het verkeersbord G11-verplicht fietspad, van bijlage 1 van het RVV 1990;

    • b.

      op het fietspad langs Odoornerstraat ter hoogte van de aansluiting op de N-34 (noord- en zuidkant), de verkeersborden G12a-verplicht fiets-/bromfietspad, van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund door borden D103/104-bromfietsers van rijbaan verwisselen;

    • c.

      nabij de aansluiting van de Hoofdstraat Exloo (noord- en zuidkant) op de parallelstructuur N-34 de verkeersborden G12a-verplicht verplicht fiets-/bromfietspad (3x), van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund door borden D103/104-bromfietsers (1x) van rijbaan verwisselen;

    • d.

      nabij de aansluiting van de Hoofdstraat Exloo (zuidkant) op de parallelstructuur N-34 het verkeersbord G11-verplicht fietspad (richting Odoorn), van bijlage 1 van het RVV1990;

    • e.

      nabij de onderdoorgang van de N-34 en parallelstructuur van de Boswachter Meelkerlaan met fietspad, de verkeersborden G11-verplicht fietspad (2x) en J24-waarschuwing voor fietsers en bromfietsers, van bijlage 1 van het RVV 1990;

    • f.

      op het fietspad ter hoogte van Borgerderweg 23, het verkeersbord G11-verplicht fietspad van bijlage 1 van het RVV 1990, dwars geplaatst en met onderpijlen links en rechts, ten behoeve van aansluiting zijweg op het fietspad;

    • g.

      op het fietspad langs Borgerderweg ter hoogte van het begin van het fietspad in Odoorn en ter hoogte van Liniekampen in Odoorn, het verkeersbord G-11 (3x), van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    ter aanvulling en ondersteuning van de verkeersmaatregel, en waarmee het tracé van de Odoornerstraat van Hoofdstraat tot en met de aansluiting op de N-34 tevens buiten de 60 km/uur zone wordt gehouden, nog de volgende verkeersborden te plaatsen, op de volgende locaties:

    • a.

      op het Bodenpad ter hoogte van de kruising met de Odoornerstraat, het verkeersbord B6-verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, van bijlage 1 van het RVV 1990;

    • b.

      komend vanaf de rotonde N-34 net na de rotonde het verkeersbord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van onderbord OB701-afbuigende voorrangsweg;

    • c.

      de rotonde naderend net voor de rotonde, het verkeersbord B2-voorrangsweg;

    • d.

      op de Odoornerstraat komend vanaf ter hoogte van de aansluiting N-34 het verkeersbord B6-verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg;

    • e.

      op de Odoornerstraat komend vanaf Hoofdstraat Exloo ter hoogte van de aansluiting N-34 het verkeersbord B5-voorrangskruispunt zijweg rechts, voorzien van onderbord OB701-afbuigende voorrangsweg;

    • f.

      op de Odoornerstraat komend vanaf rotonde N-34 ter hoogte van de kruising met de Hoofdstraat, het verkeersbord B4-voorrangskruispunt zijweg links, voorzien van onderbord OB701-afbuigende voorrangsweg;

    • g.

      op de Hoofdstraat Exloo ter hoogte van de kruising met de Odoornerstraat, het verkeersbord B5-voorrangskruispunt zijweg rechts, voorzien van onderbord OB701-afbuigende voorrangsweg;

    • h.

      op het fietspad langs Odoornerstraat/Borgerderweg nabij de kruising met de Hoofdstraat Exloo, het verkeersbord B6-verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg (3x);

  • 4.

    de volgende verkeersborden te verwijderen, op de volgende locaties:

    • a.

      op de Borgerderweg ter hoogte van Borgerderweg 23/zijweg de verkeersborden B4-voorrangskruispunt zijweg rechts, en B5-voorrangskruispunt zijweg links;

    • b.

      op de zijweg ter hoogte van Borgerderweg 23 nabij de kruising met de Borgerderweg het verkeersbord B6-verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg;

  • 5.

    en één en ander uit te voeren conform het bij dit besluit behorende en gevoegde bebordingsplan.

 

Exloo, 3 maart 2021.

Namens burgemeester en wethouders,

G.B.H. Rossèl,

Manager Realisatie, Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.

Inwerkingtreding

Het verkeersbesluit treedt in werking direct na bekendmaking ervan in de Staatscourant.

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn, Postbus 3, 7875 ZG Exloo.

Het maken van bezwaar heeft geen opschortende werking op de inwerkingtreding van dit besluit.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

naam en adres van de indiener(s);

de dagtekening;

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is (“Verkeersbesluit 60 km-zone parallelstructuur N-34 Ees-Odoorn”);

de gronden van het bezwaar.

Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven