Verkeersbesluit: Instellen 30km/h-zone binnen de bebouwde kom, Vlodrop-Station en uitbreiding van de 30 km/h-zone.

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z20-017652

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Om de maximum snelheid van 50 km per uur op de Boslaan/Station binnen de bebouwde kom van het gehucht/buurtschap Vlodrop-Station terug te brengen naar 30 km per uur. En de 30 km/h-zone uit te breiden richting het oosten tot voorbij hotel St. Ludwig.

 

Motivering

De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 3 november 2016 het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, GVVP 2016-2021, vastgesteld. Verder heeft de gemeenteraad van Roerdalen op 2 november 2017 de categorisering 30-60km/u voor alle wegen vastgesteld.

De maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u en buiten de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 60 km/uur.

De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt en een efficiënte inzet van de beschikbare financiële middelen.

Binnen de bebouwde kom van Montfort wordt de categorisering van de wegen in fasen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.

 

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetron strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden  

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Bebording 30 km per uur zone

De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 2 november 2017 de categorisering 30-60km/u voor alle wegen vastgesteld.

Door het vaststellen van deze categorisering is er een mogelijkheid ontstaan om ook de geldende snelheid terug te brengen naar 30 km per uur. In dit kader wordt uitvoering gegeven aan het beleid (GVVP 2016 – 2021). Concreet betekent dit dat de huidige borden A0150 worden vervangen door de nieuwe borden A0130. Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur. Deze worden uitgevoerd door middel van bebording aan één zijde van de rijbaan opgehangen aan de onderzijde van het kombord en markering dubbele streep met 30 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.

De bebording komt op de volgende locatie:

- Boslaan/Station, huidige locatie kombord, zijnde ca. 50 meter vanaf huisnummer 2 Vlodrop-Station;

- Boslaan/Station, huidige locatie kombord, zijnde ca. 90 meter vanaf huisnummer 16 Vlodrop-Station;

- Boslaan/Station, huidige locatie verkeersbord A0160, zijnde ca. 50 meter vanaf huisnummer 22 hotel St. Ludwig.

 

Belangenafweging

Overwegende dat:

- Volgens de principes van Duurzaam Veilig deze wegen gekenmerkt kunnen worden als erftoegangswegen;

- Bij een erftoegangsweg de nadruk op de verblijfsfunctie ligt en de verkeersfunctie ondergeschikt is;

- Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming is met de richtlijnen voor een erftoegangsweg;

- De wegen niet beschikken over rijbaanmarkering of over fietsstroken of fietspaden en de kruispunten zijn ingericht als gelijkwaardige kruispunten wat inhoudt dat verkeer van rechts voorrang heeft;

- De instelling van een 30 km/u als zodanig noodzakelijk is ter verzekering van de veiligheid en bescherming van de weggebruikers en ter voorkoming/beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast dan wel aantasting van het karakter of de functie van de verblijfsgebieden;

- In verblijfsgebieden de intensiteit en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer op de wegen binnen zo’n gebied laag dienen te blijven om ruimte te bieden voor uitoefening van verblijfsactiviteiten (wonen, spelende kinderen, parkeren enzo.);

- De maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving;

- De verblijfsgebieden dusdanig ingericht zullen worden dat de maximum toegestane snelheid teruggebracht kan worden tot 30 km/u;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij negatief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op woensdag 9 december 2020.

Besluit:

  • I.

    De 30 km per uur zone Boslaan/Station (bibeko) in te stellen en het uitbreiden van de 30 km per uur zone, middels het plaatsen van de verkeersborden (RVV 1990):

    • 1.

      A1 (30 km) ter hoogte huidige locaties kombord op de Boslaan;

    • 2.

      A1 (30 km) ter hoogte huidige locatie verkeersbord A0160 op de Boslaan.

    • 1.

      A1 (30 km) ter hoogte kombord Montfort op de Vlootveestraat;

  • II.

    Een en ander uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening.

 

St. Odiliënberg, 20 augustus 2020

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,  

 

G (Guus) Brings

Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z20-017652 Instellen 30 km/h-zone binnen de bebouwde kom, Vlodrop-Station en uitbreiding van de 30 km/h-zone"

  • d)

    de gronden van het bezwaar Z20-017652 Instellen 30km/h-zone binnen de bebouwde kom, Vlodrop-Station en uitbreiding van de 30 km/h-zone.

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven