Gemeente Twenterand - verkeersbesluit - inrichten twee parkeerplaatsen voor een elektrische auto tegenover het perceel - Jan de Wittstraat 2, Vriezenveen

Logo Twenterand

Onderwerp

Inrichten twee parkeerplaatsen voor een elektrische auto tegenover het perceel Jan de Wittstraat 2 in Vriezenveen.

Inleiding

Wij hebben een schriftelijke aanvraag ontvangen voor het inrichten van een parkeerplaats voor het laden van een elektrische auto. De wenselijk locatie bevindt zich op een rij vrij liggende parkeerplaat-sen naast het perceel Jan de Wittstraat 2. (Omdat er twee aansluitingen aan één paal zitten worden meteen twee parkeerplaatsen als zodanig ingericht).

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van Burgemeester en Wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

Hij heeft aangegeven geen bezwaar tegen dit besluit te hebben.

Gemeentelijk Mobiliteitsplan

Dit besluit past binnen de doelstellingen van de paragraaf ‘Duurzame mobiliteit’ van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Hierin staat ook omschreven dat van de gemeente verwacht mag worden dat zij een regisserende en faciliterende rol speelt wanneer het om dit thema gaat.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Met name voor elektrische voertuigen. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

Verder zal dit besluit bijdragen aan ‘het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik’.

Beoordeling

De locatie betreft een plantsoentje waar 6 reguliere parkeerplaatsen zijn aangelegd. De laadpaal zou komen tussen de meest noordelijk gelegen parkeerplaats en de parkeerplaats die daarnaast ligt. De laadpaal zal precies in het midden van beide parkeerplaatsen geplaatst worden. Op die manier kun-nen twee elektrische auto’s worden geladen. Zie hiervoor ook bijgaande foto. (De oorspronkelijke aanvraag betreft een particulier verzoek voor de meest noordelijk gelegen parkeerplaats).

Afwegingen;

  • -

    De laadpaal heeft twee aansluitingen en staat precies tussen de laatste en de één na laatste parkeerplaats van een rij. Naast de aanvrager kunnen straks ook andere e-rijders gebruik maken van deze locatie.

  • -

    Er blijven voldoende parkeerplaatsen over voor ‘niet e-rijders’.

  • -

    De aanvrager woont aan de Vondelstraat. Die locatie is niet geschikt voor het plaatsen van een laadpaal. De aanvrager is echter bereid om enkele tientallen meters te lopen van- en naar de locatie aan de Jan de Wittstraat.

  • -

    Bij de gewenste locatie van de laadpaal staan veel vrijstaande woningen en woningen van het type twee onder één kap. Voor parkeren kan men gebruik maken van de eigen oprit.

  • -

    Het ‘verlies’ van twee parkeerplaatsen aan de Jan de Wittstraat (lage parkeerdruk) weegt niet op tegen de winst die behaald kan worden doordat één parkeerplaats aan de Vondelstraat (hoge parkeerdruk) vrij komt.

  • -

    Er worden steeds meer elektrische auto’s aangeschaft. Een reguliere auto wordt hierop ingeruild.

    Het ‘verlies’ aan reguliere parkeerplaatsen is relatief en waarschijnlijk van korte duur.

Uitvoering

Het inrichten van de twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s gebeurt door aansluiting en plaat-sing van een laadpaal met twee aansluitingen. Daarnaast worden de benodigde verkeersborden RVV E4 (parkeerplaats) met een onderbord voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en pijlfiguraties geplaatst. De locatie is te zien op bijgaande foto.

Financiën

Nu blijkt dat er gegarandeerde afname zal zijn wordt de plaatsing en aansluiting gratis uitgevoerd door Allego (hiermee hebben wij een contract).

Eindconclusie

Het inrichten van twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s past binnen de doelstellingen van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Het betreft hier met name de paragraaf over Duurzame Mobiliteit.

Er is een zorgvuldige belangenafweging geweest. Het besluit om over te gaan tot het inrichten van genoemde parkeerplaatsen kan genomen worden.

Besluit

Wij hebben besloten om:

  • 1.

    Twee reguliere parkeerplaatsen van de rij gelegen naast het perceel Jan de Wittstraat 2 in Vriezenveen zodanig in te richten dat deze uitsluitend gebruikt kunnen worden voor het laden van elektrische auto’s.

  • 2.

    Een verkeersbord RVV E4 (parkeerplaats) te plaatsen.

  • 3.

    Een onderbord te plaatsen voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’.

    en twee pijlfiguraties die naar de beide parkeerplaatsen verwijzen.

  • 4.

     Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Vriezenveen, 16 februari 2021  

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

medewerker beleidsuitvoering verkeer

J. Rijkeboer

wethouder verkeer en vervoer

B J Harmsen

Bezwaar

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

Naar boven