Regeling tot wijziging van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018

22 februari 2021

Nr: BS 2021003371

De Staatssecretaris van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 5.10, tweede lid, van de Wet luchtvaart en artikel 19, eerste lid, onderdeel e, van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De begripsbepaling ‘MilATCC Schiphol’ vervalt.

2. In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen wordt een begripsbepaling ingevoegd, luidende:

militaire luchtverkeersdienstverlener:

instantie die namens de Minister van Defensie is belast met de luchtverkeersdienstverlening aan en de coördinatie van het militaire luchtverkeer;.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede, derde en vierde lid worden als volgt gewijzigd:

In de aanhef wordt ‘MilATCC Schiphol’ vervangen door ‘de militaire luchtverkeersdienstverlener’.

2. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘MilATCC Schiphol’ vervangen door ‘de militaire luchtverkeersdienstverlener’.

b. Onderdeel g komt te luiden:

  • g. EHTRA 11

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    53°03'34.81"N 005°43'31.28"E;

    met de klok mee met een boog (straal van 10 nautische mijlen vanuit positie 53°13'30.98"N 005°45'09.12"E) naar

    53°11'54.75"N 006°01'34.10"E;

    terug naar beginpunt;

    van 3.000 ft AMSL tot FL 095;.

c. Onderdeel h komt te luiden:

  • h. EHTRA 14 (Drente)

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°57'16.00"N 007°11'15.00"E;

    langs de Nederlands-Duitse grens naar

    52°19'56.00"N 007°03'20.00"E;

    52°18'11.00"N 006°46'27.00"E;

    52°28'08.00"N 006°28'30.00"E;

    52°38'21.00"N 006°20'00.00"E;

    52°41'17.00"N 006°20'00.00"E;

    52°41'57.00"N 006°35'06.00"E;

    52°52'36.00"N 006°31'46.00"E;

    terug naar beginpunt;

    van 2.000 ft AMSL tot FL 065;.

d. Onderdeel n vervalt.

e. In de onderdelen ll en mm wordt ‘een straal van 3 nautische mijlen’ vervangen door ‘een straal van 1,5 nautische mijlen’.

3. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘MilATCC Schiphol’ vervangen door ‘de militaire luchtverkeersdienstverlener’.

b. Onderdeel r vervalt.

c. Onderdeel v komt te luiden:

  • v. EHTRA 15A AMC-Manageable Area

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    53°00'00.00"N 007°12'34.00"E;

    langs de Nederlands-Duitse grens naar

    52°30'00.00"N 006°42'02.00"E;

    52°39'35.00"N 006°20'00.00"E;

    52°45'50.00"N 006°20'00.00"E;

    52°54'57.00"N 006°29'52.00"E;

    terug naar beginpunt;

    van FL 195 tot een maximum van FL 245;.

d. Onderdeel w komt te luiden:

  • w. EUC TRA Belgium North B AMC-Manageable Area

    het Nederlandse deel van de grotendeels in België gelegen EUC TRA Belgium North B wordt begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    51°26'00.00"N 005°04'00.00"E;

    langs de Nederlands-Belgische grens naar

    51°16'00.00"N 005°27'00.00"E;

    terug naar beginpunt;

    van FL 095 tot FL 660;.

e. Na onderdeel w worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:

  • x. EHR 3B (Oldebroek high) AMC-Manageable Area

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°23'00.00"N 005°50'00.00"E;

    52°21'30.00"N 005°52'30.00"E;

    52°24'30.00"N 006°01'00.00"E;

    52°27'00.00"N 006°00'00.00"E;

    terug naar beginpunt;

    van FL 185 tot een maximum van FL 365;

  • y. EHD 41D AMC-Manageable Area

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    53°05'00.00"N 003°45'00.00"E;

    53°13'00.00"N 003°45'00.00"E;

    langs de parallel naar

    53°13'00.00"N 004°10'00.00"E;

    53°05'00.00"N 004°10'00.00"E;

    langs de parallel terug naar beginpunt;

    van FL 055 tot een maximum van FL 660.

C

In artikel 7, eerste lid, onderdeel c, wordt ‘EB TRA North B’ vervangen door ‘EUC TRA Belgium North B’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 25 maart 2021.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 22 februari 2021

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

TOELICHTING

I Algemeen

Inleiding

Het voortdurende proces om de veiligheid in het luchtruim te optimaliseren en het luchtruim zo efficiënt mogelijk te gebruiken, naast het verminderen van de administratieve werklast, heeft geleid tot een wijziging van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018.

De wijziging houdt rekening met aanpassingen in de afhandeling van militair luchtverkeer waarbij nu ook civiele luchtverkeersdienstverleners militair vliegverkeer af kunnen handelen op basis van een dienstverleningsovereenkomst met het Ministerie van Defensie.

Verder zijn enkele onjuistheden verbeterd in het onderbrengen van de gebieden. Van enkele gebieden is de omvang aangepast. Dit wordt bij het betrokken artikel nader toegelicht.

De wijzigingen zijn in nauw overleg met de luchtvaartsector tot stand gekomen.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee. De wijzigingen zijn louter redactioneel of operationeel van aard.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen veranderingen teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Vaste verandermomenten

Voor de datum van inwerkingtreding is de internationaal vastgestelde AIRAC (Aeronautical Information Regulation and Control) datum van 25 maart 2021 gekozen. Op die datum treedt ook de gewijzigde Aeronautical Information Publication (AIP) in werking waarin de betrokken gebieden zijn opgenomen. Om die reden wordt afgeweken van de vaste verandermomenten.

II Artikelsgewijs

Artikel I, onder A en onder B

Artikel 1 en artikel 2, aanhef tweede tot en met zesde lid

Aan de lijst met begripsbepalingen is het begrip militaire luchtverkeersdienstverlener toegevoegd. Dit begrip komt in de plaats van het begrip MilATCC Schiphol. Artikel 2, aanhef tweede tot en met zesde lid, is daar technisch op aangepast. De wijziging houdt, zoals hiervoor opgemerkt, verband met het feit dat bij de afhandeling van militair luchtverkeer ook civiele luchtverkeersdienstverleners optreden in opdracht van het Ministerie van Defensie.

Artikel I, onder B

Artikel 2, vijfde lid, onderdeel g

Het bestaande onderdeel g (EHR 3B (Oldebroek high) AMC-Manageable Area) is verplaatst naar het zesde lid (nieuw onderdeel x). Omdat het gebied bij de vorige wijziging van de regeling is gewijzigd in een AMC Manageable Area wordt er alleen nog een NOTAM uitgegeven buiten de gepubliceerde AMC manageable tijden. Het past daarmee niet meer in het vijfde lid.

Toegevoegd is een nieuw onderdeel g (EHTRA 11), waarbij het tegenovergestelde aan de hand was. Dit voormalige AMC Manageable Area ligt in luchtruim met de classificatie E, zodat het alleen via NOTAM kan worden geactiveerd.

Artikel 2, vijfde lid, onderdeel h

De coördinaten van de EHTRA 14 zijn na overleg met Luchthaven Hoogeveen aangepast om het uitvoeren van vluchten in het kader van valschermspringen vanaf die luchthaven niet onnodig te beperken.

Artikel 2, vijfde lid, onderdeel n

Onderdeel n (EHD 41D AMC-Manageable Area) is van het vijfde lid verplaatst naar het zesde lid (nieuw onderdeel y). Omdat het gebied bij de vorige wijziging van de regeling is gewijzigd in een AMC Manageable Area wordt er alleen nog een NOTAM uitgegeven buiten de gepubliceerde AMC manageable tijden. Het past daarmee niet meer in het vijfde lid.

Artikel 2, vijfde lid, onderdelen ll en mm

De straal van de gebieden EHTSA 101 (Emmer-Compascuum) en EHTSA 102 (De Krim) wordt van 3 nautische mijlen teruggebracht naar 1,5 nautische mijlen. Abusievelijk was de doorsnede van 3 nautische mijlen als straal aangemerkt.

Artikel 2, zesde lid, onderdeel r

De inhoud van dit onderdeel is verplaatst naar onderdeel g van het vijfde lid.

Artikel 2, zesde lid, onderdeel v

De aanpassingen van de coördinaten van de EHTRA 15A hebben te maken met afspraken die zijn gemaakt met LVNL en het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) over het gebruik van het luchtruim vanaf FL 195. De onder de EHTRA 15A gelegen EHTRA 15 blijft ongewijzigd.

Artikel 2, zesde lid, onderdeel w

De benaming van de EB TRA North B wordt gewijzigd in EUC TRA Belgium North B. Daarmee wordt voldaan aan Europese harmonisatieafspraken voor de notatie van cross border areas.

Artikel 2, zesde lid, onderdelen x en y (nieuw)

Het gebied EHR 3B (Oldebroek high) (nieuw onderdeel x) is bij de vorige wijziging van de regeling gewijzigd in een AMC Manageable Area. Verzuimd is toen om het van het vijfde lid te verplaatsen naar het zesde lid.

Voor het gebied EHD 41D (nieuw onderdeel y) geldt hetzelfde.

Artikel I, onder C

Artikel 7, eerste lid, onderdeel c, is technisch aangepast aan de naamswijziging in artikel 2, zesde lid, onderdeel w.

Artikel II

Verwezen wordt naar het algemene deel van deze toelichting.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven