Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Staatscourant 2021, 10555 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Staatscourant 2021, 10555 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Conform artikel 24 BABW is over het nemen van het verkeersbesluit overleg gepleegd met een Verkeersadviseur van de politie Eenheid Noord-Holland, daartoe gemandateerd door de Korpschef van de politie. De politie heeft een positief advies uitgebracht over dit verkeersbesluit.
De Graaf Willem II straat is voor een gedeelte een 30km-zone. Alleen het weggedeelte tussen de huisnummers 1 t/m 57 en 2 t/m 198 is nog 50km-gebied. De Heer Willem van Egmondstraat is ook 50 km-gebied. Wij achten het noodzakelijk om in het kader van Duurzaam Veilig Verkeer de beide wegen aan te passen naar een 30km-zone. Hiervoor moeten snelheidsremmende maatregelen in combinatie met de verkeersborden A1 (zone met aanduiding 30) en A2 (zone met aanduiding einde 30), zoals bedoeld in de Bijlage 1 van het RVV 1990, worden aangebracht. Voor het plaatsen van de borden is een verkeersbesluit nodig.
De gemeente Den Helder streeft naar een inrichting op basis van de landelijke richtlijn Duurzaam Veilig, waarbij grote verblijfsgebieden worden gerealiseerd die worden ontsloten door wegen met een maximum snelheid van 50 km/u. De Schout en Schepenenbuurt is een woonbuurt die zich leent om in zijn geheel te worden aangewezen als verblijfsgebied. De buurt kenmerkt zich doordat de wegen in de buurt hoofdzakelijk worden gebruikt door bestemmingsverkeer. Een aantal van de wegen of weggedeelten in deze buurt zijn de afgelopen jaren reeds ingericht en aangewezen als 30 km/u-straat of –zone.
Inmiddels is besloten om de overige delen van deze buurt ook volgens de richtlijnen van de CROW in te richten. Met het oog op de veiligheid op de weg is het wenselijk om op de nog niet heringerichte wegen en weggedeelten in de buurt een maximum snelheid in te stellen van 30 km/u. Daarmee kan de gehele buurt worden aangewezen als één zone met een maximum snelheid van 30 km/u. de weg. Deze 30 km/u zone wordt weergegeven in onderstaande afbeelding.
De 30 km/u zone Schout en Schepenenbuurt wordt daarmee gevormd door de navolgende wegen en weggedeelten:
d) Heer Willem van Egmondstraat
e) Dirk Cornelis Vroulandtstraat
f) Claes Simon Tuijnsaetstraat
g) Huijbert Willemsz Valckstraat
h) Andries Jansz Cristalstraat
j) Anthonij Michielsz van Voorthuijsenstraat
Aanhoudende klachten van inwoners aan de Heer Willem van Egmondstraat over te snel rijdend verkeer, in combinatie met de inrichting naar de landelijke richtlijn Duurzaam Veilig, zijn aanleiding om voor de Heer Willem van Egmondstraat en de Graaf Willem II straat tussen de huisnummer 1 t/m 57 en 2 t/m 198 te werken aan een oplossing voor deze problematiek. Door de reconstructie van de Schout en Schepenenbuurt in het kader van de gebiedsgerichte aanpak is er een mogelijkheid ontstaan om de geldende snelheid terug te brengen naar 30 kilometer per uur op de Heer Willem van Egmondstraat en de Graaf Willem II straat tussen de huisnummer 1 t/m 57 en 2 t/m 198.
Een ander deel van de Schout en Schepenenbuurt is in een eerder stadium al aangewezen als 30 km zone.
In het kader van de onderstaande belangen uit artikel 2 van de Wvw 1994 zijn maatregelen gewenst binnen het verblijfsgebied van de Heer Willem van Egmondstraat en de Graaf Willem II straat tussen de huisnummer 1 t/m 57 en 2 t/m 198:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers.
In dat kader is het logisch dat het weggedeelte van de Heer Willem van Egmondstraat en de Graaf Willem II straat tussen de huisnummer 1 t/m 57 en 2 t/m 198 wordt heringericht als 30km-zone. Hierdoor wordt het noord-westelijke deel van de wijk De Schooten een aaneengesloten zone waar een maximale snelheid geldt van 30 km/uur.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Het bezwaarschrift dient gedateerd en ondertekend te zijn.
Bij de president van de Arrondissementsrechtbank te Haarlem, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-10555.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.