Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Aalsmeer | Staatscourant 2021, 10285 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Aalsmeer | Staatscourant 2021, 10285 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Aalsmeer besluiten om voor de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg een verkeersbesluit te nemen, Door deze herinrichting is het nodig verkeersborden te plaatsen of te verwijderen en verkeerstekens op het wegdek aan te brengen of te verwijderen waarvoor het nemen van een verkeersbesluit is vereist. Daarnaast worden er maatregelen op of aan de Burgemeester Kasteleinweg of de zijwegen van deze weg getroffen die voor het betreffende gedeelte leiden tot een uitbreiding of beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat daarvan gebruik kan maken. Daarvoor is een verkeersbesluit voorgeschreven. Dit verkeersbesluit voorziet hierin.
De uitvoering van de maatregelen gebeurt door middel van het plaatsen en verwijderen van zoneborden A1 en A2 met snelheidsaanduiding “30”, borden A1 met snelheidsaanduiding “50” en “80” en verkeersborden B1, B4, B5, B7, C2, C3, C13, C14, C15, C16, D1, D2, D4, D5, E7, F13, G11, G12a, L2 en L3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), (al dan niet) met onderborden, en de verkeerstekens op het wegdek voor de aanduiding LIJNBUS, voetgangersoversteekplaatsen, haaientanden en doorgetrokken streep conform bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Dit verkeersbesluit regelt het plaatsen van de borden en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek bij voltooiing van de herinrichting en meldt welke van de huidige borden en verkeertekens op het wegdek daarvoor moeten worden verwijderd. Het is een uitwerking van het ontwerp van de Burgemeester Kasteleinweg dat al eerder van 30 maart 2016 tot en met 27 april 2016 ter inzage heeft gelegen en waarbij gelegenheid is geboden om over dat ontwerp in te spreken.
Tijdelijke maatregelen tijdens de uitvoeringsfase van de herinrichting waarvoor op grond van artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer een verkeersbesluit nodig is omdat deze langer dan vier maanden duren zullen in aparte verkeersbesluiten worden geregeld.
Het verkeersbesluit heeft alleen betrekking op het gedeelte van het project dat in de gemeente Aalsmeer is gelegen en dat bij voltooiing in beheer is bij de gemeente. Deze maatregelen zijn weergegeven op tekeningen NOVASZ-942521-41-30-01, blad 3 (alleen het gedeelte linksonder op het blad vanaf de Ringvaart tot en met de Dorpsstraat in Aalsmeer) tot en met blad 8. Dat is het gedeelte tussen de brug over de Ringvaart en de kruising met de Legmeerdijk, met uitzondering van de aan te leggen vrije busbaan. De maatregelen op de kruising met de Legmeerdijk maken geen onderdeel uit van dit verkeersbesluit. Deze kruising blijft in beheer en onderhoud bij de provincie Noord-Holland. Dat geldt ook voor de aan te leggen vrije busbaan. De provincie Noord-Holland en de gemeente Uithoorn en Haarlemmermeer nemen verkeersbesluiten voor de verkeersmaatregelen op wegvakken en kruispunten binnen het project die bij hen in beheer zijn.
Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:
Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:
De uitgangspunten voor de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg zijn verwoord in de Nota Herinrichting Burgemeester Kasteleinweg.
De afwaardering van de weg wordt mogelijk door de inmiddels omgelegde N201, die de functie voor de afwikkeling van het doorgaand verkeer heeft overgenomen. De maatregelen zijn erop gericht om doorgaand verkeer zo veel mogelijk buiten het dorp om te leiden en de Burgemeester Kasteleinweg vooral te laten gebruiken door lokaal verkeer. Dit gebeurt door vermindering van het aantal rijstroken op de Burgemeester Kasteleinweg, door op/langs de Burgemeester Kasteleinweg tussen de Ophelialaan en de Zwarteweg een 30 km/uur-limiet in te stellen en door prioriteit te geven aan openbaar vervoer en fiets.
Het realiseren van een centraal liggende vrije busbaan zonder meerijdend verkeer, met op de kruisingen voorrang voor de bussen zorgt ervoor dat er een hoogwaardige openbaar vervoerroute dwars door Aalsmeer ontstaat. Bussen doorsnijden de rotondes waarbij het verkeer op de rotonde na inmelding van de bus wordt stilgezet door middel van een tweelichter. Als er geen bus is, zijn deze tweelichters gedoofd en functioneert het kruispunt als normale rotonde. Dat is ook het geval bij uitval van verkeerslichten. Door aan de bus prioriteit te geven zal de bus nauwelijks hinder ondervinden van eventuele vertragingen en krijgt het openbaar vervoer van, naar en in Aalsmeer een flinke impuls.
De meeste kruispunten worden ingericht als rotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang. Passerende bussen worden echter door middel van verkeerslichten met prioriteit over de rotondes geleid. Rotondes hebben meer capaciteit dan kruispunten met verkeersregelinstallaties met een 2x1 profiel en weinig opstelvakken. Het zijn veilige kruispuntvormen en fietsers en voetgangers kunnen snel oversteken. De Burgemeester Kasteleinweg is op deze manier voor langzaam verkeer perfect oversteekbaar. De snelheid op een rotonde is lager dan op gewone kruisingen met verkeerslichten waardoor de kans op ernstig letsel bij eventuele ongevallen kleiner is. Door de vormgeving als 2x1 weg (deels met 30 km/uur) en de vormgeving van de kruispunten als rotondes vermindert de barrièrewerking van de weg. Ook de opheffing van het eenrichtingsverkeer in de Ophelialaan en de 1e en 2e J.C. Mensinglaan draagt hieraan bij. De wijken en de voorzieningen worden hiermee beter bereikbaar en de dorpshelften worden beter met elkaar verbonden.
De doorgaande fietsroute evenwijdig aan de noordoostkant van Burgemeester Kasteleinweg wordt geoptimaliseerd door een kwantitatief hoogwaardige en centrale fietsroute te realiseren parallel aan de busbaan, uit te voeren in rood asfalt met overal een breedte van ongeveer 4 meter en fietsers in de voorrang. Met een fietsroute geheel in de voorrang hoeven fietsers nergens meer te wachten en wordt fietsverkeer gestimuleerd en beter gefaciliteerd.
Het huidige profiel van de Burgemeester Kasteleinweg met 2x2 rijstroken met een middenberm of gescheiden door een persrichel wordt op verschillende wegvakken gewijzigd. Alle rijbanen voor het autoverkeer worden enkelstrooks. De uitzondering hierop is het wegvak van de Dorpsstraat naar de Aalsmeerderbrug, dat uit twee rijstroken bestaat om filevorming bij de brugopeningen enigszins binnen de perken te houden. Op het gedeelte tussen de grens met de gemeente Haarlemmermeer en de Ophelialaan krijgt de Burgemeester Kasteleinweg een inrichting met twee gescheiden rijbanen en een vrijliggende lijnbusbaan in de middenberm. Op het gedeelte tussen de Ophelialaan en de 1e J.C. Mensinglaan vervalt de oostelijke rijbaan en is het gedeelte van de Burgemeester Kasteleinweg aan de westkant van de vrije lijnbusbaan in twee richtingen toegankelijk. Tussen de 1e J.C. Mensinglaan en de Zwarteweg bestaat de Burgemeester Kasteleinweg alleen uit een vrije busbaan en wordt het overige verkeer via de parallelle Witteweg geleid. Op het gedeelte tussen de Zwarteweg en het nieuw aan te leggen busstation is er alleen aan de noordkant van de Burgemeester Kasteleinweg een aparte lijnbusbaan in westelijke richting. Voor de lijnbussen wordt dit gedeelte aangewezen als eenrichtingsweg. Bussen die komende van de Zwarteweg naar het busstation rijden maken gebruik van de zuidelijke rijbaan van de Burgemeester Kasteleinweg. Vanaf het busstation volgt de lijnbusbaan aan de noordkant van de Burgemeester Kasteleinweg een aparte parallelle route naar de gemeentegrens met Uithoorn. De rijbaan bestaat op dit gedeelte uit 2x1 rijstrook met een asmarkering bestaande uit een doorgetrokken streep.
Op de kruisingen met een rotonde doorkruist de lijnbusbaan de rotondes. De gebruikelijke voorrangregels voor rotonde gelden. De lijnbussen krijgen hier prioriteit met behulp van verkeerslichten (zogenaamde tweelichters). Voor het plaatsen van deze verkeerslichten is geen verkeersbesluit nodig.
Een aantal maatregelen heeft betrekking op de totale lengte van de weg in Aalsmeer of op één of meerdere wegvakken. Dit geldt onder andere voor het aanwijzen van een vrijliggende lijnbusbaan over de gehele lengte van de Burgemeester Kasteleinweg. De aanwijzing als lijnbusbaan geldt in twee richtingen. Dat is met uitzondering van het gedeelte tussen de Zwarteweg en de toegang naar het busstation. De lijnbusbaan is daar voor lijnbussen in één richting toegankelijk en wordt voor dat deel aangewezen als eenrichtingsweg met als toegestane rijrichting van oost naar west. De rijbanen van het busstation zelf worden ook aangewezen als lijnbusbaan. Vanwege aanleg van de rotondes wordt de Burgemeester Kasteleinweg opgeheven als voorrangsweg.
Brommers maken binnen de bebouwde kom gebruik van de rijbaan van de Burgemeester Kasteleinweg, met uitzondering van het gedeelte ten noorden van de Dorpsstraat (met inbegrip van de rotonde) en ten zuiden van de kruising met de Zwarteweg (eveneens met inbegrip van de rotonde). Het eerste deel sluit aan op de brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer, waar de gemeentegrens ligt. Het tweede deel bij de Zwarteweg gaat ten zuidoosten van het busstation over in het gedeelte van de Burgemeester Kasteleinweg dat buiten de bebouwde kom ligt. Door de brommers op beide rotondes via een rondom de rotonde gelegen fiets/bromfietspad te leiden wordt bereikt dat zij op een veilige manier de fiets/bromfietspaden aan respectievelijk de noord- en zuidkant bereiken.
Het openstellen van de rijbaan van de Burgemeester Kasteleinweg voor brommers binnen de bebouwde kom betekent dat brommers geen gebruik meer maken van de toeleidende paden langs de binnen de bebouwde kom gelegen wegen en zijwegen van de Burgemeester Kasteleinweg en ook daar de rijbaan gebruiken. Bij de aan te leggen rotonde op de kruising Burgemeester Kasteleinweg-Zwarteweg worden brommers op de rijbaan van de Zwarteweg vlak voor de rotonde naar het fiets/bromfietspad geleid.
Vanaf de kruising met de Spoorlaan tot aan de kruising met de 2e J.C. Mensinglaan wordt aan de noordoostkant van en evenwijdig met de Burgemeester Kasteleinweg een nieuw in twee richtingen toegankelijk verplicht fietspad aangelegd en aangewezen tweerichtingenfietspad.
Met de aanleg van een nieuw busstation en de daarmee verband houdende wijziging van het lijnennet vervallen de bushalten op het wegvak ten westen van de Dorpsstraat. Er komen bushaltes aan weerszijden van de Burgemeester Kasteleinweg direct ten noorden en ten zuiden van de kruising met de van Cleeffkade en de Oosteinderweg (in beide gevallen vóór de rotonde) en direct ten zuiden van de kruising met de Ophelialaan. De bushalten langs de Burgemeester Kasteleinweg aan weerszijden van de kruising met de Zwarteweg worden verplaatst naar het nieuw aan te leggen busstation ten oosten van de Zwarteweg aan de noordkant van de Burgemeester Kasteleinweg. De halteplaatsen in dit busstation worden aangewezen als bushalte.
Daarnaast regelt dit verkeerbesluit per kruising de volgende maatregelen:
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Dorpsstraat
Deze kruising wordt omgebouwd tot en aangewezen als enkelstrooks rotonde met een vrijliggend verplicht fiets/bromfietspad in één richting aan de west-, noord- en zuidkant en een tweerichtingenpad aan de oostkant. Dit tweerichtingenpad is bestaand. Vanaf de Dorpsstraat is het tweerichtingenpad in noordelijke richting een fiets/bromfietspad en in zuidelijke richting een verplicht fietspad. Door naast fietsers ook brommers op de rotonde gebruik te laten maken van een fiets/bromfietspad worden zij op een veilige manier naar het fiets/bromfietspad aan de oostkant richting de brug over de Ringvaart geleid. Bestuurders die de rotonde naderen of verlaten dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders op de rotonde en op de verplichte fiets/bromfietspaden.
Ten oosten en ten westen van de rotonde wordt in het betreffende gedeelte van de Dorpsstraat een voetgangersoversteekplaats met zebramarkering ingericht en aangewezen. Ook aan de zuidkant van de rotonde wordt er op de Burgemeester Kasteleinweg en voetgangersoversteekplaats met zebra markering gerealiseerd en aangewezen, met uitzondering van het gedeelte over de lijnbusbanen en het tweerichtingenfietspad aan de oostkant.
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-van Cleeffkade/Oosteinderweg-Burgemeester Kasteleinweg-Stommeerkade
De kruising Burgemeester Kasteleinweg-van Cleeffkade-Oosteinderweg wordt omgebouwd tot en aangewezen als rotonde met een vrijliggend verplicht fietspad in één richting aan de noord-, west- en zuidkant en in twee richtingen aan de oostkant. Bestuurders die de rotonde naderen of verlaten dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders op de rotonde en op de verplichte fietspaden. Met uitzondering van de oversteken over de lijnbusbaan worden de oversteken voor voetgangers rondom de rotonde ingericht en aangewezen als voetgangersoversteekplaats met zebramarkering. Brommers maken op de rotonde gebruik van de rijbaan.
De middengeleiders bij de rotonde op de van Cleeffkade en de Oosteinderweg mogen door bestuurders alleen rechts worden gepasseerd.
Met de aanleg van de lijnbusbaan in de middenberm van de Burgemeester Kasteleinweg vervalt de rechtstreekse oversteekverbinding tussen beide gedeelten van de Stommeerkade. Bestuurders van motorvoertuigen en brommers op de Stommeerkade zijn bij de kruising met de Burgemeester Kasteleinweg verplicht om rechtsaf te slaan. Het is in de huidige situatie voor autoverkeer op de Burgemeester Kasteleinweg al niet toegestaan om linksaf te slaan naar de Stommeerkade. Bestuurders en voetgangers gebruiken respectievelijk de op korte afstand van de Stommeerkade gelegen rotonde op de kruising met de van Cleeffkade en de Oosteinderweg en de voetgangersoversteekplaats aan de zuidkant van deze rotonde. Voor fietsers wordt hiervoor aan de westkant van de Burgemeester Kasteleinweg het trottoir omgevormd tot een relatief smal verplicht tweerichtingenfietspad die de Stommeerkade-Kwekerij verbindt met de rotonde op de kruising Burgemeester Kasteleinweg-van Cleeffkade.
De noord-zuid gerichte hoofdfietsroute komt op een drempel te liggen. Op de overige fietsoversteken geldt eenrichtingsverkeer ten behoeve van de overzichtelijkheid. Dit is om meerdere redenen een ingewikkelde rotonde. De rotonde is moeilijk inpasbaar vanwege de duiker en het Stommeerweegje (dit is het water tussen de van Cleeffkade en de Stommeerkade) en het overige water dat de kruising in alle hoeken omgeeft. De rotonde ligt daarom excentrisch ten opzichte van de as van Cleeffkade-Oosteinderweg. Op de rotonde is een opstelvak aangegeven met markering. Verkeer dat voor een passerende bus wacht kan zich hier opstellen.
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Burgemeester Hoffscholteweg
De kruising wordt aangelegd en ingericht als enkelstrooks rotonde met bijbehorende voorrangsregeling. Aan de oostkant van de kruising wordt op de Burgemeester Hoffscholteweg een voetgangersoversteekplaats met zebramarkering ingericht en aangewezen. Bestuurders mogen de middengeleider in de voetgangersoversteekplaats alleen rechts passeren. Bestuurders van en naar de Burgemeester Hoffscholteweg dienen bij het oprijden en verlaten van de rotonde voorrang te geven aan de fietsers op het verplichte tweerichtingenfietspad aan de oostkant van de rotonde.
Langs het hoofdfietspad komt ook een voetpad. Ook bij deze rotonde kruist de busbaan in middenligging de rotonde door middel van een verkeerslichtenregeling. Op de rotonde is een opstelvak aangegeven met markering, Verkeer dat voor een passerende bus wacht kan zich hier opstellen, terwijl het verkeer dat rechtdoor wil daar dan tot op zekere hoogte geen hinder van ondervindt. De rotonde is daardoor overzichtelijk en relatief eenvoudig. Brommers maken op de rotonde gebruik van de rijbaan.
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Ophelialaan
De kruising Burgemeester Kasteleinweg-Ophelialaan wordt omgebouwd tot en aangewezen als enkelstrooks rotonde met een vrijliggend verplicht fietspad in één richting aan de noord-, west- en zuidkant en in twee richtingen aan de oostkant. Bestuurders die de rotonde naderen of verlaten dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders op de rotonde en op de verplichte fietspaden. Met uitzondering van de oversteken over de lijnbusbaan en de verplichte fietspaden worden de oversteken voor voetgangers rondom de rotonde ingericht en aangewezen als voetgangersoversteekplaats met zebramarkering. De middengeleiders aan de noordoostkant van de rotonde mogen alleen rechts worden gepasseerd. De Ophelialaan wordt aan beide zijden van de Burgemeester Kasteleinweg een tweerichtingenstraat. Brommers maken in de Ophelialaan gebruik van de rijbaan.
Bij deze rotonde kruist de busbaan in middenligging de rotonde door middel van een verkeerslichtenregeling. Op de rotonde is een opstelvak aangegeven met markering. Verkeer dat voor een passerende bus wacht kan zich hier opstellen, terwijl het verkeer dat rechtdoor wil daar dan tot op zekere hoogte geen hinder van ondervindt. De busbaan gaat hier van oostligging naar middenligging. Dit is nodig om de bus op de drie kruispunten ten noorden van de Ophelialaan ook daar via middenligging de rotondes te laten kruisen. De omschakeling van oost- naar middenligging kan het best gemaakt worden bij de Ophelialaan. Op het wegvak tussen Ophelialaan en J.C. Mensinglaan is namelijk geen ruimte voor een parallelweg aan beide zijden van de busbaan en op de kruispunten ten noorden van de Ophelialaan rijdt meer verkeer. Ten noorden van de Ophelialaan ligt de busbaan in de middenligging en is de parallelstructuur per rijrichting gescheiden. Op de zuidwestpoot van de rotonde komt een geleider om het verkeer goed rechtsaf de busbaan te laten kruisen. Voorkomen moet worden dat het verkeer de rotonde linksom neemt om naar de Ophelialaan-West te rijden.
Tussen de Ophelialaan en de 1e J.C. Mensinglaan ligt de rijbaan aan de westkant van de busbaan en is deze in twee richtingen toegankelijk, ook voor langzaam verkeer. De rijbaan wordt daar met snelheidsremmende maatregelen herkenbaar als 30 km/uurweg ingericht en als 30 km/uurzone aangewezen.
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-1e en 2e J.C. Mensinglaan
Bestuurders in de 2e J.C. Mensinglaan zijn bij het naderen van de kruising met het verplichte tweerichtingenfietspad langs de Burgemeester Kasteleinweg en de Wittenweg verplicht te stoppen. Bestuurders in de 1e J.C. Mensinglaan hebben voorrang op bestuurders komende vanaf de Burgemeester Kasteleinweg en vanaf het verplicht fietspad aan de zuidkant van de kruising. De maatregel geldt niet voor de oversteek over de lijnbusbaan.
Het gedeelte van het aan de zuidkant van de 2e J.C. Mensinglaan tussen de Burgemeester Kasteleinweg en de Begoniastraat gelegen pad wordt gewijzigd van fiets/bromfietspad in verplicht fietspad. Brommers maken gebruik van de rijbaan van de 1e en 2e J.C. Mensinglaan.
Er is voor gekozen om de fietsroute aan de oostkant ook met voorrang de 2e J.C. Mensinglaan te laten kruisen. Omdat dit hier niet gebeurt via een rotonde, komt de fietsroute op een plateau te liggen en dient autoverkeer in de richtingen oost-west en west-oost te stoppen bij de kruising (aangegeven met een stopbod). Dit geldt ook voor het naastgelegen fietspad. Er bestaat een klein risico dat tegelijkertijd een vrachtauto of een kleine rij auto’s moet stoppen voor overstekende fietsers, terwijl er net een bus aankomt. Er kunnen dan wachtende voertuigen op de busbaan staan. Door middel van detectie in de busbaan zal deze wachtrij worden geconstateerd, waardoor het buslicht even op rood gehouden wordt. Pas als de busbaan vrij is, krijgt de bus wit licht.
Aan de noordoostkant van de Witteweg worden bij de panden Witteweg 6 en 7 twee laad- en loshavens ingericht en aangewezen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.
Het gedeelte van de Witteweg dat aan de noordoostkant naast de lijnbusbaan van de Burgemeester Kasteleinweg loopt wordt doorgetrokken tot aan de kruising met de 2e J.C. Mensinglaan. Hierbij wordt het doorgetrokken gedeelte opgeheven als fiets/bromfietspad. Op dit deel worden motorvoertuigen toegestaan. Het gedeelte wordt toegevoegd aan de bestaande 30 km/uurzone voor de Witteweg. Vanaf de rotonde met de Zwarteweg tot aan de 2e J.C. Mensinglaan wordt de Witteweg een fietsstraat. De maximumsnelheid van 30 km/uur past na herinrichting bij de inrichting van de weg en is als zodanig herkenbaar.
Het lastige bij het ontwerp van de Witteweg is dat hier diverse tegengestelde wensen spelen. Ten eerste is de Witteweg onderdeel van de doorgaande fietsroute langs de gehele oostkant van de Burgemeester Kasteleinweg. Ten tweede is het uitgangspunt dat de parallelstructuur langs de busbaan onderbroken is. Ten derde is het wenselijk om de bedrijven langs de Witteweg goed bereikbaar te houden. Het doel is om zo min mogelijk doorgaand verkeer over de Witteweg te krijgen, maar de weg wel op een zodanige manier in te richten dat de bedrijven van beide zijden bereikbaar zijn.
Daarom is gekozen voor een inrichting als erftoegangsweg met een snelheidslimiet van 30 km/uur en een belangrijke plaats voor fietsers. Dat betekent dat de weg de uitstraling van de rest van de fietsroute krijgt, met rood asfalt in het midden, en aan weerszijden een smalle strook van zwart asfalt, zodat twee (vracht)auto’s elkaar normaal kunnen passeren. Er komen diverse 30 km/uur drempels op de Witteweg, die niet over de volle breedte liggen. Fietsers kunnen langs de drempels rijden, maar automobilisten niet.
Hoewel modelmatig volgens het verkeersmodel nog te veel voertuigen op de Witteweg worden aangegeven om van een “echte” fietsstraat te kunnen spreken, is het de verwachting dat de werkelijk hoeveelheid verkeer als gevolg van de inrichting van de weg mee zal vallen. Er is echter geen ruimte om zowel een doorgaande route langs de bedrijven te realiseren en een vrijliggend fietspad aan de oostzijde van de busbaan aan te leggen.
Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Zwarteweg
De kruising Burgemeester Kasteleinweg-Zwarteweg wordt omgebouwd tot en aangewezen als enkelstrooks rotonde met rondom een vrijliggend verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen. De westtak van de rotonde bestaat enkel uit de busbaan. Verkeer vanaf Uithoorn kan hier alleen linksaf rijden richting Hornmeer Zuid/Stommeerweg, of rechtsaf naar Oosteinde en eventueel via de parallelstructuur over de Witteweg.
Bestuurders die de rotonde naderen of verlaten dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders op de rotonde en op de verplichte fiets/bromfietspaden. Met uitzondering van de oversteek over de Witteweg aan de noordwestkant van de rotonde en van de verplichte fiets/bromfietspaden worden de oversteken voor voetgangers rondom de rotonde ingericht en aangewezen als voetgangersoversteekplaats met zebramarkering. Ongeveer 70 meter ten zuidwesten van de rotonde worden brommers op de Zwarteweg van de rijbaan naar een fiets/bromfietspad richting de rotonde geleid. Ten noorden van de rotonde is dat vanaf de kruising met de Witteweg.
Bij de kruising Witteweg-Zwarteweg wordt op de Witteweg een voetgangersoversteekplaats met zebramarkering ingericht en aangewezen. De 30 km/uurzone op de Witteweg schuift hierdoor iets op in noordwestelijke richting. Bestuurders die hier de Witteweg verlaten of inrijden verlenen voorrang aan de fietsers en bromfietsers op het fiets/bromfietspad aan de noordwestkant van de Zwarteweg. Bestuurders komende van het noordoostelijke deel van de Witteweg en vice versa verlenen voorrang aan de bestuurders op het evenwijdig aan de busbaan lopende gedeelte van de Witteweg en aan fietsers en bromfietsers komende van en gaande naar de rotonde op de kruising Burgemeester Kasteleinweg-Zwarteweg. Fietsers en bromfietsers passeren de middengeleider in deze hoek van de rotonde aan de rechterkant. In de bocht naar het evenwijdig met de lijnbusbaan lopende gedeelte van de Witteweg wordt aan de noordkant eveneens een voetgangersoversteekplaats met zebramarkering ingericht. Bestuurders van motorvoertuigen op het gedeelte van de Witteweg evenwijdig aan de lijnbusbaan zijn aan het zuidoosteinde daarvan verplicht linksaf te slaan.
Het verplichte fiets/bromfietspad in twee richtingen dat vanaf de rotonde in oostelijke richting loopt wordt vanaf een punt vlak voor het busstation in noordelijke richting verlegd. Het sluit ten noordwesten van het busstation aan op het Spoorlijnpad. De kruising met het Spoorlijnpad wordt aangewezen als voorrangskruising, waarbij de route die vanaf de rotonde in de Zwarteweg via het aansluitende gedeelte van het Spoorlijnpad naar Uithoorn en vice versa loopt de voorrangsroute is.
Het verplichte fietspad aan de zuidoostkant van het gedeelte van de Zwarteweg dat tussen de kruising met de Burgemeester Kasteleinweg en het Spoorlijnpad ligt wordt opgeheven. Fietsers op dit deel van de Zwarteweg maken gebruik van het bestaande tweerichtingenfietspad aan de overkant van de Zwarteweg.
De lijnbusbaan op de Burgemeester Kasteleinweg is tussen het busstation en de rotonde op de kruising met de Zwarteweg een eenrichtingsweg, met de verplichte rijrichting van oost naar west.
Aan de westkant van het busstation komt over de Burgemeester Kasteleinweg en over de lijnbusbaan op de looproute naar het busstation een oversteekvoorziening met zebramarkering die wordt aangewezen als voetgangersoversteekplaats. Door de aanwezigheid van een middengeleider kunnen voetgangers in twee etappes de Burgemeester Kasteleinweg oversteken. Bestuurders op de Burgemeester Kasteleinweg dienen de middengeleiders rechts te passeren.
Kruispunten Burgemeester Kasteleinweg-busstation
Op de Burgemeester Kasteleinweg worden parallel aan het busstation en ten oosten van de rotonde in de Zwarteweg middengeleiders aangelegd die alleen rechts gepasseerd mogen worden. Op het noordoostelijke deel van het busstation wordt een voetgangersoversteekplaats met zebramarkering aangelegd en ingericht. Voetgangers steken hier over naar het middengedeelte. De rijbanen in het busstation worden aangewezen als rijbaan uitsluitend ten behoeve van lijnbussen. Naast overige bestuurders zijn deze rijbanen ook gesloten voor voetgangers.
De in twee richtingen toegankelijke lijnbusbaan volgt hier aan de noordkant van de Burgemeester Kasteleinweg een vrijliggende route richting de Legmeerdijk. De linker- en rechterstrook van de Burgemeester Kasteleinweg worden op dit wegvak gescheiden door een doorgetrokken asmarkering, waardoor inhalen niet is toegestaan. Dat inhalen op dit wegvak is om verkeersveiligheidsredenen niet wenselijk. Direct buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur.
De kruising van de Burgemeester Kasteleinweg met de Legmeerdijk is in eigendom en beheer bij de provincie Noord-Holland. De te nemen maatregelen op deze kruising maken daardoor geen onderdeel uit van dit verkeersbesluit.
Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Burgemeester en wethouders van Aalsmeer hebben deze bevoegdheid bij besluit van 30 juli 2013 gemandateerd aan burgemeester en wethouders van Amstelveen. Voor Amstelveen is een mandaatbesluit van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.
Over het besluit heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, die namens de korpschef optreedt (art. 24 BABW).
Daarnaast zijn de provincie Noord-Holland, de Vervoersregio Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer en de gemeente Uithoorn bij het project betrokken. Het ontwerp van de Burgemeester Kasteleinweg heeft van 30 maart 2016 tot en met 27 april 2016 ter inzage gelegen. Daarbij is de gelegenheid geboden om over dit ontwerp in te spreken.
Het gedeelte van de Burgemeester Kasteleinweg vanaf het viaduct tot een punt ten zuidoosten van het Busstation ligt binnen de bebouwde kom. Vanaf dat punt tot aan de kruising met de Legmeerdijk ligt de Burgemeester Kasteleinweg buiten de bebouwde kom. De overige genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom. De gemeente is wegbeheerder. Dit met uitzondering van de vrije busbaan en de kruising met de Legmeerdijk, die in beheer zijn bij de Provincie Noord-Holland.
Aalsmeer, 23 februari 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer,
namens dezen,
mr. J.C.M. Otten
juridisch adviseur verkeer
Mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.
Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en wethouders van Aalsmeer, t.a.v. de Bezwaarschriftencommissie, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.
Digitaal bezwaar maken is ook mogelijk. Dit kan via www.aalsmeer.nl/bezwaarschrift. Hiervoor moet u wel over een elektronische handtekening (DigiD) beschikken.
Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening
Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.
Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-10285.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.