Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, houdende de instelling van tijdelijke gebieden met beperkingen voor het lanceren van modelraketten door Tripoli NL, Inspectie Leefomgeving en Transport

Datum 11 februari 2020

Nummer ILT-2020/6471

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen de e-mail van Tripoli NL van 29 november 2019

Overwegende dat:

  • het volgens artikel 4, onderdeel e, van de Regeling modelraketten mogelijk is om kleine modelraketten te lanceren dichtbij of op een luchthaven zonder plaatselijke luchtverkeersleiding, mits men zich houdt aan de informatie- en coördinatieverplichtingen uit de regeling;

  • Tripoli NL veiligheidsmaatregelen treft om de modelraketten te separeren van het overige luchtverkeer;

Gelet op paragraaf SERA.3145 en artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens de lancering door of onder verantwoordelijkheid van Tripoli NL van grote modelraketten en van kleine modelraketten die hoger komen dan 450 m boven gemiddeld zeeniveau (1500 voet AMSL) worden de volgende tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen:

    • a. TGB Baarlo (gemeente Steenwijkerland):

      • een gebied met een straal van 2 nautische mijlen rond positie: 052°44’42.60”N 005°57’17.90”E (bijlage blauwe cirkel – Baarlingerweg);

      • vanaf de grond tot een hoogte van FL 060;

      • gedurende de daglichtperiode, gepubliceerd in de luchtvaartgids onder GEN 2.7 (www.ais-netherlands.nl);

    • b. TGB Bant (gemeente Noordoostpolder):

      • een gebied met een straal van 1,5 nautische mijlen rond positie: 052°45’36”N 005°47’48”E (bijlage groene cirkel – Burchtweg 11);

      • vanaf de grond tot een hoogte van FL 090;

      • gedurende de daglichtperiode, gepubliceerd in de luchtvaartgids onder GEN 2.7 (www.ais-netherlands.nl).

    TGB Baarlo en Bant

    TGB Baarlo en Bant

  • 2. De tijdelijke gebieden met beperkingen, genoemd in het eerste lid, worden in totaal samen niet vaker geactiveerd dan 10 keer. Alle lanceerdagen liggen in het weekend; voor beide dagen geldt dat er uiterlijk tot 18:00 uur lokale tijd een lancering mag worden uitgevoerd.

Artikel 2

Binnen de TGB’s, genoemd in artikel 1, eerste lid, gelden de volgende beperkingen:

  • a. De gebieden zijn, indien deze zijn geactiveerd per NOTAM, verboden voor al het luchtverkeer, behalve voor HEMS- en SAR-vluchten, vluchten van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, en de modelraketten van Tripoli NL.

  • b. De modelraketten mogen alleen worden gelanceerd, indien:

    • 1°. op initiatief van Tripoli NL tenminste één week tevoren een NOTAM is uitgegeven door MilATCC Schiphol waarmee de activiteit wordt bekendgemaakt en het desbetreffende TGB is geactiveerd;

    • 2°. de wolkenhoogte zodanig is dat de modelraketten niet in of door bewolking vliegen inclusief flarden;

    • 3°. het grondzicht 8 km of meer bedraagt en de windsnelheid minder dan 20 meter per seconde bedraagt;

    • 4°. voor het uitvoeren van iedere lancering een visuele controle van het luchtruim is uitgevoerd;

    • 5°. de Zweefvliegclub Noordoostpolder is geïnformeerd via telefoonnummer 0527-201364;

    • 6°. voor de locatie Baarlo:

      • (a) voor een lancering is expliciet toestemming verkregen van MilATCC Schiphol. Hiertoe neemt de lanceerleider ten minste 30 minuten voorafgaand aan de lancering contact op met het MilATCC Schiphol (tel: 0577-458705) en blijft permanent bereikbaar op de genoemde telefoonnummers; de lanceerleider geeft bij het contact de duur van de lancering aan en meld direct na de landing van de modelraket de activiteit af bij het MilATCC Schiphol; aan de voorwaarden door deze gesteld wordt strikt de hand gehouden;

      • (b) deze voorschriften en beperkingen gelden als uitgangspunt voor de lancering in de Lelystad TMA 5; het is aan de dienstdoende luchtverkeersleider om af te wijken van deze voorwaarden in het kader van de handhaving van de veiligheid en de efficiëntie.

    • 7°. voor de locatie Bant:

      • (a) indien de maximale lanceerhoogte meer dan 6000 ft. AMSL is wordt de Operationele Helpdesk van LVNL tenminste één week van tevoren geïnformeerd (tel. 020-406 2201) over de voorgenomen lanceringen;

      • (b) voor een lancering is expliciet toestemming verkregen van MilATCC Schiphol. Hiertoe neemt de lanceerleider ten minste 30 minuten voorafgaand aan de lancering contact op met het MilATCC Schiphol (tel: 0577-458705) en blijft permanent bereikbaar op de genoemde telefoonnummers; de lanceerleider geeft bij het contact de duur van de lancering aan en meld direct na de landing van de modelraket de activiteit af bij het MilATCC Schiphol; aan de voorwaarden door deze gesteld wordt strikt de hand gehouden;

      • (c) voor een lancering met gebruik van het TGB boven 6000 ft. AMSL is tevens expliciet toestemming verkregen van de Luchtverkeersleiding Nederland. Hiertoe neemt de lanceerleider ten minste 30 minuten voorafgaand aan de lancering contact op met de Operationele Helpdesk van de LVNL (tel. 020-406 2201); aan de voorwaarden door deze gesteld wordt strikt de hand gehouden;

      • (d) deze voorschriften en beperkingen gelden als uitgangspunt voor de lancering in de Lelystad TMA 4, Lelystad TMA 5, Nieuw Milligen TMA B en Amsterdam CTA 1 East; het is aan de dienstdoende luchtverkeersleider van betrokken luchtruimclassificatie om af te wijken van deze voorwaarden in het kader van de handhaving van de veiligheid en de efficiëntie.

  • c. Het blijft de verantwoordelijkheid van degene die de modelraket lanceert dat voldoende separatie met het overige luchtverkeer wordt geborgd; de lancering vindt hierbij zodanig plaats dat de modelraket ook tijdens de afdaling geen conflict veroorzaakt met dit verkeer.

  • d. Aanwijzingen van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, de Luchtverkeersleiding Nederland, het MilATCC Schiphol of de Inspectie Leefomgeving en Transport in het kader van de veiligheid van het luchtverkeer moeten worden nagekomen.

Artikel 3

Overtreding van de voorschriften en beperkingen van de tijdelijke gebieden met beperkingen levert een strafbaar feit op.

Artikel 4

  • 1. Tripoli NL initieert een NOTAM bij MilATCC Schiphol tenminste één week voor de geplande lanceringen.

  • 2. Indien een NOTAM is uitgegeven, maar de lancering niet doorgaat, laat Tripoli NL deze NOTAM intrekken.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 11 februari 2020 en vervalt met ingang van 31 oktober 2020, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, Inspecteur ILT team Rail Bedrijven en Luchtvaart Infra

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

TOELICHTING

De organisatie Tripoli NL heeft bij de Inspectie Leefomgeving en Transport evenals voorgaande jaren een aanvraag ingediend voor tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s). Reden voor de aanvraag is het organiseren van een aantal lanceerdagen voor modelraketten. Binnen de geldigheidsduur van deze beschikking betreft dat maximaal 10 lanceerdagen, die allen in het weekend vallen en tot uiterlijk 18:00 uur lokale tijd mogen worden uitgevoerd. De TGB’s worden per NOTAM geactiveerd.

De aanvrager geeft aan dat de desbetreffende gemeenten toestemming hebben gegeven voor de lanceringen en dat de grondeigenaren tegen de lanceringen geen bezwaar hebben.

De organisatie heeft verder aangegeven dat een lancering is omgeven met veiligheidsmaatregelen om de modelraketten van het overige luchtverkeer te separeren. Zo zal een lancering alleen plaatsvinden nadat de lanceerleider en zijn medewerkers zijn nagegaan dat er geen luchtvaartuigen in het gebied aanwezig zijn.

Naar boven