Besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 19 februari 2020, nr. DE/20028289, houdende wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 (digitale radio-omroep, laag 6)

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat;

Gelet op artikel 3.1 van de Telecommunicatiewet;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage bij het besluit van de Minister van Economische Zaken van 3 november 2014, DGETM-TM/ 14179469, houdende vaststelling van het Nationaal Frequentieplan 2014 (Nationaal Frequentieplan 2014)1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de frequentietabel worden de regels, luidende:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

174

MHz

     
   

BS

Digitale omroep HOL006 HOL007

Vergunningverlening aan publieke media-instellingen op aanvraag en vergunning verlening aan commerciële omroep via veiling of vergelijkende toets. HOL002A HOL006A HOL007A

   

lms

Landmobiele communicatie, besloten netten & DAV

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

   

/ms/

Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur

Zonder vergunning, onder voorwaarden.

223

MHz

     

vervangen door:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

174

MHz

     
   

BS

Digitale omroep HOL006 HOL007

Vergunningverlening aan publieke media-instellingen op aanvraag en vergunning verlening aan commerciële omroep via veiling of vergelijkende toets.

HOL002A HOL006A HOL007A HOL007B

   

lms

Landmobiele communicatie, besloten netten & DAV

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

   

/ms/

Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur

Zonder vergunning, onder voorwaarden

223

MHz

     

B

In de frequentietabel worden de regels, luidende:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

225

MHz

     
   

BS

Digitale omroep

Vergunningverlening aan publieke media-instellingen op aanvraag en vergunning verlening aan commerciële omroep via veiling of vergelijkende toets. HOL002A HOL006A HOL007A

   

ms

Mobiele communicatie

Aangewezen voor Defensie.

230

MHz

     

vervangen door:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

225

MHz

     
   

BS

Digitale omroep

Vergunningverlening aan publieke media-instellingen op aanvraag en vergunning verlening aan commerciële omroep via veiling of vergelijkende toets. HOL002A HOL006A HOL007A HOL007B

   

ms

Mobiele communicatie

Aangewezen voor Defensie.

230

MHz

     

C

In Annex 3 komt nationale voetnoot HOL002A als volgt te luiden:

HOL002A

De volgende frequentieblokken, met uitzondering waar deze frequentieblokken in de gearceerde/ingekleurde dekkingsgebieden in tabel en afbeelding in nationale voetnoot HOL007B zijn opgenomen, vormen onderwerp van studie:

Frequentieblok

Frequentieband (MHz)

6A

181.000 – 182.792

6D

186.216 – 188.000

7B

189.784 – 191.496

7D

193.208 – 195.000

8B

196.792 – 198.504

8D en 9A

200.216 – 203.784

9C*

205.496 – 207.208

* Het frequentieblok 9C vormt onderwerp van studie voor zover het dekkingsgebied van dit frequentieblok niet grotendeels samenvalt met de provincie Limburg dan wel met de provincie Brabant.

D

In Annex 3 wordt na nationale voetnoot HOL007A een nieuwe nationale voetnoot ingevoegd, luidende:

HOL007B

Bestemming voor de periode tot en met 31 augustus 2022

Tot en met 31 augustus 2022 zijn de frequentieblokken in de onderstaande tabel en afbeelding bestemd voor digitale radio-omroep.

Frequentieblok

Frequentiebanden

5A

174.000 – 175.784 MHz

5C

177.496 – 179.208 MHz

6A

181.000 – 182.792 MHz

7B

189.784 – 191.496 MHz

8B

196.792 – 198.504 MHz

8C

198.504 – 200.216 MHz

9B

203.784 – 205.496 MHz

10B

210.792 – 212.504 MHz

10C

212.504 – 214.216 MHz

11B

217.784 – 219.496 MHz

12D

228.304 – 230.000 MHz

In afwijking van hetgeen voor commerciële omroep in de kolom ‘Verdeelmechanisme’ van de in hoofdstuk 10 opgenomen Frequentietabel wordt bepaald, worden de in de ingekleurde geografische gebieden genoemde frequentieblokken op volgorde van binnenkomst verleend.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit wordt met toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen 6 weken na de dag van dagtekening van deze Staatscourant een gemotiveerd beroepschrift indienen bij de rechtbank Rotterdam, Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM, Rotterdam. U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

TOELICHTING

Het Nationaal Frequentieplan

Bij besluit van 3 november 2014 is op grond van artikel 3.1, eerste lid, van de Telecommunicatiewet het Nationaal Frequentieplan 2014 (hierna: NFP), vastgesteld. In het NFP licht de rijksoverheid de systematiek van de ordening van het frequentiespectrum toe, en beschrijft de doelstellingen van het frequentiebeleid en frequentiebeheer; het vermijden van interferentie (storing) tussen frequentiegebruikers is hierbij de hoofddoelstelling.

Het belangrijkste onderdeel van het NFP is de frequentietabel waarin per frequentieband wordt aangegeven voor welk type gebruik deze band bestemd is en volgens welk verdeelmechanisme deze band beschikbaar wordt gesteld voor frequentiegebruikers. In feite is het NFP een bestemmingsplan voor het radiospectrum. Op basis van dit plan wordt de vergunningverlening, het gebruik en het beheer van het spectrum uitgevoerd.

Aanleiding en inhoud van het besluit

Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep. Een deel van deze frequentieruimte is reeds uitgegeven en bestemd voor landelijke en niet-landelijke commerciële radio-omroep, vanwege de koppeling met FM-vergunningen en de digitaliseringsverplichting.

Er wordt eveneens een laag gecreëerd bestaande uit lokale allotments die bij uitstek geschikt is voor het uitzenden van lokale radioprogramma’s. Deze laag wordt aangeduid als laag 6. Over deze laag vinden nog internationale onderhandelingen plaats. De verwachting is dat de definitieve indeling van die laag voor 1 september 2022 bekend is. Uit een frequentie-technische analyse is gebleken dat het mogelijk is om een aantal allotments vooruitlopend op de definitieve resultaten van de internationale coördinatie uit te geven. Deze wijziging van het NFP maakt die uitgifte van lokale allotments mogelijk in het belang van het overheidsbeleid om de transitie van analoge FM naar digitale etherradio te versnellen. Het betreft frequentieruimte in laag 6, in de volgende frequentieblokken: 5A, 5B, 5C, 5D, 6A, 7B, 8B, 8C, 9B, 10B, 10C, 10D, 11A, 11B en 12D. Deze frequenties kunnen met deze wijziging van het NFP worden uitgegeven tot 1 september 2022. Het voornemen is voor 1 september 2022 een wijziging van het NFP in gang te zetten waarin de definitieve indeling van laag 6 wordt geregeld.

Gelet op de korte looptijd van de vergunningen en de signalen die we hebben ontvangen uit de markt is de verwachting dat de kans op schaarste klein zal zijn. Daarom wordt in dit bijzondere geval gekozen om de frequentieruimte voor commerciële omroep, in afwijking van de kolom Verdeelmechanisme van de in hoofdstuk 10 opgenomen Frequentietabel, op volgorde van binnenkomst te verlenen.

De lokale publieke omroepen zenden op het moment van schrijven van deze toelichting hun programma via analoge FM uit en nog niet via DAB+. De landelijke en regionale publieke omroepen beschikken wel reeds over een vergunning voor DAB+. De allotments opgenomen in nationale voetnoot HOL007B zullen mede gebruikt worden voor het simulcasten van de FM-programma’s die lokale publieke omroepen uitzenden. Het uitgeven van extra frequentieruimte aan publieke omroepen vergt een wijziging van de Regeling extra vergunningen publieke mediadienst. De wijziging van die regeling zal gelijktijdig met dit besluit in werking treden.

Voorschriften en beperkingen

Om storingen te voorkomen en doelmatig gebruik van het frequentiespectrum te bevorderen worden in het algemeen aan het gebruik van frequentieruimte voorschriften en beperkingen verbonden. In de regel worden deze voorschriften en beperkingen in de vergunning opgenomen. Dit zal ook het geval zijn voor de vergunningen voor frequentieruimte waarop dit besluit betrekking heeft.

Openbare voorbereidingsprocedure

Dit besluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Een concept wijziging van het Nationaal Frequentieplan is van 22 oktober 2019 tot en met 3 december 2019 geconsulteerd op www.internetconsultatie.nl. Hierna wordt op de ingekomen zienswijzen ingegaan, voor zover zij betrekking hadden op de conceptwijziging. Daarbij wordt opgemerkt dat hoewel er veel reacties zijn binnengekomen, de reacties vaak dezelfde elementen bevatten. De reacties zijn onder te verdelen in twee soorten respondenten; reacties die ingediend zijn door commerciële partijen en reacties die zijn ingediend door publieke partijen.

Een aantal respondenten geeft aan dat zij graag -al dan niet vanwege commerciële belangen- een andere indeling van de allotments zouden zien. Zij geven aan dat zij een aantal allotments samen zouden willen voegen of andere allotments, die nu nog niet beschikbaar zijn, in gebruik zouden willen nemen. Hierover wordt het volgende opgemerkt. Nogmaals wordt nadrukkelijk aangegeven dat de huidige uitgifte van deze laag een tijdelijke uitgifte is en dat voor de periode na augustus 2022 een nieuwe uitgifte volgt. Deze nieuwe uitgifte heeft als vertrekpunt de definitieve uitkomsten van de coördinatie onderhandelingen met onze buurlanden.

Voor de huidige tijdelijke uitgifte van deze laag is het niet mogelijk om de ingebrachte wensen in te willigen. Dit zou om de volgende redenen tot veel vertraging in de uitgifte leiden:

  • Zoals hierboven is aangegeven is de allotment-inrichting van DAB+ laag 6 mede afhankelijk van het internationale coördinatietraject. Voor de herinrichting van vijf van de zeven Nederlandse DAB-lagen, waarvan DAB+ laag 6 onderdeel uitmaakt, voert Agentschap Telecom op dit moment coördinatiegesprekken met onze buurlanden. De voorgestelde aanpassingen zijn hierin niet meegenomen. Het vraagt tijd om de voorgestelde wijzigingen af te stemmen met onze buurlanden.

  • Veelal gaat de geuite wens voor samenvoeging gepaard met de wens voor een hoog opstelpunt en hoog zendvermogen. Het vraagt nadere studie en overleg met buurlanden of hierin meer ruimte kan worden gevonden, onder andere door aanpassing van de protectieverhoudingen. Ook dit vergt tijd. Indien uit de onderzoeken en coördinatiegesprekken zou blijken dat het mogelijk is om de gevraagde wijzigingen door te voeren, dan zouden deze wijzigingen wederom geconsulteerd moeten worden, hetgeen ook voor extra vertraging zal zorgen.

Verder zijn sommige genoemde mogelijke allotments (bijvoorbeeld kanaalnummer 5A in Limburg) niet beschikbaar omdat deze nu nog onderdeel zijn van een bestaande vergunning. Dit laatste geldt ook voor een opmerking van een respondent over de koppeling van aan aantal vergunningen met allotment 6C in de huidige laag 7. Op termijn zullen deze vergunningen gekoppeld zijn aan de nieuw te vormen laag voor de niet-landelijke vergunninghouders. Dit volgt uit het advies van de Taskforce Radio. Er is dus geen noodzaak om deze vergunningen tijdelijk koppelen aan laag 6. Temeer niet nu dit spectrum niet gekoppeld wordt uitgegeven.

Zoals uit bovenstaande blijkt kunnen de ingebrachte wensen voor de tijdelijke uitgifte nu niet worden ingewilligd omdat dit, mede in verband met het internationale coördinatietraject, te veel tijd kost, dit de tijdelijke uitgifte zou frustreren en de frequentieruimte dan onnodig ongebruikt zou blijven. Daar waar de gedane suggesties aanleiding zijn voor een efficiëntere indeling van DAB+ laag 6 kunnen deze suggesties en wensen worden meegenomen in de definitieve uitgifte van DAB+ laag 6. Een goede belangenafweging is uiteraard ook bij de vaststelling van de definitieve uitgifte noodzakelijk, hetgeen kan betekenen dat niet alle ingebrachte wensen kunnen worden vervuld. Voor de vaststelling van de definitieve regeling zal eveneens een consultatie plaatsvinden.

Overigens heeft tijdens de consultatie van de wijziging van het Nationaal Frequentieplan voor de tijdelijke uitgifte van DAB+ laag 6, een coördinatie-overleg plaatsgevonden met Duitsland over de herinrichting van de DAB rechten in Nederland en Duitsland. Uit dit overleg is naar voren gekomen dat de voorgestelde wijziging van het Nationaal Frequentieplan van kanaal 6A voor allotment 04, deze herinrichting in de weg staat. Als gevolg van dit coördinatie-overleg is het kanaal van allotment 04 gewijzigd van kanaal 6A in kanaal 12D.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven