VERKEERSBESLUIT 2007 AFSLUITEN VAN SLUIS 9 EN HEROPENEN ALS FIETSPAD

Logo Helmond

 

Nummer besluit: 2007

Datum besluit: 05-02-2020

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Helmond

 

Gelet op:

 

 

Overwegende dat:

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene mandaatregeling Helmond 2017 is gemandateerd aan de teammanager van afdeling Ondernemen en Ontwikkelen, Team Expertise en Ontwerpen;

  • er overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de (nationale) politie en dat positief is geadviseerd;

 

nemen, gelet op het voorgaande de volgende

 

BESLUITEN

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) worden verkeersbesluiten genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of gewijzigd;

artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

artikel 12 van het BABW moet de plaatsing van verkeersborden G12A (verplicht fiets/bromfietspad) zoals bedoeld is in bijlage 1 van de BABW, behorende bij het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de korpschef van de politie;

artikel 10 en 12 uit het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS) is een verkeersbesluit nodig indien verkeerstekens worden aangebracht die een gebod of een verbod dan wel de opheffing van een gebod of een verbod aangeven ingeval van de uitvoering van werken, indien deze tijdelijke aanbrengingen van langere duur zijn dan dertien weken.

de gemeente Helmond sinds medio ’90’er jaren eigenaar is van de sluizen 7, 8 en 9 en alle bijbehorende kunstwerken;

de traverse van de Zuid-Willemsvaart door Helmond tussen km 81.500 en km 88.900 in beheer en onderhoud is bij de gemeente Helmond;

de huidige Sluis 9 het einde van zijn levensduur heeft bereikt, de restlevensduur van Sluis 9 is in 2008 bepaald op maximaal 15-20 jaar, gezien de grote risico’s, daarom vervangen of gerenoveerd dient te worden;

na een variantenstudie op basis van de ontwerplevensduur, bouwrisico’s, stremmingstijd en de vormgeving van de sluis conform bestaande richtlijnen besloten is om een geheel nieuwe sluis buiten de bestaande sluiskolk realiseren. Dit heeft ten gevolge dat de huidige brug, welke op de sluishoofden ligt, niet gehandhaafd kan worden;

de aanrijtijden voor hulpdiensten van en naar de nabijgelegen woningen bij Sluis 9 niet negatief worden beïnvloed door het onttrekken van de brug aan het openbaar verkeer

de Provincie Noord-Brabant medewerking en toestemming dient te verlenen voor de aansluiting en aanpassingen aan de N612 (Stipdonk) op de nieuwe locatie van de brug;

de Provincie Noord-Brabant heeft aangegeven dat de huidige aansluiting op de N612 ongewenst is en alleen medewerking wil verlenen aan het realiseren van een veilige oversteek voor langzaam verkeer over de N612;

de huidige brug bij Sluis 9 gebruikt wordt door sluipverkeer tussen de N612 en de Velbeemd/Rochadeweg;

de huidige brug gebruikt wordt door te zwaar vrachtverkeer welke de beperking van de toegestane maximale as-lasten negeert;

samenvattend kan worden gesteld dat het handhaven van huidige verkeersfunctie van de brug bij sluis 9 ongewenst is en het juist gewenst is om maatregelen te treffen welke de verkeersveiligheid verbeteren;

het niet mogelijk is om een veilige aansluiting te realiseren voor gemotoriseerd verkeer op de N612 waardoor de verkeersveiligheid wordt verbeterd door het afsluiten van de huidige brug voor dit verkeer;

met een nieuwe fietsbrug op de locatie van de vervangende Sluis 9 het mogelijk is om een oversteek over de N612 te realiseren door middel van een midden geleider met opstelruimte voor overstekende fietsers en voetgangers, waardoor een veilige oversteek situatie ontstaat voor het langzaam verkeer;

vanuit de directe omwonenden van Sluis 9 de voorkeur uitgaat naar een brug voor langzaam verkeer (fietsers en wandelaars) in de nieuwe situatie;

de onttrekking van de huidige brug aan het gemotoriseerd een positief effect heeft op de doorstroming van verkeer op de N612en het hierdoor mogelijk is om extra opstelruimte te realiseren bij de bestaande VRI op de N612 richting Helmond;

voor directe omwonenden aan de Kanaaldijk Z.O. een veilige alternatieve route wordt geboden via de Veldbeemd/Rochadeweg richting de N612 door het aanleggen van een verkeersregelinstallatie (VRI) op de kruising Veldbeemd-Rochadeweg;

de onttrekking van de brug bij Sluis 9 aan het gemotoriseerd verkeer pas plaatsvindt nadat deze VRI gereed is en in gebruik is genomen;

tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe en bestaande sluishoofden het niet mogelijk is om het scheepvaartverkeer door de Zuid-Willemsvaart een veilige doorgang te bieden ter hoogte van Sluis 9;

er overleg is gevoerd met de aanliggende bewoners en bedrijven die gebruik maken van de brug dan wel de Zuid-Willemsvaart ter plaatse en hebben geen overwegende bezwaren tegen deze voorgenomen besluiten.

 

de huidige brug bij Sluis 9 permanent te onttrekken aan al het openbaar verkeer vanaf de start van de werkzaamheden aan de sluishoofden, nadat de VRI op de kruising Veldbeemd-Rochadeweg in gebruik is genomen;

tijdelijk de Zuid-Willemsvaart te onttrekken aan al het nautisch verkeer tijdens het aanbrengen van de nieuwe sluishoofden en slopen van de bestaande sluishoofden ter hoogte van Sluis 8 en Sluis 9, voor een verwachte periode van 4 maanden of zoveel korter of langer als de werkzaamheden duren;

een nieuwe verbinding voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) open te stellen bij – en na realisatie van - de vervangende Sluis 9 ten noorden van de huidige locatie, in combinatie met G12A bebording en bijbehorende markering uit bijlage 1 van het RVV 1990;

de genoemde werken medio 2021 uit te voeren, nadat de werken genoemd in verkeersbesluit 2008, de kruising Veldbeemd – Rochadeweg, zijn afgerond;

een en ander uit te voeren conform de bij dit besluit behorende kaartbijlage.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Helmond,

 

Teamleider Team Verkeer en Vervoer

Dit besluit is in een geautomatiseerd systeem opgemaakt en digitaal geaccordeerd door de bevoegde functionaris, hierdoor staat er geen persoonlijke handtekening onder dit besluit.

Datum: 05-02-2020

Bijlage: 2007 Bijlage 1, 2 en 3

 

 

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u bezwaren heeft tegen een besluit kunt u dit schriftelijk bij ons kenbaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift dient verstuurd te worden aan de Gemeente Helmond, afdeling Bestuurs- en Juridische Ondersteuning, Postbus 950, 5700 AZ HELMOND, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten. Ook kan het bezwaar elektronisch worden ingediend via de Gemeentesite (www.helmond.nl).

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een voorlopige voorziening aanvragen. Dit verzoek (inclusief een kopie van het bezwaarschrift) stuurt u naar: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Stadswinkel, Frans Joseph van Thielpark 1 te Helmond. Tevens zijn verkeersbesluiten in te zien op de Gemeentesite (www.helmond.nl).

Naar boven