Verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen in de Rijnstraat te Katwijk aan Zee

Logo Katwijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

Kenmerk: 1519579

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Katwijk bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van Regelement mandaat en delegatie 2011 en het Mandaatregister van 30 augustus 2016 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving a.i.

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • begin 2020 wordt gestart met de reconstructie van de Rijnstraat in Katwijk aan Zee;

  • in het kader van de reconstructie van de Rijnstraat verkeersmaatregelen worden genomen die de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten:

    • het verlagen van de maximum snelheid van 50 naar 30 km/uur;

    • het instellen van een parkeerverbodszone, waardoor alleen in de daarvoor bestemde vakken mag worden geparkeerd;

    • het instellen van een parkeerschijfzone, met een maximale parkeerduur van 2 uur, tussen de aansluiting met de Turfmarkt en de Rijnstraat huisnummer 69;

  • deze verkeersmaatregelen besproken zijn in het Brede verkeersoverleg met de Brandweer, Politie en VVN;

  • de Brandweer het volgende advies heeft gegeven: “De Rijnstraat is in onze ogen een gebiedsontsluitingsweg. Vanuit deze gebiedsontsluitingsweg kan men de aanliggende woonwijken bereiken met daarin ook nog bijvoorbeeld verpleegtehuis De Wilbert. Om de bereikbaarheid en de opkomsttijden voor de hulpdiensten binnen de normen te houden of niet nog verder op te laten lopen, is het advies om de snelheid op gebiedsontsluitingswegen 50 km/h te houden.”;

  • de Politie het volgende advies heeft gegeven: “De politie wil hier geen 30km/h inrichting. Je hebt hier ontsluitingswegen nodig. Met het 30km/h ontwerp met flauwe plateaus zal de snelheid ver boven de 30km/h liggen. Bij een rechtszaak zal de gemeente verliezen en moet je alsnog snelheidsremmende maatregelen treffen. De verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente. De politie adviseert negatief. De politie zal niet handhaven omdat de snelheid niet voortvloeit uit de inrichting.”;

  • VVN zich aansluit bij het advies van de politie;

  • vanuit de omgeving het verzoek is gekomen om deze maatregelen te nemen;

  • de gemeente vanwege dit verzoek begonnen is met het uitwerken en realiseren van de reconstructie;

  • de gemeenteraad de aanpassing van deze doorgaande weg naar 30 km/h een verbetering acht van de veiligheid voor de gebruikers van de weg en de bewoners van de Rijnstraat;

  • deze verkeersmaatregelen tegemoet komen aan de wensen van bewoners van Rijndorp en van de gemeenteraad;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

is het daarom gewenst om:

  • de bovengenoemde verkeersmaatregelen, die onderdeel zijn van de reconstructie van de Rijnstraat, middels dit verkeersbesluit te formaliseren,

  • de bestaande verkeersmaatregelen op de Rijnstraat middels dit verkeersbesluit op te heffen.

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:

  • 1.

    een 30-zone in te stellen op de Rijnstraat, tussen de Molentuinweg/Sandtlaan en de Zeeweg, door het plaatsen van de borden model A1 (Zone) en A2 (Zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    de bestaande 30-zones in de aansluitende zijstraten J. van der Perkstraat, Nieuwstraat, Van Egmondstraat, Veereinde, Achterweg, Kerklaan, Schulpeinde, Blekerij en Kerkstraat op te laten gaan in de 30-zone op de Rijnstraat door in deze aansluitende zijstraten de borden model A1 (Zone) en A2 (Zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen;

  • 3.

    een parkeerverbodszone in te stellen op de Rijnstraat, tussen de Molentuinweg/Sandtlaan en de Zeeweg, door het plaatsen van de borden model E1 (Zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    een parkeerschijfzone, met een maximale parkeerduur van 2 uur, in te stellen in de Rijnstraat, vanaf de aansluiting met de Turfmarkt tot aan Rijnstraat huisnummer 69, door het plaatsen van borden model E10 (Zone) en E11 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van een blauwe streep zoals bedoeld in artikel 25 van het RVV 1990;

  • 5.

    de bestaande parkeer- en stopverboden langs de oost- en westzijde van de Rijnstraat, tussen de aansluiting met de Molentuinweg/Sandtlaan en de Zeeweg, op te heffen door het verwijderen van de borden model E1 en E2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de onderborden OB502;

  • 6.

    de bestaande parkeerschijfzone langs de Rijnstraat tussen de huisnummers 33 en 41 op te heffen door het verwijderen van de borden model E10 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de onderborden met de tekst “max. 1h di t/m za 09:30-17:30h”;

  • 7.

    de bestaande parkeerschijfzone langs de Rijnstraat tussen de huisnummers 75 en 89 op te heffen door het verwijderen van de borden model E10 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de onderborden met de tekst “max. 2h ma t/m za 09:00-18:00h”;

  • 8.

    de bestaande voorrangsregeling op de kruising van de Rijnstraat met de parallelweg c.q. ventweg ter hoogte van Rijnstraat huisnummer 114 op te heffen door het verwijderen van bord model B5 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    het verplichte fietspad langs de Rijnstraat, beginnend ter hoogte van de Rijnstraat huisnummer 149, op te heffen door het verwijderen van het bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 10.

    de voetgangersoversteekplaats (zebra) ter hoogte van de Rijnstraat huisnummer 89 op te heffen door het verwijderen van de borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede door het verwijderen van de witte zebramarkering;

  • 11.

    het verwijderen van het bord model B2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising Rijnstraat-Zeeweg-Callaoweg;

  • 12.

    deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk 2017-058-B-VB-01;

  • 13.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Katwijk, 4 februari 2020

namens burgemeester en wethouders van Katwijk,

P. Koetsier

Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving a.i.

Bijlagen

  • Situatietekening 2017-058-B-VB-01

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van dit besluit bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Katwijk, Postbus 589, 2220 AN Katwijk. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.katwijk.nl.

Bij spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, van de rechtbank te Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. U dient een kopie van het bezwaarschrift toe te voegen. Digitaal indienen kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Naar boven