Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Schiphol – Stationsplein Zuid-West

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen realiseren middels Verkeersregelinstallatie (VRI) geregelde kruising Poortstraat/Stationsplein Zuid-West

Nummer: X.2020.00712

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie dan wel de commandant van de Koninklijke Marechaussee, indien de taak ten aanzien van het verkeer mede wordt vervuld op een luchtvaartterrein als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder c, van de Politiewet 2012.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de N.V. Luchthaven Schiphol.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

De Poortstraat is een ontsluitingsweg naar de Schipholdijk (N232) en vormt met Stationsplein Zuid-West een kruispunt op Schiphol-Oost. Sinds de fietsroute verlegd is van de Schipholdijk naar Schiphol-Oost, vinden er bovengemiddeld veel ongelukken plaats op deze kruising, met name tussen (brom)fietsers en (vracht)auto’s. Tussen juni 2014 en juni 2017 heeft de Koninklijke Marechaussee op deze locatie 16 incidenten genoteerd.

Vooral tijdens de dagelijkse spitsperiodes is de verkeersdruk dusdanig hoog dat de doorstroming hapert en automobilisten risico’s gaan nemen om het kruispunt te passeren. Dit riskante gedrag in combinatie met de onoverzichtelijkheid van het kruispunt zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid van de (brom)fietser in het geding is.

Op verzoek van Schiphol is in 2016 door Heijmans een verkeerskundige analyse uitgevoerd waaruit naar voren kwam dat er maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid van het kruispunt te verbeteren. De problematiek van deze kruising wordt door de operationele diensten op Schiphol (Koninklijke Marechaussee en Schiphol) onderkend. Volgens de richtlijnen van het CROW en na eigen studie, is het realiseren van een middels verkeerlichten de meest wenselijke inrichting.

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer te waarborgen.

Maatregelen (bebording en belijning)

Vanwege deze werkzaamheden worden de volgende maatregelen getroffen:

  • Het verwijderen van de bestaande voetgangers oversteekplaatsen voorzien van zebra markering (Stationsplein ZW en Poortstraat) en aanbrengen van kanalisatie strepen conform de richtlijnen van het CROW (ASVV 16.2.40 uitvoering bij 24hr in bedrijf zijnde verkeersregelinstallatie);

  • Het verwijderen van rijstrookpijlen rechtdoor/linksaf en rechtsaf Poortstraat, terug brengen van voorsoorteer vakken inclusief rijstrookpijlen links –en rechtsaf Poortstraat;

  • Het verwijderen van onderbroken witte rijbaan scheiding strepen Stationsplein ZW en terug brengen van voorsoorteer vakken met daarbij behorende rijstrookpijlen.

  • Daarnaast worden vanwege alle maatregelen een aantal borden verwijderd. Het gaat hierbij om de volgende borden:

  • Bord conform model L02 (8x) van het RVV 1990 Stationsplein ZW (beide richtingen);

  • Bord conform model L02 (1x) van het RVV 1990 Poortstraat.

  • Te plaatsen borden:

  • Bord conform model B4 (1x) van het RVV 1990 Stationsplein ZW, komende uit de richting van Schiphol Noord;

  • Bord conform model B5 (1x) van het RVV 1990 Stationsplein ZW, komende uit de richting van Schiphol Zuid-Oost;

  • op elke toeleidende weg plaatsing bord L04 met voorsorteervakindeling aan rechter- en linkerzijde (niet verkeersbesluitplichtig).

De te verwijderen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer CT 02245002 .pdf.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

  • Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

Op de kruising Stationsplein ZW / Poortstraat zijn geen bewoners.

Bedrijven

De maatregelen schaden de belangen van bedrijven niet. Het verkeer op de kruising wordt beter gereguleerd en hierdoor wordt de verkeerssituatie verkeersveiliger, hetgeen in het belang is van de bedrijven in de omgeving.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer, omdat deze weggebruikers in hun gedrag worden gestuurd.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer omdat zij zijn bedoeld om deze weggebruikers beter te faciliteren. Voor voetgangers worden op de oversteekplaatsen rateltikkers aangebracht. De verkeersveiligheid zal met deze maatregelen toenemen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben gevolgen voor openbaar vervoer, omdat deze weggebruikers in hun gedrag worden gestuurd.  

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van langzaam verkeer. De belangen van doorgaand verkeer en openbaar vervoer worden licht geschaad, maar de belangen van het verkeer waarvan de verkeersveiligheid verbetert, zoals langzaam verkeer, wegen zwaarder.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

De maatregelen zijn getroffen in overleg met de commandant van de Koninklijke Marechaussee, omdat de taak ten aanzien van het verkeer mede wordt vervuld op een luchtvaartterrein als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder c van de Politiewet 2012. Deze heeft d.d. 23 juni 2019 positief geadviseerd.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. De leden van de Werkgroep zijn akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer CT 02245003.pdf, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het plaatsen van bord conform model B4 (1x) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 Stationsplein ZW, komende uit de richting van Schiphol Noord;

  • 2.

    het plaatsen van bord conform model B5 (1x) van het RVV 1990 Stationsplein ZW, komende uit de richting van Schiphol Zuid-Oost.

  • 3.

    het verwijderen van de bestaande voetgangers oversteekplaatsen voorzien van zebra markering (Stationsplein ZW en Poortstraat) en aanbrengen van kanalisatie strepen conform de richtlijnen van het CROW (ASVV 16.2.40 uitvoering bij 24hr in bedrijf zijnde verkeersregelinstallatie)

  • 4.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 6-2-2020.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven