Instellen breedtebeperking De Enk-West te Hierden

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN19h0008211 / h190105539

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

In het buitengebied van Hierden ligt de buurt ‘De Enk’. De Enk kenmerkt zich door smalle landweggetjes die slingerend door het open landschap leiden. Deze smalle slingerwegen sluiten aan bij het landelijke karakter van De Enk. Veel toeristen en recreanten – zijnde o.a. fietser, wandelaar, wielrenner, ruiter, et cetera – maken veelvuldig gebruik van deze wegen. Tevens dienen deze wegen ter ontsluiting van aangelegen percelen.

De Grevenhofsweg (noordelijk deel), Brouwersbosweg en Tweede Parallelweg zijn breder en vormen een relatief belangrijke route door het gebied, als route tussen bedrijventerrein Overveld en de Zuiderzeestraatweg. De Grevenhofsweg (noordelijk deel), Brouwersbosweg en Tweede Parallelweg zijn ingericht als erftoegangsweg type I conform de essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK) van het landelijke ontwerpprincipe Duurzaam Veilig. De overige wegen zijn smaller en ingericht als erftoegangsweg type II. De wegbreedte van de overige wegen varieert tussen de 2,5 en 3 meter. Op alle wegen in De Enk geldt een snelheidslimiet van 60 kilometer per uur.

In het westelijk deel van De Enk (ten westen van de lijn Grevenhofsweg-Brouwersbosweg) geldt een geslotenverklaring voor vrachtverkeer. Deze geslotenverklaring geldt enkel voor het inrijden van het gebied via een aantal ingangen. De begrenzing van deze geslotenverklaring is niet geheel dicht, waardoor het nog wel mogelijk is via andere wegen het gebied in te rijden. Daarom is handhaving op deze geslotenverklaring lastig.

Tevens is door een lokale belangenvereniging aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in het gebied. Een van de zaken waar aandacht voor is gevraagd, is het vrachtwagenverbod. Vrachtverkeer bevindt zich, ondanks enkele verboden, nog steeds in het gebied. Dit biedt aanleiding om de bestaande losse geslotenverklaringen om te zetten in een zonale geslotenverklaring. Een zonaal verbod verbiedt niet alleen het inrijden, maar juist ook – veel algemener – het zich bevinden in het betreffende gebied.

De geslotenverklaringen voor vrachtverkeer zijn tweeledig. Enerzijds zijn er in het gebied een aantal krappe bochten en kruisingen te vinden. Deze bochten zijn te krap voor vrachtverkeer. Andere primaire reden is dat de smalle wegen niet geschikt zijn voor breed verkeer. Indien er een tegenligger komt, is er slechts weinig  passeerruimte om elkaar te passeren. Zeker bij brede voertuigen levert dit problemen op. Ook het passeren van fietsers en ruiters levert in combinatie met breed verkeer op de smalle wegen knelpunten en verkeersonveilige situaties op. Vooral – seizoensgebonden – recreatieve drukte in De Enk zorgt in deze combinatie voor vekeersveiligheidsproblemen in het kader van de openbare orde en veiligheid.

Uit gesprekken met een lokale belangenvereniging en uit praktijkonderzoek blijkt dat voornoemde niet alleen bij vrachtauto’s als bedoeld in het RVV1990 speelt. Ook voertuigen die breder zijn dan een doorsnee personenauto leveren voornoemde knelpunten op. Hierbij is te denken aan grotere modellen bestelbussen of zogeheten ‘bakbusjes’. Om dit verkeer te weren is een geslotenverklaring voor vrachtverkeer niet toereikend. Dan mag ander ‘breed verkeer’ immers nog wel gebruik maken van de achterliggende wegen. Om die reden wordt een geslotenverklaring voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan 1,9 meter. Een doorsnee personenauto en kleinere bestelbusjes mogen dan nog wel het gebied inrijden, een breder voertuig zoals een zogenaamde bakbus, grotere bestelbussen en andere brede voertuigen (zoals een Hummer) mogen het gebied niet meer inrijden.

Omwille van de bereikbaarheid met brede voertuigen van aangelegen percelen wordt een uitzondering voor aantoonbaar bestemmingsverkeer opgenomen. Verkeer dat aantoonbaar een bestemming binnen de zone heeft, mag wel door het gebied rijden. Hierbij is onder meer te denken aan postorderbedrijven, het bezorgen van boodschappen door supermarktketens met bakbusjes, landbouwverkeer naar agrarische percelen en vrachtverkeer met als bestemming de bedrijven aan de Snippendalseweg. Dit verkeer mag het gebied via enkele ingangen inrijden, te weten via de Overkampsweg (vanaf Parallelweg) en via de Snippendalseweg. Andere wegen kennen namelijk te krappe bochten waardoor breed verkeer zich klem kan rijden.

De plaatsing van de verkeersborden wordt gelijktijdig uitgevoerd met het aanpassen van verschillende kombordportalen in de gemeente. Dit staat in de loop van 2020 gepland.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om C7 (gesloten voor vrachtauto’s) en C18 (gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Uit het oogpunt van:

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu; en

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden;

is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om:

  • 1.

    De bestaande geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de volgende locaties in te trekken, middels het verwijderen van verkeersbord C7 van bijlage I van het RVV 1990:

    a. Kruisweg ter hoogte van Grevenhofsweg

    b. Kruisweg ter hoogte van Boonenweg

    c. Kruisweg ter hoogte van Zuiderzeestraatweg

    d. Boonenweg ter hoogte van Grensweg

    e. Boonenweg ter hoogte van Overkampsweg

    f. Overkampsweg ter hoogte van Tweede Parallelweg

    g. Overkampsweg ter hoogte van Berkenboomsweg

  • 2.

    Een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan 1,9 meter (met een uitzondering voor aantoonbaar bestemmingsverkeer) op de volgende wegen:

    a. Kruisweg

    b. Overkampsweg

    c. Boonenweg

    d. Bakkersweg

    e. Berkenboomsweg

    f. Snippendalseweg

en dit kenbaar te maken middels het plaatsen van verkeersborden C18 (zonale toepassing) met de tekst: “1,9 m” van bijlage I van het RVV 1990, met aan de Snippendalseweg en de Overkampsweg de toevoeging ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’, conform bijgevoegde tekening.

Harderwijk,

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven