Verkeersbesluit aanpassing kruispunt N209 - Galgweg

Logo Zuid-Holland

DOS-2017-0000274 / PZH-2019-717959092

Inleiding

In het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid is het kruispunt tussen de provinciale weg N209 en de Galgweg op enkele punten aangepast. De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Het realiseren van een aparte oversteek voor (brom-)fietsers over de N209;

  • Het aanbrengen van een linksafstrook voor op de N209 voor verkeer komend vanuit noordelijke richting;

  • Het wijzigingen en uniformiseren van de voorrangsregelingen op het kruispunt;

  • Het realiseren van bushaltehavens langs de N209 aan zowel noord als zuidzijde van het kruispunt.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2020, het ondermandaatbesluit secretaris 2020 en het ondermandaatbesluit directeur Dienst Beheer Infrastructuur 2020, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Daarnaast moet een verkeersbesluit worden genomen krachtens artikel 15, tweede lid, van de WVW voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om het kruispunt aan te passen zodat dat de verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd worden. Door de realisatie van een aparte (brom)fietsoversteek wordt de oversteek voor (brom)fietsers veiliger. De linksafstrook zorgt ervoor dat afslaand verkeer het achteropkomend verkeer niet hindert, waardoor ook hier de situatie veiliger wordt.

Belangenafweging

De N209 is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, waarbij doorstroming een hoge prioriteit heeft met in achtneming van de verkeersveiligheid. De aanpassing van het kruispunt zorgt voor een betere oversteekbaarheid voor het (brom)fietsverkeer dat de N209 moet oversteken. Daarnaast zorgt de nieuwe linksafstrook ervoor dat de doorstroming van het doorgaande verkeer niet meer gehinderd wordt en het risico op kop-staartongevallen afneemt.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. De politie-eenheid Den Haag heeft aangegeven dat bij reeds uitgevoerde maatregelen, waarbij achteraf een verkeersbesluit genomen wordt, geen inhoudelijk advies afgegeven wordt.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Voor het in de gemeente Alphen aan den Rijn buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N209 bij de aansluiting met Galgweg, ten noorden van Hazerswoude-Dorp, de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:

    • a.

      Door verwijdering van borden B7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het verwijderen van de stopstrepen, zoals bedoeld in artikel 79 van het RVV 1990, de voorrangsregeling van het kruispunt N209 – Galgweg – Vierheemskinderenweg op te heffen;

    • b.

      Dor plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt N209 – Galgweg – Vierheemskinderenweg, waarbij verkeer op de N209 voorrang heeft op het overige verkeer;

    • c.

      Door verwijdering van borden B6 en B7 uit bijlage I van het (RVV 1990), het verwijderen van de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en het verwijderen van een stopstreep zoals bedoeld in artikel 79, de voorrangsregeling op het kruispunt van de parallelweg van de N209 met de Vierheemskinderenweg op te heffen;

    • d.

      Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt van de parallelweg van de N209 met de Vierheemskinderenweg, zodanig dat het verkeer op de Vierheemskinderenweg voorrang heeft op het verkeer dat op de parallelweg rijdt;

    • e.

      Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV 1990 de vrijliggende paden aan de zuidkant van het kruispunt aan te wijzen als verplichte (brom)fietspaden;

    • f.

      Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, aan te geven dat het (brom)fietsverkeer voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de N209 aan de zuidzijde van het kruispunt met de Galgweg;

    • g.

      Door plaatsing van bord L3 uit bijlage I van het RVV 1990, een bushalte aan de noordoostzijde van het kruispunt N209-Galgweg in te stellen;

    • h.

      Door plaatsing van bord L3 uit bijlage I van het RVV 1990, een bushalte aan de zuidwestzijde van het kruispunt N209-Galgweg in te stellen;

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant;

  • 4.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant.

Bezwaar en beroep

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • dagtekening;

  • omschrijving van het besluit waar tegen het bezwaar is gericht;

  • gronden van het bezwaar.

 

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland

Naar boven