Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2020, 6935 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2020, 6935 | Verkeersbesluiten |
Z2020-000215 d.d. 3 februari 2020.
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen
• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Op de Rietdijk een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen. Tevens wordt van de straat een fietsstraat gemaakt. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Rietdijk, bebordingstekening t.b.v. verkeersbesluit’ met tekeningnummer 313312.
De Rietdijk gelegen tussen de Weidehek en Venuslaan is onderdeel van de fietsroute Breda Centrum-Haagse Beemden. Op dit deel van de Rietdijk sluiten meerdere fietsroutes aan. Aan de Rietdijk is een beperkt aantal adressen gelegen en de Rietdijk wordt vooral gebruikt door bestemmingsverkeer. Om het fietsgebruik op deze route te stimuleren en te intensiveren is het besloten de route voor de fietser aantrekkelijker te maken door het inrichten van een fietsstraat. Tevens wordt de maximumsnelheid voor autoverkeer beperkt tot het maximum van 30 km/u. De Rietdijk sluit dan aan op de bestaande 30 km zone.
Nabij de aansluiting op de Achter Emer wordt het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, geplaatst. Op de Zwarthek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst. Op de Rietdijk komt bij de aansluiting met de Zwarthek het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, en met onderbord OB502, twee pijlen.
Op de Rietdijk komt bij de aansluiting met het Moerenpad het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s en met onderbord OB502, twee pijlen. Het Moerenpad moet voorrang verlenen op het verkeer op de Rietdijk. Op wegdek worden haaientanden aangebracht.
Op de Burgstedreef worden nabij het kruispunt met de Emerparklaan de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst. Verkeer op de Burgstedreef moet voorrang verlenen aan verkeer op de Rietdijk, op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Op het kruispunt komt tevens het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s en met onderbord OB502, twee pijlen.
Op de Rietdijk komt ter hoogte van huisnummer 4B het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s.
Het symbool auto’s op het onderbord omvat alle gemotoriseerde voertuigen op meer dan twee wielen zodat ook vrachtwagens en trekkers over de fietsstraat mogen rijden.
Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Rietdijk, bebordingstekening t.b.v. verkeersbesluit’ met tekeningnummer 313312.
Door de verkeersmaatregelen komt de nadruk op de Rietdijk meer op het langzaam verkeer, fietsers, te liggen in plaats van op het autoverkeer. Alle aangelegen panden en gronden en blijven normaal bereikbaar. Gemotoriseerd verkeer moet er echter met aangepaste snelheid, maximaal 30 km/u, heen rijden. Het college heeft het belang van het fietsverkeer laten prevaleren boven de belangen van automobilisten waardoor de verkeersveiligheid voor fietsers verbeterd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.
I. In verband met het instellen van een fietsstraat en een maximumsnelheid van 30 km/u op de Rietdijk de volgende verkeerstekens te plaatsen;
- Nabij de aansluiting op de Achter Emer wordt het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, geplaatst. Op de Zwarthek worden de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst.
- Op de Rietdijk komt bij de aansluiting met de Zwarthek het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, en met onderbord OB502, twee pijlen.
- Op de Rietdijk komt bij de aansluiting met het Moerenpad het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s en met onderbord OB502, twee pijlen.
- Het Moerenpad moet voorrang verlenen op het verkeer op de Rietdijk.Op wegdek worden haaientanden aangebracht.
- Op de Burgstedreef worden nabij het kruispunt met de Emerparklaan de borden A0130zb, begin 30 km/u zone, en A0230ze, einde 30 km/u zone, geplaatst.
- De Burgstedreef moet voorrang verlenen aan verkeer op de Rietdijk, op het wegdek worden haaientanden aangebracht.
- Op het kruispunt komt tevens het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s en met onderbord OB502, twee pijlen.
- Op de Rietdijk komt ter hoogte van huisnummer 4B het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB53, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s.
II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Rietdijk, bebordingstekening t.b.v. verkeersbesluit’ met tekeningnummer 313312, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.
III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 3 februari 2020.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. B. Knoops via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Rietdijk 30 km/u zone en fietsstraat.’
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit
‘Rietdijk, bebordingstekening t.b.v. verkeersbesluit’ met tekeningnummer 313312.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-6935.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.