Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Staatscourant 2020, 68977 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Staatscourant 2020, 68977 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Vastgesteld met de vereiste meerderheid door de colleges en de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten in de periode 15 april 2020 tot en met 26 november 2020.
Voor de overdracht van de gewijzigde taken en bevoegdheden van artikel 5 is de vereiste unanimiteit bereikt.
Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek
De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Blaricum, Gooise Meren Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft en de raad en het college van burgemeester en wethouders van gemeente Eemnes die per 1 januari 2016 partieel op enkele daarbij expliciet in de regeling weergegeven werkgebieden is toegetreden (partiële toetreding) onder instemming met de door het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek gestelde bestuurlijke en financiële randvoorwaarden;
dat de gemeenschappelijke regeling in 2017 voor het laatst is geactualiseerd en aangepast;
dat de taken van de Regio regelmatig aan wijziging onderhevig zijn;
dat met enkele wijzigingen en verduidelijkingen de regeling in overeenstemming is gebracht met de bestaande samenwerkingspraktijk;
dat de procedures van planning en control in de gemeenschappelijke regeling zijn aangepast;
dat gelet op de fusie van Weesp met Amsterdam per 2022 verduidelijking is aangebracht in de uittredingsbepaling;
dat in afwachting van de uitkomsten van de experimenteerfase geen wijzigingen zijn aangebracht in de governance van de Regio;
dat bij een eerstvolgende actualisering in ieder geval voor de nieuwe raadsperiode verduidelijkt dient te worden de procedure tot vaststelling van de Regionale samenwerkingsagenda;
het voorstel aan het algemeen bestuur d.d. 12 maart 2020, nr. 20.0000813;gelet op de bepalingen in de Gemeentewet en in de Wet gemeenschappelijke Regelingen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet, dan wel andere wettelijke regelingen van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, tenzij anders vermeld, in die artikelen voor de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, respectievelijk gelezen: de Regio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Regio Gooi en Vechtstreek
Doel van deze regeling is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken en dienstverlening doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
Artikel 5 Overgedragen taken en bevoegdheden
De Regio is belast met uitvoering van de navolgende taken en hiermee verband houdende aan het algemeen bestuur overgedragen bevoegdheden, op taakveld:
Milieubeheer, voor de gemeenten: de uitvoering van Hoofdstuk 10. Afvalstoffen van de Wet milieubeheer (Wm), voor zover deze aan gemeenten is opgedragen, met uitzondering van het bepaalde over afvalwater.
Ten behoeve van de uitvoering van Hoofdstuk 10. Afvalstoffen van de Wm is de bevoegdheid tot het vaststellen van de afvalstoffenverordening door de gemeenteraad als bedoeld in artikel 10.23 van de Wm overgedragen.
Publieke gezondheid, voor de gemeenten: de uitvoering van de artikelen 2 (publieke gezondheidszorg algemeen), 5 (jeugdgezondheidszorg), 5a (ouderengezondheidszorg) 6 lid 1 (algemene infectieziektebestrijding), 6b leden 3, 4 en 5 (Rijksvaccinatieprogramma), 15 (beschikbaarstelling deskundigheid) van de Wet publieke gezondheid (Wpg).
Ten behoeve van de uitvoering van artikel 5 van de Wpg is de bevoegdheid tot het verwerken van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5 lid 3 van de Wpg overgedragen.
AMHK, voor de gemeenten: taken met betrekking tot het Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling Gooi en Vechtstreek als bedoeld in het bepaalde bij of krachtens Hoofdstuk 4. Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) waaronder de coördinatie en afstemming bij het voornemen tot oplegging van een tijdelijk huisverbod in verband met (een ernstig vermoeden van) kindermishandeling als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Wet tijdelijk huisverbod.
Maatschappelijke ondersteuning, voor de gemeenten en voor Eemnes:
de uitvoering van het bepaalde in het door de gemeenten en Eemnes vastgestelde plan als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 1 van de Wmo 2015 ten aanzien van beschermd wonen of opvang als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 2 sub g van de Wmo 2015. Tot deze taakuitvoering behoren in ieder geval de beleidsuitvoering, de inkoop en het contractbeheer voor beschermd wonen of opvang.
Onderwijs, voor de gemeenten en voor Eemnes:
de uitvoering van alle gemeentelijke taken als bedoeld in de Leerplichtwet 1969 én met de uitvoering van de regelgeving met betrekking tot de melding en de bestrijding van voortijdig school verlaten (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra. Tot deze taken behoren in ieder geval:
de navolgende taken ten aanzien van de nieuwe Centrumgemeentetaken (volwasseneneducatie) als bedoeld in de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB):
Ten behoeve van de uitvoering van de taken als bedoeld onder VI Onderwijs onder a zijn de bevoegdheid tot daden van regeling en bestuur, de bevoegdheden die in de Leerplichtwet 1969, de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra aan het college van B&W zijn toegekend en de bevoegdheid om bestuursdwang ex artikel 125 Gemeentewet toe te passen tot handhaving van de regels van de Leerplichtwet 1969 overgedragen;
Ten behoeve van de uitvoering van de taken als bedoeld onder VI Onderwijs onder b is de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2.3.1 lid 3 van de WEB overgedragen.
de opdrachtverstrekking van jeugdhulpvoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van jeugdhulpvoorzieningen, de melding aanvang zorg en de behandeling van klachten in het kader van de Jeugdwet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens;
jeugdhulp te allen tijde bereikbaar en beschikbaar te hebben in situaties waarin onmiddellijke uitvoering van taken is geboden (artikel 2.6 lid 1 onder b Jeugdwet).
Ten behoeve van de uitvoering van de taak als bedoeld in VII Jeugdhulp onder b zijn de volgende hiermee verband houdende bevoegdheden overgedragen:
het treffen van een regeling voor de behandeling van klachten over gedragingen van de Crisisdienst Jeugdwet en van voor de Crisisdienst Jeugdwet werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de verlening van jeugdhulp (artikel 4.2.1 Jeugdwet);
het gebruik van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.1 van de Jeugdwet en het vaststellen van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.2 van de Jeugdwet alsmede de bevoegdheid om van de verplichtingen in de artikelen 7.2.1 en 7.2.2 van de Jeugdwet af te wijken als bedoeld in artikel 7.2.6 van de Jeugdwet;
Participatiewet, voor de gemeenten en voor Eemnes: de opdrachtverstrekking van re-integratievoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van re-integratievoorzieningen en de behandeling van klachten in het kader van de Participatiewet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens.
Indien ten gevolge van een wijziging van wettelijke regelingen op de terreinen vermeld in voorgaande leden van dit artikel, de uitvoering van werkzaamheden ter realisatie strekt van een andere regeling dan ter uitvoering waarvan zij ten tijde van het van kracht worden van deze regeling strekte, dan wel indien in deze werkzaamheden ten gevolge van een dergelijke wijziging veranderingen optreden, blijven deze, voor zover hun strekking en omvang door hun wijziging niet wezenlijk veranderen, behoren tot de aan de Regio opgedragen taken.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het inrichten van een register, behorende als Bijlage 1 bij deze regeling, waarin de besluiten tot dienstverlening als bedoeld in het vorige lid worden vastgelegd. Daarbij wordt voor elke dienstverleningsactiviteit vermeld voor welke gemeente(n) de Regio die dienstverlening verzorgt.
Artikel 8 Regionale samenwerkingsagenda
Ter bevordering van de onderlinge samenwerking wordt door de portefeuillehoudersoverleggen een regionale samenwerkingsagenda voorbereid met daarin opgenomen speerpunten van regionale samenwerking. De voorbereiding vindt plaats bij aanvang van een nieuwe raadsperiode. Vaststelling vindt plaats door de individuele gemeenten op de daarvoor in de gemeenten aangewezen wijze.
Hoofdstuk 4 De inrichting en de samenstelling van het bestuur
Artikel 10 Samenstelling algemeen bestuur
De gemeenteraden wijzen uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders ieder één lid aan in het algemeen bestuur. Doet de situatie vermeld in de tweede volzin van lid 1 van dit artikel zich voor dan wijzen de gemeenteraden uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders ieder twee leden aan in het algemeen bestuur.
De gemeenteraden wijzen voor door hen benoemde lid/ leden in het algemeen bestuur uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders een plaatsvervangend lid/ plaatsvervangende leden aan, die het door hen aangewezen lid/aangewezen leden bij ontstentenis of verhindering vervangt/vervangen. Het bepaalde in deze regeling ten aanzien van de leden van het algemeen bestuur is op de plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 12 Incompatibiliteiten
Onverminderd het bepaalde in artikel 20 van de Wet is het lidmaatschap van het algemeen bestuur onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar, door of vanwege het bestuur van één van de gemeenten dan wel door of vanwege het bestuur van de Regio aangesteld of daaraan ondergeschikt. Met een ambtenaar worden voor de toepassing van dit artikel gelijkgesteld zij die in dienst van één van de gemeenten dan wel de Regio op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam zijn.
Artikel 13 Vergaderingen algemeen bestuur
De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een vijfde gedeelte van de aanwezige leden het nodig oordeelt, dient het algemeen bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren. Over een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling en over de begroting en de rekening kan niet in beslotenheid worden vergaderd of besloten.
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Artikel 14 Bevoegdheden algemeen bestuur
Het algemeen bestuur is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
Artikel 16 Vergaderingen dagelijks bestuur
De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een lid van het dagelijks bestuur het nodig oordeelt, dient het dagelijks bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren.
Artikel 17 Bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is bevoegd:
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Artikel 22 Informatie en verantwoording van leden van het algemeen bestuur aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en wethouders
Een lid van het algemeen bestuur geeft aan de gemeenteraad en aan het college van de door hem vertegenwoordigde gemeente alle inlichtingen die door het betreffende college of één of meer leden daarvan, worden verlangd op de binnen die gemeente gebruikelijke wijze.
Hoofdstuk 6 Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 24 Portefeuillehoudersoverleggen en regionale samenwerkingsagenda
De gezamenlijke colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kunnen ten behoeve van coördinatie en afstemming op onderscheiden samenwerkingsterreinen dan wel ter uitvoering van een dienstverleningsovereenkomst portefeuillehoudersoverleggen instellen indien het algemeen bestuur hiermee instemt.
Hoofdstuk 7 Ambtelijke organisatie
Op de medewerkers in (tijdelijke) dienst van de Regio is de Cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) van toepassing voor zover het dagelijks bestuur daarin niet zelf via lokale regelingen heeft voorzien en met dien verstande dat op de medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening de Cao Ambulancevoorziening van toepassing is en dat op de medewerkers van de Vervoer Gooi en Vechtstreek B.V. de Cao Taxivervoer van toepassing is.
Hoofdstuk 8 Financiën en beheer
Artikel 28 Algemene financiële beleidsmatige kaders
Het dagelijks bestuur zendt voor 1 februari van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële beleidsmatige kaders ter informatie aan de raden van de deelnemende gemeenten.
De gemeenteraden kunnen binnen acht weken hun zienswijze over de ontwerpbegroting en het ontwerpvoorstel bestemming resultaat naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de ontwerpreactie op de zienswijzen bij de ontwerpbegroting en bij het voorstel tot bestemming van het resultaat, zoals deze ter vaststelling bij het algemeen bestuur voorliggen, en geeft hiervan kennis aan de gemeenteraden.
Het dagelijks bestuur zendt de vastgestelde begroting toe aan de gemeenteraden. Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na vaststelling, in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland.
Artikel 31 Vaststelling en betaling bijdrage
De kosten van de Regio die niet uit andere inkomsten worden bestreden, komen ten laste van de gemeenten naar verhouding van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers op 1 januari van het jaar, waarop de kosten betrekking hebben met dien verstande dat de kosten verbonden aan de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 5 VI Onderwijs onder a die niet uit andere inkomsten worden bestreden, ten laste komen van de deelnemende gemeenten naar de maatstaf van het aantal leerplichtigen en kwalificatieplichtigen in de onderscheiden gemeenten per 1 oktober van het boekjaar.
Het algemeen bestuur wijst een accountant aan die, met inachtneming van de in artikel 32, 33 en 35 van deze regeling bedoelde regels, belast is met de controle op het financieel beheer en de boekhouding van de Regio. De controle geschiedt tenminste eenmaal per dienstjaar ten aanzien van de boekhouding in haar geheel.
Na opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling worden de onder het eerste lid bedoelde archiefbescheiden met inachtneming van artikel 8 van het Archiefbesluit voor zover mogelijk vervreemd aan de taakopvolger. De overbrenging van de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat naar de archiefbewaarplaats van de gemeente Hilversum geschiedt als had geen opheffing plaatsgevonden. Als er geen taakopvolger is, geschiedt de genoemde overbrenging direct.
Hoofdstuk 10 Toe- en uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 37 Partiële toetreding
Een verzoek om te deel te nemen in een afgebakend deel van de aan de Regio opgedragen taken wordt op dezelfde wijze behandeld als een verzoek tot toetreding.
Artikel 38 Partiële uittreding
Het algemeen bestuur stelt – in samenspraak met de deelnemers – de partiële uittreedsom vast, de voorwaarden waaronder de partiële uittreding kan plaatsvinden en de gevolgen van de partiële uittreding, waaronder in ieder geval de datum van de daadwerkelijke partiële uittreding, de gevolgen voor het personeel, contracten, huisvesting en investeringen.
Artikel 41 Wijziging of opheffing
Ingeval van opheffing, stelt het algemeen bestuur, de gemeenten gehoord, een liquidatieplan vast dat voorziet in de vereffening van het vermogen en de verdeling over de deelnemende gemeenten van alle rechten en verplichtingen van de gemeenschappelijke regelingen. De verdeelsleutel wordt bepaald door het aantal inwoners of een hiervan afwijkende verdeelsleutel die bij het aangaan van de verplichtingen door gemeenten werd overeengekomen.
Hoofdstuk 11 Partieel toegetreden
Artikel 43 Bestuurlijke randvoorwaarden
Eemnes wordt betrokken in de zienswijzeprocedure ten aanzien van de begroting van de Regio alsmede ten aanzien van begrotingswijzigingen van de Regio, indien deze wijzigingen leiden tot een verhoging van de bijdrage van Eemnes. Eemnes kan uitsluitend zienswijzen geven ten aanzien van die taakonderdelen in de begroting waartoe zij is toegetreden.
Geschillen over de toepassing, in de ruimste zin van deze regeling tussen besturen van de deelnemende gemeenten of tussen besturen van een of meer gemeenten en het bestuur van de Regio worden behandeld volgens de geschillenregeling in artikel 28 van de Wet.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren maakt de regeling tijdig in alle deelnemende gemeenten bekend door kennisgeving van de inhoud daarvan in de Staatscourant. Artikel 140 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. De regeling treedt op 1 januari 2021 in werking.
Bijlage 1 Register artikel 6 Dienstverlening
Tot de dienstverlening als bedoeld in artikel 6 Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek behoren:
De coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied ten behoeve van de Veiligheidsregio.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten, de Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland.
De uitvoering van de dienstverlening aan werkgevers, de registratie van werkzoekenden en vacatures en de regionale samenwerking met het UWV in de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek op grond van de artikelen 9 en 10 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes.
Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek
Het fungeren als werkgever en uitvoeren van de beheerstaak. De beheerstaak heeft betrekking op de kassiersfunctie, ondersteuning van de bedrijfsvoering en bestuurlijke afstemming tussen gemeenten, informatie en communicatie, raadplegen functionaris gegevensbescherming en uitvoeren audits, personele zaken en archivering. De inhoudelijke sturing en verantwoordelijkheid ligt bij de Stuurgroep van het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes.
Het verrichten van marketingactiviteiten en informatievoorziening om de regio Gooi en Vechtstreek te versterken als aantrekkelijke regio voor bezoek en recreatie.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes
Het ondersteunen van wettelijk verwijzers als huisartsen, medisch specialisten en jeugdartsen en het bieden van inhoudelijk advies ten behoeve van de beoordeling tweede prestatie basis GGZ en specialistische GGZ.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes
Toeleiding tot ernstig enkelvoudige dyslexie
Het gezamenlijk organiseren van de toeleiding tot ernstig enkelvoudige dyslexie (EED) en het bij een derde partij beleggen van de screeningstaak van dossiers.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes
Het informeren en adviseren van inwoners over reisvaccinaties en hun gezondheid op reis en het toedienen van vaccins.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes
Voortzetting dienstverlening gebied Weesp
Na uittreding van de gemeente Weesp uit de Regio Gooi en Vechtstreek wordt de samenwerking met de gemeente Amsterdam voor het gebied Weesp op een aantal taakvelden voortgezet. Per taakveld wordt een dienstverleningsovereenkomst aangegaan waarin specifieke afspraken staan over onder andere het volume, de prijzen, tarieven en het overleg over de dienstverlening.
Aanvullende dienstverlening Jeugd en Gezin
Op basis van de Bestuursopdracht Jeugd en Gezin 2018-2022 verleent Jeugd en Gezin gebiedsgerichte dienstverlening, zodat maximaal wordt aangesloten bij de lokale situatie per gemeente. Dit heeft vorm gekregen in aanvullende dienstverlening in alle gemeenten op Weesp na.
De omvang en duur van deze dienstverlening varieert per gemeente waarbij uitgangspunt is dat voor alle gemeenten onder dezelfde voorwaarden de dienstverlening wordt aangeboden.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten plus Eemnes met uitzondering van Weesp
Bijlage 2 Register artikel 7 wijziging overgedragen taken en bevoegdheden
Dit register wordt bijgewerkt indien na de laatste wijziging tot de eerstvolgende wijziging van de gemeenschappelijke regeling tussentijds door de gemeenten besloten is tot een wijziging in het pakket overgedragen taken en bevoegdheden.
Bijlage 3 Toelichting Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek 2020
Er zijn ontwikkelingen die in 2020 hebben geleid tot actualisatie van de GR RGV.
Bij de actualisering is getoetst of de bestendigde samenwerkingspraktijk aanleiding geeft tot aanpassingen. De procedure planning en control is in overeenstemming gebracht met de praktijk.
Voor de bestemming van het resultaat is sinds 2018 de mogelijkheid voor gemeenteraden om een zienswijze in te dienen. Er is vanaf 2018 een aantal nieuwe taken toegevoegd onder artikel 5 en 6. Tenslotte is door Weesp besloten om in 2022 te fuseren met Amsterdam. In overleg tussen het college van B&W en het dagelijks bestuur van de Regio is in 2019 toegezegd de uittredingsbepaling en de rekenregels voor het bepalen van de uittreedsom te verduidelijken. Deze regels zijn extern juridisch getoetst en in overeenstemming met de geldende jurisprudentie en de gewijzigde Wet.
Hoofdstuk 2 Regio Gooi en Vechtstreek
In dit artikel is het doel van de GR RGV beschreven, namelijk een wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes waarbij aan zowel de opgedragen taken als de te verrichten dienstverlening uitvoering wordt gegeven.
Artikel 4 Afstemming en coördinatie
In dit artikel zijn de taken beschreven die de Regio voor de gemeenten kan uitvoeren. Aan deze taken zijn toegevoegd de beleidsuitvoering en het contractmanagement. Onder beleidsuitvoering valt het formuleren van de programma’s van eisen en wensen ten behoeve van de regionale inkoop- en aanbestedingstrajecten. Onder contractmanagement wordt verstaan het wijzigen, opzeggen, in gebreke stellen, ontbinden en/of vorderen van nakoming van (inkoop)contracten en alle andere besluiten die daarmee samenhangen met uitzondering van het voeren van een rechtsgeding.
Artikel 5 Overgedragen taken en bevoegdheden
Overgedragen taken en bevoegdheden
In het nieuwe artikel 5 zijn de overgedragen taken en de daarbij uit te oefenen bevoegdheden samengevoegd. Zo is in één oogopslag te zien voor welke overgedragen taak welke bevoegdheid is overgedragen.
Per 1 januari 2019 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. Het Rijksvaccinatieprogramma is een preventieprogramma gericht op jeugdigen. Jeugdigen worden gevaccineerd tegen verschillende ernstige infectieziekten.
De Regio, onderdeel Jeugd en Gezin, voert voor de gemeenten de jeugdgezondheidszorg uit. De uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma op grond van artikel 6b leden 3, 4 en 5 van de Wet publieke gezondheid is aan deze overgedragen taak toegevoegd.
De Regio is belast met de uitvoering van de taken van het Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK) Gooi en Vechtstreek. Hiertoe heeft de Regio Veilig Thuis Gooi en Vechtstreek in het leven geroepen. In geval van (het voornemen tot) oplegging van een tijdelijk huisverbod dient de burgemeester contact op te nemen met Veilig Thuis op grond van artikel 12 lid 3 van de Wet tijdelijk huisverbod. Veilig Thuis coördineert het overleg met de burgemeester, politie en de hulpofficier van justitie bij het aanbieden van passende hulp aan de ene ouder en daarnaast het opleggen van een tijdelijk huisverbod aan de andere ouder. De overgedragen taak tot het uitvoeren van een AMHK is met deze coördinatietaak uitgebreid en is niet alleen aan de orde bij kwesties van kindermishandeling, maar ook bij partnergeweld en ouderenmishandeling.
V Wet maatschappelijke ondersteuning
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Taken over beschermd wonen ten aanzien van accounthouderschap & marktmeesterschap, inkoop en contractbeheer en de kassiersfunctie zijn aan de Regio overgedragen. Accounthouderschap & marktmeesterschap betreft onder andere aanspreekpunt zijn voor aanbieders, het Rijk, de VNG, vertegenwoordigers van inwoners en cliënten en derden, data- en consequentieanalyse, coördineren van de samenwerking tussen uitvoering en beleid en het verzorgen van de bestuurlijke afstemming.
De kassiersfunctie houdt in het beheren van de rijksuitkering en het overnemen van de betalingsverplichting aan aanbieders en budgethouders van de centrumgemeente Hilversum inzake de nieuwe centrumgemeentetaken onder de Wmo 2015. De gemeente Hilversum is in dit kader centrumgemeente binnen de regio Gooi en Vechtstreek en krijgt als onderdeel van de algemene uitkering in de integratie-uitkering Sociaal Domein de middelen voor de nieuwe centrumgemeentetaken (beschermd wonen).
De raad van Hilversum heeft op 10-12-2014 besloten om, in navolging van de keuze om de inkoop en contractbeheer bij de Regio te beleggen, het volledige budget Beschermd wonen over te dragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Alle hieraan deelnemende gemeenten dragen in gezamenlijkheid de kansen en risico’s ten aanzien van dit budget. Tevens is de Regio belast met de uitvoering van het beleidsplan als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 1 van de Wmo 2015 ten aanzien van beschermd wonen en opvang als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 2 sub g van de Wmo 2015. Dit betreft beschermd wonen en maatschappelijke opvang van personen in verband met psychische of psychosociale problemen of omdat zij de thuissituatie hebben verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld.
Bestuurlijke handhaving naleving Leerplichtwet 1969
Aan de Regio zijn alle gemeentelijke taken als bedoeld in de Leerplichtwet 1969 en de uitvoering van de regelgeving over de melding en de bestrijding van voortijdig school verlaten (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra overgedragen. De Regio, onderdeel Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL), voert deze taakopdracht uit. RBL heeft naast het opmaken van een proces verbaal door de leerplichtambtenaar behoefte aan een effectiever middel om schoolverzuim tegen te gaan. De last onder dwangsom als herstelsanctie leent zich hier goed voor, omdat schoolverzuim een duurovertreding is. Aan de uitvoering van de gemeentelijke taken op grond van de Leerplichtwet 1969 is toegevoegd het toepassen van bestuurlijke handhaving tot naleving van deze wet. De bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet is reeds overgedragen en bevat tevens de mogelijkheid om een last onder dwangsom op te leggen.
Sinds 1 januari 2015 voeren de gemeenten de Wet educatie beroepsonderwijs (WEB) uit. Gemeenten in een arbeidsmarktregio zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het aanbod van opleiding gericht op het verbeteren van de Nederlandse taal en rekenen bij laaggeletterden en niet-inburgeringsplichtigen. De gemeente Hilversum is contactgemeente in Gooi en Vechtstreek en ontvangt de Rijksmiddelen voor volwasseneneducatie. De gemeente Hilversum heeft op 8 februari 2018 besloten de beleidscoördinatie en de middelen voor volwasseneneducatie onder te brengen bij de Regio. Vanaf 1 januari 2019 dragen de gemeenten gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het beleid, de inkoop en de financiering van de WEB voor wat betreft de volwasseneneducatie. Tevens levert de Regio de noodzakelijke verantwoordingsinformatie aan bij de contactgemeente Hilversum die formeel naar het Rijk dient te verantwoorden. De Regio koopt namens de gemeenten educatietrajecten in en sluit daartoe overeenkomsten met aanbieders.
In de GR RGV zijn de beleidscoördinatie, de inkoop, de kassiersfunctie, het contractbeheer en het contractmanagement over de volwasseneneducatie als overgedragen taken opgenomen evenals het voorbereiden en het uitvoeren van een regionaal programma volwasseneneducatie als bedoeld in artikel 2.3.1 lid 3 onder a van de WEB.
V Maatschappelijke ondersteuning VII Jeugdhulp en VIII Participatiewet
Opdrachtverstrekking aanbieders sociaal domein
De Regio is belast met de opdrachtverstrekking van resp. maatwerkvoorzieningen aan aanbieders in het kader van de Wmo 2015, jeugdhulpvoorzieningen aan aanbieders in het kader van de Jeugdwet en re-integratievoorzieningen aan aanbieders in het kader van de Participatiewet.
Onder deze taakuitvoering valt de daartoe benodigde beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering, de inkoop, in en externe monitoring, contractbeheer, de financiële controle op declaraties en het contractmanagement alsmede de verwerking van persoonsgegevens voor specifieke doeleinden.
De beleidsvoorbereiding vindt plaats via een door de gemeenten uniform verstrekt mandaat.
De Regio is voor de gemeenten en voor Eemnes op de benoemde taakvelden belast met de volgende taken:
a. Verzamelt en analyseert informatie en formuleert voor en met instemming van de gemeenten en Eemnes adviezen met het oog op het te voeren beleid (de beleidsvoorbereiding).
b. Fungeert bij deze beleidsvoorbereiding als aanspreekpunt voor betrokken instanties, inwoners, cliënten en verzorgt bestuurlijke afstemming.
c. Formuleert op basis van de uitkomsten van de beleidsvoorbereiding de programma’s van eisen en wensen ten behoeve van de regionale inkoop- en aanbestedingstrajecten (de beleidsuitvoering).
d. Voert de regionale inkoop- en aanbestedingstrajecten uit (de inkoop).
e. Voert het contractbeheer uit (draagt zorg voor het documenteren en archiveren van contractgegevens met gecontracteerde aanbieders en bewaakt daaruit voortvloeiende acties). Een specifiek onderdeel van het contractbeheer is het uitvoeren van de betalingsverplichtingen aan aanbieders.
f. Neemt de betalingsverplichting van de centrumgemeente Hilversum over voor het taakveld beschermd wonen en opvang zoals genoemd in artikel 5 lid 2 V onder a. en heeft daarvoor de beschikking over en beheer het volledige budget beschermd wonen en opvang.
g. Voert het contractmanagement uit (draagt zorg voor de juiste prestatie met de juiste kwaliteit op het juiste moment en de juiste plaats). De Regio is daarbij belast met het wijzigen, opzeggen, ingebrekestellingen, ontbinding en/of vorderen van nakoming van contracten en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden met uitzondering tot het voeren van een rechtsgeding.
h. Voert de controle uit op rechtmatigheid van declaraties en behandelt ingediende klachten in het kader van respectievelijk de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.
De raden van de gemeenten en van Eemnes hebben besloten de uitvoering van het Wmo taxivervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdhulpvervoer te beleggen bij de Regio. De Regio heeft hiervoor de Vervoer Gooi en Vechtstreek B.V. opgericht. Voor de gemeente Weesp wordt met oog op de fusie met Amsterdam per 2022 uitgegaan van een dienstverleningsovereenkomst.
Op lange termijn wordt geïnvesteerd in technologie om de reiziger optimaal te kunnen ondersteunen, het wagenpark te verduurzamen en de aansluiting met het openbaar vervoer te verbeteren.
Aan de Regio zijn ten behoeve van het uitvoeren van het doelgroepenvervoer en het daarmee bereiken van een kwaliteitsverbetering de taken als bedoeld in artikel 1.2.1 van de Wmo 2015 ten aanzien van de uitvoering van het Wmo vervoer, de taken als bedoeld in de artikelen 4 van de Wet op het voortgezet onderwijs, Wet op het primair onderwijs en de Wet op de Expertisecentra ten aanzien van de uitvoering van het leerlingenvervoer en de taken als bedoeld in artikel 2.3 lid 3 van de Jeugdwet ten aanzien van het jeugdhulpvervoer overgedragen.
In artikel 6 leden 4 en 5 is bepaald dat de Regio zorgdraagt voor een register waarin de besluiten tot dienstverlening worden opgenomen. Dit register wordt jaarlijks geactualiseerd en biedt overzicht zonder daarvoor de GR RGV te wijzigen. Wanneer blijkt dat de gemeenten en Eemnes dienstverlening structureel willen blijven afnemen biedt artikel 6 lid 6 van de GR RGV de mogelijkheid artikel 5 van de GR RGV uit te breiden met een nieuwe taak.
De gemeenten en Eemnes hebben op grond van de artikelen 9 en 10 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Suwi) de verplichting om zorg te dragen voor dienstverlening aan werkgevers, de registratie van werkzoekenden en vacatures en uitvoering te geven aan een regionale samenwerking met het UWV in de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek door de economische zelfstandigheid van participatiegerechtigden te vergroten en hen met werkgevers te matchen op werk. De Regio zet in op het sluiten van arrangementen tussen gemeenten, onderwijs, re-integratie- en zorgpartners voor werkzoekenden kansrijke sectoren. De dienstverlening van het werkgeversservicepunt is in het register opgenomen.
Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek
Ten behoeve van het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek fungeert de Regio als werkgever en wordt de beheerstaak uitgevoerd. De beheerstaak heeft betrekking op de kassiersfunctie, ondersteuning van de bedrijfsvoering en bestuurlijke afstemming tussen gemeenten, informatie en communicatie, raadplegen functionaris gegevensbescherming en uitvoeren audits, personele zaken en archivering. De inhoudelijke sturing en verantwoordelijkheid ligt bij de Stuurgroep van het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek. De dienstverlening ten aanzien van het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek is in het register opgenomen.
Ernstig enkelvoudige dyslexie (EED)
De gemeenten en Eemnes hebben besloten de toeleiding van EED gezamenlijk te organiseren en de taak van screening van dossiers te beleggen bij een derde. EED is een vorm van dyslexie waarbij een kind naast dyslexie geen andere ggz stoornis, beperking of andere taal- of leerstoornis heeft die belemmerend is voor onderzoek of behandeling. EED is een jeugdhulpvoorziening en is voor kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar. Voor de toekenning dan wel afwijzing van jeugdhulpvoorzieningen blijven gemeenten verantwoordelijk. De screening houdt in dat een onafhankelijke partij onderzoekt in hoeverre een kind in aanmerking komt voor dyslexiezorg. De Regio contracteert een aanbieder en zorgt ervoor dat deze aanbieder de screening kan uitvoeren, is het aanspreekpunt voor ouders, scholen en de screener en beantwoordt telefonisch en per e-mail vragen. Ook komen aanmeldingen voor de screening binnen bij de Regio. De Regio controleert de aanmeldingen op compleetheid en neemt – indien nodig – contact op met ouder(s) en/of school voor aanvullingen. Wanneer het dossier compleet is voor de aanmelding, stuurt de Regio het dossier door naar de screener. Ook beleidsmatige vraagstukken over EED worden door de Regio opgepakt. De dienstverlening op het gebied van EED is in het register opgenomen.
In 2010 werd de Stichting Toerisme Gooi & Vecht opgericht met als doel door middel van marketingactiviteiten en informatievoorziening de regio Gooi en Vechtstreek te versterken als aantrekkelijke regio om te bezoeken en te recreëren.
Om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en bij te dragen aan de gezamenlijke ambities van het regionaal programma Cultuur, Erfgoed, Recreatie en Toerisme is in 2019 besloten de stichting op te heffen en de taken van de stichting onder te brengen bij de Regio. De dienstverlening op het gebied van recreatie en toerisme is nu in het register opgenomen.
Consultatie en Adviesteam (C en A team)
De huisarts, medisch specialist en jeugdarts zijn wettelijk verwijzer volgens de Jeugdwet en hebben een verantwoordelijkheid om te kunnen bepalen of en zo ja waar een jeugdige passende ondersteuning dient te krijgen. Het C en A team biedt deze verwijzers ondersteuning om hun verwijstaken goed te kunnen uitvoeren. Daarnaast geeft het C en A team inhoudelijk advies bij het beoordelen van aanvragen voor een tweede prestatie generalistische basis GGZ en gespecialiseerde GGZ. Deze taken van het C en A team zijn als vorm van dienstverlening in het register opgenomen.
Bij de Regio is de GGD Gooi en Vechtstreek ondergebracht. Naast taken op het gebied van publieke gezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg en ouderengezondheidszorg wordt voorzien in een reizigersspreekuur waarbij inwoners van de regio Gooi en Vechtstreek advies kunnen inwinnen over vaccinaties en anti-malariamaatregelen voor op reis. De reisvaccinaties worden direct toegediend. De informatievoorziening aan reizigers over vaccinaties is als vorm van dienstverlening in het register opgenomen.
Voortzetting dienstverlening gebied Weesp
Na uittreding van de gemeente Weesp uit de Regio Gooi en Vechtstreek wordt de samenwerking met de gemeente Amsterdam voor het gebied Weesp op een aantal terreinen voortgezet. Deze taakvelden betreffen afvalinzameling, jeugdgezondheidszorg (waaronder het Regionaal Bureau Leerplicht), doelgroepenvervoer en inkoop en contractbeheer van individuele voorzieningen binnen het sociaal domein alsmede de werkzaamheden van Veilig Thuis.
Aanvullende dienstverlening Jeugd en Gezin
Op basis van de Bestuursopdracht Jeugd en Gezin 2018-2022 verleent Jeugd en Gezin aanvullende dienstverlening in alle gemeenten op Weesp na. De activiteiten hebben betrekking op gezins- en opvoedondersteuning zoals bijvoorbeeld het preventief begeleidingsprogramma Stevig Ouderschap voor gezinnen met een risico op opvoedproblematiek, workshops voor aanstaande ouders, cursussen voor ouders met baby’s tot vier maanden oud en prenataal huisbezoek bij kwetsbare zwangere vrouwen.
Hoofdstuk 4 De inrichting en de samenstelling van het bestuur
Artikel 14 Bevoegdheden algemeen bestuur
De procedure als bedoeld in het derde lid om te besluiten tot deelneming in en oprichting van een private rechtsvorm is in overeenstemming gebracht met artikel 31a van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Als extra waarborg is opgenomen dat een dergelijke besluit van het algemeen bestuur, gehoord de wensen en bedenkingen van de gemeenteraden, een meerderheid vraagt van twee-derde van de uitgebrachte stemmen. De aanleiding om hiervoor de gekwalificeerde meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen in het algemeen bestuur te nemen komt in de meeste gevallen overeen met een gekwalificeerde meerderheid van de deelnemende gemeenten. Als een gemeente niet deelneemt aan de desbetreffende taak kan het AB lid hierover geen stem uitbrengen.
Hoofdstuk 6 Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 24 Portefeuillehoudersoverleggen en regionale samenwerkingsagenda
De taken van de portefeuillehoudersoverleggen zijn uitgebreid met het gecoördineerd bestuurlijk opdrachtgeverschap. Het is praktijk in de regionale samenwerking dat de portefeuillehoudersoverleggen functioneren als de bestuurlijk gecoördineerd opdrachtgever namens de gemeenten. Portefeuillehouders leggen namens de gemeenten eenduidige bestuursopdrachten voor aan het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur, die als bestuurlijk opdrachtnemer functioneren voor de Regio als organisatie. De bestuurlijk opdrachtnemer DB/AB toetst hierbij in formele zin de voorwaarden en de uitvoerbaarheid van de opdracht voor de organisatie. Er vindt in een besluit een formele acceptatie van de opdracht plaats, voordat tot uitvoering worden overgegaan. Mede gelet op deelneming van de Regio in een rechtspersoon de Vervoer Gooi en Vechtstreek BV is die rolscheiding essentieel voor de gemeenten om zonder rolvermenging als opdrachtgever enerzijds de regie te kunnen voeren op de uitvoering en als opdrachtnemer anderzijds de uitvoerbaarheid voor de betrokken uitvoeringseenheid te kunnen toetsen.
Hoofdstuk 7 Ambtelijke organisatie
Per 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden waardoor de rechtspositie van ambtenaren gelijkgetrokken is met die van een werknemer in het bedrijfsleven. Tevens is sinds 1 januari 2020 de Cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties op de medewerkers van de Regio van toepassing. Voor sommige sectoren zoals de ambulance en de taxi gelden andere verplichte Cao’s.
Hoofdstuk 8 Financiën en beheer
Artikel 28 Algemene, financiële en beleidsmatige kaders
In de afgelopen periode is gebleken dat het doorlopen van de P & C cyclus actualisering behoeft.
De Wet gemeenschappelijke regelingen bepaalt dat uiterlijk 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de deelnemende gemeenten gezonden dienen te worden.
De termijn voor toezending van de kaderbrief is, aansluitend op de bestaande samenwerkingspraktijk, vervroegd naar uiterlijk 1 februari.
De datum van 15 april is in deze regio het moment waarop de gelijktijdige verzending plaatsvindt aan de gemeenteraden van de voorlopige jaarrekening, de ontwerpbegroting en het ontwerpvoorstel tot bestemming van het resultaat.
Naast de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarrekening, zendt het dagelijks bestuur een ontwerpvoorstel tot bestemming van het resultaat aan de deelnemende gemeenten. De voorlopige jaarrekening is ter informatie. Voor begrotingswijzigingen die leiden tot een verhoging van de bijdrage voor gemeenten wordt evenals voor de ontwerpbegroting een zienswijzeprocedure gevolgd.
Artikel 31 Vaststelling en betaling bijdrage
In het derde lid van dit artikel is de actuele frequentie van een maandelijkse betaling van de gemeentelijke bijdragen opgenomen.
Hoofdstuk 10 Toe- en uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 38 Partiële uittreding en artikel 40 Uittreding
Mede in verband met de nieuwe wetgeving die aangeeft uittredingsregels expliciet te maken, zijn de regels over (partiële) uittreding verduidelijkt. Deze toezegging is ook in 2019 gedaan aan Weesp.
Gekozen is voor de in de jurisprudentie gehonoreerde forfaitaire methode. Die omvat de geleidelijke afbouw van de eigen bijdrage in het jaar van uittreden over een periode van vijf jaren.
Bij partiële uittreding is de bijdrage berekend op basis van de aan die taak toe te rekenen kosten.
De verlaging van de eigen bijdrage over vijf jaar start bij 0%. Het kan noodzakelijk zijn dat het algemeen bestuur een correctie toepast als in het jaar van uittreden sprake is van omvangrijke incidentele lasten of baten. De regeling biedt de mogelijkheid dan aan het algemeen bestuur om bij onbillijkheid gemotiveerd af te wijken van de hoofdregel.
Bij bepaling van de uittreedsom stelt het algemeen bestuur - in samenspraak met de gemeenten - in een samenhangend besluit de uittreedsom vast, de datum van uittreding en de voorwaarden en de gevolgen waaronder de (partiële) uittreding kan plaatsvinden, waaronder afspraken over onder andere het personeel, contracten, huisvesting en investeringen.
Tenslotte is nieuw dat een gemeente het algemeen bestuur kan verzoeken om vooraf - bij een voornemen tot uittreding - een zo concreet mogelijk beeld te geven van de hieraan verbonden financiële en overige consequenties. Het algemeen bestuur brengt de kosten van die werkzaamheden in rekening bij de betrokken gemeente.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-68977.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.