2020-12-21 Noordwest, Elektrische oplaadpalen, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

Logo Utrecht

 

Kenmerk: 8054379

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel een doelmatig of zuinig energiegebruik bevorderd wordt (art. 2 lid 3a Wegenverkeerswet);

 

dat

met het actieplan Schoon Vervoer (2015-2020) en het strategisch plan laadinfrastructuur “Utrecht laadt op voor 2030” zet Utrecht o.a. in op een verdere uitbreiding van de openbare oplaadinfrastructuur en het stimuleren van een efficiënter gebruik van het laadnetwerk;

 

dat

er per wijk in Utrecht een locatieplan voor openbare laadpalen opgesteld wordt. Het locatieplan zorgt voor voldoende openbare laadpalen voor rijders die hun elektrische auto niet op eigen terrein kunnen opladen;

 

dat

de locaties van de laadpalen moeten voldoen aan criteria die opgesteld zijn in de ”Plaatsingsleidraad en inrichtingskader publieke laadinfrastructuur”;

 

dat

na het opstellen van het locatieplan er een informatiebijeenkomst geweest is waar een toelichting is gegeven op het voorgenomen plan. Vervolgens is gedurende een periode van twee weken de gelegenheid geboden om te reageren. De ontvangen reacties zijn meegenomen in de uitwerking van het definitieve locatieplan;

 

dat

de openbare laadpalen op onderstaande genoemde locaties niet in één keer geplaatst worden. Pas op het moment dat de bestaande openbare laadpalen overbezet zijn, wordt een laadpaal bijgeplaatst op een locatie uit het vastgestelde locatieplan. De verwachting is dat we met dit locatieplan tot 2025 voldoende locaties hebben vastgelegd. In Utrecht wordt uiteindelijk ongeveer 2,5% van het totaal aantal parkeerplekken gereserveerd voor het laden van elektrische auto’s. Of en wanneer deze locaties een laadpaal krijgen, hangt af van de groei van het aantal elektrische voertuigen de komende jaren.

 

dat

er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig geladen kunnen worden;

 

dat

er per elektrische oplaadpaal twee parkeerplaatsen benodigd zijn zodat de elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden;

 

dat

met het stimuleren van elektrisch (schoon) vervoer de leefbaarheid, bereikbaarheid en luchtkwaliteit verbeterd wordt;

 

dat

door het plaatsen van de laadpaal voor elektrische auto’s er een verschuiving optreedt in de beschikbaarheid van het type parkeerplaats. Het aantal parkeerplaatsen blijft ongewijzigd;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen en hij akkoord is met deze verkeersmaatregel;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 24 december 2020 in de hierna volgende locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen

 

  •  

Noordwest

 

Pijlsweerd -zuid

Otterstraat, (ter hoogte van huisnummer 44); wegvak: tussen Otterstraat en Otterstraat, vier plekken

Westerdijk, (ter hoogte van huisnummer 74); wegvak: tussen David van Mollemstraat en Zijdebalenstraat, twee plekken

Spijkerstraat, (ter hoogte van huisnummer 7); wegvak: tussen Vlijtstraat en Boorstraat, twee plekken

 

Pijlsweerd -noord

Schouwweteringstraat, (ter hoogte van huisnummer 12); wegvak: tussen David van Mollemstraat en Oude Pijlsweerdstraat, twee plekken

Turfstraat, (ter hoogte van huisnummer 69); wegvak: tussen Amsterdamsestraatweg en Kerkweg, twee plekken

 

Nijenoord , Hoogstraat e.o.

Tichelaarslaan; (ter hoogte zijgevel Boomgaardlaan 2); wegvak: tussen Boomgaardlaan en Nijenoord, vier plekken

 

Ondiep

Kloosterlaan, (ter hoogte van huisnummer 55); wegvak: tussen Nieuwlichtstraat en Laan van Chartroise, vier plekken

 

2e Daalsebuurt e.o.

Koolstraat, (ter hoogte van huisnummer 12); wegvak: tussen Veldstraat en Dijkstraat, twee plekken

 

Egelantierstraat, Mariendaalstraat e.o.

Oppenheimplein, (ter hoogte van huisnummer 1 ); wegvak: tussen Groen van Prinstererstraat en Amsterdamsestraatweg, vier plekken

 

Julianapark e.o.

Cornelis Mertenssstraat, (ter hoogte van huisnummer 1); wegvak: tussen Amsterdamsestraatweg en Hermannus Elconiusstraat, twee plekken

 

Pr. Bernhardplein e.o., Demkagebied

Berlagestraat, (ter hoogte van huisnummer 252); wegvak: tussen Lelistraat en Prof. Wattjesstraat, twee plekken

 

Queeckhovenplein e.o.

Vechtplantsoen, (ter hoogte van huisnummer 150); wegvak: tussen Vechtplantsoen en Queeckhovenplein, vier plekken

 

Zuilen-noord

Minister Talmastraat, (ter hoogte van huisnummer 222); wegvak: tussen Theo Thijssenplein en Wibautstraat, twee plekken

 

 

Vaststellen: aantal parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen (E4), volgens bijlage I van het RVV 1990 met onderbord "Opladen elektrische voertuigen" alsmede met onderbord OB504

 

Utrecht, 21 december 2020

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

G. Jansen

Manager Stedenbouw en Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

 

 

Gepubliceerd op 23 december2020 in de Staatscourant.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. Gedurende de Coronacrisis is het toegestaan om uw bezwaar ook per e-mail in te sturen. U kunt uw bezwaar sturen naar: juridischezaken@utrecht.nl

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. De gemeente neemt gedurende de Coronacrisis bezwaarschriften ingediend per e-mail ook in behandeling.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven