Mededeling in het kader van de uitvoering van het project ViA15, Rijkswaterstaat

Besluit ontheffing verbodsbepalingen Wet natuurbescherming

Op grond van artikel 20 van de Tracéwet bevordert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een gecoördineerde voorbereiding van de besluiten op de aanvragen om vergunningen en van de overige ambtshalve te nemen besluiten met het oog op de uitvoering van een Tracébesluit. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat kennis van het feit dat het volgende besluit is genomen.

Welk besluit is genomen en ligt ter inzage?

Voor de uitvoering van het Tracébesluit A12/A15 Ressen – Oudbroeken (ViA15) is onderstaand besluit genomen, overeenkomstig de procedure van artikel 20, lid 4, van de Tracéwet in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Het betreft een besluit van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (kenmerk: WNB/2020/029.toek) tot het verlenen van ontheffing van de verbodsbepalingen genoemd in artikel 3.1, lid 2 en lid 4, artikel 3.5, lid 4 en artikel 3.10, lid 1 sub b en sub c van de Wet natuurbescherming voor de realisatie van het project ViA15.

Het besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit en is op 17 december 2020 aan de aanvrager bekendgemaakt.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van vrijdag 18 december 2020 tot en met donderdag 28 januari 2021 (op afspraak) ter inzage bij:

  • de gemeente Duiven, Koning Willem-Alexanderplein 1, 6921 ES Duiven (www.duiven.nl, telefoon 0316 – 27 91 11);

  • de gemeente Zevenaar, Kerkstraat 27, 6901 AA Zevenaar (www.zevenaar.nl, telefoon 0316 – 59 51 11);

  • de gemeente Montferland, Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam (www.montferland.info, telefoon 0316 – 29 13 91).

In verband met maatregelen rondom het coronavirus gelden aan­gepaste openingstijden en/of aangescherpte toegangsregels. Om de stukken in te zien dient u een afspraak te maken. Raadpleeg hiervoor de website van de betreffende gemeente of neem contact op via de genoemde telefoonnummers.

Het besluit en de bijbehorende stukken kunnen desgewenst ook digitaal worden toegezonden. Hiervoor kunt u contact opnemen met het omgevingsmanagement van het project ViA15, via het e-mailadres: info@via15.nl.

Hoe kunnen belanghebbenden beroep indienen?

Van vrijdag 18 december 2020 tot en met donderdag 28 januari 2021 staat voor belanghebbenden beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het beroepschrift moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift kan door burgers tevens digitaal worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State middels deze website: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Tevens dient ten behoeve van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden overgelegd.

Op dit besluit is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toe­passing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven wat zijn beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift dient tevens te worden vermeld dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Het instellen van beroep schorst de werking van het besluit niet.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag of (door burgers) digitaal middels deze website: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/. Bij het verzoek moet een afschrift van het beroepschrift worden overgelegd.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het nummer of kenmerk van het besluit;

  • de gronden van het verzoek (motivering).

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoekschrift om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Gewezen wordt op het feit dat alleen belanghebbenden die zienswijzen hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit of aan wie redelijkerwijs niet verweten kan worden dat zij geen zienswijze hebben ingebracht op het ontwerpbesluit, beroep kunnen instellen tegen het besluit.

Meer informatie?

Voor nadere informatie over het besluit kunt u bellen via telefoonnummer 088 – 042 42 42.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, het afdelingshoofd BJV-Projectadvisering bij Rijkswaterstaat Corporate Dienst, W. Warmerdam

Naar boven