Mededeling in het kader van de uitvoering van het project Weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere (Gaasperdammerweg), Rijkswaterstaat

Besluit Ontgrondingenvergunning – Provincie Noord-Holland

Op grond van artikel 20 van de Tracéwet bevordert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een gecoördineerde voorbereiding van de besluiten op de aanvragen om vergunningen en van de overige ambtshalve te nemen besluiten met het oog op de uitvoering van een Tracébesluit. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat kennis van het feit dat het volgende besluit is genomen.

Welk besluit is genomen en ligt ter inzage?

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). De werkzaam­heden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot; er wordt een circa 3 km lange tunnel gebouwd die zorgt voor schonere lucht en minder geluid. Het werk aan de Gaasperdammerweg is klaar in 2020.

De grondslag voor de werkzaamheden aan de A9 is het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere 2011 en het Tracé­besluit weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere 2013.

Voor de uitvoering van het Tracébesluit is onderstaand besluit genomen, overeenkomstig de procedure van artikel 20, lid 4, van de Tracéwet in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Het betreft een op 3 december 2020 afgegeven besluit van Gedepu­teerde Staten van Provincie Noord-Holland, op aanvraag van aannemerscombinatie IXAS Gaasperdammerweg B.V. om een ontgrondingenvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Ontgrondingenwet voor het ontmantelen van de A9, op de locatie A9 hectometerpaal 9.28 tot en met 9.74 te Amsterdam.

Het besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 10 december 2020 tot en met 20 januari 2021 tijdens kantooruren ter inzage bij de gemeente Amsterdam, Stadsloket Centrum, Informatiebalie/Voorlichtingsloket, Amstel 1 (Stopera), 1011 PN Amsterdam. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur. Tevens ligt het besluit op afspraak ter inzage bij de Provincie Noord-Holland, Houtplein 33 te Haarlem. Een afspraak kan gemaakt worden via info.div@noord-holland.nl of telefonisch via telefoonnummer 023 – 514 44 40.

Het besluit is ook beschikbaar via de website loket.odnzkg.nl onder de kop ‘bekendmakingen – Lijst van Actuele bekendmakingen’.

In verband met sluiting van overheidsgebouwen als gevolg van de coronapandemie kan het zijn dat stukken die ter inzage zijn gelegd niet ter plaatse kunnen worden ingezien. De stukken zullen daarom desgewenst, op verzoek digitaal worden toegestuurd. U kunt contact opnemen met de gemeente over alternatieve mogelijkheden van inzien. Wilt u stukken digitaal ontvangen of heeft u vragen, dan kunt u gebruikmaken van het contactformulier op loket.odnzkg.nl of tele­fonisch contact opnemen via telefoonnummer 088 – 567 02 00.

Hoe kunnen belanghebbenden beroep indienen?

Van 10 december 2020 tot en met 20 januari 2021 staat voor belanghebbenden beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het instellen van beroep tegen het besluit geschiedt door indiening van een ondertekend beroepschrift dat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht, alsmede de gronden van het beroep bevat.

Het beroepschrift moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift kan door burgers tevens digitaal worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State middels deze website: https://digitaalloket.raadvanstate.nl.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Tevens dient ten behoeve van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waar­tegen het beroep is gericht te worden overgelegd.

Op dit besluit is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke zijn beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroeps­termijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift dient tevens te worden vermeld dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Het instellen van beroep schorst de werking van het besluit niet.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag of (door burgers) digitaal middels deze website: https://digitaalloket.raadvanstate.nl. Bij het verzoek moet een afschrift van het beroepschrift worden overgelegd.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het nummer of kenmerk van het besluit;

  • de gronden van het verzoek (motivering).

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoekschrift om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Meer informatie?

Heeft u vragen over deze procedure, dan kunt u gebruikmaken van het contactformulier op loket.odnzkg.nl/digitale-formulieren/. Er wordt dan contact met u opgenomen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, het hoofd van de afdeling BJV-Projectadvisering bij de Corporate Dienst van Rijkswaterstaat, W. Warmerdam

Naar boven