Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2020, 65531 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2020, 65531 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vierde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, vierde lid, 13, tweede lid, 14, vijfde lid, 15, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 40’ vervangen door ‘€ 41’
2. In het tweede lid komt de tabel te luiden:
Examen ATPL |
€ 169,05 |
Examen CPL |
€ 169,05 |
Examen IR (A/H) |
€ 169,05 |
Examen EIR |
€ 113,95 |
Examen PPL (A/H) |
€ 113,95 |
Examen LAPL |
€ 113,95 |
Examen OPPL |
€ 113,95 |
Examen RT |
€ 113,95 |
Examen Military Bridge |
€ 226,95 |
B
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 329’ vervangen door ‘€ 335’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 260’ vervangen door ‘€ 264’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 80’ vervangen door ‘€ 81’.
C
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 549’ vervangen door ‘€ 557’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 528’ telkens vervangen door ‘€ 536’.
3. In het derde lid, onderdeel c, wordt ‘€ 528’ vervangen door ‘€ 536’.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 111’ vervangen door ‘€ 113’.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 142’ vervangen door ‘€ 144’.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 57’ vervangen door ‘€ 58’.
7. In het zevende en achtste lid wordt ‘€ 65’ vervangen door ‘€ 66’.
8. In het negende lid wordt ‘€ 64’ vervangen door ‘€ 65’.
9. In het tiende lid wordt ‘€ 129’ vervangen door ‘€ 131’.
10. In het elfde lid wordt ‘€ 97’ vervangen door ‘€ 99’.
D
In artikel 7 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat |
€ 94 |
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat |
€ 38 |
Afgifte duplicaat medisch dossier |
€ 0,28 per pagina |
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit |
€ 58 |
E
In artikel 8 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Initiële afgifte |
Verlenging |
Wijziging |
Hernieuwde afgifte |
---|---|---|---|---|
Certificatie AeMC |
€ 3.276 |
€ 310 |
||
Extra vestigingsplaats AeMC |
€ 1.035 |
€ 310 |
||
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME |
€ 1.035 |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
Certificatie AME |
€ 316 |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
Certificatie zelfstandig AME |
€ 2.414 |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten klasse 1 |
€ 91 |
|||
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig AME of AME (per wijzigingsaanvraag) |
€ 91 |
€ 91 |
||
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC waarvoor vooraf goedkeuring is vereist (per wijzigingsaanvraag) |
€ 310 |
€ 310 |
F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘€ 139’ vervangen door ‘€ 141’
2. In het tweede lid wordt ‘€ 561’ vervangen door ‘€ 571’.
G
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 103’ vervangen door ‘€ 105’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 148’ vervangen door ‘€ 150’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 103’ vervangen door ‘€ 105’.
3. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 151’ telkens vervangen door ‘€ 153’.
4. Het zesde lid kom te luiden:
6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een persoonsgebonden bevoegdheid voor het beoordelen van de luchtwaardigheid, het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, in overeenstemming met Part M.A. 710 van verordening (EU) nr. 1321/2014 voor ELA 1 luchtvaartuigen die niet commercieel worden gebruikt of in overeenstemming met artikel ML.A.901(b)(4) en ML.A.904(c) van verordening (EU) nr. 1321/2014, is een vast tarief verschuldigd van € 1.655.
H
In artikel 10a wordt in het eerste en tweede lid ‘€ 48’ telkens vervangen door ‘€ 49’.
I
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Registratie opleidingsinstelling/ Aangewezen entiteit voor de onbemande luchtvaart / Erkende entiteit voor de onbemande luchtvaart (basistarief, eerste afgifte) |
€ 310 |
Registratie opleidingsinstelling / Aangewezen entiteit voor de onbemande luchtvaart / Erkende entiteit voor de onbemande luchtvaart (basistarief, herafgifte) |
€ 310 |
Goedkeuring opleidingsinstelling voor Cabin Crew Initial Training |
€ 3.905 |
Goedkeuring voor afgifte Cabin Crew Attestation |
€ 1.020 |
Opleidingsmodule RFI |
€ 1.550 |
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar |
€ 929 |
Opleidingsmodule RPL |
€ 929 |
Wijzigingen in aangeboden opleidingen |
€ 156 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 147 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 147 |
Registratie opleidingsinstelling RT-only |
€ 310 |
Module radiotelefonie met standaard handboek |
€ 172 |
Module radiotelefonie zonder standaard handboek |
€ 620 |
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX) |
€ 310 |
Opleidingsmodule theorie RPA-L / Opleidingsmodule theorie UAS |
€ 929 |
Opleidingsmodule praktijk RPA-L |
€ 929 |
Variant op praktijk RPA-L (per categorie of bevoegdverklaringen) |
€ 223 |
Opleidingsmodule class rating MLA/MLH/GC |
€ 443 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen) |
Initiële afgifte |
---|---|
DTO |
€ 310 |
ATO complex basistarief |
€ 4.878 |
ATO niet-complex basistarief |
€ 4.066 |
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator |
€ 304 |
Opleidingsmodule MPL |
€ 6.203 |
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR, per module |
€ 3.101 |
Opleidingsmodule praktijk IR |
€ 1.550 |
Opleidingsmodule praktijk EIR, BIR |
€ 1.241 |
Variant op opleidingsmodule IR, EIR, BIR |
€ 468 |
Opleidingsmodule FI1 |
€ 1.550 |
Opleidingsmodule FI-refresher seminar1 |
€ 929 |
Overige opleidingsmodule instructeurs |
€ 1.061 |
Opleidingsmodule praktijk CPL |
€ 1.240 |
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, BIR per module |
€ 1.085 |
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module1 |
€ 929 |
Opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft, per module |
€ 1.085 |
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft |
€ 468 |
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module1 |
€ 775 |
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft |
€ 468 |
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk |
€ 775 |
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain- per module1 |
€ 929 |
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module1 |
€ 929 |
Aanvullende opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland |
€ 1.395 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU |
€ 13.158 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU |
€ 26.314 |
Taalbeoordelingsinstantie |
€ 5.118 |
Beperkte taalbeoordelingsinstantie (voor herbeoordeling LPE level 4) |
€ 1.861 |
Uitbreiding beperkte taalbeoordelingsinstantie naar volledige taalbeoordelingsinstantie |
€ 3.256 |
Overige aanvragen per besluit |
€ 468 |
Praktische instructie examinatoren |
€ 776 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.559 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 345 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.020 |
Opleidingsmodule extension privilege from sailplane to TMG on SPL, Opleidingsmodule extension privilege from TMG to Sailplanes on SPL1 |
€ 757 |
Additionele startmethodes – sailplanes1 |
€ 147 |
Opleidingsmodule cloud flying privilege1 |
€ 907 |
Class extension – balloons1 |
€ 456 |
Group extension – balloons1 |
€ 456 |
Tethered hot-air balloon flight rating1 |
€ 456 |
Opleidingsmodule advanced UPRT course – aeroplanes |
€ 443 |
Opleidingsmodule upset recovery instructor training course |
€ 443 |
Opleidingsmodule Basic aerobatic privilege – Sailplanes, Basic aerobatic privilege on TMG with engine power – sailplanes1 |
€ 460 |
Opleidingsmodule Advanced aerobatic privilege – sailplanes, Advanced aerobatic privilege On TMG with engine power – sailplanes1 |
€ 913 |
Aanvullende opleidingsmodule instructeurs – sailplanes en ballonnen1 |
€ 219 |
Commercial operation rating – Refresher course1 |
€ 219 |
3. In het vierde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v. |
€ 2.281 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 157 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 147 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 1.395 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 13.158 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 26.314 |
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel |
€ 487 |
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator |
€ 310 |
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT)1 |
€ 310 |
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit |
€ 487 |
Verwijderen van een simulator van de erkenning |
€ 147 |
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken) |
€ 466 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.559 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 345 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.020 |
4. In het vijfde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie) |
€ 6.556 |
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie) |
€ 6.248 |
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie) |
€ 8.192 |
FSTD-A BITD (per kwalificatie) |
€ 4.112 |
5. In het zesde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS |
€ 3.948 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD |
€ 3.948 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT |
€ 2.959 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD |
€ 2.465 |
Wijziging operator |
€ 1.161 |
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging |
€ 310 |
J
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Erkenning opleidingsinstelling: |
|
– basisopleiding |
€ 28.577 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10 |
€ 31.770 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1> 10 |
€ 44.618 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland |
€ 3.992 |
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie |
€ 4.791 |
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie |
€ 7.186 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 2.444 |
Bijschrijven limitation (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 1.165 |
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd |
€ 4.039 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 742 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
3. In het derde lid wordt ‘€ 615’ vervangen door ‘€ 625’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel |
€ 576 |
Goedkeuring theoretisch deel |
€ 346 |
Goedkeuring praktisch deel |
€ 231 |
K
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 158’ vervangen door ‘€ 161’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 79’ vervangen door ‘€ 80’.
3. In het derde lid komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
Verlenging |
---|---|---|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg |
€ 279 |
€ 94 |
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg |
€ 612 |
€ 205 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 2.100 |
€ 700 |
4. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 109’ telkens vervangen door ‘€ 111’.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 322’ vervangen door ‘€ 327’.
6. In het negende lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
AMP initieel: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP initieel: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 567 |
€ 797 |
€ 867 |
€ 262 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 1.961 |
€ 2.861 |
€ 2.391 |
€ 567 |
7. In het tiende lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
AMP wijziging: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP wijziging: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 334 |
€ 411 |
€ 867 |
€ 262 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 567 |
€ 797 |
€ 2.391 |
€ 567 |
8. In het elfde lid wordt ‘€ 129’ vervangen door ‘€ 131’.
L
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 153’ vervangen door ‘€ 156’ en wordt ‘€ 158’ vervangen door ‘€ 161’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 659’ vervangen door ‘€ 670’.
M
In artikel 15 komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
---|---|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 1.598 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 5.110 |
N
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 |
|
– A1 line maintenance2 |
€ 22.189 |
– A1 base maintenance |
€ 26.979 |
– A2, A4 |
€ 18.195 |
– A3 |
€ 18.195 |
– B1 |
€ 22.189 |
– B2, B3 |
€ 18.195 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 9.413 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 18.195 |
– D |
€ 15.801 |
b. Tabel 2 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1) |
€ 1.598 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen |
€ 797 |
c. Tabel 3 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 3.992 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 4.791 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 7.186 |
Toeslag line stations |
€ 408 x N2 |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 16 x P3 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 1.277 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.598 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 2.395 |
Toeslag line stations |
€ 408 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 16 x P |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f). |
€ 2.728 |
d. Tabel 4 komt te luiden:
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf: |
|
– A2, A4 |
€ 13.614 |
– A3 |
€ 13.614 |
– B1 |
€ 16.599 |
– B2, B3 |
€ 13.614 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 7.017 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.614 |
– D |
€ 11.809 |
e. Tabel 5 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie |
€ 598 |
f. Tabel 6 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 958 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.197 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.796 |
Toeslag line stations |
€ 300 x N2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e) |
€ 2.728 |
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.728 |
2. In het tweede lid komt tabel 7 te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 2.444 |
€ 1.644 |
€ 1.206 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen) |
€ 2.444 |
€ 1.644 |
€ 1.206 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 4.039 |
€ 2.913 |
€ 2.164 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning. Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. Bijschrijven line station (per line station). Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.164 |
€ 846 |
€ 605 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 742 |
€ 543 |
€ 396 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
€ 133 |
€ 133 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e) |
€ 2.728 |
€ 2.728 |
|
Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.728 |
€ 2.728 |
|
Wijziging van Part MAF naar Part 145 |
€ 9.666 |
3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 7a komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non – A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement |
€ 608 |
€ 608 |
– Beoordeling FAA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
b. Tabel 7b komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement |
€ 304 |
€ 304 |
– Beoordeling TCCA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
c. Tabel 7c komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag RBAC 145 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling ANAC-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling ANAC-supplement |
€ 304 |
€ 304 |
– Beoordeling ANAC-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 15.537’ vervangen door ‘€ 15.801’.
5. In het vijfde lid komt tabel 8a te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 2.444 |
€ 1.644 |
€ 1.206 |
6. In het zesde lid komt tabel 9 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied |
€ 2.923 |
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied |
€ 846 |
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.644 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 543 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
7. In het zevende lid komt tabel 10 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.: |
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg |
€ 4.999 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg |
€ 1.485 |
8. Het achtste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 11 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning: |
||
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1 |
€ 26.979 |
€ 19.745 |
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1 |
€ 42.972 |
€ 31.339 |
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1 |
€ 82.871 |
€ 60.412 |
b. Tabel 12 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
Herafgifte |
---|---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 3.992 |
€ 2.907 |
€ 310 |
Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie |
€ 4.791 |
€ 3.488 |
€ 310 |
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie |
€ 7.186 |
€ 5.231 |
€ 310 |
9. In het negende lid komt tabel 13 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging POA (Subpart G) |
Wijziging akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie |
€ 2.444 |
€ 1.141 |
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd |
€ 4.039 |
€ 2.073 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.165 |
€ 1.141 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 742 |
€ 362 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
€ 123 |
10. In het twaalfde lid wordt ‘€ 1.755’ vervangen door ‘€ 1.785’.
11. In het dertiende lid wordt ‘€ 5.141’ vervangen door ‘€ 5.228’.
12. In het veertiende lid wordt ‘€ 1.028’ vervangen door ‘€ 1.045’.
13. In het vijftiende lid komt tabel 15 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Erkenning nationale ontwerporganisatie (>15 medewerkers) |
€ 18.993 |
Erkenning nationale ontwerporganisatie (≤15 medewerkers) |
€ 11.330 |
Bijschrijven nieuw privilege en acceptatie ‘significant change’, conform overeenkomstig Part 21, van verordening (EU) nr. 748/2012 |
€ 6.277 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek nationale ontwerporganisatie |
€ 742 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
O
Artikel 16a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Tabel 1
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
|
---|---|---|
Classificatie erkenning bedrijf |
Onderhoud |
Beheer permanente luchtwaardigheid |
– A – Niet-complexe motoraangedreven vleugelvliegtuigen |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– A -Vliegtuigen met een MTOM van hoogstens 2.730 kg |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– A – Helikopters |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– A – Luchtschepen |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– A – Ballonnen |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– A – Zweefvliegtuigen |
€ 13.614 |
€ 7.499 |
– B – Turbinemotoren |
€ 16.599 |
|
– B – Zuigermotoren en elektrische motoren |
€ 13.614 |
|
– C – Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 7.017 |
|
– C – Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.614 |
|
– D – Niet-destructieve tests (NDT) |
€ 11.809 |
|
Wijziging van Part M Subpart F of Subpart G of Part-145, per vergunning, naar Part CAO conform Verordening (EU) 2019/1383 artikel 4, vierde lid Indien de aanvrager tegelijkertijd een aanvraag voor wijziging van Part-M Subpart F of Part-145 en Part-M Subpart G naar Part-CAO aanvraagt, wordt op het totaal tarief een korting van 25% toegepast ten opzichte van het hoogste in rekening te brengen tarief |
€ 3.672 |
€ 3.672 |
Alternative means of compliance |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
b. Tabel 2 komt te luiden:
Tabel 2
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie & beheer van permanente luchtwaardigheid |
€ 598 |
Toeslag indien luchtvaartmanagementtaken zijn uitbesteed |
€ 2.395 |
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 958 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.197 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.796 |
Toeslag line stations |
€ 300 x N2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate |
€ 2.728 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.728 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Tabel 3
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 1.206 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 1.206 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 2.164 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning – bijschrijving nieuwe of gewijzigde onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. – bijschrijving line station (per line station). – alle overige wijzigingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 605 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 396 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review |
€ 2.728 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.728 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.020 |
P
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Producten |
Commercieel luchtvervoer (CAT) alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax |
---|---|---|---|---|
AOC (niet zijnde ROC) Basistarief2 |
€ 3.5663 |
€ 4.3544 |
€ 27.134 |
€ 28.218 |
Plus: |
||||
Pax |
€ 615 |
€ 615 |
€ 615 |
€ 615 |
Cargo |
€ 466 |
€ 615 |
€ 929 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.070 |
|||
VFR night per class/type |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
|
IFR per class/type |
€ 615 |
€ 615 |
€ 615 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class/type5 |
€ 929 |
€ 929 |
€ 4.651 |
€ 9.304 |
– Extra luchtvaartuig registratie van aangevraagde class/type |
€ 78 |
€ 78 |
€ 156 |
€ 156 |
– Area of operation (per area)6 |
€ 310 |
€ 615 |
€ 615 |
€ 615 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6 |
€ 3.101 |
€ 3.101 |
€ 3.101 |
|
Special approval:7 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
|
– MNPS per type |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
||
– ETOPS per type |
€ 2.070 |
€ 2.070 |
||
– RVSM per type |
€ 690 |
€ 690 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 1.251 |
€ 1.251 |
€ 1.251 |
|
– Helicopter offshore operations per type |
€ 2.070 |
€ 2.070 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.378 |
€ 1.378 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.074 |
€ 2.074 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.023 |
€ 1.023 |
€ 1.023 |
|
Eerste afgifte MEL (behalve voor CAT vluchtuitvoering) |
€ 310 |
€ 930 |
€ 930 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.140 |
€ 2.140 |
||
– Flight time specification schemes8 |
€ 2.728 |
€ 2.728 |
||
– CS deviatie art. 76.7 van de basisverordening |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
||
– Fatigue Risk Management system |
€ 5.228 |
€ 5.228 |
||
– Electronic Flight Bag per type |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
– Steep approach per type/runway |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
|
Alternative training and qualification programme per type |
€ 4.651 |
€ 4.651 |
||
Ontheffing per onderwerp9 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
Herhaling ontheffing per onderwerp10 |
€ 345 |
€ 345 |
€ 345 |
€ 345 |
Goedkeuring wet lease |
€ 466 |
€ 466 |
€ 466 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.922 |
€ 1.922 |
€ 1.922 |
€ 1.922 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.217 |
€ 1.217 |
€ 1.217 |
€ 1.217 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 570 |
1.020 |
1.020 |
1.020 |
Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
Goedkeuring individuele vluchtsimulator |
€ 458 |
€ 458 |
€ 458 |
b. In de derde noot wordt ‘€ 8.947’ vervangen door ‘€ 9.099’.
c. In de vierde noot wordt ‘€ 9.690’ vervangen door ‘€ 9.855’.
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Wijzigingen |
Commercieel luchtvervoer alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤ 19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax, |
---|---|---|---|---|
Pax |
€ 620 |
€ 620 |
€ 620 |
€ 2.597 |
Overgang van AOC (niet zijnde ROC) AtoA naar een AOC (niet zijnde ROC) AtoB2 |
||||
Cargo |
€ 466 |
€ 852 |
€ 929 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.070 |
|||
VFR night per class/type |
€ 310 |
€ 310 |
€ 310 |
|
IFR per class/type |
€ 620 |
€ 620 |
€ 620 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class / type3 |
€ 929 |
€ 929 |
€ 4.651 |
€ 9.304 |
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag |
€ 78 |
€ 78 |
€ 162 |
€ 162 |
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type3 |
€ 162 |
€ 162 |
€ 466 |
€ 466 |
– Extra registratie per dag |
€ 78 |
€ 78 |
€ 162 |
€ 162 |
Afschrijving class / type4 |
€ 310 |
€ 310 |
€ 658 |
€ 658 |
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag |
€ 162 |
€ 162 |
€ 310 |
€ 310 |
Dry lease-out per dag |
€ 491 |
€ 491 |
||
Toeslag dry lease-in (goedkeuring) |
€ 163 |
€ 163 |
||
– Area of operation (per area)5 |
€ 310 |
€ 620 |
€ 620 |
€ 620 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag5 |
€ 3.101 |
€ 3.101 |
€ 3.101 |
|
Special approval:6 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
|
– MNPS, per type |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
||
– ETOPS, per type |
€ 2.070 |
€ 2.070 |
||
– RVSM, per type |
€ 690 |
€ 690 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 690 |
€ 690 |
€ 690 |
|
– Helicopter Offshore operations per type |
€ 1.974 |
€ 1.974 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.379 |
€ 1.379 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.070 |
€ 2.070 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
€ 1.020 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.139 |
€ 2.139 |
||
– Flight time specification schemes, inclusief wijziging op bestaande CS deviatie / Fatigue Risk Management system aanpassing |
€ 570 |
€ 570 |
||
– MEL revisie per type |
€ 156 |
€ 156 |
€ 776 |
€ 776 |
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
€ 2.480 |
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging |
€ 1.861 |
€ 1.861 |
||
– Alternative training en qualification programme per type |
€ 4.962 |
€ 4.962 |
||
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma |
€ 156 |
€ 156 |
€ 466 |
€ 466 |
Goedkeuring / acceptatie personen7 (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon |
€ 156 |
€ 156 |
€ 466 |
€ 466 |
Wijziging operator naam en / of principal place of business |
€ 156 |
€ 156 |
€ 156 |
€ 156 |
Ontheffing8 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
€ 1.559 |
Herhaling ontheffing9 |
€ 345 |
€ 345 |
€ 345 |
€ 345 |
Goedkeuring wet lease |
€ 466 |
€ 466 |
€ 466 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.923 |
€ 1.923 |
€ 1.923 |
€ 1.923 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
€ 2.822 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.170 |
€ 1.170 |
€ 1.170 |
€ 1.170 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 312 |
€ 623 |
€ 623 |
€ 623 |
Wijzigen Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 78 |
€ 78 |
€ 78 |
€ 78 |
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Na ‘CMAO – erkenning’ wordt ‘ingevolge bijlage V (Part-M CAMO) van verordening (EU) nr. 1321/2014 en’ ingevoegd.
b. Tabel 1 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Basisvergunning: |
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC) |
€ 25.339 |
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 16.406 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC) |
€ 17.684 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 11.307 |
c. Tabel 2 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.395 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.395 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.791 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.791 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.186 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.186 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.395 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.395 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.791 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.791 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.186 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.186 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.588 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.588 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.186 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.186 |
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 6.389 |
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 3.192 |
Alternative means of compliance |
€ 1.217 |
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Na ‘eerste lid’ wordt ‘en van de Part-M Subpart G erkenning ingevolge bijlage I (Part-M) van verordening (EU) nr. 1321/2014,’ ingevoegd.
b. Tabel 3 komt te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.680 |
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.082 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5.700 kg |
€ 526 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg |
€ 367 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 6.277 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg |
€ 3.082 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg. |
€ 742 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg. Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’. |
€ 543 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 133 |
Toeslag Part-T (Aanvullende voorschriften voor CAMO’s ten behoeve van managen van luchtvaartuigen die geregistreerd zijn in een niet-EU-lidstaat) |
€ 1.922 |
Wijziging van de vergunning van Part-M Subpart G naar Part-CAMO overeenkomstig artikel 4, vijfde lid, van verordening (EU) nr. 1321/2014 |
€ 10.581 |
Alternative means of compliance |
€ 1.170 |
3. In het derde lid wordt ‘€ 15.537’ vervangen door ‘€ 15.801’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.680 |
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.082 |
5. In het vijfde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.644 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 543 |
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning), per keer |
€ 133 |
R
Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 2.057’ vervangen door ‘€ 2.092’.
2. In het tweede lid en derde lid wordt ‘€ 257’ vervangen door ‘€ 261’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 129’ vervangen door ‘€ 131’.
S
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet): |
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t / < 20 passagiers) |
€ 3.289 |
– Grote typen luchtvaartuigen (MTOM ≥ 10t / > 19 passagiers) |
€ 8.626 |
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet) |
€ 163 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Exploitatievergunning: |
|
– Wijziging |
€ 328 |
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) |
€ 4.934 |
T
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 683’ vervangen door ‘€ 695’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 326’ vervangen door ‘€ 332’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.643’ vervangen door ‘€ 3.705’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 326’ vervangen door ‘€ 332’.
U
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 141.701 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 28.734 |
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van is vereist als bedoeld in verordening (EU) nr. 139/2014 |
€ 156 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 6.207 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 28.734 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 141.701 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 28.734 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis |
€ 6.207 |
3. In het derde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
|
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 394 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 394 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 394 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 394 |
V
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 293’ vervangen door ‘€ 298’ en wordt ‘€ 153’ vervangen door ‘€ 156’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 957’ vervangen door ‘€ 973’ en wordt ‘€ 153’ vervangen door ‘€ 156’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 233’ vervangen door ‘€ 237’ en wordt ‘€ 957’ vervangen door ‘€ 973’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 70’ vervangen door ‘€ 71’.
e. In onderdeel e wordt ‘€ 645’ vervangen door ‘€ 656’.
f. In onderdeel f wordt ‘€ 1.821’ vervangen door ‘€ 1.852’.
g. In onderdeel g komt tabel 1 te luiden:
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig) |
€ 556 |
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 1.640 |
h. In onderdeel h wordt ‘€ 66’ vervangen door ‘€ 67’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 678’ vervangen door ‘€ 690’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 16.172’ vervangen door ‘€ 16.447’.
3. In het derde lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
Tarieven |
---|---|---|
Behandelingsduur aanvraag |
≤ 5 uren |
> 5 uren additioneel per uur |
t.a.v. luchtvaartuigen – voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg – voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 237 € 973 |
€ 156 € 156 |
t.a.v. overig |
€ 973 |
€ 156 |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 1.497’ vervangen door ‘€ 1.522’.
W
In artikel 25a wordt ‘€ 153’ vervangen door ‘€ 156’.
X
In artikel 25b wordt ‘€ 338’ vervangen door ‘€ 344’.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de inflatiecorrectie, de introductie van enkele nieuwe tarieven en enkele andere inhoudelijke wijzigingen. Zoals gebruikelijk is het voornemen de tarieven van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verstrekte vergunningen per 1 januari 2021 te verhogen, zodat de tariefhoogte wordt aangepast aan de ontwikkeling van de kosten van vergunningverlening. Het betreft tarieven voor de transportdomeinen: wegen, openbaar vervoer en spoort, maritieme sector en luchtvaart.
Voor de vergunningverlenende werkzaamheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht. Met onderhavige wijzigingsregeling zal aan voornoemd uitgangspunt nog niet worden voldaan. De tarieven zullen per 1 januari 2021 slechts worden aangepast aan de ontwikkeling van de kosten van vergunningverlening. Door het toepassen van een gewogen gemiddelde van de percentages Prijs overheidsconsumptie netto materieel (IMOC) en CAO sector Overheid (publicatie CPB, september 2020) zullen de tarieven per 1 januari 2021 stijgen met 1,7%. Hierbij kan de tariefwijziging per product iets afwijken door het afronden van de bedragen. Het traject vereenvoudigingstraject van de tarievenstructuur ILT staat gepland voor 1 juli 2021.
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (hierna: Kiwa). De overeenkomst met Kiwa voorziet in een jaarlijkse stijging van de door Kiwa gehanteerde tarieven met een inflatiecorrectie en vanaf 1 januari 2014 tevens in een daling van de tarieven boven de kostprijs met een efficiencyfactor. Per 1 juli 2020 zijn al de Kiwa tarieven boven de kostprijs in één keer verlaagd naar een kostendekkend niveau. Ten aanzien van de tarieven die zich nog bevinden op een niveau onder de kostendekkendheid, is afgesproken deze geleidelijk naar een kostendekkend niveau te willen verhogen. De door Kiwa gehanteerde tarieven zullen per 1 januari 2021 alleen worden aangepast aan de ontwikkeling van de kosten waarbij een inflatiecorrectie van 1,4% (CPI/CBS) van toepassing is.
De CBR-tarieven van praktijk- en theorie-examens worden voor 2021 verhoogd met gemiddeld 5,8 procent. Dit is het gevolg van met name exogene kostenstijgingen en inflatie. Het CBR is verantwoordelijk voor een aantal examens voor zowel commerciële als recreatieve vliegbrevetten.
Nieuwe tarieven vloeien met name voort uit gewijzigde Europese regelgeving, te weten uitvoeringsverordening (EU) 2019/1383 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1321/20141, uitvoeringsverordening (EU) 2018/1974 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1178/20112, uitvoeringsverordening (EU) 2020/357 tot wijziging van verordening (EU) 2018/3953, uitvoeringsverordening (EU) 2020/358 tot wijziging van uitvoeringsverordening (EU) 2018/19764, verordening (EU) nr. 965/20125 en uitvoeringsverordening (EU) 2019/9476
In de artikelsgewijze toelichting (onderdelen G, I, P en Q) wordt in detail ingegaan op de nieuwe tarieven.
Voor de sector luchtvaart wordt het financiële kosteneffect van de wijziging van de tariefregeling in verband met de introductie van nieuwe vergunningen op € 40.000 becijferd, op een totaal van jaarlijkse opbrengsten uit tarieven van luchtvaartvergunningen van ca. € 1,8 mln. Het financiële kosteneffect neemt toe door indexatie en de introductie van enkele nieuwe tarieven. Deze nieuwe tarieven vloeien voornamelijk voort uit Europese voorschriften.
Inhoudelijke nalevingskosten zijn de directe kosten voor het bedrijfsleven van naleving van inhoudelijke verplichtingen als gevolg van wet- en regelgeving. Het zijn bijvoorbeeld de tijd en daarmee samenhangende kosten die een bedrijf nodig heeft om een aanvraag in te dienen. Deze inhoudelijke nalevingkosten en ook de administratieve lasten wijzigen in 2021 nauwelijks.
De regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). ATR heeft de analyse gedeeld dat de wijzigingsregeling geen omvangrijke gevolgen heeft voor de regeldruk.
Het ontwerp van de regeling is aangeboden voor internetconsultatie. De reacties op de internetconsultatie hebben niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen.
De datum van inwerkingtreding is gelegen op het eerstvolgende vaste verandermoment (1 januari 2021), of ten minste zo spoedig mogelijk na deze datum. Omdat deze regeling niet voor 1 november 2020 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor normaal geldende twee maanden. De reden hiervoor is dat vertraging van de inwerkingtreding van de regeling zal leiden tot nadelige financiële gevolgen voor de ILT (art. 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).
De wijzigingen betreffen tariefverhogingen in verband met inflatiecorrectie.
Door de wijziging van onderdeel ML.A.904 in verordening (EU) 2019/1383 zijn de wettelijke basis en de reikwijdte van de machtiging aangepast in artikel 10, zesde lid, daardoor is de beschrijving van het tarief voor de beoordeling ervan ook aangepast en het tarief verhoogd met inflatiecorrectie.
In het tweede lid in tabel 2 zijn vier nieuwe tarieven opgenomen:
− opleidingsmodule Basic aerobatic privilege – Sailplanes, Basic aerobatic privilege on TMG with engine power – sailplanes;
− opleidingsmodule Advanced aerobatic privilege – sailplanes, Advanced aerobatic privilege On TMG with engine power – sailplanes;
− Aanvullende opleidingsmodule instructeurs – sailplanes en ballonnen;
− commercial operation rating – Refresher course.
Het betreft hier de introductie van tarieven voor vier nieuwe producten die voortvloeien uit gewijzigde Europese regelgeving, namelijk uitvoeringsverordening (EU) 2020/357 en uitvoeringsverordening (EU) nr. 2020/358, en die in maart 2020 van toepassing zijn geworden. Op deze vier nieuwe producten is ook de korting van toepassing waarin voorzien wordt in voetnoot (‘7’).
Daarnaast worden er tarieven toegevoegd voor de opleidingsmodules praktijk en theorie Basic instrument rating (BIR) in verband met een wijziging van verordening (EU) nr. 1178/2011). Omdat voor de BIR-gerelateerde producten het benodigde aantal uren gelijkwaardig is aan de opleidingsmodules voor EIR worden de tarieven voor de opleidingsmodules praktijk en theorie BIR gelijk gesteld aan de EIR.
De uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 is op 24 mei 2019 vastgesteld en bevat nieuwe Europese regels voor onbemande luchtvaartuigen. Deze verordeningen is op 1 juli 2019 in werking getreden en wordt per 31 december 2020 van toepassing. Op grond daarvan worden entiteiten aangewezen voor opleidingen in de open en specifieke categorie. En worden er entiteiten erkend voor praktijk opleidingen in de specifieke categorie. Hiervoor bestaan nog geen tarieven.
Sinds de introductie van het product “goedkeuring individuele vluchtsimulator” (verordening (EU) nr. 965/2012) is deze niet getarifeerd. De reden hiervan is, dat destijds verondersteld werd dat een verzoek tot goedkeuring van een individuele vluchtsimulator een wijziging van het training- en toetsingsprogramma zou zijn, hier bestond sinds 2014 al een tarief voor maar sinds die tijd worden goedkeuringen om niet afgegeven. Uit de praktijk is gebleken dat aanvragers het verzoek tot goedkeuring voor het gebruik van een individuele vluchtsimulator niet gelijktijdig indienen met het verzoek tot goedkeuring van het trainings- en toetsingsprogramma. Dit is begrijpelijk daar er voor hetzelfde training- en toetsingsprogramma meerdere vluchtsimulators ingezet kunnen worden. De goedkeuring voor het gebruik van een vluchtsimulator kan plaats vinden zonder inhoudelijke wijziging van het training- en toetsingsprogramma. De te gebruiken vluchtsimulators hoeven ook niet noodzakelijkerwijs te worden vermeld in het training- en toetsingsprogramma. Er zijn derhalve separate goedkeuringen verstrekt. Tevens geldt dat de beoordeling van het gebruik van individuele vluchtsimulators een andere beoordeling vraagt dan het trainings- en toetsingsprogramma. Derhalve wordt nu een apart tarief opgenomen voor het product ‘goedkeuring individuele vluchtsimulator’.
De wijziging betreft tarieven in tabel 1 die worden aangepast om de extra uren te dekken die nodig zijn om de aanvullende eisen van Part-CAMO t.o.v. de eisen van Part-M Subpart G (ingevolge bijlage V (Part-CAMO) van verordening (EU) nr. 1321/2014) te kunnen beoordelen. De extra uren en nieuwe tarieven staan in onderstaande tabel aangegeven:
Product |
Extra kosten |
Normuren |
Tarief |
---|---|---|---|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC) |
€ 6.240 |
+ 40 |
€ 25.339 |
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 4.992 |
+ 32 |
€ 16.406 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC) |
€ 4.992 |
+ 32 |
€ 17.684 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 3.744 |
+ 24 |
€ 11.307 |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1383 van de Commissie van 8 juli 2019 tot wijziging en rectificatie van Verordening (EU) nr. 1321/2014 met betrekking tot managementsystemen in managementorganisaties voor permanente luchtwaardigheid en versoepeling van de regels inzake onderhoud en beheer van de permanente luchtwaardigheid voor luchtvaartuigen in de general aviation (Pb EU L 228).
Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1974 van de Commissie van 14 december 2018 houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad (PbEU L 326).
Uitvoeringsverordening (EU) 2020/357 van de Commissie van 4 maart 2020 tot wijziging van Verordening (EU) 2018/395 wat betreft bewijzen van bevoegdheid als ballonvaarder (PbEU L 67/34).
Uitvoeringsverordening (EU) 2020/358 van de Commissie van 4 maart 2020 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 wat betreft bewijzen van bevoegdheid voor zweefvliegtuigen (PbEU L 67/57).
Verordening (EU) nr. 965/212 van de commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PbEU L 296).
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 van de Commissie van 24 mei 2019 inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen (PbEU 2019 L 152).
Indien een DTO gebruik maakt van een reeds geaccepteerd trainingsprogramma wordt een korting van 80% toegepast op het tarief.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-65531.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.