Verkeersbesluit fietspad Varsseveldseweg – Boeckhorststraat in Terborg

Logo Oude IJsselstreek

 

Datum: 9 december 2020

Zaaknummer: 146830

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek

Wij zijn bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • collegebesluit van 26 mei 2020, mandaatregeling 2020.

Dit is nader vastgelegd in het overzicht behorende bij mandaatbesluit 2020, betreffende het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. In het genoemde overzicht is het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen gemandateerd aan alle rollen binnen het teamonderdeel Verkeer van de afdeling Beleid.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

In samenhang met het opheffen van de onbewaakte spoorwegovergang Silvoldseweg in Terborg (nabij Silvoldseweg 47, 49 en 51) wordt een nieuw tweerichtingenfietspad gerealiseerd tussen de Boeckhorststraat en de Varsseveldseweg in Terborg. Het fietspad is gepland aan de oostzijde van de Varsseveldseweg en verbindt de Boeckhorststraat met de toegangsweg naar de Anton Tijdinkschool.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

  • In samenwerking met ProRail wordt al lange tijd gewerkt aan het opheffen of beveiligen van niet actief beveiligde overwegen (NABO's) in Oude IJsselstreek. Het NABO-programma is geïnitieerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en heeft als doel alle openbare en openbaar toegankelijke NABO’s en overpaden op het reizigersnet, welke een verhoogd risicoprofiel hebben, uiterlijk in 2023 te hebben gesaneerd of (innovatief) beveiligd;

  • De afgelopen jaren zijn in Oude IJsselstreek al diverse NABO's opgeheven of beveiligd. Op dit moment zijn er nog twee openbaar toegankelijke NABO’s binnen Oude IJsselstreek, waaronder de NABO nabij Silvoldseweg 47, 49 en 51 in Terborg. Deze NABO is uitsluitend voorzien van bebording. Daarnaast is de NABO gelegen in een spoorboog, wat nadelig is voor de zichtbaarheid van naderende treinen.

  • De NABO is in de bestaande situatie te gebruiken door gemotoriseerd en langzaam verkeer en functioneert als toegangsweg tot de woningen Silvoldseweg 47, 49 en 51 in Terborg. Daarnaast maken fietsers (personeelsleden) van en naar de firma Kaak gebruik van de overweg.

  • Om het veiligheidsrisico weg te nemen zijn de volgende opties overwogen:

    a) Het beveiligen van de NABO met halve overwegbomen (mini-AHOB). De locatie voldoet echter niet aan de ontwerpuitgangspunten van ProRail voor de inrichting van een veilige overweg. Belangrijke factoren hierbij zijn de ligging van de overweg in een spoorboog, het ongunstige profiel van de aansluitende wegen en het gebrek aan haakse opstelruimte.

  • b) Het afsluiten van de NABO. Hiermee wordt het bestaande veiligheidsrisico opgelost, maar vervalt de functie van de NABO als ontsluitingsweg naar de woningen Silvoldseweg 47, 49 en 51 en fietsroute van/naar de firma Kaak.

  • Met betrekking tot het afsluiten van de NABO is een plan uitgewerkt om de bereikbaarheid van de woningen Silvoldseweg 47, 49 en 51 te waarborgen en tevens een alternatieve fietsroute te realiseren van en naar de firma Kaak. Concreet zal in combinatie met het opheffen van de NABO een nieuw fietspad worden gerealiseerd via de Boeckhorststraat en Varsseveldseweg. Het fietspad is gepland aan de oostzijde van de Varsseveldseweg en verbindt de Boeckhorststraat met de toegangsweg naar de Anton Tijdinkschool. De spoorwegovergang voor fietsers bij de Varsseveldseweg (oostzijde) zal daarbij actief worden beveiligd. De drie woningen bij de NABO worden in de nieuwe situatie ontsloten via een nieuwe ontsluitingsweg aan de noordzijde die aansluit op de bestaande openbare weg van/naar de Varsseveldseweg (toegangsweg Anton Tijdinkschool). In bijlage 1 bij dit ontwerpverkeersbesluit is ter informatie een overzicht van de maatregelen op kaart weergegeven.

  • Andere alternatieven voor een vervangende fietsroute van/naar de firma Kaak worden niet wenselijk of haalbaar geacht:

    - Via de Varsseveldseweg (gebiedsontsluitingsweg, 50 km/uur): Gelet op de verkeersintensiteit (ca. 5.000 motorvoertuigen per werkdag, waaronder ca. 500 vrachtwagens) moet uit het oogpunt van verkeersveiligheid zoveel mogelijk worden vermeden dat fietsers gebruik maken van de rijbaan tussen de Silvoldseweg en de Stationsstraat. Langs de Varsseveldseweg is onvoldoende ruimte aanwezig voor een vrijliggend fietspad. Tevens zou daarbij een onveilige verkeerssituatie ontstaan door te beperkt zicht op een eventueel fietspad vanuit enkele uitritten (door aanwezige bebouwing). Tot slot leidt een fietsoversteek op de kruising Silvoldseweg – Varsseveldseweg tot een complexe voorrangssituatie in combinatie met afslaand verkeer vanaf de Varsseveldseweg.

  • - Via fietspad Hasselsgang: Deze fietsroute wordt niet beschouwd als reëel alternatief voor de bestaande fietsroute via de NABO Silvoldseweg. Fietsers van/naar Silvolde zullen in de praktijk gebruik gaan maken van de Varsseveldseweg, gelet op de omrijdafstand via de Hasselsgang (ca. 220 meter extra). Zoals hierboven benoemd wordt de Varsseveldseweg echter als onvoldoende veilig beschouwd voor fietsers.

  • De beoogde fietsroute via de Boeckhorststraat is de meest veilige oplossing. Hieraan liggen de volgende argumenten ten grondslag:

    - Op basis van een wachttijdberekening is de oversteekbaarheid van de kruising Silvoldseweg – Boeckhorststraat in het meest drukke uur (tussen 08.00 en 09.00 uur) goed. De wachttijd is dan gemiddeld 3 seconden. Ook is deze kruising voorzien van een middengeleider en een verkeersplateau. Hierdoor heeft de kruising extra attentiewaarde en kan er door fietsers eventueel in twee fasen (per rijrichting) worden overgestoken.

  • - De Boeckhorststraat is een erftoegangsweg (30 km/uur). Het gemotoriseerd verkeer betreft uitsluitend bestemmingsverkeer van/naar de woningen. Het verwachte aantal doorgaande fietsers is tevens laag. Het aantal fietsers van/naar de Anton Tijdinkschool en de firma Kaak wordt op basis van leerlingen- en personeelsgegevens ingeschat op maximaal 210 fietsbewegingen per werkdag. Aanvullend daarop zou een beperkte hoeveelheid doorgaand fietsverkeer gebruik kunnen gaan maken van de Boeckhorststraat. Zij kunnen echter ook gebruik blijven maken van de Varsseveldseweg of de Hasselsgang. In de avonden/weekenden kan er sprake zijn van een beperkt aantal fietsers van/naar horecagelegenheid P8, gevestigd op Varsseveldseweg 8 in Terborg. Doorgaand bromfietsverkeer wordt met dit verkeersbesluit formeel niet mogelijk gemaakt. Uit praktisch oogpunt blijft de route via de Silvoldseweg en Varsseveldseweg daarnaast aantrekkelijker voor bromfietsers vanwege de hogere maximumsnelheid (50 km/uur) en een kleiner aantal bochten. Het verwachte verkeersbeeld op de Boeckhorststraat blijft op basis van het bovenstaande passend voor een erftoegangsweg. Hierdoor zijn er ook geen aanpassingen aan de weginrichting nodig, de huidige rijloper van 4,80 meter breed volstaat.

  • ProRail en het college van B&W zijn in een samenwerkingsovereenkomst overeengekomen dat zij bovengenoemde oplossing via de Boeckhorststraat gaan realiseren. De alternatieve fietsroute via de Boeckhorststraat betekent dat deze bestaande doodlopende weg wordt opengesteld voor doorgaande fietsers.

 

Gelet op artikel 2 Wegenverkeerswet strekken de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit derhalve tot:

  • a.

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • b.

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers

 

Deze belangen wegen zwaarder dan eventuele gevolgen voor en belangen van aanwonenden van de Boeckhorststraat. Hierover is nadrukkelijk afgewogen dat de onbewaakte spoorwegovergang Silvoldseweg een groot veiligheidsrisico kent en dat er enerzijds geen mogelijkheden zijn om de onbewaakte spoorwegovergang te beveiligen en er anderzijds geen alternatieven zijn voor de vervangende fietsroute. Alternatieven via de Varsseveldseweg en Hasselsgang zijn onderzocht maar zijn om eerdergenoemde redenen niet haalbaar, wenselijk of reëel. Een vervangende fietsroute via de Boeckhorststraat is daarom de enige uitvoerbare en veilige oplossing om de onbewaakte spoorwegovergang Silvoldseweg te kunnen opheffen. Voor een deels vrijliggend fietspad in de Boeckhorststraat (parallel aan het spoor) wordt daarnaast geen aanleiding gezien omdat de ingeschatte hoeveelheid fietsers op de rijbaan van de Boeckhorststraat ruim aanvaardbaar is. Tot slot wordt het verkeersbeeld in de straat niet zodanig gewijzigd dat gevolgen voor en belangen van aanwonenden, bijvoorbeeld in het kader van woon- en leefklimaat en/of woningwaarde, nader hadden moeten worden onderzocht of afgewogen.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef (Oost-Nederland, Noord en Oost Gelderland).

 

Zienswijzen

Dit verkeersbesluit is voorbereid conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht). Het ontwerpverkeersbesluit heeft vanaf 30 juli 2020 tot en met 9 september 2020 ter inzage gelegen. Er zijn vier zienswijzen ontvangen, waaronder één pro-forma zienswijze die niet tijdig is voorzien van inhoudelijke gronden en daarom buiten behandeling is gelaten. De overige drie zienswijzen hebben niet geleid tot een gewijzigd verkeersbesluit. Wel is de motivering in beperkte mate aangepast naar aanleiding van de zienswijzen.

 

In de ‘Nota zienswijzen verkeersbesluit fietspad Varsseveldseweg – Boeckhorststraat in Terborg’ is volledig verslag gedaan van de ontvangen zienswijzen en de beantwoording hiervan. Deze nota is (geanonimiseerd) bijgevoegd bij dit besluit (bijlage 3). De nota en een afschrift van het verkeersbesluit zijn toegezonden aan de indieners van de zienswijzen.

Besluit

Op grond van het bovenstaande besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek om:

 

1. Door het plaatsen van borden G11 (met onderbord OB505) en G12 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 de nieuw te realiseren verbinding tussen de Boeckhorststraat en de Varsseveldseweg (toegangsweg Anton Tijdinkschool) aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen.

 

Ter informatie is bovenstaand besluit op kaart weergegeven in bijlage 2 bij dit verkeersbesluit.

Inzage

Dit verkeersbesluit ligt vanaf 10 december 2020 tot en met 21 januari 2021 voor iedereen ter inzage. Wanneer u het verkeersbesluit in het gemeentehuis (Staringstraat 25, 7081 BN Gendringen) wilt inzien, kunt u hiervoor een afspraak maken bij balie vergunningen. Voor het maken van een afspraak kunt u bellen naar 0315-292292 of een e-mail sturen naar balievergunningen@oude-ijsselstreek.nl. Het verkeersbesluit is in elektronische vorm te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl en te verkrijgen via de website van de gemeente (www.oude-ijsselstreek.nl) wanneer u zoekt op ‘Fietspad Varsseveldseweg’.

Beroep

Tegen het verkeersbesluit kan tijdens voornoemde termijn van terinzagelegging beroep worden ingesteld door belanghebbenden die een zienswijze indienden en door belanghebbenden, die aan kunnen tonen redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest om een zienswijze in te dienen tegen het ontwerpverkeersbesluit. Tijdens de beroepstermijn kan tevens een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Het beroepschrift moet in tweevoud worden ingediend bij de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Het verzoek om voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de genoemde rechtbank.

 

 

Gendringen, 9 december 2020

Namens burgemeester en wethouders van Oude IJsselstreek,

J. Stieber

Afdeling Beleid, adviseur Verkeer & Vervoer

Naar boven