Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Staatscourant 2020, 64720 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Staatscourant 2020, 64720 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bergen op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert;
overwegende dat het noodzakelijk is de gemeenschappelijke regeling aan te passen in verband met een wijziging in de verdeelsystematiek van het jaarlijkse tekort op de exploitatie (gemeentelijke bijdrage);
overwegende dat de tekst van de gemeenschappelijke regeling op enkele onderdelen dient te worden geactualiseerd;
overwegende dat de gemeenteraden van de onderscheidenlijke gemeenten hun toestemming hebben verleend tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
gezien het voorstel van het algemeen bestuur van 6 juli 2020;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Wet sociale werkvoorziening;
besluiten vast te stellen de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling WVS
waarna deze komt te luiden met ingang van 1 januari 2021 als volgt:
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder
Waar in de regeling artikelen van enige wet of wettelijk voorschrift van overeenkomstige toepassing zijn of zijn verklaard, komen voor zoveel mogelijk in de plaats van
de gemeenteraad: het algemeen bestuur
burgemeester en wethouders: het dagelijks bestuur
HOOFDSTUK II DOELSTELLING EN BEVOEGDHEDEN
WVS heeft tot doel voor personen uit zijn werkgebied, die op enigerlei wijze niet in staat zijn om op eigen kracht passende arbeid te verwerven, c.q. te behouden, of voor wie de maatschappelijke participatie dient te worden bevorderd, een traject te verzorgen dat hetzij leidt naar (gesubsidieerde) arbeid, hetzij een sociaal isolement voorkomt of doorbreekt; daarnaast heeft WVS tot doel het organiseren van werk in een beschutte omgeving voor diegenen, die hierop (permanent) zijn aangewezen. De activiteiten die buiten de op de Wsw gebaseerde activiteiten liggen dienen ten minste kostendekkend te zijn.
In het kader van het in lid 1 genoemde doel komen WVS de volgende bevoegdheden toe:
alle bevoegdheden zoals vermeld in de Wsw en in de daaruit voortvloeiende voorschriften, voorzover het bevoegdheden van de colleges betreft en de uit te voeren bevoegdheden betrekking hebben op de door WVS in opdracht van de deelnemende gemeenten uit te voeren taakstelling Wsw, met uitzondering van artikel 14, 1e lid van de Wsw.
het oprichten, exploiteren en in stand houden van bedrijven voor detacheringen en trajectbegeleiding, dienstverlening en industriële werkzaamheden, welke gericht zijn op het behouden dan wel het bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van de werknemer mede met het oog op het kunnen gaan verrichten van arbeid onder normale omstandigheden.
HOOFDSTUK III ALGEMEEN BESTUUR
Het lidmaatschap van het algemeen bestuur is onverenigbaar met het zijn van werknemer zoals bedoeld in artikel 24. Met werknemer worden voor de toepassing van dit artikel gelijkgesteld overige gesubsidieerde werknemers (WIW- en ID-banen), alsmede werknemers van privaatrechtelijke rechtspersonen waarvan WVS direct of indirect aandeelhouder is.
Het algemeen bestuur stelt voor zijn vergaderingen een reglement van orde vast, dat aan gedeputeerde staten wordt medegedeeld.
Het algemeen bestuur beslist omtrent indienstneming, schorsing en ontslag van de algemeen directeur en de ambtelijk secretaris. Voor elke indiensttreding dient het dagelijks bestuur een aanbeveling in. Het algemeen bestuur stelt instructies vast voor de algemeen directeur en de ambtelijk secretaris.
Het algemeen bestuur is bevoegd tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dit in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Het college van de deelnemende gemeente dat een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur heeft aangewezen, heeft de bevoegdheid dit door hem aangewezen lid te ontslaan, indien dat lid het vertrouwen van dat college niet meer bezit. In dat geval zijn de artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK IV DAGELIJKS BESTUUR
De in lid 1 onder c bedoelde leden moeten op grond van hun bijzondere deskundigheid op het terrein van de sociale werkvoorziening, financiën en/of bedrijfsvoering geacht worden de geschiktheid te hebben, welke nodig is om uitvoering te geven aan de taakstelling van het dagelijks bestuur. De leden zoals bedoeld in lid 1 onder c worden benoemd voor de duur van maximaal vier jaar, welke benoeming éénmaal kan worden verlengd voor de duur van maximaal vier jaar. Het bepaalde in artikel 6, 9e lid van deze regeling is van overeenkomstige toepassing op de leden zoals bedoeld in lid 1 onder c.
Het aanwijzen van leden van het dagelijks bestuur ter vervulling van plaatsen die door ontslag, overlijden of om een andere reden openvallen, vindt plaats binnen twee maanden na dat open vallen. Gaat dit laatste gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur dan vindt het aanwijzen plaats binnen drie maanden na dat open vallen.
Bij absentie van de leden zoals bedoeld in lid 1 onder a en b gedurende de periode van af-treden (artikel 6, lid 5 juncto artikel 14, lid 4) en de (nieuwe) aanwijzing in de eerste vergadering van het algemeen bestuur (artikel 14, lid 5), zijn de leden zoals bedoeld in lid 1 onder c belast met het dagelijks bestuur van WVS.
Aan het dagelijks bestuur behoren in ieder geval:
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
De voorzitter kan, onder eigen verantwoordelijkheid en behoudens de beperkingen die, wat de van het dagelijks bestuur uitgaande stukken betreft, door het dagelijks bestuur mochten worden gesteld, het tekenen van bepaalde stukken, welke van het dagelijks bestuur of van hem uitgaan opdragen aan één of meer door hem aangewezen medewerkers van WVS.
De regels bedoeld in het eerste lid, voorzien in de aanwijzing van een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, belast met het onderzoek van de in artikel 34 van deze regeling bedoelde jaarrekening, en met het terzake uitbrengen van een verslag dat behalve bij de verklaring bij de jaarrekening bevindingen bevat over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid.
Het derde, vijfde en zevende lid van artikel 29 zijn van toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting, tenzij de wijziging niet leidt tot een lager exploitatieresultaat en de wijziging niet leidt tot een wijziging van te realiseren beleidseffecten en beleidsdoelstellingen.
Bij de uitvoering van de Wsw is een kostendekkende exploitatie uitgangspunt. Indien desondanks blijkt dat de door de deelnemende gemeenten te betalen vergoedingen op basis van de jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomsten alsmede de overige te genereren inkomsten niet toereikend zijn voor een kostendekkende exploitatie, dragen de deelnemende gemeenten bij in het nadelig exploitatiesaldo van WVS naar rato van het aantal Wsw-werknemers, het aantal beschut werkers en het aantal participanten dat uit iedere gemeente afkomstig is en die op 1 januari van het jaar t – 1 bij WVS in dienst en / of werkzaam zijn.
Het dagelijks bestuur zendt vóór 15 april de voorlopige jaarrekening en, indien nodig, een berekening van de door de deelnemende gemeenten te betalen bijdragen zoals bedoeld in artikel 32 aan de raden van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur voegt daarbij een verslag van het getrouwheidsonderzoek van de jaarrekening en het onderzoek betreffende de rechtmatigheid, ingesteld door de overeenkomstig artikel 28 aangewezen deskundige, en verder hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht.
HOOFDSTUK X OVERIGE BEPALINGEN
Een uittredende gemeente is gehouden na uittreding bij te dragen in de negatieve effecten op de exploitatie en in de als gevolg van de uittreding mogelijk ontstane desintegratiekosten. De bijdrage wordt vastgesteld door het algemeen bestuur en de uittredende gemeente. De wijze waarop de bijdrage wordt berekend sluit zoveel mogelijk aan op de bestaande jurisprudentie.
Indien geen overeenstemming wordt bereikt tussen het algemeen bestuur en de uittredende gemeente over de bijdrage zoals bedoeld in lid 4, leggen partijen het geschil voor aan een geschillencommissie, bestaande uit één lid aan te wijzen door het algemeen bestuur, één lid aan te wijzen door het college van de uittredende gemeente en één lid aan te wijzen door de voornoemde leden, met dien verstande, dat bij het ontbreken van overeenstemming tussen hen gedeputeerde staten dat lid aanwijzen. De geschillencommissie hoort de bij het geschil betrokken besturen. De geschillencommissie brengt een voor partijen bindend advies uit. Indien sprake is van meer dan één uittredende gemeente wijst het algemeen bestuur een evenredig aantal leden in de geschillencommissie aan.
Indien het algemeen bestuur wijziging van de regeling wenselijk acht, doet het dagelijks bestuur het door het algemeen bestuur vastgestelde voorstel toekomen ter besluitvorming aan de colleges van de deelnemende gemeenten. De colleges besluiten over het voorstel na toestemming van hun raden binnen een termijn van drie maanden na toezending door het algemeen bestuur.
Het algemeen bestuur stelt, gehoord de colleges van de deelnemende gemeenten, het liquidatieplan vast. Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten alle rechten en verplichtingen van WVS over de deelnemende gemeenten te verdelen op een in het plan te bepalen wijze. Het liquidatieplan voorziet ook in de gevolgen die de opheffing heeft voor het personeel. Het liquidatieplan behoeft de goedkeuring van gedeputeerde staten.
HOOFDSTUK XII OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Als bestuursorganen zoals genoemd in artikel 4 van de regeling treden als zodanig op de
bestuursorganen van WVS, zoals die bestonden vóór de inwerkingtreding van de gewijzigde
De Nationale ombudsman is bevoegd tot de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18, 1e lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
BEKENDMAKING, INWERKINGTREDING EN TOEZENDING VAN DE REGELING
Aldus vastgesteld op 15 september 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 29 september 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 18 augustus 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Halderberge,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 8 september 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 3 november 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 18 augustus 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 4 augustus 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 25 augustus 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht,
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld op 25 augustus 2020 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert,
de secretaris, de burgemeester,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-64720.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.