Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 13 november 2020 (kenmerk 3076157/20/DP&O), houdende instelling van een tijdelijk programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (‘Instellingsbesluit DGSC-19’) en tevens houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Mandaatbesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Mandaatbesluit hoofden cluster Ministerie van Justitie en Veiligheid

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op het Instellingsbesluit Ministeriële Commissie COVID-19 van 3 juni 2020, alsmede gelet op de artikelen 10:3, 10:9, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet Bestuursrecht en artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 1

Er is een tijdelijk programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (DGSC-19).

Artikel 2

  • 1. Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 staat onder leiding van een programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 (DgSC-19), en bestaat verder uit programmadirecties en een stafbureau. De programmadirecties zijn:

    • a. de programmadirectie Strategie en Kennis COVID-19 (SKC-19);

    • b. de programmadirectie Evaluatie en Verantwoording (DEV);

  • 2. De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 kan de in het eerste lid genoemde programmadirecties en het stafbureau nader onderverdelen.

  • 3. De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 wordt benoemd door de ministerraad. De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 wijst de directeuren van de in het eerste lid genoemde programmadirecties en het hoofd van het stafbureau aan.

Artikel 3

Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 is belast met de navolgende taken en daarmee samenhangende activiteiten:

  • a. Monitoren van (middel)lange termijn trajecten met COVID-19 karakter bij departementen;

  • b. Monitoren ontwikkelingen in de samenleving als gevolg van de crisis, zowel maatschappelijk als sociaaleconomisch van aard (dashboard);

  • c. Verkennen samenleving tijdens en na Corona aan de hand van lange termijn (interdepartementale) beleidsthema’s;

  • d. Zorgen voor handelingsperspectief middellange termijn aanpak COVID-19-crisis;

  • e. Evaluatie en verantwoording (interdepartementale coördinatie en regie met betrekking tot het afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid, Wet openbaarheid van bestuur, evaluatie en onderzoek, parlementaire verantwoording en archivering);

Artikel 4

Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 voert de taken uit in naam van en onder de verantwoordelijkheid van de minister die, gezien de samenstelling van zijn portefeuille, voor het desbetreffende onderwerp verantwoordelijk is. Tevens wordt verantwoording afgelegd aan de MCC-19.

ARTIKEL II

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

A

Aan artikel 2, tweede lid wordt onder verlettering van de onderdelen h en i tot i en j, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

h. het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (DGSC-19);

B

De eerste zin van artikel 3 lid 7 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:

  • 7. De secretaris-generaal (voorzitter), de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal, met uitzondering van de programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19, en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid vormen samen de bestuursraad.

C

Na artikel 49a wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:

Hoofdstuk 7b. Programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (DGSC-19)

Artikel 49b
  • 1. Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 is belast met de navolgende taken en daarmee samenhangende activiteiten:

    • a. Monitoren van (middel)lange termijn trajecten met COVID-19 karakter bij departementen;

    • b. Monitoren ontwikkelingen in de samenleving als gevolg van de crisis, zowel maatschappelijk als sociaaleconomisch van aard (dashboard);

    • c. Verkennen samenleving tijdens en na Corona aan de hand van lange termijn (interdepartementale) beleidsthema’s;

    • d. Zorgen voor handelingsperspectief middellange termijn aanpak COVID-19-crisis;

    • e. Evaluatie en verantwoording (interdepartementale coördinatie en regie met betrekking tot het afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid, Wet openbaarheid van bestuur, evaluatie en onderzoek, parlementaire verantwoording en archivering);

  • 2. Het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 bestaat uit een programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19, een stafbureau en de volgende programmadirecties:

    • a. de programmadirectie Strategie en Kennis COVID-19(SKC-19);

    • b. de programmadirectie Evaluatie en Verantwoording (DEV);

  • 3. De programmadirecteur-generaal Samenleving en COVID-19 is het hoofd van het programmadirectoraat-generaal en kan de in het tweede lid genoemde programmadirecties en het stafbureau nader onderverdelen.

Artikel 49c

De programmadirectie Strategie en Kennis COVID-19 is belast met het verkennen van de samenleving tijdens en na Corona aan de hand van lange termijn (interdepartementale) beleidsthema’s en het zorgen voor handelingsperspectief middellange termijn aanpak COVID-19-crisis.

Artikel 49d

De programmadirectie Evaluatie en Verantwoording is belast met de voorbereiding en interdepartementale coördinatie van (externe) onderzoeken en verantwoording.

Artikel 49e

Het stafbureau is belast met het monitoren van (middel)lange termijn trajecten met COVID-19 karakter bij departementen en met het monitoren van ontwikkelingen in de samenleving als gevolg van de crisis, zowel maatschappelijk als sociaaleconomisch van aard (dashboard). Daarnaast zorgt het stafbureau voor de ondersteuning van de programmadirecteur-generaal, de directeuren en het Managementteam en voor de inbreng van stukken vanuit het DGSC-19 in DOC-19, ACC-19, MCC-19, voor zover dit de taken betreft van het DG.

ARTIKEL III

Het Mandaatbesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 3, eerste lid, onder a, wordt ‘hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen b tot en met h, van het Organisatiebesluit ‘vervangen door ‘de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen b tot en met j, van het Organisatiebesluit’.

B

In artikel 3, vierde lid, wordt ‘hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen a tot en met h, van het Organisatiebesluit’ vervangen door ‘hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen a tot en met j, van het Organisatiebesluit’.

C

In artikel 3, vijfde lid, onder a, wordt ‘de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen b tot en met h, van het Organisatiebesluit’ vervangen door ‘de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen b tot en met j, van het Organisatiebesluit’.

D

Artikel 6, eerste lid, wordt ‘De hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen c tot en met h, van het Organisatiebesluit’ vervangen door ‘de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen c tot en met j, van het Organisatiebesluit’.

ARTIKEL IV

Het Mandaatbesluit hoofden clusters Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

In artikel 1 en artikel 2 wordt “de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onder b tot en met h, van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid” steeds vervangen door: de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onder b tot en met j, van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid.

ARTIKEL V

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19.

  • 2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2020.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING:

Dit besluit tot instelling van een tijdelijk programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 vloeit voort uit het besluit van de ministerraad van 3 juni 2020 tot instelling van een Ministeriële Commissie COVID-19 (MCC-19).

Naast de crisisstructuur, waarin advisering en besluitvorming verloopt onder aansturing van de NCTV, is er behoefte aan een tijdelijke organisatie die interdepartementaal zorgt voor overzicht en samenhang op het geheel van maatregelen en maatschappelijke vraagstukken in directe relatie tot de COVID-19-pandemie.

Artikel I

Dit nieuwe DG wordt tijdelijk ingesteld, voor de duur die nodig is ter bestrijding van de COVID-19 pandemie. Het DG werkt in opdracht en ten behoeve van alle ministeries. Daarmee is er niet een “meest betrokken minister”.

Om pragmatische redenen heeft de ministerraad besloten om het tijdelijke DG te huisvesten bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Aldaar zal ook gebruik worden gemaakt van de informatiehuishouding van JenV en het bijbehorende Data Management Systeem DigiJust. Derhalve zal de minister van Justitie en Veiligheid optreden als zorgdrager voor de archieftaken.

Het DG heeft als opdracht het borgen van een overzicht over alle met de COVID-19 pandemie samenhangende (middel)lange termijn onderwerpen over de departementen heen. Het DG is niet verantwoordelijk voor de uitwerking van departementaal specifiek beleid in relatie tot COVID-19. Dat is voorbehouden aan de departementen die het betreft.

Afhankelijk van de vraagstukken die het DG behandelt, zal de voor die vraagstukken verantwoordelijke bewindspersoon optreden als penvoerder richting de Tweede Kamer. De opdrachtnemer, DgSC-19, zal betreffende bewindslieden, zo nodig naast de betrokken ambtelijke ondersteuning uit het betreffende beleidsdepartement, vergezellen naar de Tweede Kamer en een bijdrage leveren aan de voorbereiding van debatten vanuit de integrale benaderingswijze.

Het DG draagt zorg voor overzicht en samenhang en integrale advisering aan DOC-19, ACC-19, MCC-19 en MR voor de aan haar opgedragen taken en zij doet dit op basis van de input van departementen. Deze input is uitgekristalliseerd en interdepartementaal afgestemd alvorens het overgedragen wordt aan het DGSC-19. Het DGSC-19 is niet de eigenaar, noch verantwoordelijk voor het uitwerken van beleid en/of maatregelen. Dit is aan de departementen, elk binnen hun eigen domein, tenzij op voorhand geen specifiek departement als duidelijke eigenaar valt aan te merken. In dat geval zal DGSC-19 deze rol vervullen. De NCTV draagt zorg voor de coördinatie van en advisering en besluitvorming over de korte termijn maatregelen (acute crisisbeheersing).

Artikel II, onderdeel A en B

In artikel 2, tweede lid, van het Organisatiebesluit, waarin de clusters van het ministerie zijn opgesomd, wordt een nieuw onderdeel opgenomen: het programmadirectoraat-generaal Samenleving en COVID-19 (DGSC-19). Het gaat om een in beginsel tijdelijk DG binnen het bestuursdepartement. De opdracht en de werkwijze zullen zijn zoals hierboven beschreven.

De ministeries zullen afspraken maken over de verdeling van de beheerslasten van DGSC-19.

De DgSC-19 zal geen onderdeel uitmaken van de bestuursraad en/of andere reguliere overlegstructuren op DG-niveau binnen JenV. Het werkterrein is interdepartementaal en geschiedt in verbinding met alle departementen. Om die reden ligt het niet voor de hand dat de DgSC-19 deel uitmaakt van een bestuursraad van één van de ministeries. De taakomschrijving van het DGSC-19 is opgenomen in het nieuwe hoofdstuk 7a van het Organisatiebesluit.

DGSC-19 zal zonder formatie zijn taak vervullen. De bemensing van DGSC-19 zal plaatsvinden door de departementen. De medewerkers die worden ingezet ten behoeve van DGSC-19 vanuit andere departementen zullen in het kader van deze opdracht enkel en alleen ten behoeve van DGSC-19 werkzaamheden verrichten. Op deze wijze is de betrokkenheid geborgd van alle departementen die een bijdrage leveren aan de bestrijding van COVID-19. Bovendien wordt op deze wijze met zo min mogelijk organisatorisch ingrijpen de beschikbare capaciteit binnen de ministeries scherper en wendbaar gericht op het bestrijden van de COVID-19-pandemie. DGSC-19 zal in zijn werkzaamheden worden ondersteund door het stafbureau.

Artikel III en artikel IV

Als gevolg van de verlettering in artikel 2 van het Organisatiebesluit dienen ook de mandaatbesluiten Ministerie Justitie en Veiligheid en hoofden clusters Ministerie van Justitie en Veiligheid te worden aangepast. In artikel III en artikel IV van dit besluit is in de desbetreffende artikelen van de mandaatbesluiten de verlettering van artikel 2 van het Organisatiebesluit doorgevoerd.

Naar boven