BIJLAGE A
Bijlage 4, behorende bij artikel 5, eerste lid, van de Regeling gegevenslevering PO/VO
BES
Gegevenswoordenboek personele gegevens
1. Algemeen
Gegevens over personeel worden verzameld op het niveau van arbeidsrelaties. Voor het
beleid van OCW – en in het bijzonder het arbeidsmarktbeleid voor de sector onderwijs
– is het van belang dat ontwikkelingen kunnen worden gevolgd. De benodigde gegevens
moeten door het bevoegd gezag worden geleverd.
2. Elektronische aanlevering van gegevens
Het bevoegd gezag is verplicht voor alle onder het gezag staande bekostigde scholen
en instellingen de in dit gegevenswoordenboek opgenomen personele gegevens elektronisch
aan te leveren. In deze bijlage wordt de functionele uitwerking gegeven van de gegevensleveringen.
De technische uitwerking is opgenomen in de documentatie op de site van DUO, vindbaar
via de volgende link: https://duo.nl/zakelijk/voortgezet-onderwijs/personeel/levering-personeelsgegevens.jsp
3. De gegevens
De personele gegevens hebben betrekking op:
-
− de persoon;
-
− de arbeidsrelatie;
-
− de functie en betrekkingsomvang;
-
− de hoogte en samenstelling van het salaris en de loonkosten;
-
− de perioden van verlof.
Het bevoegde gezag levert de volgende gegevens voor alle personen met wie het bevoegde
gezag een arbeidsrelatie heeft, ongeacht of de persoon ook feitelijk werkzaam is bij
een school of instelling dan wel een bovenschoolse benoeming heeft:
|
1. Uniek persoonsgebonden nummer of code van het personeelslid
|
|
|
2. Geboortedatum
|
dd/mm/jjjj
|
|
3. Geslachtsaanduiding
|
m/v/onbekend
|
|
4. Peilmaanden waarop deze opgave betrekking heeft
|
Maanden en jaartal opgeven
|
|
5. Organisatienummer bevoegd gezag
|
|
|
6. Organisatienummer school (BRIN-nummer)
|
|
|
7. Volgnummer
|
Een getal dat als volgnummer wordt toegewezen per arbeidsrelatie.
|
|
8. Datum indiensttreding personeelslid
|
|
|
9. Aanduiding aard van de arbeidsrelatie
|
i. Voor onbepaalde tijd,
ii. Voor bepaalde tijd,
iii. Voor bepaalde tijd in verband met vervanging
iv. Personeel niet in loondienst zoals bijvoorbeeld uitzendkracht of zelfstandige
(ook wel genoemd: ‘tewerkstelling zonder benoeming of aanstelling’)
|
|
10. Betrekkingsomvang in fte
|
|
|
11. Functiecategorie
|
Aanduiding van de functie genoemd in bijlage 1 bij de Regeling bezoldiging en toelagen
onderwijspersoneel Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
|
|
12. Salarisschaal en trede in de salarisschaal
|
Zoals genoemd in bijlage 2 bij de Regeling bezoldiging en toelagen onderwijspersoneel
Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
|
|
13. Bruto salaris personeelslid
|
|
|
14. Indien van toepassing een toelage bij het salaris of korting op het salaris
|
i. Niet van toepassing
ii. Bedrag en reden toelage (vul hier de code in van de betreffende toelage, die u
vindt op de website van DUO)
iii. Bedrag en reden korting (vul hier de code in van de betreffende korting die u
vindt op de website van DUO)
|
|
15. Indien van toepassing; einddatum arbeidsrelatie
|
|
|
16. Bovenschoolse functie ja of nee
|
|
|
17. Indien van toepassing opgave van verlof, inclusief ziekteverlof
|
i. Begindatum verlof
ii. Einddatum verlof
iii. Omvang verlof in fte
iv. Aard of soort verlof
|
|
18. Extractiedatum
|
Datum waarop de gegevens uit een database van de leverancier zijn gehaald.
|
4. Toelichting en bijzondere situaties
4.1 Arbeidsrelatie versus benoeming
Ten behoeve van de gegevensleveringen moet onderscheid gemaakt worden tussen benoemingen
enerzijds en arbeidsrelaties anderzijds. In dit gegevenswoordenboek is een arbeidsrelatie
een unieke combinatie van instelling, persoon, functie en aard dienstverband. In een
aantal situaties kan er één akte van benoeming zijn, terwijl er voor de gegevensleveringen
meer dan één arbeidsrelatie tussen een bevoegd gezag en een persoon moet worden onderscheiden.
Dat betreft de volgende situaties:
A. Benoemingen bij meer dan één instelling
Een bevoegd gezag kan een persoon benoemen om bij één instelling of bij meer instellingen
werkzaam te zijn. Als er sprake is van een benoeming waarbij de benoemde bij meer
dan één instelling van een bevoegd gezag werkzaam is, dan is er in het kader van dit
gegevenswoordenboek sprake van meer dan één arbeidsrelatie. Dit ongeacht of er voor
de werkzaamheden aan de verschillende instellingen één dan wel verschillende aktes
van benoeming dan wel arbeidsovereenkomsten zijn opgemaakt. Er moeten ten minste evenveel
arbeidsrelaties worden onderscheiden als het aantal instellingen waar een persoon
werkzaam is. De gegevens die op basis van deze regeling geleverd moeten worden, moeten
voor elke arbeidsrelatie afzonderlijk worden geregistreerd en geleverd.
B. Benoemingen in meer dan één functie
Ook als een persoon tegelijk werkzaam is in verschillende functies, moeten verschillende
arbeidsrelaties worden onderscheiden. Dit is bijvoorbeeld het geval als iemand tegelijk
werkzaam is als leerkracht en als adjunct-directeur. De gegevens moeten voor elk van
beide functies apart worden geregistreerd en worden geleverd, ook als de persoon deze
functies bij één instelling uitoefent.
4.2 Veranderingen van functie
Een verandering van functie leidt voor de gegevensleveringen altijd tot beëindiging
van de arbeidsrelatie die betrekking heeft op de oude functie en het begin van een
nieuwe arbeidsrelatie.
4.3 Veranderingen van betrekkingsomvang in verband met vervanging
Voor de gegevensleveringen leidt een verandering van de betrekkingsomvang er in de
regel niet toe dat een arbeidsrelatie ophoudt te bestaan; er ontstaat bijgevolg ook
geen nieuwe arbeidsrelatie. Deze verandering wordt beschouwd als een verandering binnen
de bestaande arbeidsrelatie. Hierop is één uitzondering: verandering van de betrekkingsomvang
in verband met vervanging. Als de betrekkingsomvang van een bestaande arbeidsrelatie
(tijdelijk) wordt vergroot omdat de persoon een afwezige collega vervangt, dan moet
deze uitbreiding als een nieuwe arbeidsrelatie geregistreerd worden.
Deze nieuwe arbeidsrelatie eindigt op het moment waarop de tijdelijke uitbreiding
van de betrekkingsomvang geheel vervalt. De reden om deze uitbreiding van de betrekkingsomvang
apart te registreren is dat inzicht nodig is de omvang van de vervanging en dubbeltellingen
bij het bepalen van de werkende formatie te voorkomen.
4.4. Vervanging
Als iemand wordt benoemd als tijdelijke vervanging van een personeelslid dat afwezig
is, wordt dit aangegeven door bij de ‘aard arbeidsrelatie’ de code iii (Voor bepaalde
tijd in verband met vervanging) te vermelden.
4.5. Personeel niet in loondienst
In deze regeling wordt met personeel ook bedoeld het personeel dat zonder benoeming
of aanstelling is tewerkgesteld. Dat betekent dat niet alleen de personen bedoeld
worden waarmee een expliciete werknemersrelatie bestaat. Ook personeel in dienst van
derden (zoals uitzend- en payrollbureaus) en zelfstandig personeel (zoals zpp-ers)
dat reguliere werkzaamheden op de school verricht, wordt hier beschouwd als personeel.
Dit wordt aangegeven met de code iv bij de ‘aard arbeidsrelatie’.
4.6 Peilmaand en peildatum
De beschreven gegevens moeten worden onderscheiden naar tijdvakken van één kalendermaand:
de peilmaand.
Voor de arbeidsrelaties die op de 1e kalenderdag van de peilmaand bestaan, worden
de gegevens geleverd naar de stand op de 1e kalenderdag (de peildatum). Voor arbeidsrelaties
die in de loop van de peilmaand ontstaan, worden de gegevens geleverd naar de stand
van de 1e kalenderdag waarop de arbeidsrelatie is ingegaan.
Voor de werktijdfactor en de omvang verlof wordt steeds de gewogen gemiddelde omvang
over de peilmaand geleverd.
4.7. Extractiedatum
De extractiedatum is de datum waarop de gegevens uit de database of databases zijn
gehaald. Als gegevens uit verschillende databases moeten worden gehaald, bestaat het
risico dat de gegevens uit de verschillende databases niet op elkaar aansluiten (in
elke database zullen voortdurend mutaties worden aangebracht). Om dit risico zo klein
mogelijk te maken, zullen de eerste en de laatste extractiedatum van de gegevens over
de dezelfde peilmaand niet meer dan één week uit elkaar mogen liggen, tenzij de consistentie
aantoonbaar op een andere manier gewaarborgd wordt.
4.8 Volgnummer
Omdat een persoon met hetzelfde bevoegde gezag meer dan één arbeidsrelatie kan hebben
(gelijktijdig of volgtijdelijk), wordt er een volgnummer geleverd. Dit volgnummer
is nodig om de gegevens uit verschillende leveringen steeds aan de juiste arbeidsrelatie
te kunnen verbinden. Dit volgnummer dient over de leveringen heen dezelfde arbeidsrelatie
met het bevoegde gezag te identificeren.
4.9 Begin- en einddatum
Als begindatum wordt geleverd de eerste kalenderdag waarop de situatie van de regel
van toepassing is. De einddatum is de laatste kalenderdag waarvoor de situatie van
de regel van toepassing is.
TOELICHTING
Inleiding
Deze regeling houdt een wijziging in van de Regeling gegevenslevering PO/VO BES. Die
regeling bevatte al verplichtingen voor schoolbesturen om aan de minister gegevens
te leveren betreffende de organisatie en de leerlingen. Die gegevens zijn nodig voor
de vaststelling van de hoogte van de bekostiging en ten behoeve van beleidsvorming.
Voor beleidsvorming door de minister zijn echter ook de personeelsgegevens van de
schoolbesturen van belang. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het voeren van beleid
dat gericht is op het behoud van een structureel en kwalitatief goed onderwijsaanbod.
Daarnaast kunnen ze worden gebruikt om de financiële impact van afspraken die in het
collectieve arbeidsvoorwaardenoverleg worden gemaakt, te beoordelen. Met deze wijzigingsregeling
wordt daarom in de Regeling gegevenslevering PO/VO BES ook de verplichting opgenomen
om gegevens over het personeel te leveren aan de minister.
Het gaat om gegevens van het totale personeelsbestand dat werkzaam is op scholen voor
primair en voortgezet onderwijs in Caribisch Nederland, inclusief het personeel dat
niet in loondienst is, waaronder gegevens over de aanstelling per personeelslid, de
deeltijdfactor, het salaris, het ziekteverlof, etc. Uit deze gegevens worden ontwikkelingen
zichtbaar in het personeelsbestand. Is er bijvoorbeeld veel verloop onder het personeel?
Wat is de deeltijdfactor van het personeel en blijft die stabiel over de jaren heen?
Wat zijn de ontwikkelingen in het ziekteverzuim? Wat is de gemiddelde leeftijd van
het personeelsbestand?
Deze regeling geeft daarmee uitwerking aan de artikelen 3 en 4 van het Besluit informatievoorziening
WPO BES en de artikelen 2 en 3 van het Besluit informatievoorziening WVO BES. Die
bepalingen treden, net als deze wijzigingsregeling per 1 januari 2021 in werking.
Privacy
Op de levering van persoonsgegevens is de Wet bescherming persoonsgegevens BES van
toepassing. De verwerking van persoonsgegevens is toegestaan, omdat de gegevensverwerking
noodzakelijk is voor de goede vervulling van de publiekrechtelijke taak door de minister
van OCW (artikel 8, onderdeel e, van de Wet bescherming persoonsgegevens BES). De
minister heeft de gegevens nodig voor het maken van onderwijsbeleid.
Omdat de gegevens worden geleverd aan en verwerkt in Europees Nederland is ook de
Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) van toepassing. De schoolbesturen
leveren de gegevens aan de minister (in casu aan DUO). DUO stelt vervolgens de noodzakelijke
gegevens geanonimiseerd, voor beleidsdoeleinden ter beschikking aan het ministerie
van OCW. Met deze wijze wordt aangesloten bij de wijze waarop de personeelsgegevens
van scholen in Europees Nederland worden verwerkt.
Regeldruk
De regeling verplicht schoolbesturen uit het primair en voortgezet onderwijs gegevens
uit hun personeelsadministratie aan te leveren, om daarmee ontwikkelingen te kunnen
zien en beleid te kunnen vormen ten behoeve van het onderwijs in Caribisch Nederland.
Bij het opstellen van deze regeling is beoogd de administratieve lasten voor de schoolbesturen
zo laag mogelijk te houden. Daarom is op een aantal punten afgeweken van de twee overeenkomstige
ministeriële regelingen die de gegevensleveringen vastleggen voor schoolbesturen voor
primair en voortgezet onderwijs in Europees Nederland.1 Zo worden de schoolbesturen in Caribisch Nederland niet ieder kwartaal, maar slechts
één keer per jaar gevraagd de gegevens te leveren. Daarnaast is de tabel van aan te
leveren gegevens, die is opgenomen in de bijlage bij deze regeling, zo gebruiksvriendelijk
mogelijk gemaakt. Op de website van DUO komt nog een technische uitwerking met meer
toelichting hoe de gegevens moeten worden aangeleverd.
De Rijksdienst Caribisch Nederland verwacht niet dat deze wijzigingsregeling zal leiden
tot verhoging van de administratieve lasten voor de schoolbesturen. De schoolbesturen
leverden de afgelopen jaren ook al informatie over het onderwijspersoneel. Met deze
regeling wordt de opvraag en de levering van de personeelsgegevens geüniformeerd,
overzichtelijker, gebruiksvriendelijker en er worden verder geen (nieuwe) informatieverplichtingen
gecreëerd. De regeling heeft daarmee, los van kennisnamekosten, geen gevolgen voor
de administratieve lasten. Gezien de verwaarloosbare impact zijn de administratieve
lasten niet gekwantificeerd.
Uitvoering en handhaving
De Dienst Uitvoering Onderwijs heeft de regeling getoetst en heeft geconstateerd dat
de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is. De Rijksdienst Caribisch Nederland heeft
bevestigd dat de schoolbesturen in staat zijn de gegevens vanaf 1 januari 2021 op
de gevraagde wijze te gaan leveren.
Artikelsgewijs
Artikel I, onderdeel B (artikel 5a)
Op grond van artikel 5a moeten ieder jaar uiterlijk op 15 maart de gevraagde gegevens
aangeleverd worden bij DUO. In 2021 wordt daarop eenmalig een uitzondering gemaakt.
In dat jaar kunnen de gegevens eenmalig uiterlijk op 1 juni aangeleverd worden bij
DUO. De gegevens worden elektronisch aangeleverd volgens de aanwijzingen op de website
van DUO, zie daarvoor de volgende link: https://duo.nl/zakelijk/voortgezet-onderwijs/personeel/levering-personeelsgegevens.jsp
Artikel I, onderdeel B (artikel 5b)
Met artikel 5b wordt inzichtelijk gemaakt dat de Regeling gegevenslevering PO/VO BES
nu ook invulling geeft aan de grondslagen in artikel 4 van het Besluit informatievoorziening
WPO BES en artikel 3, eerste lid, van het Besluit informatievoorziening WVO BES.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob