Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) | Staatscourant 2020, 61420 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) | Staatscourant 2020, 61420 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister voor Medische Zorg en Sport,
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 25 van de Warenwet, artikel 10, van de Mandaatregeling VWS en het Algemeen Interventiebeleid Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit;
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:
Het specifiek interventiebeleid levensmiddelen microbiologie beschrijft, binnen de kaders van het Algemeen Interventiebeleid NVWA (NVWA-IB02, hierna: AIB), de interventiegrenzen voor specifieke overtredingen binnen het toezichtdomein (levensmiddelen) microbiologie voor bedrijven die een verplichting hebben ten aanzien van de verordening 2073/2005.
Op andere overtredingen met betrekking tot levensmiddelen microbiologie dan in dit document beschreven, is het specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industriële productie, vis, zuivel en eieren (NVWA-IB02 SPEC 39) van toepassing. Laatstgenoemd document heeft betrekking op voorschriften waarvan de naleving in beginsel tijdens een inspectie in het bedrijf kan worden vastgesteld. Voor NVWA IB02-SPEC 44 is dit pas na analyse van het monster op het laboratorium toepasbaar.
Overtredingen in het domein levensmiddelen microbiologie waarin dit document niet voorziet,
worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Directie Handhaven van de NVWA.
Hieronder is een aantal specifieke definities opgenomen in aanvulling op de definities en begrippen uit het algemeen interventiebeleid NVWA-IB02.
Inspectie
Elke vorm van controle door een inspecteur van de NVWA om na te gaan of de wet- en regelgeving inzake onder andere gewasbeschermingsmiddelen en biociden wordt nageleefd. De inspecteur kan, als dit de efficiency van de uit te voeren inspectie ten goede komt, er voor kiezen om deze van te voren aan te kondigen. Dit laat onverlet dat de inspecteur ook zonder aankondiging een inspectie kan uitvoeren.
Herinspectie
Een inspectie (waaronder een inspectie op afstand) ingesteld door een inspecteur van de NVWA die volgt op een eerder ingestelde inspectie, waarbij een overtreding is geconstateerd en naar aanleiding waarvan het noodzakelijk wordt geacht om na de tijdens de eerdere inspectie aangegeven termijn na te gaan of afdoende corrigerende maatregelen zijn genomen om de overtreding op te heffen en nieuwe overtredingen te voorkomen.
Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB. Dit specifiek interventiebeleid volgt deze klasseindeling.
In de bijlage van dit document is vastgelegd op welke wijze wordt geïntervenieerd bij het constateren van een overtreding.
Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg met, en na akkoord van, het afdelingshoofd. De onderbouwing van de reden om af te wijken wordt vastgelegd.
Sanctionerende interventie
Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. Aan het Openbaar Ministerie (OM) worden overtredingen voorgelegd indien voor daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:
− indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf
− de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).
Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.
De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde overtreding’ in de bijlagen van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlagen van dit document aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen in de bijlagen.
In alle gevallen geldt overigens dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie (een proces verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke corrigerende interventie (een herstelmaatregel).
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen) onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie gekozen wordt, verschilt van geval tot geval. Voorbeelden hiervan zijn een last onder dwangsom, een verbod tot het verrichten van bepaalde activiteiten, ingrijpen in het productieproces of schorsen of intrekken van een erkenning voor de inrichting.
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat de overtreder zijn bedrijfsprocessen blijvend beheerst zodat bestaande overtredingen worden beëindigd en nieuwe overtredingen worden voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel zijn, toegesneden op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Het is mogelijk over te gaan tot ingrijpender corrigerende interventies, zoals het schorsen of intrekken van een erkenning, als kan worden gemotiveerd waarom een minder ingrijpende corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben.
Specifieke corrigerende interventie
Als één of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek een corrigerende interventie rechtvaardigen, wordt met een specifieke corrigerende interventie in het productieproces ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:
a. beëindiging van een overtreding of
b. voorkoming van nieuwe overtredingen.
Voorbeelden van corrigerende interventies die betrekking hebben op de feitelijke uitvoering van het proces zijn:
− stopzetten of vertragen van het productieproces of onderdelen daarvan;
− verbieden of verplichten bepaalde activiteiten te verrichten in het productieproces
− of de manier waarop ze worden verricht.
Een corrigerende interventie kan ook betrekking hebben op de kwaliteitsdocumenten van het bedrijf waarmee het bedrijf naleving van de regelgeving beoogt te borgen. Voorbeelden van dergelijke corrigerende interventies zijn:
− verplichten de standaardwerkwijzen aan te passen;
− verplichten de inhoud en frequentie van bedrijfscontroles en monitoringsprocedures aan te passen en
− verplichten de instructies voor het gebruik van bepaalde apparatuur aan te passen.
Aan een specifieke corrigerende interventie kan een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt. Zonodig met ingrijpender maatregelen of een hogere dwangsom.
Generieke corrigerende interventie
Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie. Voorbeelden hiervan het schorsen of intrekken van de erkenning van een erkende inrichting. Hiertoe kan ook meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke corrigerende interventie is opgelegd maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze onvoldoende tot naleving zullen leiden.
Bij het bepalen van nut en noodzaak van een generieke interventie bekeken in hoeverre de overtreder, afgezien van de wettelijke eisen voor het productieproces van levensmiddelen, andere wettelijke eisen naleeft waarop de NVWA toezicht houdt.
Herhaalde overtreding
Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding wordt geconstateerd van dezelfde wettelijke norm of van een wettelijke norm die hetzelfde doel beoogt, waarvoor tegen de overtreder in de daaraan voorafgaande periode van drie jaar reeds een interventie werd toegepast.
Stapeling
Tijdens een inspectie kunnen overtredingen van verschillende wettelijke voorschriften en van verschillende overtredingsklassen worden vastgesteld. Voor het handelen in dergelijke situaties zie 2.3 van het Algemene Interventiebeleid, NVWA-IB02. Ten aanzien van het stapelen van overtredingen geldt, bij het opleggen van de bestuurlijke boete, dat er wordt uitgegaan van maximaal vijf overtredingen per overtreder, per controlemoment, per locatie
Herinspectie
Na het constateren van een overtreding klasse B of C kan een extra inspectie worden uitgevoerd om na te gaan of gemaakte afspraken over het opheffen van de overtreding zijn nagekomen. Herinspecties kunnen in rekening worden gebracht bij het bedrijf.
Verscherpt toezicht
Als bij meerdere opeenvolgende (her)inspecties blijkt dat overtredingen zich blijven voordoen, kan de NVWA besluiten verscherpt toezicht in te stellen. Dit wordt aan de overtreder medegedeeld. Verscherpt toezicht houdt in dat de NVWA vaker inspecteert en, als zij overtredingen constateert, naast een sanctionerende interventie ook corrigerende interventies kan opleggen die passend zijn om de geconstateerde overtreding(en) te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Per overtreder wordt een maatwerkaanpak opgesteld. Na afloop van een van tevoren vastgestelde periode wordt geëvalueerd of voortzetting van het verscherpt toezicht wenselijk is. Ook dit wordt gecommuniceerd met de overtreder.
Op internet worden op handelssites (digitale platforms) geregeld advertenties geplaatst met verboden content. De NVWA kan in die gevallen gegevens bij zowel de aanbieder als de beheerder van de handelssite vorderen op basis van de Algemene wet bestuursrecht. Beheerders van handelssites kunnen de NVWA alternatieven bieden om te interveniëren, zoals het verwijderen van advertenties. In dergelijke gevallen kan de NVWA volstaan met nalevingshulp aan de aanbieder bijvoorbeeld vlak nadat de advertentie is verwijderd. Als er sprake is van herhaling dan kunnen alsnog gegevens worden gevorderd en kan worden opgeschaald in de handhaving.
Deze beleidsregel vervangt het op 21 juli 2016 vastgestelde Specifiek interventiebeleid levensmiddelen microbiologie (IB02-SPEC 44, versie 06). Ten opzichte van versie 06 zijn de wettelijke normen en overtredingsklassen vollediger en eenduidiger geformuleerd. Bestaande regels in de bijlage met meerdere wettelijke normen zijn waar nodig uitgesplitst naar evenzoveel regels. Tenslotte is het hoofddocument en de bijlage ingericht volgens een uniforme opzet, geldend voor alle domeinen.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Specifiek interventiebeleid NVWA levensmiddelen microbiologie (IB02-SPEC 44, versie 07)”.
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.
De Minister voor Medische Zorg en Sport, namens deze: M.A. Ruys inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
ID regel |
Normadressaat |
Normbeschrijving |
Wet- en regelgeving |
Afwijking van de norm |
Overtredingsklasse |
Motivering overtredingsklasse |
Interventie bij eerste overtreding |
Interventie bij herhaalde overtreding |
doormelding cross compliance (in het kader van gemeenschappelijk landbouwbeleid) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
44R001000 |
exploitant levensmiddelenbedrijf |
Pathogene micro-organismen zijn in eet- en drinkwaren afwezig in hoeveelheden die schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid. |
Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen art. 4 lid 1 en art. 2 lid 4 |
B |
ernstig risico voor de volksgezondheid |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
nvt |
|
44R002000 |
exploitant levensmiddelenbedrijf |
Schimmeltoxinen en bacteriële toxinen in hoeveelheden die schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid, moeten afwezig zijn in eet- of drinkwaren en grondstoffen. |
Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen art. 12 lid 1 onder d en art. 2 lid 4 |
B |
ernstig risico voor de volksgezondheid |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
nvt |
|
44R003000 |
exploitant levensmiddelenbedrijf |
Exploitanten van levensmiddelen zorgen ervoor dat levensmiddelen voldoen aan de desbetreffende microbiologische criteria zoals aangegeven in bijlage |
Verordening (EG) 2073/2005 art. 3 lid 1 en Bijlage I en Warenwetbesluit Hygiëne van levensmiddelen art. 2 lid 3 |
B |
ernstig risico voor de volksgezondheid |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
Bestuurlijke boete en eventueel corrigerende interventie |
nvt |
Verordening (EG) nr. 2073/2005 van de Commissie van 15 november 2005 inzake microbiologische criteria voor levensmiddelen
Verordening (EG) nr. 178/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2002 tot vaststelling van de algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-61420.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.