ARTIKEL I WIJZIGING TIJDELIJKE SUBSIDIEREGELING NL LEERT DOOR MET INZET VAN ONTWIKKELADVIES
De Tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies wordt als
volgt gewijzigd:
A
Artikel 1, onderdeel c, vervalt.
B
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt na ‘of Noloc erkend Loopbaanprofessional’ ingevoegd ‘of bij
Noloc is geregistreerd als Register Loopbaanprofessional’.
2. Het derde lid vervalt onder vernummering van het vierde lid tot derde lid.
C
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid wordt na ‘op grond van deze regeling is’ ingevoegd ‘voor de periode,
bedoeld in artikel 6, vierde lid’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
2. Voor subsidies op grond van deze regeling is voor de periode, bedoeld in artikel
6, vijfde lid, € 35 miljoen beschikbaar.
D
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het eerste lid wordt toegevoegd:, waarbij voor hem een maximum aantal te registreren
ontwikkeladviestrajecten geldt van 25 per dag.
2. Het vierde lid komt te luiden:
3. Er wordt een vijfde lid toegevoegd, luidende:
-
5. De registratieperiode, bedoeld in het vierde lid, onderdeel a respectievelijk b,
eindigt zoveel eerder als naar het oordeel van de minister, gelet op het bereiken
van het in artikel 5, eerste respectievelijk tweede lid, bedoelde subsidieplafond,
nodig is.
E
In artikel 8 wordt ‘1 maart 2021’ vervangen door ‘30 september 2021’.
F
In artikel 14 vervalt ‘of CMI’.
G
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘1 april 2021’ vervangen door ‘1 januari 2022’.
2. In het tweede lid wordt ‘31 maart 2021’ vervangen door ‘31 december 2021’.
H
Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder de kop ‘Het ontwikkeladviestraject omvat minimaal de volgende activiteiten:’
komt onderdeel 4 te luiden:
2. Vóór de kop ‘Inhoud ontwikkeladviesgesprekken’ wordt de volgende tekst ingevoegd:
Ondernemersscan
Het doel van de ondernemersscan is de deelnemer op basis van zijn of haar kennis,
vaardigheden, competenties, houdingsaspecten, drijfveren, leervermogen én de situatie
van zijn onderneming kennis te laten maken met kansrijke sectoren waar er een arbeidsmarktvraag
is of met vragen en mogelijkheden in de markt waar de ondernemer op zou kunnen inspelen.
Deze ondernemersscan moet de arbeidsmarktpositie van de deelnemer in kaart brengen,
een beeld geven op de levensvatbaarheid van zijn onderneming en bij de situatieschets
helpen om de vragen "wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik al dan niet vanuit mijn
bestaande onderneming" te kunnen beantwoorden. Daarbij kunnen andere kansen aan de
orde zijn, al dan niet door middel van een overstap naar een andere sector of het
starten van ander soort bedrijfsactiviteiten binnen de eigen onderneming.
Criteria ondernemersscan
-
– Met de ondernemersscan wordt een profiel gemaakt van de deelnemer en zijn onderneming.
-
– De scan geeft een resultaat van kansrijke opties op de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld
in tekortsectoren) of in de vorm van (aanvullende) bedrijfsactiviteiten waar een mogelijke
competentiematch is, waarbij de kansrijkheid van deze opties voor de kandidaat dan
wel zijn/haar onderneming wordt aangegeven. Ook geeft de scan inzicht in de mogelijkheden
op de markt voor de ondernemer.
-
– De scan geeft daarboven een beeld over de realiteit van de levensvatbaarheid van de
onderneming in de komende 6–12 maanden.
-
– De scan is digitaal en geeft een digitale terugkoppeling die gebruiksvriendelijk is
voor loopbaanadviseur en deelnemer en die bijvoorbeeld ook gebruikt kan worden bij
een verdere hulpvraag aan de gemeente in het kader van de heroriëntatie.
3. Onder de kop ‘Inhoud ontwikkeladviesgesprekken’, eerste bullet wordt ‘arbeidsmarktscan’
vervangen door ‘arbeidsmarkt- of ondernemersscan’;
4. Onder de kop ‘Formats’ Format 1.1, ad 1) wordt ‘arbeidsmarktscan’ vervangen door
‘arbeidsmarkt- of ondernemersscan’;
5. Onder de kop ‘Formats’ Format 1.3 komt de eerste bullet te luiden ‘Een arbeidsmarkt-
of ondernemersscan’
I
Bijlage IV wordt als volgt gewijzigd:
1. De tiende bullet komt te luiden:
2. Na de tiende bullet wordt een nieuwe bullet ingevoegd, luidende:
-
• in geval de loopbaanadviseur niet beschikt over een factuur per deelnemer, volstaat
een verzamelfactuur die voorzien is van unieke verwijzingen per deelnemer, te weten
de registratiecode die voor de deelnemer is verkregen op www.ontwikkeladviesportaal.nl, de naam van de deelnemer of het BSN van de deelnemer.
3. In de bullet ‘indien van toepassing (...) vierde lid’ wordt ‘een van de certificeringen
als bedoel in artikel 4, tweede tot en met vierde lid’ vervangen door ‘een van de
certificeringen, bedoeld in artikel 4, tweede of derde lid’.
ARTIKEL II WIJZIGING STIMULERINGSREGELING VOOR LEREN EN ONTWIKKELEN IN MKB-ONDERNEMINGEN
EN SPECIFIEK VOOR DE GROOTBEDRIJVEN IN DE LANDBOUW-, HORECA- OF RECREATIESECTOR
Artikel 6 van de Stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen
en specifiek voor de grootbedrijven in de landbouw-, horeca- of recreatiesector wordt
als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘zowel het jaar 2020 als het jaar 2021’ vervangen door ‘het
jaar 2021’.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘14,5 miljoen’, vervangen door ‘14,3 miljoen’.
3. In het tweede en derde lid wordt ‘het jaar 2020’ vervangen door ‘het jaar 2021’.
ARTIKEL III Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2020 met uitzondering van
artikel I, onderdelen A, B en F, en artikel II die in werking treden met ingang van
1 januari 2021. Artikel I, onderdelen H en I, werken terug tot en met 1 augustus 2020.
TOELICHTING
De Tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies (hierna:
de regeling) is met ingang van 1 augustus 2020 in werking getreden. Het doel van de
regeling is om individuen door middel van kosteloos te volgen ontwikkeladviestrajecten
handvatten te geven voor het in kaart brengen van de ontwikkelmogelijkheden en loopbaankansen
die zij hebben.
De ontwikkeladviezen bleken te voorzien in een grote behoefte. Binnen een maand nadat
de regeling in werking is getreden was het maximale aantal van 22.000 registraties
reeds bereikt. Dit laat de zien dat de ontwikkeladviestrajecten van waarde kunnen
zijn voor mensen wier loopbaan door de huidige crisis in zwaar weer zit. Daarnaast
is gebleken dat met het snelle bereiken van het maximale aantal registraties, er verschillende
loopbaanadviseurs zijn geweest die niet bijtijds een registratie hebben kunnen doen.
Nu de crisis voorlopig nog niet voorbij is, heeft het kabinet besloten om extra budget
beschikbaar te stellen voor ontwikkeladviestrajecten.1 Ter uitvoering van de motie Smeulders/Tielen zullen er 50.000 ontwikkeladviestrajecten
beschikbaar worden gesteld vanaf 1 december 2020.2
Technische wijzigingen
Met deze wijzigingsregeling wordt de regeling op een aantal onderdelen gewijzigd.
Een aantal wijzigingen is technisch van aard en zijn bedoeld om vanaf 1 december 2020
opnieuw 50.000 trajecten beschikbaar te stellen. Zo wordt het artikel over het subsidieplafond
aangepast, worden de registratie- en aanvraagtijdvakken aangepast en wordt het artikel
over de looptijd van de regeling aangepast.
Op 1 december 2020 zal de website www.ontwikkeladviesportaal.nl opnieuw worden opengesteld voor registratie van ontwikkeladviestrajecten. Vanaf dat
moment kan de loopbaanadviseur weer nieuwe loopbaanadviestrajecten registreren. Het
ontwikkeladviesportaal zal ruimte bieden voor maximaal 55.000 registraties. Daarbij
is rekening gehouden met eventuele uitval van deelnemers en niet doorgaan van trajecten.
Na registratie en bevestiging door de deelnemer krijgen loopbaanadviseurs weer een
registratiecode. De registratiecode is nodig voor het indienen van de uiteindelijke
subsidieaanvraag. De registratiecode is dus nadrukkelijk nog geen toekenning van de
subsidie. De subsidie kan pas worden toegekend nadat het ontwikkeladviestraject is
afgerond, de subsidieaanvraag is ingediend en aan de voorwaarden in de regeling is
voldaan. Een registratiecode geeft echter wel de zekerheid dat als loopbaanadviseur
de subsidie aanvraagt en aan alle voorwaarden voldaan wordt, de subsidie zal worden
toegekend.
In de regeling is in artikel 4 een aantal eisen opgenomen waaraan een loopbaanadviseur
moet voldoen om een ontwikkeladviestraject in de zin van de regeling te mogen geven.
In het derde lid is opgenomen dat een loopbaanadviseur die door CMI is gecertificeerd
als CMI-gecertificeerde loopbaanprofessional (RL) wordt geacht te voldoen aan bepaalde
eisen die in artikel 4, eerste lid, genoemd zijn. CMI en het register dat CMI bijhoudt
komen echter per 1 januari 2021 te vervallen. Loopbaanadviseurs met de certificering
Register Loopbaanprofessional, die tot 1 januari 2021 in het CMI-register zijn opgenomen,
komen vanaf 1 januari 2021 in het Noloc beroepsregister te staan. De titel Register
loopbaanprofessional blijft gehandhaafd. De regeling wordt op deze situatie aangepast.
Omdat dit vanaf 1 januari 2021 geldt, zullen de onderdelen A, B en F van artikel I
van deze wijzigingsregeling per 1 januari 2021 in werking treden.
Arbeidsmarktscan en ondernemersscan
Naast de technische wijzigingen wordt in de regeling nog een aantal andere wijzigingen
doorgevoerd ter verbetering van de uitvoering en de kwaliteit van de ontwikkeladviestrajecten.
Belangrijkste wijzigingen die worden aangebracht zien op de arbeidsmarktscan. Bij
de totstandkoming van de regeling was de gedachte om de arbeidsmarktscan voorafgaand
aan het eerste gesprek door de deelnemer te laten invullen. De arbeidsmarktscan dient
er evenwel toe om op de betrokken deelnemer toegesneden kansrijke mogelijkheden op
de arbeidsmarkt en/of ondernemerskansen in kaart te brengen.
Gebleken is dat voorafgaand aan een ontwikkeladviestraject nog onvoldoende wetenschap
is over de kansrijke mogelijkheden van de deelnemer en dat met de keuze voor een flexibeler
tijdstip, dat ligt voor het laatste ontwikkeladviesgesprek, de arbeidsmarktscan een
duidelijk betere rol vervult.
Met deze wijziging van de bijlage wordt het tijdstip waarop de arbeidsmarktscan moet
worden ingevuld daarom gewijzigd. De arbeidsmarktscan kan op een later moment in het
traject worden ingevuld, als deze maar op zodanig tijdstip gereed is dat deze nog
vóór het einde van het traject in het ontwikkeladviesgesprek aan de orde komt. Daarom
moet de arbeidsmarktscan voor het laatste gesprek zijn ingevuld.
Daarnaast is vanuit de praktijk het signaal gekomen dat een arbeidsmarktscan niet
voor iedere deelnemer bruikbaar is. Dat geldt bijvoorbeeld voor zelfstandig ondernemers
die een ontwikkeladviestraject willen volgen. Een arbeidsmarktscan richt zich op de
arbeidsmarktpositie van de deelnemer en de kansen op de arbeidsmarkt. Voor een zelfstandig
ondernemer is echter in eerste instantie van belang of de eigen onderneming levensvatbaar
is, welke andere kansen de markt biedt voor de eigen onderneming en pas daarná wat
eventuele mogelijkheden zijn om in loondienst te gaan werken. Een ondernemersscan
kan hier uitkomst in bieden. Een ondernemersscan is namelijk beter ingericht op de
situatie van de ondernemer en brengt ook de levensvatbaarheid van de onderneming en
kansen voor de ondernemer over het voortzetten van de onderneming in beeld. Door een
ondernemersscan als alternatief verplicht onderdeel, wordt ervoor gezorgd dat het
ontwikkeladviestraject beter bruikbaar wordt voor zelfstandig ondernemers. In bijlage
I van de regeling wordt daarom de ondernemersscan toegevoegd als alternatief voor
de arbeidsmarktscan. Afhankelijk van de persoonlijke situatie van de deelnemer kan
bepaald worden of er een arbeidsmarktscan of een ondernemersscan wordt ingezet. Onveranderd
blijft dat de inzet van een scan een verplicht onderdeel is van het ontwikkeladviestraject.
De laatstgenoemde wijzigingen gelden voor alle ontwikkeladviestrajecten die onder
de regeling plaatsvinden en hebben plaatsgevonden en daarom geldt deze wijziging ook
met terugwerkende kracht tot en met 1 augustus 2020.
Registratie ontwikkeladviestrajecten
Op grond van de regeling moet de loopbaanadviseur eerst een ontwikkeladviestraject
registreren op www.ontwikkeladviesportaal.nl voordat gestart wordt met het traject. Nadat dit portaal op 1 augustus 2020 is opengesteld
zijn in zeer korte tijd 22.000 personen voor een adviestraject geregistreerd. Daarmee
waren ook het aantal adviestrajecten volgeschreven en was er dus geen mogelijkheid
om op grond van de regeling nog een ontwikkeladvies te krijgen. Veel mensen waren
zich nog aan het oriënteren op een gesprek of zochten een loopbaanadviseur toen het
maximum aantal trajecten werd bereikt. Om het totale proces van registratie van ontwikkeladviezen
meer geleidelijk aan te doen verlopen is er met deze regeling een maximum gesteld
aan het aantal registraties per dag. Elke loopbaanadviseur kan 25 trajecten per dag
registreren. Dat geldt mede voor de werkgever ten aanzien van een loopbaanadviseur
die bij hem in dienst is en voor de gemachtigde van een loopbaanadviseur. Hiermee
wordt voorkomen dat grote aantallen trajecten tegelijkertijd worden geregistreerd
en krijgen ook andere mensen de tijd om zich te oriënteren op een gesprek en het vinden
van een loopbaanadviseur.
Inhuurconstructies
In beginsel moet een loopbaanadviseur zelf zorgdragen voor de administratieve afhandeling
van de ontwikkeladviestrajecten die hij geeft (registratie en subsidieaanvraag). Het
is echter denkbaar dat een loopbaanadviseur dit uitbesteedt aan een derde partij.
De loopbaanadviseur heeft de vrijheid om een derde te machtigen om bijvoorbeeld de
administratieve taken die komen kijken bij het aanvragen van de subsidie over te nemen.
Van belang is dat de vergoeding die beide partijen krijgen passen bij de inspanningen
die zij moeten doen, zodat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van het ontwikkeladviestraject.
Om oneigenlijke inhuurconstructies te voorkomen is in de toelichting bij de regeling
de richtlijn meegegeven dat een loopbaanadviseur ten minste 80% van het subsidiebedrag
moet toekomen.
Vanuit de praktijk zijn de afgelopen maanden meerdere signalen gekomen van oneigenlijke
inhuurconstructies waarbij de loopbaanadviseur voor een zeer laag bedrag worden ingehuurd.
Dit kan grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de ontwikkeladviestrajecten. Hoewel
in de regeling niet de vrijheid kan worden beperkt voor de loopbaanadviseur om een
derde te machtigen voor het afhandelen van de administratieve taken (bijv. het registreren
van ontwikkeladviestrajecten en het aanvragen van subsidie), wordt benadrukt dat het
van belang is dat partijen bij hun afspraken goed kijken naar een eerlijke verdeling
van de subsidie. Om de kwaliteit van het ontwikkeladvies te beschermen geldt als richtlijn
bij inhuurconstructies dat een loopbaanadviseur 80% van het subsidiebedrag toe moet
komen. Immers wordt de grootste inspanning verwacht van de loopbaanadviseur, die het
ontwikkeladviestraject moet geven.
Verzamelfactuur
Tot slot wordt met deze wijzigingsregeling nog een toevoeging gedaan in bijlage IV,
waarin de vereisten voor de administratie zijn opgenomen. Een van de vereisten is
dat de loopbaanadviseur een factuur en betaalbewijs heeft waaruit blijkt dat de arbeidsmarktscan
voor de betreffende deelnemer is ingekocht. Na publicatie van de regeling is gebleken
dat niet altijd per deelnemer wordt gefactureerd. Er zijn gevallen waarin loopbaanadviseurs
of adviesbureaus bijvoorbeeld periodiek een verzamelfactuur krijgen voor meerdere
ingekochte scans. In de regeling wordt opgenomen dat een verzamelfactuur ook is toegestaan
om op te nemen in de administratie, mits uit de verzamelfactuur door middel van een
unieke verwijzing af te leiden is dat de scan is ingekocht voor de desbetreffende
deelnemer. Dat is het geval als op de verzamelfactuur de registratiecode voor de deelnemer,
de naam van de deelnemer of het BSN van de deelnemer wordt vermeld.
Wijziging SLIM-regeling
Voorts is in deze regeling een wijziging opgenomen van de Stimuleringsregeling voor
leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen en specifiek voor de grootbedrijven in de
landbouw-, horeca- of recreatiesector (SLIM-regeling).
De SLIM-regeling is met ingang van 1 januari 2020 in werking getreden. Met de SLIM-regeling
is voor een periode van vijf jaar (tot 1 januari 2025) € 48 miljoen beschikbaar gesteld
voor leren en ontwikkelen in het mkb en voor een periode van vijf jaar jaarlijks €
1,4 miljoen voor het stimuleren van leren en ontwikkelen in de grootbedrijven uit
de sectoren landbouw, horeca en recreatie. Een klein deel van het totale beschikbare
budget, € 1,2 miljoen, is begroot voor uitvoeringskosten en onderzoek. De uitvoeringskosten
worden de komende jaren hoger dan van tevoren was begroot. UVB heeft zich in het eerste
jaar met name beziggehouden met het beoordelen van de aanvragen. De komende jaren
komt daar – naast het beoordelen – ook het controleren en vaststellen van de aanvragen
bij. Dit brengt meer werk en daardoor ook hogere kosten met zich. De uitvoeringskosten
zijn in 2021 € 200.000 hoger dan in 2020. Daarom wordt het subsidieplafond van het
tweede aanvraagtijdvak voor individuele mkb-bedrijven verlaagd met dit bedrag. Deze
aanpassingen worden geregeld via wijziging van artikel 6, eerste lid, onderdeel b.
Daarin wordt het subsidieplafond met € 200.000 verlaagd van € 14,5 miljoen naar €
14,3 miljoen. In het eerste lid is het jaar 2020 komen te vervallen, omdat de aanpassing
van het subsidieplafond geldt voor het jaar 2021.
Met de wijziging van het tweede en derde lid zijn de subsidieplafonds voor de hoofdstukken
3 en 4 voor 2021 vastgesteld. Deze blijven gelijk ten opzichte van 2021.
Inwerkingtreding
Deze wijzigingsregeling treedt met ingang van 1 december 2020 in werking. Voor een
beperkt aantal wijzigingen gelden afwijkende regels.
De wijzigingen in artikel I, onder A, B en F, en artikel II treden in werking met
ingang van 1 januari 2021.
Voorts geldt voor de wijzigingen in artikel I, onder H en I, dat deze terugwerken
tot en met de dag waarop de regeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies in
werking is getreden, 1 augustus 2020.
De Minister van Sociale Zakenen Werkgelegenheid, W. Koolmees