VERKEERSBESLUIT Verbod voor vrachtverkeer (met uitzondering van bestemmingsverkeer) in de Kerkstraat

Logo Hendrik-Ido-Ambacht

Verbod voor vrachtverkeer (met uitzondering van bestemmingsverkeer) in de Kerkstraat

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht

 

Bevoegdheid

  • Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • Op grond van artikel 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, worden verkeersbesluiten genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit, het algemeen mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2017 , van het college van burgemeester en wethouders is het dagelijks bestuur van de gemeente bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

  • Op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps;

  • Op grond van artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

  • de gemeenteraad van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht op 9 juli 2018 unaniem een motie heeft aangenomen met daarin het besluit om het college te verzoeken de mogelijkheid van een inrijverbod op een logische en doeltreffende plek te onderzoeken voor vrachtverkeer zwaarder dan 3500 kg, met uitzondering van bestemmingsverkeer;

  • in het coalitieprogramma van het huidige college van Burgemeester en Wethouders in het kader van een goede bereikbaarheid de doortrekking van de Antoniuslaan tot het Noordeinde als speerpunt is opgenomen;

  • de realisatie van het project Noordeinde met de aanleg van de Teunis Stooplaan heeft gezorgd voor een vernieuwde voorkeursstructuur voor doorgaand (vracht)verkeer;

  • de Kerkstraat niet tot de voorkeursroute voor doorgaand (vracht)verkeer door Hendrik-Ido-Ambacht behoort;

  • uit onafhankelijk onderzoek van extern adviesbureau Goudappel Coffeng blijkt dat het instellen van een verbod voor vrachtverkeer zwaarder dan 3500 kg, gecombineerd met de eerder uitgevoerde maatregelen met de reconstructie van de aansluiting Noordeinde - De Schenkel, het totaal aantal verkeerbewegingen op de Kerkstraat vermindert en de trillinghinder door zwaar verkeer op de Kerkstraat beperkt;

  • uit dit onderzoek blijkt dat de vernieuwde voorkeursroute via het Noordeinde en de Teunis Stooplaan voldoende capaciteit heeft om het verkeer hierover heen te leiden;

  • het instellen van een verbod op vrachtverkeer met uitzondering van het vrachtverkeer met aantoonbare bestemming onderdeel is van een serie maatregelen om de voorkeurs-route Noordeinde - Teunis Stooplaan voor doorgaand vracht(verkeer) te stimuleren;

  • het gezien de bestemmingen op en rondom de Kerkstraat het niet mogelijk is om vrachtverkeer volledig te weren;

  • om bestuurders van vrachtauto's voortijdig te attenderen op alternatieve routes dan de Kerkstraat, zullen bij een aantal wegen/kruispunten vooraankondigings- en of waarschuwingsborden noodzakelijk zijn, waarbij de politie met name denkt aan de Veersedijk en de Graaf Willemlaan;

  • overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de politie akkoord gaat met onderstaand besluit;

 

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Met het verkeersbesluit wordt nagestreefd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Het is daarom gewenst om in de Kerkstraat een vrachtautoverbod voor doorgaand verkeer aan te brengen.

 

BESLUIT

Gezien voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om verkeersborden C07 (gesloten voor vrachtverkeer zwaarder dan 3500 kg) met onderbord "uitgezonderd vrachtverkeer met aantoonbare bestemming" te plaatsen op de Kerkstraat op het weggedeelte Damweg – Graaf Willemlaan. van bijlage I van het RVV 1990. Één en ander zal geschieden op de wijze zoals op de bij dit besluit behorende tekening is aangegeven.

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht.

Namens deze,

Ico Goedhart

afdelingshoofd Beheer Openbare Ruimte

Naar boven