Gemeenschappelijke regeling tot wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg Groningen

Logo Groningen

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Appingedam, Delfzijl, Groningen, Het Hogeland, Loppersum, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier en Westerwolde

 

overwegen het volgende:

  • 1.

    Bij de wijziging per 1 oktober 2019 van de Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg zijn enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd, noodzakelijk in verband met de verzelfstandiging van de GGD-organisatie;

  • 2.

    Daarnaast zijn er wijzigingen geweest in de opbouw van de regeling;

  • 3.

    Bij de genoemde wijziging zijn echter ook enkele zaken onbedoeld gewijzigd of hebben onbedoeld geen plek gekregen in de vrijwel volledig gewijzigde regeling;

  • 4.

    Deze wijziging heeft tot doel deze onvolkomenheden weg te nemen;

  • 5.

    Tenslotte is het wenselijk een bepaling met betrekking tot de RIGG aan te passen.

gelet op onder meer de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Wet publieke gezondheid, de Wet veiligheidsregio’s, de Wet op de lijkbezorging en de Jeugdwet,

 

gezien de toestemming van de gemeenteraden van de betreffende gemeenten;

BESLUITEN:

 

de Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg Groningen als volgt te wijzigen:

Artikel I

A.

In artikel 8 worden de leden 4 en 5 vernummerd tot 6 resp. 7, en worden twee nieuwe leden ingevoegd, die komen te luiden:

 

  • 4.

    Het algemeen bestuur is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.

  • 5.

    Een besluit als bedoeld in het vorige lid wordt niet genomen dan nadat de raden van de Gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.

B.

In artikel 15 wordt het derde lid gewijzigd en komt te luiden:

 

  • 3.

    Het dagelijks bestuur stelt voor het personeel van GGD Groningen de rechtspositie vast conform de collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor samenwerkende gemeentelijke organisaties (cao SGO), dan wel de (gewijzigde) collectieve arbeidsvoorwaardenregeling die daarvoor in de plaats komt.

C.

In artikel 18 wordt het derde lid gewijzigd en komt te luiden:

 

  • 3.

    De controle van de uitgaven ten aanzien van de bedrijfsvoering (uitvoeringskosten) RIGG verloopt conform de werkwijze in hoofdstuk 10, artikel 31.

D.

Artikel 19a wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 19a Verdeelsleutel Jeugdhulp / RIGG

In afwijking van artikel 28 geldt dat de RIGG een verdeelsleutel hanteert voor de solidaire kosten jeugdhulp en de gezamenlijke kosten jeugdhulp, waaronder de kosten van de bedrijfsvoering van de RIGG. Het dagelijks bestuur past de door het algemeen bestuur vast te stellen verdeelsleutel toe.

 

E.

Artikel 30 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 30 Onderbrengen en weghalen van facultatieve taken

  • 1.

    Gemeenten kunnen naar wens facultatieve taken ter uitvoering bij GGD Groningen onderbrengen als voldaan wordt aan de voorwaarde dat de opgedragen taak niet leidt tot zodanige capaciteitsproblemen bij GGD Groningen dat een goede taakuitoefening niet geborgd kan worden. De Directeur geeft hierover advies.

  • 2.

    Gemeenten kunnen facultatieve taken weghalen dan wel in omvang verminderen bij GGD Groningen, indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      taken kunnen uitsluitend per 1 januari worden weggehaald of verminderd;

    • b.

      er een opzegtermijn van minimaal 12 maanden wordt aangehouden;

    • c.

      de mededeling dat taken worden weggehaald dient schriftelijk te geschieden. Daarbij wordt in ieder geval concreet omschreven welke taak wordt weggehaald of qua omvang wordt verminderd. Indien aan de orde, wordt concreet omschreven met welke omvang een taak wordt verminderd. Een en ander met inachtneming van de overige bepalingen in dit artikel.

    • d.

      het weghalen van een taak mag niet leiden tot een zodanige krimp in de capaciteit van GGD Groningen dat een goede taakuitoefening niet geborgd kan worden. De Directeur geeft hierover advies.

  • 3.

    Gemeenten die taken bij GGD Groningen weghalen dragen alle frictiekosten inclusief overheadkosten die daarvan het gevolg zijn.

  • 4.

    Een gemeente kan een verzoek indienen om een facultatieve taak, die gefinancierd is op basis van inwonersbijdrage (art.28, lid 1onder a), te beëindigen. Het algemeen bestuur dient daarover te besluiten en besluit dan tevens over de in rekening te brengen frictiekosten en de datum waarop de beëindiging in gaat.

  • 5.

    De Directeur beoordeelt periodiek of de uitvoering van taken kwalitatief voldoet aan de daaraan te stellen eisen. Indien dit naar zijn oordeel niet meer het geval is als gevolg van het weghalen van taken, kan het algemeen bestuur op voorstel van de Directeur besluiten de uitvoering van de betreffende taak te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 12 maanden.

F.

De titel van hoofdstuk 11 wordt gewijzigd en komt te luiden:

HOOFDSTUK 11: BIJZONDERE BEPALINGEN

 

G.

Voor artikel 32 wordt een nieuw artikel ingevoegd dat komt te luiden:

Artikel 31a Klachtrecht en aanwijzing Ombudsman

  • 1.

    Klachten, zoals bedoeld in bedoeld in artikel 9:18, eerste lid Algemene wet bestuursrecht, over een gedraging van het bestuur van GGD Groningen of een voor GGD Groningen werkzame ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheid gelijk te stellen persoon worden afgehandeld op de grond van de Klachtenregeling GGD Groningen.

  • 2.

    Indien een klacht zoals bedoeld in artikel 9:18 eerste lid Algemene wet bestuursrecht, niet tot tevredenheid is afgehandeld overeenkomstig het bepaalde in lid 1, dan is de gemeentelijke Ombudsman Groningen bevoegd te oordelen over de klacht en de wijze van afhandeling. Hierop is van toepassing de Verordening gemeentelijke Ombudsman Groningen.

  • 3.

    Indien een klacht waarop de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg van toepassing is niet tot tevredenheid is afgehandeld, dan is de procedure beschreven in de Klachtenregeling GGD Groningen van toepassing.

H.

Artikel 36 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 36 Inwerkingtreding

De regeling is in werking getreden op 1 juli 1997,

  • -

    gewijzigd met ingang van 1 november 2007;

  • -

    gewijzigd met ingang van 1 januari 2011;

  • -

    gewijzigd per 1 januari 2014;

  • -

    gewijzigd per 1 januari 2018;

  • -

    gewijzigd per 1 oktober 2019:

  • -

    gewijzigd per 1 november 2020.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking op 1 november 2020.

Naar boven