Aanwijzing van percelen waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing zijn in de gemeente Haaksbergen

Logo Haaksbergen

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haaksbergen maken bekend dat de gemeenteraad van Haaksbergen op 28 oktober 2020 heeft besloten op grond van artikel 2 en 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten percelen, gelegen aan de Stepelerveldweg, Kolenbranderweg, Hengelosestraat (N739) en N18, aan te wijzen als percelen waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing zijn.

Aan de hiervoor aangeduide percelen wordt een niet-agrarische functie, namelijk de functie bedrijventerrein met bijbehorende voorzieningen, toegedacht, terwijl het huidige gebruik van het perceel/het perceelsgedeelte agrarisch is.

Gevolgen

Het besluit van de gemeenteraad treedt in werking één dag na publicatie in de Staatscourant; te weten op 6 november 2020. Het besluit van de gemeenteraad heeft onder andere tot gevolg dat de aanbiedingsplicht als bedoeld in artikel 10 van de Wvg van toepassing is verklaard. De aanbiedingsplicht houdt in dat de eigenaar van de aangewezen grond, wanneer hij zijn eigendom wil verkopen, dit eerst aan de gemeente Haaksbergen te koop moet aanbieden, alvorens verkoop aan een ander mogelijk is. De eigenaar ontvangt één dezer dagen afzonderlijk bij aangetekende brief bericht over de inhoud van het besluit en de gevolgen hiervan. Het voorkeursrecht geldt voor een termijn van ten hoogste drie jaren, tenzij voor die periode een opvolgende planologische maatregel (een bestemmingsplan) is vastgesteld.

Ter inzage

Het besluit van de gemeenteraad en bijbehorende stukken (namelijk de kadastrale kaart en een lijst met daarop de kadastrale aanduiding van de in de aanwijzing opgenomen percelen, de grootte, alsmede de naam van de eigenaar, en overige relevante gegevens) zijn met ingang van 6 november 2020 gedurende zes weken voor iedereen in te zien op de website van de gemeente. Kijk op www.haaksbergen.nl/bekendmakingen. In verband met het coronavirus vragen wij om zo veel mogelijk de stukken online te bekijken. Mocht u daartoe niet in de gelegenheid zijn dan kunt u de papieren stukken ook in het gemeentehuis bekijken. Maak daarvoor een afspraak via het algemene telefoonnummer 053-57 34 567. Denkt u aan uw mondkapje? Voor meer informatie kunt u ook vragen naar de heer H.M. Heukels.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kunnen belanghebbenden gedurende een termijn van zes weken, ingaande op 6 november 2020, een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Haaksbergen, postbus 102, 7480 AC te Haaksbergen.

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

a) de naam en het adres van de indiener;

b) de dagtekening;

c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d) de gronden van het bezwaar.

Degene die een bezwaarschrift indient kan, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, op grond van artikel 8:81 Awb tevens een verzoek doen om een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB ZWOLLE.

Haaksbergen, 5 november 2020

burgemeester en wethouders van Haaksbergen,

 

mr. drs. R.G. Welten, burgemeester

dr. R. Toet, secretaris

 

Naar boven