Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 30 januari 2020, nr. WJZ/ 19014051, houdende wijziging van de Uitvoeringsregeling zeevisserij in verband met het registreren van vangsten in en het binnenvaren van het Skagerrak

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 19 van Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1954/2003 en (EG) nr. 1224/2009 van de Raad en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 2371/2002 en (EG) nr. 639/2004 van de Raad en Besluit 2004/585/EG van de Raad (PbEU 2013, L 354);

Gelet op artikel 3, eerste lid, van het Reglement zee- en kustvisserij;

Besluit:

ARTIKEL I

In de Uitvoeringsregeling zeevisserij wordt na artikel 86a het volgende artikel ingevoegd:

Artikel 86b. Visserij in Skagerrak

  • 1. De visserij in de Europese wateren van deelsector 3a.20 (Skagerrak) is uitsluitend toegestaan indien is voldaan aan het tweede tot en met vierde lid.

  • 2. De kapitein van het vissersvaartuig registreert per vangst of per visserijactiviteit in het Skagerrak de geschatte hoeveelheden van iedere soort in kilogram levend gewicht of, in voorkomend geval, het aantal exemplaren, met inbegrip van de hoeveelheden of aantallen exemplaren kleiner dan de toepasselijke minimuminstandhoudingsreferentiegrootte, elektronisch in het visserijlogboek, bedoeld in de artikelen 14 en 15 van de controleverordening.

  • 3. Ten minste één uur voor het binnenvaren van het Skagerrak en ten minste één uur voor het verlaten van het Skagerrak, registreert de kapitein de totaal aan boord gehouden vangsten, naar soort in kilogram levend gewicht, elektronisch en stuurt die informatie elektronisch door naar de NVWA.

  • 4. In afwijking van artikel 47, tweede lid, van de uitvoeringsverordening controleverordening kan de kapitein uitsluitend correcties aan de in het tweede en derde lid bedoelde gegevens aanbrengen met schriftelijke toestemming van de NVWA.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 30 januari 2020

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Doel en aanleiding

De Uitvoeringsregeling zeevisserij (hierna: uitvoeringsregeling) bevat de voorschriften die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) en de in dat kader vastgestelde nationale maatregelen. Dit betreft onder meer de verordening vangstmogelijkheden, waarin per vangstgebied de zogenoemde visquota zijn vastgelegd die jaarlijks door de vissers uit de verschillende lidstaten mogen worden opgevist en de controleverordening1. De laatstgenoemde verordening behelst een Europese regeling voor controle, inspectie en handhaving om te garanderen dat de regels van het GVB, waaronder de visquota, worden nageleefd.

Op grond van de verordening vangstmogelijkheden heeft Nederland voor het vangstgebied ICES deelsector 3a.20 (Skagerrak) een zeer beperkt quotum voor kabeljauw. Weliswaar is de visserij in dit gebied vooral gericht op schol, maar in deze visserij wordt wel kabeljauw bijgevangen. Om te kunnen verifiëren of de quota voor de verschillende vangstgebieden niet worden overschreden, zijn kapiteins van vissersvaartuigen op grond van de controleverordening in principe verplicht om per vangstgebied in het visserijlogboek de hoeveelheden gevangen en overboord gezette vis te vermelden. Deze gegevens uit het logboek moeten eens per dag voor 24:00 uur elektronisch worden verstuurd naar de vlaggenstaat. Als op één dag in verschillende vangstgebieden wordt gevist, is het achteraf moeilijk te bepalen welke hoeveelheid vis exact in welk vangstgebied is gevangen. Een dergelijke situatie doet zich onder meer voor als bij visserijactiviteiten in zowel het Skagerrak als de Noordzee kabeljauw is gevangen. Om te voorkomen dat kabeljauw die in het Skagerrak wordt opgevist, wordt geregistreerd als vis die in de Noordzee is gevangen moet het toezicht op de vangsten in het Skagerrak worden verbeterd.

Door middel van deze wijziging van de uitvoeringsregeling worden daarom extra registratieverplichtingen ingevoerd voor vangsten die in het Skagerrak zijn gedaan om toezicht op die vangsten te vergroten. Zo moeten Nederlandse vissersvaartuigen die in het Skagerrak vissen, onmiddellijk na iedere trek de hoeveelheden gevangen vis per vangst of per visserijactiviteit in het visserijlogboek registreren. Daarnaast moet uiterlijk één uur voor het binnenvaren en uiterlijk één uur voor het verlaten van het Skagerrak een elektronische melding naar de NVWA worden verstuurd. Bij deze elektronische melding moet worden doorgegeven wat de totale vangst aan boord van het vissersvaartuig is zowel bij binnenvaren als bij het verlaten van de wateren van het Skagerrak.

Met deze door middel van deze wijzigingsregeling doorgevoerde wijziging komen de registratieverplichtingen voor de Nederlandse vissers die in het Skagerrak vissen voortaan overeen met de verplichtingen die gelden voor de Deense vissers die in het Skagerrak vissen – hetgeen conform mijn toezegging aan de Deense bewindspersoon is. Door de registratievoorschriften voor de vissers van deze beide landen op elkaar aan te laten sluiten, kan meer effectief de (voorheen) zowel in Denemarken als in Nederland voorkomende situatie tegen worden gegaan dat de in het Skagerrak gevangen kabeljauw wordt geregistreerd alsof deze in de Noordzee is gevangen.

2. Regeldruk

Deze wijziging van de uitvoeringsregeling heeft een toename van de regeldruk tot gevolg. Er volgen immers nieuwe verplichtingen uit deze regeling.

Voor vissersvaartuigen die in het Skagerrak visserijactiviteiten willen ondernemen worden extra registratieverplichtingen ingevoerd. Na elke visserijactiviteit in het Skagerrak moet de gesorteerde vangst zonder uitstel geregistreerd worden in het visserijlogboek. Daarnaast geldt dat uiterlijk één uur voor het binnenvaren van het Skagerrak een zogenoemd Catch on entry (COE) bericht moet worden verstuurd. Dit behelst het versturen van de in het visserijlogboek geregisterde vangstgegevens over de totale vangst die op dat moment aan boord is. Uiterlijk één uur voor het verlaten van het Skagerrak moet een soortgelijk bericht worden verstuurd, een Catch on Exit (COX) bericht genoemd.

De benodigde extra handelingen die voortvloeien uit deze regeling hebben een beperkt effect op de regeldruk. Het is gebruikelijk om na iedere visserijactiviteit de vangst te sorteren en voor demersale bestanden, waar kabeljauw onder valt is dat zelfs verplicht op grond van artikel 44 van de controleverordening. Bijkomend is in dit geval daarom de registratieplicht van de gesorteerde vangst na iedere visserijactiviteit in het Skagerrak. De gegevens uit het visserijlogboek moeten op grond van de controleverordening eens per dag voor 24:00 uur elektronisch worden verstuurd naar de bevoegde autoriteit van de vlaggenstaat, in Nederland de NVWA.

De toename van de regeldruk wordt daarom veroorzaakt doordat de gegevens uit het visserijlogboek vaker dan gebruikelijk moeten worden verzonden, namelijk ook bij het binnenvaren en verlaten van het Skagerrak. Daarnaast wordt extra regeldruk veroorzaakt door het direct registreren van de gesorteerde vangst na iedere trek.

Er hoeven geen systemen aangepast te worden om deze extra handelingen uit te kunnen voeren. Elk vaartuig dat groter is dan 12 meter, en dat zijn in feite alle vaartuigen die in het Skagerrak vissen, heeft op grond van de controleverordening een elektronisch logboek dat bijgewerkt kan worden en te allen tijde verzonden kan worden.

Naar verwachting kost het registreren van de gesorteerde vangst in het logboek, circa 30 minuten per visserijactiviteit. Voor de regeldruk betekent dat een toename van € 7,50 per visserijactiviteit. De sector heeft aangegeven dat gemiddeld 9 visserijactiviteiten per visdag plaatsvinden. Dit betekent € 7.50 x 9 = € 67,50 per visdag. In 2019 waren 36 schepen actief in het Skagerrak. Deze extra regeldrukeffecten zullen dus ongeveer betrekking hebben op 36 vaartuigen.

Schepen worden regelmatig gecontroleerd in het Skagerrak. Dit zal naar verwachting niet veranderen na inwerkingtreding van deze regeling. Een controle levert gemiddeld 2,5 uur gemiste visserij (dus meer dan één visserijactiviteit) op.

Deense autoriteiten kunnen na een controle hun bevindingen melden bij de NVWA. De NVWA kan op basis van de ingezonden gegevens controleren of het noodzakelijk is maatregelen te treffen. De toezichtlasten zullen daarom toenemen. De mate waarin dit gebeurd hangt samen met het naleefgedrag van de vissers en de intensiteit van opvolgingsverzoeken van de Deense autoriteiten.

Omdat de gevolgen voor de regeldruk beperkt zijn heeft ATR de regeling niet geselecteerd voor een formeel advies.

3. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt op 1 april 2020 in werking. Dit is meer dan twee maanden na publicatie van de regeling in de Staatscourant. Publicatie en inwerkingtreding van deze regeling vinden aldus plaats conform de uitgangspunten van het beleid inzake vaste verandermomenten. Dit beleid houdt in dat regelgeving op een van de vaste verandermomenten in het jaar in werking treedt (1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober), en minimaal twee maanden voorafgaande aan de inwerkingtreding wordt gepubliceerd.

II. ARTIKELSGEWIJS

Artikel I

De in paragraaf 1 van deze toelichting aangeduide registratieverplichting en meldingsverplichting zijn nationale maatregelen en worden door middel van deze wijzigingsregeling opgenomen in artikel 86b van de uitvoeringsregeling. Artikel 19 van de Basisverordening GVB voorziet namelijk in de mogelijkheid dat lidstaten voor hun eigen vissersvloot maatregelen vaststellen die verder gaan dan de in het kader van het GVB vastgestelde regels.

De registratieverplichting behelst een verplichting die bovenop de logboekverplichting uit de artikelen 14 en 15 van de controleverordening komt. Op grond van de controleverordening geldt namelijk dat kapiteins eens per dag hun logboek moeten bijhouden. Door middel van deze wijzigingsregeling is daaraan toegevoegd dat (Nederlandse) vissersvaartuigen die in het Skagerrak vissen na iedere vangst of visserijactiviteit in hun logboek de hoeveelheid gevangen vis invullen. Naast deze zogenoemde “haul by haul-verplichting” geldt de verplichting dat een vissersvaartuig dat het Skagerrak wil invaren of wil uitvaren daarvan minimaal één uur van te voren een elektronische melding moet doen aan de NVWA. Deze berichten geven aan wat de totale vangst aan boord van het vissersvaartuig was zowel bij binnenvaren als bij het verlaten van de wateren van het Skagerrak. Deze termijn van één uur voorziet in de mogelijkheid dat de bevoegde instanties in de gelegenheid zijn de juistheid van de meldingen te verifiëren.

Tot slot wordt in het vierde lid van artikel 86b opgenomen dat de kapitein de op grond van dit artikel geregistreerde en ingezonden gegevens niet kan corrigeren zonder schriftelijke toestemming van de NVWA. Op deze wijze wordt voorkomen dat vangsten van kabeljauw in het Skagerrak die conform het tweede en derde lid van artikel 86b correct zijn geregistreerd en gemeld, achteraf eenvoudig aangepast zouden kunnen worden, zonder dat de NVWA heeft kunnen onderzoeken of de correctie gerechtvaardigd is.

Op grond van het eerste lid van artikel 86b is het verboden om in het Skagerrak te vissen als niet conform artikel 86b wordt geregistreerd of gemeld. Overtreding van dit verbod zal worden gehandhaafd door de vismachtiging die vissersvaartuigen op grond van het meerjarenplan Noordzee moeten hebben voor het Skagerrak in te trekken. Artikel 100, tweede lid, van de uitvoeringsregeling biedt daarvoor de basis.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten


X Noot
1

Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 847/96, (EG) nr. 2371/2002, (EG) nr. 811/2004, (EG) nr. 768/2005, (EG) nr. 2115/2005, (EG) nr. 2166/2005, (EG) nr. 388/2006, (EG) nr. 509/2007, (EG) nr. 676/2007, (EG) nr. 1098/2007, (EG) nr. 1300/2008, (EG) nr. 1342/2008 en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 2847/93, (EG) nr. 1627/94 en (EG) nr. 1966/2006 (PbEU 2009, L 343);

Naar boven