Gemeente Leiden, verkeersbesluit Haagweg diverse verkeersmaatregelen fietsstraat

Logo Leiden

 

Situatietekening: Z/19/1461096 met documentnummers 0109 en 0110

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit,

 

Overwegende dat:

  • de gemeenteraad van Leiden in 2013 de Nota herijking fietsroutes Leiden 2013-2020 heeft vastgesteld;

  • een concreet project binnen deze Nota de realisatie van een fietsstraat op de ventweg van het zuidelijke gedeelte van de Haagweg is;

  • de ventweg van de Haagweg onderdeel is van de regionale fietsroute tussen het centrum van Leiden en Den Haag waar steeds meer fietsers gebruik van maken;

  • het daarom gewenst is hier een veilige route voor fietsers te realiseren;

  • de ventweg door motorvoertuigen alleen gebruikt wordt voor bestemmingsverkeer naar de woningen;

  • het aantal motorvoertuigen op de ventweg 8x lager is in aantallen per etmaal dan het aantal fietsers;

  • het daarom gewenst is om de Haagweg in te richten als fietsstraat;

  • de rijbaanbreedte tussen de Haagweg huisnummers 236 en 160 beperkt is;

  • tijdens de ochtendspits meer fietsers richting Leiden fietsen dan richting Voorschoten;

  • tijdens de avondspits meer fietsers richting Voorschoten rijden, maar dan meer verspreid over langere tijd;

  • het voor de veiligheid gewenst is als motorvoertuigen in dezelfde richting rijden als de grootste stroom fietsers;

  • het daarom gewenst is om op deze fietsstraat eenrichtingsverkeer in te stellen;

  • het beperkte aantal motorvoertuigen op de ventweg hier geschikt voor is;

  • op de ventweg van de Haagweg tussen huisnummers 236 en 160 parkeren plaatsvindt aan de zijde van de woningen;

  • inparkeren aan de rechterzijde over het algemeen veiliger is en sneller gaat;

  • automobilisten bij het uitrijden van een parkeerplaats beter zicht hebben op fietsers als de auto aan de rechterzijde is geparkeerd;

  • afvalcontainers in de huidige situatie aan de woningzijde geleegd worden en de vuilniswagens een grijparm aan de rechterzijde van het voertuig hebben;

  • het voor de veiligheid gewenst is als de afvalcontainers aan de woningzijde worden geledigd;

  • verkeer op de Haagweg vanaf de N206 de ventweg in de huidige situatie kan bereiken door linksaf opstelvakken ter hoogte van de Klikspaanweg en de Waddingerbrug;

  • het linksafvak ter hoogte van de Waddingerbrug ruimer is dan het vak ter hoogte van de Klikspaanweg;

  • het daarom gewenst is het eenrichtingsverkeer op de ventweg van de Haagweg tussen huisnummers 236 en 160 in noordoostelijke richting in te stellen;

  • tussen de ventweg van de Haagweg en de Louis Armstronglaan een verplicht fietspad aanwezig is;

  • het voor de veiligheid en leefbaarheid gewenst is als bromfietsers vanuit de wijk gebruik kunnen maken van de regionale route tussen Leiden en Den Haag;

  • het daarom gewenst is om het verplichte fietspad tussen de ventweg van de Haagweg en de Louis Armstronglaan te vervangen door een verplicht fiets/bromfietspad;

  • op het Korte Vlietpad een verplicht fietspad aanwezig is;

  • er verderop op het Korte Vlietpad een trapbrug aanwezig is, welke qua gootconstructie niet geschikt is voor bromfietsers, snorfietsers en scooters om mee omhoog te lopen;

  • het daarom gewenst is een onverplicht fietspad in te stellen op het Korte Vlietpad, zodat bij de Haagweg al zichtbaar is dat alleen fietsverkeer hier gewenst is, hetgeen ook aansluit op het Korte Vlietpad ten zuiden van de trapbrug;

  • aan de noordzijde van de Haagweg een parallelweg van de Klikspaanweg aanwezig is;

  • deze weg als toegangsweg voor de daar gelegen woonboten dient;

  • deze weg hierdoor hoofdzakelijk een verblijfsfunctie heeft;

  • het daarom voor de veiligheid gewenst is om hier een 30-zone in te stellen;

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie over de inpassing van de maatregelen en de bijbehorende bebording;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

nemen, gelet op voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    op het gedeelte van de ventweg van de Haagweg tussen de Klikspaanweg en de inrit nabij de Waddingerbrug een fietsstraat in te stellen, door het plaatsen van informatieborden model L51, in combinatie met de inrichting en de materialisering van de straat conform de aanbevelingen van het CROW fietsberaad, en het behoud van de bestaande status als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u door het handhaven van borden A0130zb en A0130ze van bijlage 1 van het RVV1990;

  • 2.

    het instellen van eenrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers, op de ventweg van de Haagweg tussen huisnummers 236 en 160 in noordoostelijke richting, door het plaatsen van borden C02 en C03 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB54;

  • 3.

    het opheffen van het verplichte fietspad tussen de ventweg van de Haagweg en de Louis Armstronglaan door het verwijderen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    het instellen van een verplicht fietspad/bromfietspad tussen de ventweg van de Haagweg en de Louis Armstronglaan door het plaatsen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    het opheffen van het verplichte fietspad op het Korte Vlietpad door het verwijderen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.

    het instellen van een onverplicht fietspad op het Korte Vlietpad door het plaatsen van bord G13 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    het instellen van een 30km/u zone op de parallelweg van de Klikspaanweg ten noorden van de Haagweg door het plaatsen van borden A0130zb en A0130ze van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekeningen met zaaknummer Z/19/1461096 en documentnummers 0109 en 0110.

 

Leiden, 28 oktober 2020

Burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

 

 

M. Hermsen-Facon

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

Procedure

Het verkeersbesluit is vanaf vrijdag 30 oktober 2020 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 30 oktober 2020 tot en met 11 december 2020 ter inzage op het stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – Haagweg diverse verkeersmaatregelen fietsstraat’.

Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

 

Naar boven