Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Montferland | Staatscourant 2020, 57174 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Montferland | Staatscourant 2020, 57174 | Verkeersbesluiten |
Verkeersbesluit: Snelheidsverlaging en aanpassen van de weginrichting op de Drieheuvelenweg, Mengelenbergseweg, Lengelseweg en Zeddamseweg te ‘s-Heerenberg

De provincie Gelderland heeft met de aanleg van de ‘Ontbrekende Schakel’ een nieuwe verbinding van de N316 gerealiseerd. De nieuwe weg vormt een noord-zuid verbinding voor doorgaand verkeer aan de oostzijde van ’s-Heerenberg tussen de Terborgseweg en de Meilandsedijk.
De provincie heeft de Ontbrekende Schakel gerealiseerd, onder de voorwaarde dat de gemeente Montferland de huidige provinciale Drieheuvelenweg afwaardeert.
Om het doorgaand verkeer te verplaatsen naar de Ontbrekende Schakel en het resterende verkeer in de kern beter te verdelen zijn diverse maatregelen uitgewerkt in het verkeerscirculatieplan (VCP) ‘s-Heerenberg. Het verlagen van de maximumsnelheid en het opheffen van de voorrang op de Drieheuvelenweg, Mengelenbergseweg, Lengelseweg en Zeddamseweg maakt onderdeel uit van de maatregelen die in het VCP zijn opgesteld. De betreffende wegen worden afgewaardeerd tot een erftoegangsweg (ETW). De inrichting van de wegen en het snelheidsregime worden aangepast op de toekomstige wegcategorisering.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Voor het verlagen van de maximumsnelheid en het aanpassen van de weg op de nieuwe wegcategorisering worden de volgende maatregelen getroffen:
Op de Drieheuvelenweg tussen de rotonde met de Terborgseweg (N335) en de kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel. Het realiseren van een snelheidsverlaging van 80 km/uur naar 60 km/uur en het aanpassen van de inrichting van de weg. Het verwijderen van de bypass op de rotonde van de Drieheuvelenweg naar de Terborgseweg (N335). De aansluiting van het bestaande fiets-/bromfietspad ter plaatse van de bypass wordt hiervoor gewijzigd. Op dit gedeelte van de Drieheuvelenweg wordt tevens een parkeerverbod ingesteld.
Op de Mengelenbergseweg/ Zeddamseweg/ Lengelseweg tussen de kruising met de Drieheuvelenweg en de kruising met de Korensingel/ Landweg. Het realiseren van een snelheidsverlaging van 80 km/uur naar 60 km/uur en het aanpassen van de inrichting van de weg. De aansluiting van het bestaande (brom)fietspad op de kruising wordt Oude Tramweg/Zeddamseweg wordt aangepast.
Op de Zeddamseweg tussen de kruising met de Drieheuvelenweg en de kruising met de Willem van den Berghstraat. Het realiseren van een snelheidsverlaging van 50 km/uur naar 30 km/uur en het aanpassen van de inrichting van de weg.
Op de Drieheuvelenweg tussen kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel en de ongelijkvloerse kruising met de Oude Doetinchemseweg (komgrens). Het realiseren van een snelheidsverlaging van 80 km/uur naar 30 km/uur en het aanpassen van de inrichting van de weg.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Om doorgaand verkeer te verplaatsen naar de Ontbrekende Schakel en het resterende verkeer beter te verdelen wordt de maximum snelheid verlaagd en de weginrichting aangepast. Met een verlaging van de toegestane snelheid wordt de veiligheid op de wegen gewaarborgd. Tevens wordt de overlast veroorzaakt door doorgaand verkeer in de kern van ’s-Heerenberg beperkt. Dit draagt bij aan een vergroting van het woongenot. Hiervoor worden de volgende maatregelen getroffen:
De Drieheuvelenweg wordt afgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg met een maximale snelheid van 80 km/uur naar een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 60 km/uur.
De weg wordt versmald en de bypass op de rotonde van de Drieheuvelenweg naar de Terborgseweg komt te vervallen. De aansluiting van het fiets-/ bromfietspad op de rotonde wordt aangepast. Door het verwijderen van de bypass komen de fietsoversteekplaats en de bijbehorende voorrangsmaatregelen te vervallen.
De inrichting van de weg wordt aangepast op de toekomstige functie. Conform het Duurzaam Veilig principe worden kruispunten in een 60 km/uur zone niet voorzien van een voorrangsregeling. Een verlaging van de snelheid in combinatie met de herinrichting maakt het mogelijk om de voorrang op de kruispunten op een veilige manier op te heffen. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor de kruising van de Drieheuvelenweg met Den Aam. In verband met slecht zicht door de aanwezige hoogteverschillen en de begroeiing langs de weg blijft de huidige voorrangssituatie ter plaatse behouden.
Door het opheffen van de voorrang wordt parkeren op de rijbaan toegestaan. Om de mogelijke parkeeroverlast van de bezoekers aan het bos tegen te gaan wordt op dit gedeelte van de Drieheulenweg een parkeerverbod ingesteld.
Het bestaande vrijliggend fiets-/ bromfietspad aan de westzijde van de Drieheuvelenweg en de bestaande bushalte ‘Tolhuis’ blijven gehandhaafd.
Het afwaarderen van de Mengelenbergseweg/ Zeddamseweg/ Lengelseweg tussen de kruising met de Drieheuvelenweg en de kruising met de Korensingel/ Landweg. Het realiseren van een snelheidsverlaging van 80 km/uur naar 60 km/uur en het aanpassen van de inrichting van de weg. De bestaande 60 km/uur zone op de Oude Tramweg en de Zeddamseweg wordt hiermee uitgebreid. De inrichting van de weg wordt aangepast op de toekomstige functie. Conform het Duurzaam Veilig principe worden kruispunten in een 60 km/uur zone niet voorzien van een voorrangsregeling. Een verlaging van de snelheid in combinatie met de herinrichting maakt het mogelijk om de voorrang op de kruispunten op een veilige manier op te heffen.
Het vrijliggend fiets-/ bromfietspad langs de Mengelenbergseweg blijft gehandhaafd. Met het aanpassen van de kruising wordt ook de aansluiting van het fietspad van de Mengelenbergseweg naar de Oude Tramweg verbeterd. De route Mengelenbergseweg-Oude Tramweg is een veel gebruikte fietsroute voor scholieren van ‘s-Heerenberg naar Doetinchem. Het bestaande fietspad wordt enigszins uitgebogen richting de Oude Tramweg, de aftakking richting de Zeddamseweg komt te vervallen. Door deze maatregel sluit het fietspad beter aan op Oude Tramweg. De route richting de fietstunnel onder de Terborgseweg (N335) wordt hiermee geaccentueerd.
Het afwaarderen van de Zeddamseweg tussen de kruising met de Drieheuvelenweg en de kruising met de Willem van den Berghstraat van 50 km/uur naar 30 km/uur. De bestaande 30 km/uur zone op de Zeddamseweg, die begint ter hoogte van de kruising met de Willem van den Berghstraat wordt hiermee opgeschoven naar de kruising met Drieheuvelenweg (komgrens). De inrichting van de weg wordt aangepast op de toekomstige functie. Conform het Duurzaam Veilig principe worden kruispunten in een 30 km/uur zone niet voorzien van een voorrangsregeling. Een verlaging van de snelheid in combinatie met de herinrichting maakt het mogelijk om de voorrang op de kruispunten op een veilige manier op te heffen.
De Drieheuvelenweg tussen de kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel en de ongelijkvloerse kruising met de Oude Doetinchemseweg (komgrens) wordt afgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg met een maximale snelheid van 80 km/uur naar een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30 km/uur. De gemeente is voornemens om de komgrens te verplaatsen waardoor dit weggedeelte in de toekomst binnen de bebouwde kom van ‘s-Heerenberg komt te liggen. De inrichting van de weg wordt aangepast op de toekomstige functie. De weg wordt versmald en voorzien van snelheidsremmende maatregelen.
De gemeente Montferland acht het belang van doorstroming ondergeschikt aan het belang van het verzekeren van de veiligheid en het beperken van de overlast op de wegen. Door de ingebruikname van de ‘Ontbrekende schakel’ is voor het doorgaand verkeer een alternatieve verbinding beschikbaar.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Daarnaast heeft overleg met de busmaatschappij plaatsgevonden over de te nemen maatregelen.
Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland besluit tot:
Het verlagen van de maximumsnelheid 80km/uur naar 60 km/uur, het opheffen van de voorrang op de Drieheuvelenweg en het verwijderen van de bypass ter plaatse van de rotonde. Dit betreft:
Het verwijderen van de verkeerstekens B6 ter plaatse van de fietsoversteek op de bypass van de rotonde en het verplaatsen van de borden G12a bij de aansluiting van het fiets-/ bromfietspad.
Het plaatsen van verkeerstekens A160zb en A160ze op de Drieheuvelenweg tussen de rotonde met de Terborgseweg en de kruising met de Lengelseweg. En het plaatsen van de verkeerstekens A160zb op de kruising van de Drieheuvelenweg met de Zeddamseweg en de Korensingel.
Het verwijderen van de verkeerstekens B1 op de Drieheuvelenweg tussen de rotonde met de Terborgseweg en de kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel.
Het plaatsen van de verkeerstekens B4 en B5 ter plaatse van de kruising van de Drieheuvelenweg met Den Aam.
Het verwijderen van de verkeerstekens B6 op de kruising van de Drieheuvelenweg met de Lengelseweg en op de kruising van de Drieheuvelenweg met de Zeddamseweg/ Korensingel.
Het verwijderen en of het verplaatsen van verkeerstekens D2.
Het plaatsen van verkeerstekens E1 op de Drieheuvelenweg tussen de kruising met de Lengelseweg en de kruising met Den Aam.
Het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/uur en het opheffen van de voorrang op de Mengelenbergseweg/ Zeddamseweg/ Lengelseweg. Dit betreft:
Het plaatsen van verkeerstekens A160zb op de Mengelenbergseweg ter hoogte van de kruising met de Korensingel/ Landweg (komgrens).
Het verwijderen van de verkeerstekens B4, B5, B6 en D2 op de kruising van de Mengelenbergseweg met de Zeddamseweg/ Oude Tramweg en op de kruising van de Lengelseweg met de Drieheuvelenweg.
Het verwijderen van de verkeerstekens A160zb en A160ze ter plaatse van de kruising van de Mengelenbergseweg met de Zeddamseweg/ Oude Tramweg.
Het verwijderen en of verplaatsen van de verkeerstekens G12a en G12b bij de aansluiting van het fietspad op de kruising Oude Tramweg/Zeddamseweg.
Het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur en het opheffen van de voorrang op de Zeddamseweg.
Het plaatsen van verkeerstekens A130zb op de Zeddamseweg ter plaatse van de kruising met de Drieheuvelenweg (komgrens).
Het verwijderen van bestaande verkeerstekens A130zb, A130ze, B1, B2 en B6 langs de Zeddamseweg tussen de kruising met de Drieheuvelweg en de kruising met de Willem van den Berghstraat.
Het verlagen van de maximumsnelheid 80km/uur naar 30 km/uur op de Drieheuvelenweg.
Het plaatsen van verkeerstekens A130zb op de Drieheuvelenweg ter plaatse van de kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel en de verkeerstekens A130zb en A130ze ter plaatse van de ongelijkvloers kruising met Oude Doetinchemseweg (komgrens).
Het verwijderen van verkeersteken B1 op de Drieheuvelenweg ter plaatse van de kruising met de Zeddamseweg/ Korensingel.
Het besluit en de locatie van de borden is overeenkomstig met de tekeningen in de bijlage.
Bent u het niet eens met het besluit?
Als u het niet eens bent met het besluit dan kunt een bezwaarschrift indienen. Voordat u een bezwaarschrift indient kunt u ook contact opnemen met mevrouw Kluitman van de gemeente. Samen kunt u dan kijken of het indienen van een bezwaarschrift echt nodig is. Misschien kan het ook op een andere manier worden opgelost.
Mocht u toch een bezwaarschrift in willen dienen dan kunt u binnen zes weken na bekendmaking een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen. U kunt dat richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Montferland, Postbus 47, 6940 BA DIDAM. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Op de website van de gemeente “www.montferland.info/bezwaar-maken” vindt u het formulier "bezwaarschrift indienen". Daar treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.
Daarnaast kan, mits een bezwaarschrift is ingediend, een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Zutphen. Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal het verzoek om een voorlopige voorziening bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Bordentekening huidige situatie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-57174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.