2020-10-15 Korte Minrebroedersraat, Annastraat en Oudkerkhof, Binnenstad, Voetgangerszone, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

Logo Utrecht

 

Kenmerk: 8064789

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

de gemeenteraad op 28 mei 2020 een motie aangenomen heeft om het voetgangersgebied zo snel mogelijk tijdelijk uit te breiden in verband met Corona vanwege de drukte in het Binnenstad gebied en de (on)mogelijkheid om 1,5 meter afstand te kunnen houden;

 

dat

het college op 29 mei 2020 het besluit genomen heeft waarbij is aangegeven dat het voetgangersgebied zo snel mogelijk tijdelijk uitgebreid moest worden (bekendgemaakt besluitenlijst 16 juni 2020);

 

dat

vanwege het toenemende aantal Corona besmettingen met deze verkeersmaatregel opvolging gegeven wordt aan de landelijke richtlijnen en maatregelen;

 

dat

er afgelopen zomer een evaluatie is gehouden omtrent de genomen maatregelen voor het tijdelijk uitbreiden van het voetgangersgebied. Ervaringen vanaf 27 juni 2020 zijn vanuit de gebruikers van de openbare ruimte nauwlettend gevolgd en besproken in het coördinatieteam, het monitoringsteam én met diverse adviseurs van verschillende vakdiensten;

 

dat

op basis van verzamelde reacties hebben – indien mogelijk- tot directe actie en eventuele aanpassingen/ bijsturing in de openbare ruimte geleid. Tevens is er tweemaal een schouw, respectievelijk 8 juli 2020 en 11 augustus 2020 van de openbare ruimte georganiseerd voor belanghebbenden;

 

dat

eerder genoemde evaluatie gebaseerd is op de twee schouwen, een gemeentelijke enquête, de binnengekomen mails en vragen en reacties van verschillende partijen. Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat een meerderheid van de bezoekers, bewoners en ondernemers tevreden zijn met de tijdelijk genomen maatregelen rond de uitbreiding van het voetgangersgebied en ook staan zij postief tegenover een verlenging van de genomen maatregelen;

 

dat

naar aanleiding van deze evaluatie besloten is om verlenging van de tijdelijk genomen maatregelen in aangepaste vorm voortgezet worden;

 

dat

het zuidelijke deel van de Oudegracht tussen Smeestraat en Hamburgerstraat aan beide zijden weer toegankelijk gemaakt wordt voor auto’s en fietsers, omdat het hier niet heel druk is en de gevolgen voor de parkeerdruk erg groot zijn, omdat de alternatieven beperkt zijn en ook vanwege de herinrichting Lange Nieuwstraat waardoor minder plekken beschikbaar zijn. Vanaf september is de Kruisstraatgarage tijdelijk niet toegankelijk en later gaan ook andere parkeergarages tijdelijk dicht vanwege werkzaamheden;

 

dat

de juridische basis om direct de maatregel “uitbreiding voetgangersgebied” te kunnen uitvoeren, is niet gebaseerd op de noodverordening, maar op de mogelijkheid die de Wegenverkeerswet hiervoor biedt;

 

dat

tijdelijke verkeersmaatregelen in dringende omstandigheden van voorbijgaande aard zonder verkeersbesluit genomen mogen worden voor maximaal 4 maanden. Dit is de titel om per direct verkeersmaatregelen zoals afsluitingen of inrijverboden van wegen voor autoverkeer of fietsers uit te voeren op straat. De bijzondere Corona omstandigheden vormen de “dringende reden” waarom dit middel toegepast mag worden;

 

dat

een tijdelijke maatregel maximaal 4 maanden mag duren zonder verkeersbesluit. Een tijdelijke maatregel die langer dan 4 maanden nodig is, kan mogelijk gemaakt worden met een verkeersbesluit (artikel 37 BABW);

 

dat

anno september 2020 duidelijk is geworden dat de Coronacrisis nog niet voorbij is en dat momenteel zelfs sprake is van een tweede golf en daarom is het aannemelijk dat de maatregelen in de openbare ruimte langer dan vier maanden nodig zijn;

 

dat

om bovenstaande reden er een aantal verkeersmaatregelen, zoals deze, getroffen worden van tijdelijke aard, maar langer dan vier maanden. In het besluit is een voorlopige einddatum van 31 december 2021 aangehouden. De maatregel wordt echter ingetrokken zodra de richtlijnen van het kabinet en het RIVM inzake corona dit toelaten en wordt de oude situatie weer van kracht;

 

dat

één van de meest belangrijke maatregelen door het kabinet en RIVM afgekondigd, is het onderling afstand houden van 1,5 meter. Om dit in de openbare ruimte zoveel mogelijk te waarborgen is besloten de volgende straten, conform de raadsmotie, tijdelijk aan het voetgangersgebied toe te voegen:

 

Neude

Schoutenstraat

Korte Minrebroederstraat

Deel Annastraat

Oudkerkhof

Zadelstraat

Servetstraat

 

Deze straten grenzen direct aan het bestaande voetgangersgebied en zijn straten waar relatief veel winkels en horeca gevestigd is. Hier zijn dus relatief veel bezoekers.

 

Door deze straten toe te voegen aan het voetgangersgebied, zijn hier ook de venstertijden ten aanzien van laden en lossen en fietsen van kracht. Ondernemers en particulieren kunnen dus bevoorraad worden, zij het met beperkingen.

 

Het parkeren in deze straten is tevens tijdelijk opgeheven. Voetgangers kunnen dan van zowel de trottoirs, parkeerplaatsen als rijweg gebruik maken. De bestaande invalidenparkeerplaatsen hebben tijdelijk een andere plek gekregen aan de rand van het tijdelijk uitbreidingsgebied die per auto op een logische manier bereikbaar zijn, dichtbij het voetgangersgebied. Voor bewoners met een parkeervergunning is een regeling in het leven geroepen om in meer parkeerzones te mogen parkeren;

 

dat

het belangrijk is dat betemmingen in het gebied bereikbaar blijven zowel voor het dagelijks gebruik door bewoners als voor bezoekers van detailhandel en horeca. Wanneer deze gebruik moeten maken van de beperkte ruimte op het trottoir of in smalle straten waar ook auto's rijden en/of parkeren dan is er in deze druk bezochte gebieden geen mogelijkheid om 1,5 meter afstand aan te houden. Dat zou ertoe leiden dat het gebied geheel moet worden afgesloten. Er wordt nu gekozen voor de minder vergaande maatregel door het weren van automobilisten die buiten het gebied kunnen parkeren;

 

dat

bescherming van de volksgezondheid boven alle andere individuele belangen van bewoners en ondernemers gaat en met het uitbreiden van het voetgangersgebied voldaan kan worden aan de door het RIVM gestelde richtlijnen, terwijl de bereikbaarheid voor laden en lossen en fietsers binnen de gestelde venstertijden mogelijkt blijft;

 

dat

de aanwezige gehandicaptenparkeerplaatsen op het Neude en het Oudkerkhof tijdelijk niet meer gebruikt kunnen worden;

 

dat

gebruikers van bovengenoemde gehandicaptenparkeerplaatsen nu verder van hun bestemming moeten parkeren is afhankelijk van de locatie van hun bestemming;

 

dat

voor de gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken in het gebied maatwerk gemaakt wordt in overleg met de kentekenhouder. In overleg met de SOLGU worden de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in het gebied verplaatst naar de nieuwe rand van het voetgangersgebied, zoals de Minrebroederstraat, Domstraat en Smeebrug. Voor alle andere gevallen waarbij een vervoerprobleem met slecht ter been gaande mensen ontstaat, wordt in overleg met VTH naar een oplossing gezocht;

 

dat

met het aanwijzen van bovengenoemde tijdelijke locaties voor het realiseren van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen een goede oplossing is voor mensen met een beperking of mindervaliden zodat de binnenstad toegankelijkheid blijft voor iedereen;

 

dat

in het tijdelijke voetgangersgebied ondernemers voorheen zonder beperkingen konden laden en lossen. De enige beperkingen die er waren, zijn de aslast- en lengte beperkingen en de milieuwetgeving. Na het instellen van voetgangersgebied voor eerder genoemde straten komen naast de genoemde beperkingen daar de venstertijden bij. In het voetgangersgebied wordt alleen gemotoriseerd verkeer toegestaan binnen bepaalde venstertijden. Dit vergt een aanpassing van de logistiek voor ondernemers en vervoerders. In het bestaande voetgangersgebied functioneert dit sinds jaar en dag. Schoon vervoer heeft ruimere venstertijden dan conventionele voertuigen;

 

dat

bovenstaande ook geldt voor bezorgdiensten. Bezorgdiensten zijn eveneens gemotoriseerd verkeer en kunnen alleen nog maar binnen de venstertijden het gebied in, uitgezonderd de bezorgdiensten met een ontheffing;

 

dat

bewoners en bezoekers van het gebied binnen de venstertijden bij hun woning of bestemming kunnen komen voor onmiddellijk laden en lossen. De parkeerplaatsen in het gebied zijn tijdelijk opgeheven. Parkeren zal dus in andere rayons moeten plaatsvinden. Tijdelijk zijn parkeervergunningen ook in andere rayons geldig, om het zoeken naar een plek te vergemakkelijken. Bezoekers kunnen gebruik maken van één van de parkeergarages in en rond de Binnenstad. In vrijwel alle parkeergarages is voor bezoekers altijd plaats;

 

dat

er extra parkeerplaatsen voor aanwonenden van de eerder genoemde straten in de Springweggarage gereserveerd worden;

 

dat

als gevolg van het aanwijzen tot voetgangersgebied de voetgangers meer ruimte krijgen. Zij kunnen nu ook gebruik maken van de rijweg. Het wordt voor hen makkelijker om de 1,5 meter afstand te houden;

 

dat

voor de nood- en hulpdiensten en calamiteiten er niets verandert. Het gebied wordt niet fysiek afgesloten. Calamiteitendiensten voor bedrijven en particulieren kunnen zich net als in de rest van het voetgangersgebied melden bij VTH en toestemming vragen om het gebied te mogen inrijden;

 

dat

fietsers overal en zonder beperkingen konden fietsen. Om een eenduidig regime te realiseren met het oorspronkelijke voetgangersgebied en wat handhaafbaar is, is het van belang om voor eerder genoemde locaties na aanwijzing tot voetgangersgebied dezelfde venstertijden te laten gelden voor fietsers als voor fietsers in het oorspronkelijke, oude voetgangersgebied. Tevens kan hiermede de verplichting van het 1,5 m afstand houden van elkaar bereikt worden. Er lopen geen hoofdfietsroutes door het uit te breiden voetgangersgebied, waardoor het effect op de routekeuze van fietsers beperkt is. Buitend de venstertijden zullen fietsers met de fiets aan de hand moeten lopen;

 

dat

fietsers van maandag tot en met zondag tussen 10:00 en 18:00 uur de fiets buiten het voetgangersgebied moeten stallen of deze aan de hand moeten meenemen;

 

dat

fietsen van maandag tot en met zondag tussen 10:00 en 18:00 uur niet toegestaan is;

 

dat

de fietsenstalling onder het Stadhuis bereikbaar blijft via de route Minrebroederstraat-Ganzenmarkt en Slachtstraat-Telingstraat-Ganzenmarkt;

 

dat

er extra fietsparkeer plekken aan de rand van de uitbreiding aangelegd worden;

 

dat

fietsers met een beperking, die afhankelijk zijn van hun fiets om het voetgangersgebied te bezoeken, kunnen vanaf de datum van de inwerkingtreding van dit verkeersbesluit, een ontheffing aanvragen, waardoor ook zij overdag in het uitgebreide voetgangersgebied mogen fietsen;

 

dat

het algemeen belang van beschikbaarheid van de beperkte ruimte zwaarder weegt dan de beperking in de bereikbaarheid per fiets en per auto van hun woning voor bewoners en bereikbaarheid van aanwezige ondernemingen;

 

dat

met de vastgestelde venstertijden er nog voldoende mogelijkheden zijn voor de ondernemers om hun zaken te bevoorraden;

 

dat

we met al deze verkeersmaatregelen aansluiten bij het bestaande voetgangersgebied waar hetzelfde regime al prima functioneert. De recente toenames van het aantal besmettingen toont aan dat de maatregelen nog steeds nodig zijn. Vandaar dat deze verkeersmaatregelen die sinds eind juni 2020 al worden uitgevoerd nu een vervolg krijgen;

 

dat

de horeca het risico loopt op een verminderde klandizie en daardoor minder omzet zal hebben, is met name het gevolg van de Coronacrisis en niet van deze maatregel. Deze maatregel houdt in ieder geval de bestemmingen bereikbaar en voorkomt dat deze moeten worden afgesloten. Dit werkt hierdoor schade beperkend;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 21 oktober2020 in de hierna volgende locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

Binnenstad

 

Korte Minrebroeder straat (ter hoogte van de Ganzenmarkt en Minrebroederstraat (begin en eind G7 zone); wegvak: tussen de Ganzenmarkt en Oudkerkhof)

Annas traat (ter hoogte van huisnummer 14 (begin en eind G7 zone); wegvak: tussen de Korte Jansstraat en de Korte Minrebroederstraat)

Oudkerkhof (ter hoogte van huisnummer 48 (begin en eind G7 zone); wegvak: tussen de Korte Jansstraat/Achter St.-Pieter en Stadhuisbrug)

Vaststellen: Uitbreiding voetgangerszone, begin en eind (G7) met onderbord “Toegestaan laden en lossen ma t/m zo 06:00-11:30 h; schone distributie vanaf Euro VI en elektrisch of groen gas ma t/m zo m.u.v. do 06:00-12:00h en 19:00-21:00h; donderdag 06:00-12:00h en 21:00-23:00h en onderbord “Fietsen toegestaan met uitzondering van ma t/m zo tussen 10.00-18.00 h” (OB02)

 

 

G7 begin G7 einde

 

 

Startdatum: 1 juli 2020

Einddatum: 31 december 2021

 

 

Utrecht, 15 oktober 2020

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

G. Jansen

 

Manager Stedenbouw en Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Gepubliceerd op 20 oktober2020in de Staatscourant.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. Gedurende de Coronacrisis is het toegestaan om uw bezwaar ook per e-mail in te sturen. U kunt uw bezwaar sturen naar: juridischezaken@utrecht.nl

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. De gemeente neemt gedurende de Coronacrisis bezwaarschriften ingediend per e-mail ook in behandeling.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.

 

Naar boven