Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2020, 53972 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2020, 53972 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister voor Medische Zorg,
Gelet op artikel 69, derde lid, van de Zorgverzekeringswet en artikel 3, tweede lid, van de Wet op de zorgtoeslag;
Besluit:
Bijlage 4 van de Regeling zorgverzekering komt als volgt te luiden:
Bijlage horende bij artikel 6.3.1, negende lid, van de Regeling zorgverzekering en artikel 3, tweede lid, van de Wet op de zorgtoeslag
Land |
Woonlandfactor |
---|---|
België |
0,7347 |
Bosnië-Herzegovina |
0,0681 |
Bulgarije |
0,0823 |
Cyprus |
0,1434 |
Denemarken |
0,9982 |
Duitsland |
0,8134 |
Estland |
0,2480 |
Finland |
0,7023 |
Frankrijk |
0,8918 |
Griekenland |
0,2446 |
Hongarije |
0,1493 |
Ierland |
0,8981 |
IJsland |
1,3453 |
Italië |
0,5322 |
Kaapverdië |
0,0167 |
Kroatië |
0,1871 |
Letland |
0,1083 |
Liechtenstein |
0,9923 |
Litouwen |
0,2631 |
Luxemburg |
0,7384 |
Macedonië |
0,0599 |
Malta |
0,3987 |
Marokko |
0,0222 |
Montenegro |
0,0821 |
Noorwegen |
1,3064 |
Oostenrijk |
0,6408 |
Polen |
0,1601 |
Portugal |
0,2600 |
Roemenië |
0,0824 |
Servië |
0,0682 |
Slovenië |
0,3344 |
Slowakije |
0,2445 |
Spanje |
0,3855 |
Tsjechië |
0,2341 |
Tunesië |
0,0280 |
Turkije |
0,0851 |
Verenigd Koninkrijk |
0,6593 |
Zweden |
0,7906 |
Zwitserland |
0,7536 |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Medische Zorg, T. van Ark
Artikel 6.3.1, eerste lid, van de Regeling zorgverzekering (Rzv) bepaalt dat de voor een persoon, bedoeld in artikel 69, eerste lid, van de Zorgverzekeringswet (hierna te noemen: verdragsgerechtigde) verschuldigde bijdrage wordt berekend door de grondslag van de bijdrage te vermenigvuldigen met een verhoudingsgetal dat wordt berekend uit de verhouding tussen de gemiddelde uitgaven voor zorg voor een persoon ten laste van de sociale ziektekostenverzekering (hierna te noemen: zorgkosten) in het woonland van deze persoon en de gemiddelde uitgaven voor zorg voor een persoon uit hoofde van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz) in Nederland. Dit is de woonlandfactor.
Artikel 69, derde lid, van de Zvw bevat de grondslag voor het bij ministeriële regeling vaststellen van de woonlandfactor ten behoeve van de bijdrage van verdragsgerechtigden.
De woonlandfactor wordt ook gehanteerd bij het vaststellen van de zorgtoeslag die verdragsgerechtigden kunnen ontvangen als tegemoetkoming voor hun verdragsbijdrage. Ingevolge artikel 3, tweede lid, van de Wet op de zorgtoeslag (Wzt) dient de woonlandfactor jaarlijks uiterlijk in november bij ministeriële regeling te worden vastgesteld.
Met artikel I van deze regeling is de woonlandfactor vastgesteld die geldt voor het jaar 2021.
Per land staat de factor vermeld in bijlage 4 van de Rzv. De woonlandfactoren zijn berekend door het CAK. Het CAK heeft mij daarover op 2 oktober 2020 geadviseerd. De berekeningswijze van de woonlandfactoren is gelijk aan die van de woonlandfactor 2019.
Voor de berekening van de woonlandfactoren is gebruik gemaakt van de meest recente cijfers van de World Health Organization (WHO). De WHO publiceert jaarlijks op haar website de gemiddelde zorgkosten van de aangesloten landen, meer specifiek de indicator ‘Government schemes and compulsory contributory health care financing schemes’1. De woonlandfactoren die zijn vastgesteld aan de hand van de kosten uit het meest recente jaar voorafgaand aan 2015 zijn geïndexeerd op basis van de meest gegevens van de WHO over de zorgkosten. De kosten uit het meest recente jaar voorafgaand aan 2015 zijn verwerkt in de woonlandfactoren voor het jaar 2018 of 2017.
De meest recente gegevens van de WHO hebben betrekking op 2017. Om de woonlandfactoren voor het jaar 2021 te berekenen worden de voor de jaren 2018 of 2017 vastgestelde woonlandfactoren bijgesteld aan de hand van de verhouding tussen de ontwikkeling van de gemiddelde zorgkosten in het woonland en in Nederland in de periode tot en met 2017 volgens de gegevens van de WHO. Deze berekeningswijze is als volgt weer te geven in een formule:
Hierbij geeft de wijzigingsfactor de verhouding aan van de gemiddelde zorgkosten in het jaar dat gebruikt werd bij het berekenen van de eerder vastgestelde woonlandfactor en het berekeningsjaar 2017. Zo leidt een verhoging van de kosten met 10% tot een wijzigingsfactor van 1,1 en een kostenverlaging van 5% tot een wijzigingsfactor van 0,95.
In november 2019 heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het rapport ‘Onderzoek houdbaarheid woonlandfactor-berekening’2 gepubliceerd. Bij dit onderzoek is gekeken of de huidige woonlandfactorberekening (indexatie op basis van WHO-data) toekomstbestendig is. Daarbij is gekeken naar de:
• duurzaamheid van de brongegevens,
• uitlegbaarheid van de berekeningssystematiek,
• redelijkheid van de berekeningswijze en
• geschiktheid van de gebruikte WHO-cijfers.
Tevens is door het CBS onderzocht of er andere (betere) berekeningswijzen van de woonlandfactor mogelijk zijn en hoe een eventuele transitie van de huidige naar een nieuwe berekeningswijze kan worden vormgegeven. Op verzoek van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn ook twee belangenverenigingen van verdragsgerechtigden actief bij dit onderzoek betrokken geweest.
Het CBS heeft naast de huidige variant gekeken naar zeven varianten om de woonlandfactor te berekenen. Uit het CBS rapport blijkt niet één duidelijke voorkeursvariant. Volgens het CBS is de huidige indexmethode correct en toepasbaar, maar is deze variant op langere termijn niet toekomstbestendig. Immers, de huidige berekening extrapoleert ooit vastgestelde woonlandfactoren met een relatieve ontwikkeling van uitgaven in het woonland ten opzichte van die in Nederland. Technisch is deze variant wel langdurig uit te voeren.
Alle onderzochte varianten kennen voor- en nadelen. Daarbij zijn de volgende criteria gehanteerd:
a) het al dan niet voldoen aan de uitgangspunten van de Verordening (EG) Nr. 883/2004, betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels,
b) de beschikbaarheid van statistische bronnen,
c) de duurzaamheid op de lange termijn en
d) de eenvoud en uitlegbaarheid van berekening.
Het CBS komt tot de conclusie dat er niet direct een andere (betere) methode voor de berekening van de woonlandfactor beschikbaar is. Hiervoor zal mogelijk nader onderzoek moeten worden uitgevoerd.
Gezien bovenstaande heeft het CAK mijn op 5 oktober 2020 geadviseerd voor de berekening van de woonlandfactoren voor het jaar 2021 uit te gaan van de huidige indexatiemethode.
In 2015 is het zorgstelsel in Nederland aanzienlijk gewijzigd met de introductie van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Wet langdurige zorg. De manier waarop die stelselwijziging tot uitdrukking komt in de gegevens die tot en met 2018 werden gebruikt voor de berekening van de woonlandfactoren, verschilt van de verwerking in de gegevens van de WHO. Teneinde voor alle landen deze stelselwijziging op uniforme wijze in de ontwikkeling van de zorgkosten te verdisconteren, is gekozen om de woonlandfactoren te indexeren die zijn gebaseerd op zorgkosten in het meest recente jaar vóór de stelselwijzing. In principe wordt daarom de woonlandfactor voor 2018 geïndexeerd, tenzij deze gebaseerd was op zorgkosten in het jaar 2015. In dat geval is de woonlandfactor voor 2017 geïndexeerd.
De verschillende benodigde componenten voor de berekening van de landenfactoren zijn exact overgenomen uit de gebruikte bronnen. Er zijn geen afrondingen voor de komma uitgevoerd; cijfers achter de komma zijn wel afgerond.
De woonlandfactor is als volgt afgerond tot vier cijfers achter de komma (bijvoorbeeld 0,3543):
− indien het vijfde cijfer achter de komma 0 tot en met 4 is, is afgerond naar beneden;
− indien het vijfde cijfer achter de komma 5 tot en met 9 is, is afgerond naar boven.
In onderstaande tabel staat de berekening van de woonlandfactoren:
Te indexeren jaar |
Te indexeren woonland-factor (a) |
Wijzigingsfactor |
Index-cijfer (d) (=b/c) |
Woonland- factor 2021 (a x d) |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Woonland (b) |
Nederland (c) |
|||||
België |
2018 |
0,7193 |
0,9018 |
0,8830 |
1,0213 |
0,7347 |
Bosnië-Herzegovina |
2017 |
0,0645 |
0,9319 |
0,8830 |
1,0554 |
0,0681 |
Bulgarije |
2017 |
0,0743 |
0,9782 |
0,8830 |
1,1078 |
0,0823 |
Cyprus |
2018 |
0,1384 |
0,9147 |
0,8830 |
1,0359 |
0,1434 |
Denemarken |
2017 |
0,9715 |
0,9072 |
0,8830 |
1,0275 |
0,9982 |
Duitsland |
2017 |
0,7532 |
0,9536 |
0,8830 |
1,0799 |
0,8134 |
Estland |
2017 |
0,2109 |
1,0381 |
0,8830 |
1,1757 |
0,2480 |
Finland |
2018 |
0,7120 |
0,8709 |
0,8830 |
0,9864 |
0,7023 |
Frankrijk |
2017 |
0,8245 |
0,9551 |
0,8830 |
1,0817 |
0,8918 |
Griekenland |
2017 |
0,3590 |
0,5941 |
0,8722 |
0,6812 |
0,2446 |
Hongarije |
2017 |
0,1310 |
1,0060 |
0,8830 |
1,1394 |
0,1493 |
Ierland |
2018 |
0,8326 |
0,9525 |
0,8830 |
1,0788 |
0,8981 |
IJsland |
2017 |
0,8594 |
1,3822 |
0,8830 |
1,5654 |
1,3453 |
Italië |
2018 |
0,5569 |
0,8820 |
0,9229 |
0,9556 |
0,5322 |
Kaapverdië |
2018 |
0,0175 |
0,8439 |
0,8830 |
0,9557 |
0,0167 |
Kroatië |
2017 |
0,1674 |
0,9874 |
0,8830 |
1,1182 |
0,1871 |
Letland |
2017 |
0,0915 |
1,0446 |
0,8830 |
1,1831 |
0,1083 |
Liechtenstein |
2017 |
0,9473 |
1,0866 |
1,0374 |
1,0475 |
0,9923 |
Litouwen |
2017 |
0,2235 |
1,0392 |
0,8830 |
1,1769 |
0,2631 |
Luxemburg |
2018 |
0,7497 |
0,8696 |
0,8830 |
0,9849 |
0,7384 |
Macedonië |
2017 |
0,0529 |
0,9986 |
0,8830 |
1,1310 |
0,0599 |
Malta |
2018 |
0,3269 |
1,0771 |
0,8830 |
1,2199 |
0,3987 |
Marokko |
2018 |
0,0125 |
4,0232 |
2,2596 |
1,7805 |
0,0222 |
Montenegro* |
– |
– |
geen nieuwe gegevens beschikbaar |
0,0821 |
||
Noorwegen |
2018 |
1,4015 |
0,8230 |
0,8830 |
0,9321 |
1,3064 |
Oostenrijk |
2017 |
0,6476 |
0,8738 |
0,8830 |
0,9896 |
0,6408 |
Polen |
2018 |
0,1606 |
0,8800 |
0,8830 |
0,9966 |
0,1601 |
Portugal |
2018 |
0,2521 |
0,9105 |
0,8830 |
1,0311 |
0,2600 |
Roemenië |
2017 |
0,0630 |
1,2073 |
0,9229 |
1,3081 |
0,0824 |
Servië |
2017 |
0,0750 |
0,8029 |
0,8830 |
0,9093 |
0,0682 |
Slovenië |
2017 |
0,3243 |
0,9104 |
0,8830 |
1,0311 |
0,3344 |
Slowakije |
2017 |
0,2352 |
0,9176 |
0,8830 |
1,0392 |
0,2445 |
Spanje |
2017 |
0,3767 |
0,9037 |
0,8830 |
1,0235 |
0,3855 |
Tsjechië |
2017 |
0,2386 |
0,8661 |
0,8830 |
0,9809 |
0,2341 |
Tunesië |
2018 |
0,0216 |
1,5244 |
1,1731 |
1,2995 |
0,0280 |
Turkije |
2018 |
0,0894 |
0,8494 |
0,8923 |
0,9518 |
0,0851 |
Verenigd Koninkrijk |
2018 |
0,6789 |
0,8575 |
0,8830 |
0,9712 |
0,6593 |
Zweden |
2018 |
0,8104 |
0,8613 |
0,8830 |
0,9755 |
0,7906 |
Zwitserland |
2017 |
0,6824 |
0,9751 |
0,8830 |
1,1044 |
0,7536 |
ad * Voor Montenegro hebben de meest recente gegevens van de WHO betrekking op het jaar 2015. De woonlandfactor 2021 is daarom ongewijzigd ten opzichte van 2020.
Aangezien de gegevens van de WHO voor alle landen in dollars zijn genoteerd, spelen de valutaverschillen voor de indexatie op basis van deze gegevens geen rol. Dit betekent dat bij de bepaling van de woonlandfactor het niet nodig is om vreemde valuta om te rekenen naar euro’s.
De woonlandfactor daalt voor 24 landen, en stijgt voor 14 landen. Voor Montenegro blijft de woonlandfactor ongewijzigd omdat er geen nieuwe data beschikbaar is. De woonlandfactor van IJsland stijgt sterk (15,6%). Hier ligt de oorzaak in de stijging van de zorgkosten in IJsland, in combinatie met een waardestijging van de IJslandse kroon.
De Minister voor Medische Zorg, T. van Ark
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-53972.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.