N303; verkeersbesluit aanleg provinciale rondweg Voorthuizen en noordelijke rondweg in de gemeente Barneveld

Logo Gelderland

 

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2018-012078, d.d. 8 oktober 2020

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn nemen een verkeersbesluit voor de aanleg van de provinciale rondweg N303 Voorthuizen en de aansluitende kruispunten en voor de noordelijke rondweg, in de gemeente Barneveld.

 

Openstelling rondweg Voorthuizen

Het Provinciaal inpassingsplan heeft voorafgaand aan de realisatie van de rondweg ter inzage gelegen op het gemeentehuis van Barneveld, zodat belanghebbenden vooraf hun zienswijzen konden indienen omtrent het ontwerp van de verkeerssituatie en bijbehorende maatregelen, bijvoorbeeld waar het gaat om de voorrangssituatie met betrekking tot aansluitende wegen. Dit inpassings-plan is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Barneveld. Het gedetailleerde ontwerp van de rondweg volgde pas uit de uiteindelijke opdracht aan de aannemer. Dit maakte ook dat het op voorhand niet vaststond welke verkeersbesluit plichtige onderdelen c.q. verkeersmaatregelen er gerealiseerd zouden moeten worden. Om die reden is de N303, De Voortse Ring, westelijke rondweg om Voorthuizen al opengesteld alvorens het formele verkeersbesluit is genomen.

 

Aanleiding

De provinciale weg N303 vormt in het wegennet een belangrijke schakel voor het regionale verkeer aan de westkant van de Veluwe. Vooral het verkeer in noord-zuid richting en vice versa maakt gebruik van deze verbinding. Het betreft bestemmingsverkeer van en naar de kernen Barneveld, Voorthuizen, Putten en Ermelo. Daarnaast wordt de route gebruikt als verbinding tussen de A1 en de A28. De N303 door en nabij Voorthuizen wordt zwaarbelast door doorgaand (vracht)verkeer. Dit leidt in de spits tot een stagnatie van de verkeersafwikkeling en tot knelpunten met betrekking tot de verkeersveiligheid en de kwaliteit van het woon- en leefmilieu.

Onderzoek naar het effect van geplande toekomstige ontwikkelingen op de verkeersafwikkeling wijzen uit dat de verkeersdruk op de N303 nog verder zal toenemen. Voor de bestaande weg met bijbehorende aansluitingen betekent dit een zware belasting en soms zelfs overbelasting ten aanzien van de verkeersafwikkeling en bereikbaarheid en hinder voor omwonenden. Het omleiden van het verkeer om het dorp heen biedt een duurzame oplossing. Daarvoor is een nieuwe rondweg nodig.

 

De aanleg van de nieuwe N303, De Voortse Ring, ten westen van Voorthuizen heeft met name effect op het noord-zuid verkeer (Putten-Voorthuizen-A1 en omgekeerd). Het oost-west verkeer (Terschuur-Voorthuizen-Garderen/Stroe) wordt daarmee nog steeds niet ontlast. De gemeente Barneveld vindt het belangrijk om het doorgaande verkeer om het centrum heen te leiden en investeert daarom in een nieuwe weg tussen de N344 (Apeldoornsestraat) en de rondweg N303. Deze noordelijke rondweg, Heuvelrandweg, om Voorthuizen, houdt het doorgaande oost-west verkeer uit het centrum. In dit ontwerp-verkeersbesluit is het gedeelte van de noordelijke randweg opgenomen tussen de nieuwe rondweg N303 en de rotonde met de Rubenstraat. De gemeente neemt het verkeersbesluit voor het gedeelte tussen de Rubenstraat en de Apeldoornsestraat.

 

Maatregelen

De provincie Gelderland gaat de knelpunten oplossen door een rondweg aan de westzijde van Voorthuizen aan te leggen vanaf de Baron van Nagellstraat ten zuiden van Voorthuizen tot aan de Voorthuizerweg ten noorden van Voorthuizen. Tegelijkertijd wordt een noordelijke rondweg voorzien, die loopt vanaf de huidige N303 (Rubensstraat) naar de N344 (Apeldoornsestraat).

 

De doelstellingen van de rondweg N303 Voorthuizen zijn:

- het verbeteren van de verkeersafwikkeling en de bereikbaarheid van Voorthuizen;

- het ontlasten van het centrum (verblijfsgebied) van Voorthuizen, waardoor de bereikbaarheid van het recreatiegebied ten oosten van Voorthuizen wordt verbeterd;

- door het realiseren van de bovengenoemde doelstellingen mag worden gesteld dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Voorthuizen verbetert.

 

De rondweg wordt een provinciale weg en is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

- een gebiedsontsluitingsweg met twee rijstroken op één rijbaan (één in iedere rijrichting), gescheiden door een dubbele doorgetrokken middenstreep (asmarkering);

- gelegen buiten de bebouwde kom met een maximale snelheid van 80 km/uur;

- waar nodig worden parallelwegen opgenomen voor de opvang van te onderbreken bestaande wegen en voor de aansluiting van aanliggende woningen en percelen, er wordt geen doorgaande parallelstructuur gerealiseerd;

- het aantal aansluitingen wordt beperkt gehouden met het oog op de verkeersveiligheid en de doorstroming op de rondweg;

- de aansluitingen worden gelijkvloers uitgevoerd en worden gezien de verkeersintensiteiten vormgegeven als kruispunten;

- de wegen die niet worden aangesloten op de rondweg worden onderbroken en via een parallelstructuur opgevangen of kruisen de rondweg ongelijkvloers.

 

De noordelijke rondweg is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

- een gemeentelijke gebiedsontsluitingsweg tussen de rondweg N303 en de huidige N303 (Rubensstraat) met twee rijstroken op één rijbaan (één in iedere rijrichting), gescheiden door een dubbele doorgetrokken deelstreep (asmarkering);

- gelegen buiten de bebouwde kom met een maximale snelheid van 80 km/uur, uitgezonderd een gedeelte van 100 m. gerekend vanaf de Rubensstraat waar een maximale snelheid van 50 km/uur gaat gelden.

Beschrijving van het tracé

Het tracé betreft een rondweg met drie aansluitingen aan de westzijde van de kern Voorthuizen. Even ten noorden van de aansluiting op de A1 gaat de bestaande N303 over in de rondweg N303 door middel van een vloeiende boog in noordwestelijke richting. De huidige N303 (Baron van Nagellstraat) sluit na deze bocht met een nieuwe verbinding haaks aan op de rondweg. De Bijschoterweg wordt doorsneden en wordt in noordelijke richting via een parallelweg aangesloten op de Rijksweg. Het tracé van de rondweg N303 kruist de Rijksweg gelijkvloers door middel van een kruispunt met een VRI (Verkeers Regel Installatie). Vervolgens buigt de rondweg af in noordoostelijke richting en doorsnijdt de Appelseweg. De Appelseweg noord wordt in zuidelijke richting via een parallelweg aangesloten op de Rijksweg. De Appelseweg zuid wordt aangesloten op de Noordenweg. De Overhorsterweg wordt ongelijkvloers gekruist. Noordelijk hiervan wordt een nieuwe verbinding voorzien (verder te benoemen als noordelijke rondweg) tussen de rondweg N303 via de huidige N303 (Rubensstraat). De noordelijke rondweg sluit aan op de rondweg N303 door middel van een kruispunt met een VRI, waarbij de ontsluiting richting de Overhorsterweg enkel wordt ingericht voor gebruik door landbouwverkeer. De aansluitingen van de noordelijke rondweg met de huidige N303 (Rubensstraat) wordt in de vorm van een rotonde vormgegeven. Het tracé van de rondweg N303 sluit vervolgens ten noorden van de Algemene Begraafplaats ‘Diepenbosch’ aan op het huidige tracé van de N303 (Voorthuizerweg).

De noordelijke rondweg tussen de nieuwe N303 en de Rubenstraat is in beheer van de gemeente Barneveld.

 

Om veiligheid op de nieuwe rondweg te verzekeren en de weggebruikers te beschermen neemt de provincie Gelderland op de rondweg N303 de volgende verkeersmaatregelen:

- het instellen van de rondweg N303 Voorthuizen over de gehele lengte als voorrangsweg buiten de bebouwde kom en het instellen van een inhaalverbod op deze weg;

- het aanduiden van (brom-)fietsvoorzieningen als verplichte (brom-)fietspaden;

- het instellen van een verbod voor landbouwverkeer en (brom-)fietsers op de hoofdrijbaan op het wegvak tussen de Baron van Nagellstraat en de aansluiting op de bestaande N303 (Voorthuizerweg);

- het instellen van een maximale snelheid van 60 kilometer per uur op de parallelweg ten zuiden van de Oude Zeumerseweg en op de nieuwe parallelwegen langs de rondweg N303 Voorthuizen;

- het instellen van een maximale snelheid van 60 kilometer per uur op het huidige tracé van de N303 (Voorthuizerweg) ten noorden van de te realiseren rotonde Rubensstraat – noordelijke rondweg;

- de huidige N303 (Voorthuizerweg) ter hoogte van de firma Struik af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouwvoertuigen en lijnbussen.

- het instellen van voorrangsregels om verkeer voorrang te laten verlenen aan bestuurders op kruisende wegen/hoofdrijbaan;

- het opheffen van voorrangsregels op locaties waar zijwegen vervallen of wijzigen: de aansluitingen Biezerweg en Oude Zeumerseweg op de Baron van Nagellstraat;

- het instellen van een gebod om de middengeleiders op de wegen aan de rechter zijde te passeren;

- het instellen van een inhaalverbod op de noordelijke rondweg.

 

Voor de nieuwe situatie zijn verkeersborden en wegmarkeringen nodig. Tevens worden enkele situaties opgeheven waar de nu aanwezige verkeersborden zullen verdwijnen. Als wegbeheerder van de N303 is de provincie Gelderland verplicht voor deze maatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Bij de afsluitingen van de Biezerweg, Bijschoterweg, Appelseweg en Noorderweg wordt een klein deel van deze wegen aan de openbaarheid onttrokken. Ook wordt daar waar de huidige N303 afbuigt naar de rondweg N303 een klein deel van de Baron van Nagellstraat en de Voorthuizerweg aan de openbaarheid onttrokken. Voor deze situaties neemt de gemeente Barneveld als wegbeheerder een onttrekkingsbesluit. De procedure tot onttrekking van wegen aan de openbaarheid is vastgesteld in de Wegenwet. Artikel 9 van de Wegenwet bepaalt dat een weg aan de openbaarheid kan worden onttrokken bij besluit van de raad der gemeente, waarin de weg is gelegen.

 

Beleidskaders

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

- het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

- het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

- het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

 

Gedeputeerde Staten hebben op 4 december 2012 het ontwerp-inpassingsplan voor de rondweg N303 om Voorthuizen vastgesteld. Het inpassingsplan maakt de aanleg van de rondweg om Voorthuizen mogelijk.

De N303 rondweg Voorthuizen en de noordelijke rondweg tussen de nieuwe N303 en de N344 (Apeldoornsestraat) heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

 

De locaties langs de N303 rondweg Voorthuizen waar een parallelweg aanwezig is, heeft deze parallelweg de functie van erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van, door gebiedsontsluitingswegen, omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Hierdoor vindt op de erftoegangsweg veel uitwisseling van verkeer plaats, op zowel wegvakken als op kruispunten. Uitwisseling vindt in principe plaats bij lage snelheden.

 

Wettelijke grondslag;

Dit besluit wordt genomen conform:

- artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

- artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

- afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

- het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Procedure totstandkoming;

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Barneveld en met de korpschef van de Politie eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost Gelderland en Gelderland Midden.

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat van 24 april tot en met 5 juni 2020 ter visie heeft gelegen zijn acht zienswijzen ingediend. Deze hebben niet geleid tot aanpassing van het verkeersbesluit.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

De nieuwe rondweg N303 krijgt de functie van een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Bij dit type weg past een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. De functie van de weg is het veilig en vlot verbinden en bereikbaar maken van verschillende gebieden. De rondweg is ten opzichte van de aansluitende wegen een hoofdverbinding en wordt daarom als voorrangsweg ingericht.

Conform de landelijke richtlijnen voor duurzaam veilige inrichting en door het ‘bochtige tracé, krijgt de weg een doorgetrokken dubbele asstreep waardoor inhalen verboden is. De rondweg N303 is vooral bedoeld om het doorgaande gemotoriseerde snelverkeer op een vlotte manier om de kern van Voorthuizen te leiden. Dit wordt mogelijk gemaakt door op de rondweg een hogere maximumsnelheid toe te staan dan in de bebouwde kom van Voorthuizen, geen percelen te ontsluiten op de rondweg en landbouwvoertuigen niet toe te laten tussen de Baron van Nagellstraat en de noordelijke aansluiting van de rondweg op het bestaande tracé van de N303 (Voorthuizerweg). Landbouwverkeer zou een vlotte doorstroming belemmeren, zeker in combinatie met het inhaalverbod dat voor de rondweg geldt. Voor landbouwverkeer zijn alternatieve routes beschikbaar.

 

De nieuwe rondweg doorsnijdt meerdere wegen. Drie van deze wegen, de Baron van Nagellstraat, de Rijksweg en de Overhorsterweg blijven direct verbonden met de dorpskern van Voorthuizen. De Bijschoterweg, Appelseweg en Noordenweg worden via nieuw aan te leggen parallelwegen omgeleid naar respectievelijk de kruising met de verlegde Baron van Nagellstraat, de Rijksweg en de Appelseweg. De Biezerweg wordt, uit verkeersveiligheidsredenen, omgeleid naar de kruising met de verlegde Baron van Nagellstraat. Als gevolg van deze maatregelen moet het verkeer beperkt omrijden. In het plan zijn geen fietstunnels opgenomen. De omrijdafstanden nemen op sommige routes daardoor weliswaar toe, maar blijven beperkt tot maximaal 400 meter. De relatief kleine omrijdafstanden wegen niet op tegen de grote investeringskosten voor het aanleggen van fietstunnels om de omrijdafstanden te beperken.

 

Op het gedeelte Appelseweg - Rijksweg - kruising verlegde Baron van Nagellstraat komt aan de westzijde van de rondweg een parallelweg te liggen. Deze parallelweg heeft twee functies:

- de Appelseweg en de Bijschoterweg aansluiten op respectievelijk de Rijksweg en de verlegde Baron van Nagellstraat;

- de westelijk gelegen percelen ontsluiten die doorsneden worden door de nieuwe rondweg.

 

De verkeersintensiteiten op deze parallelweg zijn laag. De verkeerssituatie voor wat betreft landbouwverkeer en fietsverkeer is te vergelijken met andere wegen in het buitengebied.

 

De nieuwe noordelijke rondweg krijgt eveneens de functie van een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Het provinciale deel van deze rondweg, gelegen tussen de N303 rondweg en de huidige N303 (Rubensstraat) heeft een maximumsnelheid van 80 km/uur en gedeeltelijk 50 km/uur nabij de rotonde.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor nieuwe provinciale rondweg N303 Voorthuizen en de aansluitende kruispunten, in de gemeente Barneveld het volgende verkeersbesluit:

 

N303 algemeen rondweg Voorthuizen:

 

I. door het plaatsen van borden model B1 van het RVV 1990 direct na de kruispunten van de N303 met de Baron van Nagellstraat, Rijksweg, de noordelijke rondweg en de Voorthuizerweg, de rondweg N303 aan te duiden als voorrangsweg;

II. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 voor de hoofdrijbaan N303 op de Baron van Nagellstraat, Maalschapsweg, Rijksweg, noordelijke rondweg, de landbouwoversteek naar de Overhorsterweg en Voorthuizerweg een voorrangsregeling in te stellen waarbij verkeer komende vanaf deze zijwegen aan bestuurders op de N303 voorrang moeten verlenen;

III. door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders in te stellen;

IV. door het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen, op de N303 tussen de aansluiting met de Baron van Nagellstraat en de Voorthuizerweg;

V. door het plaatsen van borden model C9 van het RVV 1990 op de N303 tussen de Baron van Nagellstraat en de noordelijke aansluiting van de rondweg op het bestaande tracé van de N303 (Voorthuizerweg), de nieuwe rondweg gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 kilometer per uur en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

VI. door het plaatsen van borden model C15 van het RVV 1990 op de N303 tussen de Mercuriusweg en de Baron van Nagellstraat en op de N303 tussen de voor de aansluiting met de noordelijke rondweg en de noordelijke aansluiting van de rondweg op het bestaande tracé van de N303 (Voorthuizerweg) gesloten te verklaren voor fietsen en bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

VII. door het plaatsen van de borden model A1-60zb (begin zone 60 kilometer per uur) en A2-60ze (einde zone 60 kilometer per uur) van het RVV 1990 de zone te duiden waarvoor een maximumsnelheid van 60 kilometer geldt:

a. op de nieuwe verbindingsweg aan de westzijde van de rondweg N303 tussen de Biezerweg en de aansluiting Baron van Nagellstraat;

b. op de parallelweg (Maalschapsweg) aan de westzijde van de rondweg N303 tussen de aansluiting Baron van Nagellstraat, Rijksweg en de Appelseweg;

c. op de parallelweg aan de oostzijde van de rondweg N303 tussen de Oude Zeumerseweg en de Baron van Nagellstraat perceel nummer 59.

 

Kruising N303 / aansluiting A1 / Mercuriusweg:

 

VIII. door het plaatsen van het bord model G12a van het RVV 1990 de te verbreden (brom-)fietsoversteek aan de noordzijde van het kruispunt N303 – Mercuriusweg – noordelijke op- en afrit A1, aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

IX. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 het (brom-)fietspad aan de westzijde van de N303 tussen de (brom-)fietsoversteek Mercuriusweg en de Biezerweg aan te duiden als een twee richtingen te berijden (brom-) fietspad;

 

Kruising Baron van Nagelstraat / nieuwe rondweg:

 

X. door het verwijderen van het bord model B6 van het RVV 1990 en de bijbehorende haaientandmarkeringen de voorrangsregeling op de aansluiting Biezerweg - Baron van Nagellstraat in te trekken;

XI. door het verwijderen van de borden met model B1 en B6 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan van de N303 Baron van Nagellstraat bij de aansluiting met de Oude Zeumerseweg, de huidige status van voorrangsweg in te trekken;

XII. door het plaatsen van de borden model B1 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de zijweg, vóór de hoofdrijbaan, het verkeer op de Oude Zeumerseweg te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de verlegde Baron van Nagellstraat;

XIII. door het plaatsen van bord model B1 van het RVV 1990 direct noordoostelijk van het kruispunt met de N303, de Baron van Nagellstraat te duiden als voorrangsweg;

XIV. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 aan het einde van de Biezerweg de verbinding met de Baron van Nagellstraat aan te duiden als een twee richtingen te berijden (brom-) fietspad

XV. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 het (brom-)fietspad aan de oostzijde van de N303 tussen de Mercuriusweg en de Oude Zeumerseweg aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

 

Kruising Rijksweg / nieuwe rondweg:

 

XVI. door het plaatsen van de borden model B3 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de zijweg, vóór de Rijksweg, het verkeer op de parallelweg aan de westzijde van N303 te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de Rijksweg;

XVII. door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de te realiseren fietsoversteken op het kruispunt van de rondweg N303 met de Rijksweg het verkeer op deze fietspaden te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan en de het (brom-)fietspad langs de N303;

XVIII. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 het (brom-)fietspad aan de westzijde van de N303 tussen de parallelweg aan de zuidzijde van de rijksweg en de parallelweg aan de noordzijde van de Rijksweg aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

XIX. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV het (brom-)fietspad aan de noord- en zuidzijde van de Rijksweg aan te duiden als een in één richting te berijden (brom-)fietspad;

XX. door het plaatsen van borden model B3 en B4 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het (brom-) fietspad voor de (nieuwe) parallelweg, het verkeer op het (brom-)fietspad te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de parallelweg;

 

Ongelijkvloerse kruising Overhorsterweg:

 

XXI. door het plaatsen van borden model B3 en B4 en B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het verkeer op de zijweg naar de korfbalvereniging te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de Overhorsterweg.

 

Kruising nieuwe rondweg / noordelijke rondweg (tot en met rotonde Rubenstraat):

 

XXII. door het plaatsen van de borden model D6R en D6L van het RVV 1990 op de rondweg N303 voor de aansluiting met de noordelijke rondweg, duiden van een verplichte rijrichting voor bestuurders op de N303;

XXIII. door het plaatsen van borden D4 van het RVV een verplichte rijrichting in te stellen voor de landbouwvoertuigen tussen de noordelijke rondweg en aansluiting Overhorsterweg;

XXIV. door het plaatsen van de borden model C1 van het RVV met onderbord OB55 (uitgezonderd landbouwvoertuigen) en OB108 (uitgezonderd ontheffinghouders) de verbinding tussen de noordelijke rondweg en de aansluiting met de Overhorsterweg gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd landbouwvoertuigen en uitgezonderd ontheffinghouders;

XXV. door het plaatsen van de borden model C1 van het RVV met onderbord OB55 (uitgezonderd landbouwvoertuigen) en OB108 (uitgezonderd ontheffinghouders) de doelgroepenstrook parallel aan de noordelijke rondweg vanaf de voorsorteervakken en de aansluiting met de rondweg gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd landbouwvoertuigen en ontheffinghouders;

XXVI. door het plaatsen van verkeersborden model D1 van het RVV 1990 op het middeneiland van de te realiseren rotonde met de Rubensstraat tegenover de toeleidende wegen, een rotonde met verplichte rijrichting (tegen de klok in) in te stellen;

XXVII. door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders in te stellen;

XXVIII. door het plaatsen van verkeersborden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de toeleidende wegen naar de te realiseren rotonde, een voorrangsregeling in te stellen waarbij het verkeer op de aansluitende wegen voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (rotonde);

XXIX. door het plaatsen van borden model G12A van het RVV 1990 de aan te leggen (brom-)fietsoversteek aan de oostzijde van de rotonde noordelijke rondweg - Rubensstraat te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

XXX. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, voor de hoofdrijbaan en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de middengeleider, overstekende (brom-)fietsers op het (brom-)fietspad te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan van de noordelijke rondweg;

XXXI. door het plaatsen van borden model A1(50) en model A2(50) van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 50 kilometer per uur op de noordelijke rondweg over een lengte van circa 100 meter vanaf rotonde Rubensstraat richting de rondweg N303;

XXXII. door het plaatsen van bord C9 met OB05 (uitgezonderd landbouwvoertuigen) van het RVV 1990 de noordelijke rondweg tussen rotonde Rubensstraat en de rondweg N303 dit wegvak gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagen, motorvoertuigen die sneller kunnen of mogen dan 25 km/uur en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgezonderd landbouwvoertuigen;

XXXIII. door het plaatsen van het bord model C15 van het RVV 1990 de N303 tussen de rotonde Rubensstraat en de rondweg N303 gesloten te verklaren voor fietsen en bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

 

Aansluiting nieuwe rondweg op bestaand tracé N303:

 

XXXIV. door het plaatsen van de borden model C1 van het RVV met onderbord OB55 (uitgezonderd landbouwvoertuigen) en het onderbord OB62 (uitgezonderd lijnbussen) ter hoogte van de firma Struik en nabij Voorthuizerweg nr 7 dit deel van Voorthuizerweg gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd landbouwvoertuigen en lijnbussen;

XXXV. door het plaatsen van de borden model A1-60zb (begin zone 60 kilometer per uur) en A2-60ze (einde zone 60 kilometer per uur) van het RVV 1990 de zone te duiden waarvoor een maximumsnelheid van 60 kilometer geldt: op de Voorthuizerweg tussen de rotonde Rubensstraat en de aansluiting nabij de firma Struik.

 

De maatregelen zijn bij realisatie in werking getreden.

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 16 oktober 2020 te vinden op de website van de Provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> verkeer en vervoer -> overzicht provinciale wegen ->

N303: Rondweg Voorthuizen).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid

(zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2018-012078 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 16 oktober 2020 tot en met 27 november 2020 ter

inzage in het gemeentehuis van de gemeente Barneveld, Raadhuisplein 2, Barneveld.

 

Ten gevolge van COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis mogelijk niet of slechts beperkt mogelijk. Neemt u in dat geval contact op met de heer P.J. Wegdam via het Provincieloket op 026-359 9999 voor meer informatie en ondersteuning.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m XXXV van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven