Verkeersbesluit N444 Postviaduct (aansluiting met de A44)

Logo Zuid-Holland

PZH-2020-750968374 / DOS-2020-0003969

Inleiding

In 2014 is het kruispunt N444 met de toe- en afrit naar de A44 aan de zuidkant van de A44 (bij het Postviaduct te gemeente Oegstgeest) gereconstrueerd om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren. In de oude situatie was deze aansluiting een voorrangskruispunt, dat geregeld werd met verkeerslichten. In de nieuwe situatie is de aansluiting een turborotonde-variant. In deze variant kan het verkeer niet helemaal rondrijden. Dit is ook niet nodig, omdat op een zijtak alleen verkeer de rotonde verlaat en er niet op komt. Daarnaast is er aan de noordzijde van de A44 een rotonde gerealiseerd die de N444 aansluit op de Geert Willem Sikkensweg (gemeente Teylingen). De aansluiting tussen de N444 en de Geert Willem Sikkensweg is een nieuwe aansluiting en bestond voorheen nog niet.

Gebleken is dat deze maatregelen destijds zijn ingesteld zonder dat hier een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt. De provincie wenst aan haar wettelijke verplichting te voldoen door in dit besluit alsnog formeel over te gaan tot het instellen van de betreffende maatregelen.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2020, het ondermandaatbesluit secretaris 2020 en het ondermandaatbesluit directeur Dienst Beheer Infrastructuur 2020, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om diverse verkeersborden en verkeerstekens aan te brengen om onder andere de rijrichting en de voorrang te regelen op de rotondes.

Belangenafweging

Door de wijziging van de situatie worden de aspecten doorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. Er vindt geen uitbreiding of inperking van voertuigcategorieën plaats. Wel wordt de (brom)fiets in de nieuwe situatie uit de voorrang gehouden. Het gaat in dit geval om een oversteeklocatie (Poelruiterpad), namelijk op de toerit naar de A44 nabij de rotonde N444. Omdat het hier om een rijstrook gaat die overgestoken moet worden, zal de (brom)fietser hier in de praktijk weinig last van hebben. De reden dat de fietser uit de voorrang gehouden wordt, is dat deze ontwerpvorm bij turborotondes en rotondes buiten de bebouwde kom de meest verkeersveilige oplossing voor het verkeer is.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. De politie-eenheid Den Haag heeft aangegeven dat bij reeds uitgevoerde maatregelen, waarbij achteraf een verkeersbesluit genomen wordt, geen inhoudelijk advies afgegeven wordt.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande, besluiten voor de ombouw van het kruispunt op de N444 met de op- en afritten naar de A44 aan de zuidkant van de A44 naar een gedeeltelijke turborotonde (gemeente Oegstgeest) en het instellen van diverse verkeersmaatregelen aan de noordzijde van de A44 op een nieuw aangelegde rotonde op de N444 die aansluit op de Geert Willem Sikkensweg (gemeente Teylingen) het volgende:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Het treffen van diverse verkeersmaatregelen bij het kruispunt met de N444 en de op- en afritten van de A44 aan de zuidzijde van de A44:

    • a.

      door het verwijderen van de borden model B1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, het opheffen van het voorrangskruispunt N444 met de op- en afrit van de A44 aan de zuidkant van de A44 in Oegstgeest;

    • b.

      door het plaatsen van het bord B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang te regelen op de rotonde, waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde op wil rijden;

    • c.

      door het plaatsen van de borden model D1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op het middeneiland, zodanig dat weggebruikers op alle aansluitende wegen bij het naderen van de rotonde zicht hebben op dit bord, het instellen van een verplichte rijrichting op de (turbo)rotonde tegen de klok in;

    • d.

      door het plaatsen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van de middengeleiders die onderdeel uitmaken van de rotonde, het verkeer aan de rechterzijde van de middengeleiders te laten passeren;

    • e.

      door het plaatsen van de borden model D3 van Bijlage 1 van het RVV 1990, het verkeer bij de toerit naar de A44 aan beide zijden van de middengeleider te laten passeren;

    • f.

      door het plaatsen van de borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990, de vrijliggende paden rondom de rotonde aan te wijzen als verplichte (brom)fietspaden;

    • g.

      door het plaatsen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrangssituatie voor de (brom)fietsers te regelen, waarbij de (brom)fietser bij de rotonde uit de voorrang gezet wordt;

  • 3.

    Het treffen van diverse verkeersmaatregelen aan de noordzijde van de A44 bij de nieuw gerealiseerde rotonde die de N444 aansluit op de Geert Willem Sikkensweg (gemeente Teylingen):

    • a.

      door het plaatsen van de borden model D1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op het middeneiland, zodanig dat weggebruikers op alle aansluitende wegen bij het naderen van de rotonde zicht hebben op dit bord, het instellen van een verplichte rijrichting op de rotonde tegen de klok in;

    • b.

      door het plaatsen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van de middengeleiders die onderdeel uitmaken van de rotonde, het verkeer aan de rechterzijde van de middengeleiders te laten passeren;

    • c.

      door het plaatsen van het bord B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang te regelen op de rotonde, waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde op wil rijden;

    • d.

      door het plaatsen van de borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990, de vrijliggende paden rondom de rotonde aan te wijzen als verplichte (brom)fietspaden;

    • e.

      door het plaatsen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrangssituatie voor de (brom)fietsers te regelen, waarbij de (brom)fietser bij de rotonde uit de voorrang gezet wordt;

  • 4.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant;

  • 5.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland

Naar boven