Gemeente Landgraaf – Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Bousberg

Logo Landgraaf

Burgemeester en wethouders van Landgraaf

Inleiding

Op dit moment wordt de woningbouwlocatie Bousberg ontwikkeld en gerealiseerd. Naast de bouw van diverse woningen zijn er ook toegangswegen aangelegd. Deze wegen, de Eikenlaan, Larikslaan en Wilgenlaan worden door dit besluit aangewezen als 30 km zone en rondom de aansluiting Eikenlaan met de Parklaan worden verkeersmaatregelen getroffen om de herkenbaarheid en daarmee de verkeersveiligheid van de betreffende wegen te vergroten.

Formeel kader

- Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

- Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de onder lid a en b van dit artikel opgenomen verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

- Artikel 14 van het BABW bepaalt dat indien onder de genoemde verkeersborden onderborden worden geplaatst als bedoeld in artikel 8 lid 2, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8 lid 3, dit zulks in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.

Overwegingen

  • 1.

    Op 26 oktober 2017 heeft de Raad het ‘Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan’ (GVVP) d.d. juni 2017 vastgesteld als zijnde leidraad voor het toekomstig verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Landgraaf, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het landelijk geldende verkeersveiligheidsbeleid 'Duurzaam Veilig Verkeer'. De maatregelen in dit ontwerpverkeersbesluit zijn zoveel als mogelijk op dit beleid afgestemd;

  • 2.

    Binnen het beleid Duurzaam Veilig is de herkenbaarheid van wegen een speerpunt. Wegen moeten voor een weggebruiker herkenbaar zijn waarbij de inrichting van een weg zoveel als mogelijk het gewenste gedrag moet afdwingen. Binnen de bebouwde kom zijn wegen gecategoriseerd als ontsluitingsweg of als erftoegangsweg. De ontsluitingswegen zijn vastgesteld in het GVVP 2017 en vormen de hoofdstructuur van het gemeentelijk wegennet. In de nabije omgeving is de Hompertsweg aangewezen en ingericht als ontsluitingsweg voor de wijk de Bousberg.

  • 3.

    De wegen die aansluiten op de Hompertsweg (Boslaan en Parklaan o.a.) zijn allen gecategoriseerd als erftoegangsweg (30 km) en hebben een verblijfsfunctie. Deze wegen zijn bedoeld om woningen te ontsluiten en er is sprake van menging van verkeerssoorten. De wegen in het nieuwbouwproject Bousberg (Eikenlaan, Larikslaan en Wilgenlaan) zijn net zoals o.a. de Parklaan en Boslaan ingericht als erftoegangsweg wat inhoudt dat langzaam en gemotoriseerd verkeer van dezelfde rijbaan gebruik maakt. Er zijn dus geen aparte voorzieningen voor fietsers aanwezig. Alle wegen in het gebied krijgen dus eenzelfde categorie.

  • 4.

    De wegen Eikenlaan, Larikslaan en Wilgenlaan maken zoals hiervoor genoemd onderdeel uit van een groter verblijfsgebied. Een verblijfsgebied betreft een gebied waar bijvoorbeeld een 30 km zone regime heerst. De wegen Parklaan, Boslaan etc. zijn allen aangewezen als 30 km zone waardoor de ‘nieuwe’ wegen op de Bousberg ook dit regime krijgen. Er vindt als het ware een uitbreiding plaats van de bestaande snelheidslimiet.

  • 5.

    Binnen 30 km zones hebben wegen van rechts voorrang. Op dit moment ligt er ter hoogte van het kruispunt Parklaan - Eikenlaan een inritconstructie waarmee er dus een voorrangsregeling geldt. Dit is binnen 30 km zones niet gewenst waardoor de nieuwe aansluiting Bousberg – Parklaan ingericht gaat worden als gelijkwaardig kruispunt.

  • 6.

    Ter hoogte van de Parklaan is een middengeleider aanwezig. Deze middengeleider wordt voorzien van bebording waardoor verkeer zich links en rechts van de aanwezige groenvoorziening moet begeven.

Openbare voorbereidingsprocedure

Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 6 november 2019 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 25 oktober 2019 in te dienen. In dit kader is door mevrouw …… wonende aan de Parklaan .., verder in dit besluit aangeduid als reclamant, per brief d.d. 17 december 2019 met kenmerk 19.34762, een zienswijze ingediend. Deze zienswijze omvat vier pagina’s en geen elf pagina’s zoals op de eerste pagina van de zienswijze vermeld staat. Dit heeft de heer ……, telefonisch op 10 januari 2020 laten weten. Onderstaand wordt de zienswijze puntsgewijs samengevat en de gestelde overwegingen toegelicht.

 

  • 1.

    De aansluiting Parklaan-Eikenlaan ligt niet op het project Bousberg maar is gesitueerd in Schaesberg-Noord.

  • Reactie:

  • Dit standpunt heeft verder geen invloed op de inrichting van het kruispunt ter plaatse. Het inrichten van het kruispunt tot gelijkwaardig kruispunt voldoet aan het beleid Duurzaam Veilig en conform het GVVP 2017. Dat de entree gelegen is in een ander bestemmingsplan is niet relevant.

  •  

  • 2.

    Het stukje weg, de verbinding tussen de Parklaan en het project Bousberg is de enige ontsluitingsweg. Officieel is een ontsluitingsweg de toegang/doorgaande weg die naar een woonwijk voert. In dit geval wordt een voormalige inrit gebruikt om het project de Bousberg bereikbaar te maken.

  • Reactie:

  • In overweging 2 en 3 van dit besluit is toegelicht welke wegen in de omgeving gecategoriseerd zijn als ontsluitingsweg en welke als erftoegangsweg. Alleen de Hompertsweg betreft een ontsluitingsweg. Alle wegen op de Bousberg zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg en daarmee dus gelijkwaardig aan elkaar. Er is geen verschil in categorie tussen de Parklaan en Eikenlaan.

  •  

  • 3.

    Voor de inrit (z.g. Eikenlaan) is nooit een verandering van het bestemmingsplan en geen milieurapport gemaakt.

  • Reactie:

  • Deze zienswijze heeft inhoudelijk geen betrekking op dit verkeersbesluit.

  •  

  • 4.

    Voor het project de Bousberg heeft de rechter in pakweg 2008 een uitspraak uitgesproken dat er een calamiteitenweg moet worden gerealiseerd. Met een rapport van de brandweer wordt niks gedaan.

  • Reactie:

  • In de memo ‘advies ontsluiting woningbouwproject De Bousberg d.d. 25-10-2019’ is aan reclamant inzake dit onderwerp een duidelijk antwoord gegeven. Het eerste advies van de brandweer uit 2005 voorzag in de aanleg van een calamiteitenweg conform de toen geldende bouwverordening. Deze voorwaarden zijn in het bouwbesluit van 2012 niet meer opgenomen en er worden vanuit de brandweer geen eisen meer gesteld aan een extra calamiteitenweg.

  •  

  • 5.

    In ons koopcontact is notarieel vastgelegd dat alleen de percelen op de Parklaan met huisnummer .. en .. gebruik mogen maken van de inrit die in het verleden naar de camping op Boomweg nr. 10 voerde. Deze notariële akte wordt door de gemeente zo van de tafel geveegd.

  • Reactie:

  • Dit betreffen privaatrechtelijke afspraken en deze zienswijze heeft inhoudelijk geen betrekking op dit verkeersbesluit.

  •  

  • 6.

    De WOZ-waarde is door toedoen van de gemeente met pakweg € 140.000,00 in negatieve zin veranderd.

  • Reactie:

  • Deze zienswijze heeft inhoudelijk geen betrekking op dit verkeersbesluit.

  •  

  • 7.

    De bouwkundige schade is door het nog jarenlange vrachtverkeer niet te overzien.

  • Reactie:

  • Deze zienswijze heeft inhoudelijk geen betrekking op dit verkeersbesluit.

  •  

  • 8.

    Ons huis is nooit een hoekhuis geweest. Door de veranderde verkeerssituatie is er bij elke auto die passeert sprake van lichtflitsen in onze woonkamer.

  • Reactie:

  • Deze zienswijze heeft inhoudelijk geen betrekking op dit verkeersbesluit.

De ingediende zienswijze heeft gelet op de bovenstaande reactie geen aanleiding gevormd om af te zien van het voornemen om het besluit te nemen of om de voorgenomen maatregel aan te passen. Aanvullende overwegingen

Belangenafweging artikel 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Advisering

Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.

Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van de Basiseenheid Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 22 oktober 2019 instemmend geadviseerd.

Besluiten

  • 1.

    de ingediende zienswijze ongegrond te verklaren;

  •  

  • 2.

    de wegen Eikenlaan, Larikslaan en Wilgenlaan op de Bousberg aan te wijzen als 30 km zone;

  •  

  • 3.

    door middel van het verwijderen van de inritconstructie ter hoogte van de Parklaan een gelijkwaardig kruispunt te realiseren met de Eikenlaan waarbij verkeer van rechts voorrang krijgt;

  •  

  • 4.

    door middel van het plaatsen van de borden model D2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten de middengeleider ter hoogte van de Eikenlaan aan de rechter zijde voorbij te rijden;

  •  

  • 5.

    een en ander overeenkomstig is met de bij dit ONTWERP-verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer 2018-2978 d.d. 27-08-2019;

 

  • 6.

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn.

Situatietekening

Landgraaf, 20 januari 2020

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,

mr. F.J.C. Geurts,

afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling en grondzaken

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Inzage

Het onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.

Beroep

U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:

- uw naam en adres;

- de datum van uw beroep;

- de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;

- de redenen van uw beroep.

 

Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.

Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.

Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.

Datum effectuering

Omdat er momenteel al werkzaamheden plaatsvinden bij de aansluiting Parklaan en omdat de ingediende zienswijze niet tot nieuwe overwegingen heeft geleid, wordt de aansluiting Eikenlaan – Parklaan reeds gerealiseerd. Het besluit ten aanzien van de overige genoemde maatregelen zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Zienswijze

Naar boven