Regeling van de Minister van Financiën d.d. 23 september 2020, houdende periodieke wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 wegens een organisatorische wijziging (2020-176749)

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht,

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14. Directie Bedrijfsvoering

  • 1. De directie Bedrijfsvoering heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. zorgdragen voor adequate ondersteuning van het bedrijfsvoeringsproces van het kernministerie integraal en POIFAH-breed;

    • b. het adviseren over en uitvoeren van opdrachten van de Bestuursraad en het bedrijfsvoeringsberaad;

    • c. het zorgdragen voor de kaderstelling voor en het toezicht op de uitvoering door de uitvoerende diensten van het ministerie (Belastingdienst, ADR en domeinen);

    • d. regie voeren op leverende partijen binnen en buiten de Rijksoverheid.

  • 2. Onder de directie Bedrijfsvoering ressorteren naast de staf de volgende eenheden en teams:

    • a. eenheid Facilitair Huisvesting en Services (FHS);

    • b. eenheid Informatisering (I);

    • c. eenheid Organisatie en Personeel (O&P);

    • d. team Financiën;

    • e. team Inkoop/CDI Office.

  • 3. De teams Financiën en Inkoop/CDI Office zijn rechtstreeks geplaatst onder de directeur Bedrijfsvoering.

  • 4. De eenheid FHS heeft de volgende taken:

    • a. regie voeren op het gebied van facilitaire dienstverlening en huisvesting;

    • b. de rol van pandbeheerder;

    • c. vertegenwoordigen van het Ministerie van Financiën als concern in ICHF-verband;

    • d. leveren van uiteenlopende bedrijfsvoeringbrede dienstverlening.

  • 5. De eenheid I heeft de volgende taken:

    • a. verantwoordelijk voor de ICT-dienstverlening;

    • b. vormgeven van I-strategie van de rijksdienst en de I-strategie van het kernministerie;

    • c. beheer en onderhoud van een aantal specifieke, bedrijfskritische applicaties.

  • 6. De eenheid O&P heeft de volgende taken:

    • a. interne advisering van de leiding en het management van het departement over de uitvoering van het personeelsmanagement, het personeelsbeleid en de ontwikkeling van de organisatie;

    • b. regie voeren op taken en opdrachten op het gebied van organisatie en personeel die zijn belegd bij SSC’s, expertise centrale en in voorkomende gevallen externe partijen;

    • c. het uitvoeren van arbeidsjuridische procedures voor alle directies binnen het Ministerie van Financiën;

    • d. het vertegenwoordigen van het ministerie in interdepartementale arbeidsjuridische gremia en arbeidsjuridische fora;

    • e. het zorgdragen voor een samenhangend, integraal integriteitsbeleid en het initiëren, regisseren en het toezien op een adequate uitvoering van dit beleid binnen het Ministerie van Financiën;

    • f. de uitvoering van het personeelsbeheer.

  • 7. Het team Financiën heeft de volgende taken:

    • a. financieel advies en business control;

    • b. planning en control en AO/IC;

    • c. uitvoeren en mede ontwikkelen van de DG-Financiële Advies functie, de Planning & Control, Begrotingscyclus en AO/IC van het kerndepartement, rekening houdend met de rol van de hoofddirectie FEZ.

  • 8. Het team Inkoop/CDI-Office heeft de volgende taken:

    • a. beleid op het gebied van inkoop en contractmanagement formuleren en implementeren;

    • b. het inrichten en beheren van een inkoopstelsel en binnen de systeemverantwoordelijkheid vervullen van de kaderstellende en toetsende rol op het gebied van inkoop en aanbesteding voor het gehele Ministerie van Financiën;

    • c. beleidsmatige en vakinhoudelijke ondersteuning van de CDI bij de positie- en rolbepaling als ook de strategische (interdepartementale) agendasetting op het gebied van inkoop en aanbesteding.

  • 9. De directeur Bedrijfsvoering is tevens Coördinerend Directeur Inkoop (CDI) als bedoeld in artikel 7. Het hoofd team Inkoop/CDI-office is tevens plaatsvervangend CDI.

B

In artikel 47 vervalt het derde lid en komt het tweede lid te luiden:

  • 2. Het hoofd van de eenheid Organisatie en Personeel adviseert de secretaris-generaal alvorens een beslissing omtrent instemming wordt genomen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2020. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 1 oktober 2020, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 1 oktober 2020.

Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

Naar boven