Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Staatscourant 2020, 50058 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Staatscourant 2020, 50058 | Verkeersbesluiten |
Provincie Noord-Brabant - verkeersbesluit - tijdelijke gewichtsbeperking brug Grave - provinciale weg N324, Grave

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op 27 juli 2020 hebben de provincies Gelderland en Noord-Brabant van Rijkswaterstaat het advies gekregen om per ommegaande een gewichtsbeperking in te stellen van 10 ton per voertuig dat van de John S. Thompsonbrug gebruik maakt. De John S. Thompsonbrug ligt in de provinciale weg N324, tussen km 9.900 en km 10.550, ter hoogte van Grave. Het gedeelte van de provinciale weg N324, tussen km 9.900 en km 10.317 is in beheer bij de provincie Gelderland. Het gedeelte tussen km 10.317 en km 10.550 is in beheer bij de provincie Noord-Brabant. De provincie Gelderland neemt voor haar weggedeelte een nagenoeg gelijkluidend besluit.
Rijkswaterstaat inspecteert regelmatig de constructies van de bruggen die in haar eigendom zijn. De John S. Thompsonbrug, hierna genoemd ‘de brug’, dateert uit 1928. De brug is door middel van klinken verbonden en kent negen bogen. De brug heeft te lijden gehad onder het met de tijd toenemende zwaardere (vracht)verkeer. De reguliere inspectie van de brug gaf aanleiding voor een uitgebreide gerichte technische inspectie. Op basis van die inspecties en bevindingen is gebleken dat constructieve herstelmaatregelen nodig zijn. Rijkswaterstaat adviseert de provincies Gelderland en Noord-Brabant als wegbeheerders van de provinciale weg N324 die op de brug ligt om per ommegaande een gewichtsbeperking in te stellen van 10 ton per voertuig dat van de brug gebruik maakt. Dit houdt in dat de meeste vrachtwagens, (openbaar vervoer) bussen en zwaardere landbouwvoertuigen voorlopig niet over de brug mogen rijden.
Met deze maatregel, die naar verwachting van Rijkswaterstaat zes tot negen maanden duurt, wordt voorkomen dat het wegdek en daarmee de brug te zwaar belast wordt. De brug blijft na het nemen van de maatregel wel veilig beschikbaar voor het resterende verkeer.
Gelet op inspectieresultaten en het advies van Rijkswaterstaat en om de veiligheid van gebruikers van de brug per direct te beschermen, hebben we vanwege het spoedeisend belang afgezien van het volgen van een (uitgebreide) voorbereidingsprocedure en het raadplegen van alle belanghebbenden voordat we dit besluit nemen. Belanghebbenden kunnen in bezwaar hun zienswijzen alsnog aan ons kenbaar maken. We hebben wel overleg gevoerd met de bedrijven die openbaar vervoersproducten aanbieden om ervoor te zorgen dat OV-routes die normaliter via de brug in de N324 gaan, worden omgeleid en dat er alternatieven worden aangeboden aan reizigers. Daarnaast wordt in overleg met Rijkswaterstaat, de provincie Gelderland en de betrokken gemeentelijke wegbeheerders voorzien in passende omleidingsroutes en aanvullende verkeersvoorzieningen om verkeer veilig te geleiden.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:
Wanneer voertuigen zwaarder dan 10 ton gebruik blijven maken van de brug wordt het wegdek te zwaar belast. De weggeroeste klinkverbindingen van de brug kunnen daardoor op korte termijn verloren gaan, waardoor een aanzienlijk risico bestaat dat het wegdek eenzijdig wegzakt. Voor voertuigen waarvan de som van de aslasten of de totaalmassa lager is dan 10 ton blijft de brug beschikbaar.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de Politie eenheid Oost-Brabant.
Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met andere wegbeheerders.
Ter verzekering van de aan het verkeersbesluit ten grondslag liggende belangen is het noodzakelijk het hierna, onder ‘besluiten’, genoemde verkeersteken te plaatsen.
Door plaatsing van bord model C21 van bijlage 1 van het RVV 1990, de John S. Thompsonbrug in de provinciale weg N324, tussen km 10.317 en km 10.550, in de gemeente Grave, gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de som van de aslasten of de totaalmassa hoger is dan 10 ton;
‘s-Hertogenbosch, 26 augustus 2020.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
projectleider Beheer en Onderhoud
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij vragen u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit. Ook dient u een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar hierin op te nemen.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om een kopie van dit besluit bij te voegen. Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? De provincie kan dan, mocht dit nodig zijn, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften vindt u op www.brabant.nl/bezwaar.
U kunt het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e mailadres bezwaar@brabant.nl.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's‑Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-50058.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.