Verkeersbesluit instellen voetgangerszone (toegestaan fietsers en laad- en losverkeer) en opheffen diverse verkeersmaatregelen op de binnenring van Bisonspoor in Maarssen, Stichtse Vecht

Logo Stichtse Vecht

ONDERWERP

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de ‘binnenring’ van Bisonspoor. Deze weg loopt vanaf het politiebureau tot aan de oostelijke ingang van het winkelcentrum, aan de kant van het spoor. Dit verkeersbesluit omvat het vaststellen van een voetgangerszone in dit gebied. Binnen deze zone zijn laden en lossen (expeditie route) en fietsers toegestaan. Daarnaast omvat het de plaatsing van fysieke maatregelen en het opheffen van diverse verkeersmaatregelen, waaronder het parkeerterrein schuin tegenover het politiebureau aan deze weg. Het overige gemotoriseerde verkeer met kenteken kan geen gebruik meer maken van deze weg.

In het herinrichtingsplan voor Bisonspoor wordt deze weg aangeduid als ‘Bisonallee’.

BEVOEGDHEID

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Stichtse Vecht.

Gelet op het mandaatbesluit d.d. maart 2013 waarin de bevoegdheid als bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 gemandateerd is aan de teammanager team Buiten.

DOELSTELLING

Uit oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg is het gewenst Bisonspoor ‘binnenring’ bij winkelcentrum Bisonspoor her in te richten als Bisonallee en vast te stellen als voetgangerszone, laden en lossen (expeditie route) en fietsers zijn daarin toegestaan. Hiervoor worden de bestaande verkeersmaatregelen opgeheven.

MOTIVERING TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

  • In het herinrichtingsplan voor Bisonspoor wordt de ’binnenring’, die loopt vanaf het politiebureau tot aan de oostelijke ingang (aan de kant van het spoor) van het winkelcentrum, aangeduid als Bisonallee en ingericht als voetgangerszone waarin laden en lossen (expeditie route) en fietsers zijn toegestaan;

  • Het gehele winkelgebied van Bisonspoor wordt heringericht en daarbij gedeeltelijk beperkt voor gemotoriseerd verkeer en vrijgegeven voor voetgangers en fietsen. Het gemotoriseerd verkeer wordt via de Safariweg, buitenom geleid. De overgebleven Bisonallee wordt alleen toegankelijk gemaakt voor langzaam verkeer en laden en lossen (expeditie route) voor de winkels grenzend aan deze weg;

  • Het parkeerterrein schuin tegenover het politiebureau biedt momenteel plaats aan ca. 50 openbare parkeerplaatsen;

  • Door het herinrichten tot voetgangersgebied verdwijnen deze parkeerplaatsen;

  • Bewoners van de appartementen gelegen boven het winkelcentrum die parkeren op dit terrein kunnen hun voertuig gratis parkeren in parkeergarage P1 van Bisonspoor;

  • Bezoekers en werknemers van de kantoren en het winkelgebied kunnen hun voertuig elders in het gebied parkeren zoals op het parkeerterrein voor het Safarigebouw of in parkeergarage P1;

  • Uit parkeeronderzoek blijkt dat in parkeergarage P1 van Bisonspoor (ruim) voldoende restcapaciteit aanwezig is om de volledige parkeervraag van het parkeerterrein op te vangen;

  • Rond het parkeerterrein zijn vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aanwezig;

  • In het her in te richten gebied geldt momenteel een 30km/u, een parkeerverbod zone en een parkeerschijfzone;

  • Op de rijbaan geldt momenteel eenrichtingsverkeer, ligt een vrij liggend fietspad en er zijn drie voetgangersoversteekplaatsen;

  • Door de herinrichting van dit gebied tot voetgangersgebied en daarmee het opheffen van de parkeergelegenheid vervalt de noodzaak tot het in stand laten van het huidige eenrichtingsverkeer, de 30km/u, parkeerverbod zone, parkeerschijfzone, drie voetgangersoversteekplaatsen en het vrij liggende fietspad;

  • Voor het laad- en los verkeer van de aangrenzende winkels is het, na de herinrichting, toegestaan om stapvoets (15km/h) en in één richting (van noordoostelijke naar zuidwestelijke richting) zich door het voetgangersgebied te begeven om de winkels te kunnen bevoorraden;

  • In lijn met het gemeentelijk verkeer en vervoer plan deel C (GVVP deel C) uit 2015 wordt fietsverkeer gestimuleerd door in het her in te richten voetgangersgebied fietsers zonder kenteken toe te staan.

  • De vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen worden elders in de omgeving herplaatst;

  • De in- en uitgang van de voetgangerszone wordt afgesloten met dynamische verzinkbare palen;

  • De nood- en hulpdiensten beschikken over een bedieningsmiddel van de verzinkbare palen;

  • Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 dient voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer een verkeersbesluit te worden genomen, als de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • Op grond van artikel 12 lid a onder I een verkeerbesluit genomen te worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht, dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid;

  • Op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg met de contactpersoon van de politie van Eenheid Midden Nederland D.O.R.S. infrastructuur, Team Verkeer, West-Utrecht plaatsgevonden. Deze gaat akkoord met de te nemen verkeersmaatregelen. Het advies van de politie geeft aan dat zij positief staat tegenover dit besluit.

BELANGEN AFWEGING

De herinrichting van Bisonspoor ‘binnenring’ tot Bisonallee met voetgangersgebied maakt onderdeel van een totale herinrichting van winkelgebied Bisonspoor. De herinrichting van winkelgebied is samen met een klankbordgroep voorbereid en tot stand gekomen. Binnen deze klankbordgroep waren de verschillende belangen uit het winkelgebied vertegenwoordigd. Binnen de klankbordgroep is overeenstemming over de herinrichting van Bisonspoor ‘binnenring’ tot Bisonallee met voetgangerszone.

Voor gebruikers van de parkeerplaatsen schuin tegen over het politiebureau is een alternatieve parkeervoorziening in de omgeving namelijk parkeerterrein voor Safarigebouw en de P1 parkeergarage.

Voor de herplaatsing van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen worden elders op de ‘binnenring’ Bisonspoor openbare parkeervakken ter compensatie aangelegd.

Niet is gebleken dat overige belanghebbenden door de op te heffen en/of in te stellen verkeersmaatregelen onevenredig zullen worden benadeeld, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregelen onduidelijke verkeerssituaties zullen ontstaan.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen besluit het gemeentebestuur van Stichtse Vecht tot onderstaande verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom-) fietsen op de rijbaan van Bisonspoor ‘binnenring’ op te heffen door het verwijderen van verkeersborden C2, C3 en C4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderborden OB54;

  • 2.

    De 30km/u op de rijbaan van Bisonspoor ‘binnenring’ op te heffen door de verwijdering van herhalingsborden van verkeersbord A1 (zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    Het parkeerverbod op de rijbaan van Bisonspoor ‘binnenring’ op te heffen door de verwijdering van de herhalingsborden van verkeersbord E1 (zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    De parkeerschijfzone op het parkeerterrein schuin tegenover het politiebureau op te heffen door de verwijdering van de verkeersborden E10 en E11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    De twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op diverse plekken te herplaatsen naar een andere locatie door het verplaatsen van de verkeersborden E6 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 6.

    De twee overige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan de zijde van het MarCS-gebouw op te heffen door het verwijderen van verkeersbord E6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderbord OB502;

  • 7.

    Drie voetgangersoversteekplaatsen bij de oostelijke en zuidelijke ingangen van het winkelcentrum en de onderdoorgang van het MarCS-gebouw op te heffen door de verwijdering van verkeersborden L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    De verplichte fietspaden over Bisonspoor ‘binnenring’ op te heffen door het verwijderen van verkeersborden G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    Een voetgangerszone, waarbinnen fietsers zonder kenteken en laad- en losverkeer (expeditie route) met een maximum snelheid van 15km/u (stapvoets) voor de aangrenzende winkels is toegestaan, in te stellen door het plaatsen van verkeersborden A1 en G7 (zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderbord met tekstopschrift: “fietsen toegestaan, snorfietsen niet” en onderbord met tekstopschrift: “<pictogram vrachtwagen> laden en lossen Bisonallee toegestaan”;

  • 10.

    Een verplichte rijrichting instellen voor het verkeer, uitgezonderd fietsers, komende vanuit de richting van het marktplein ter hoogte van Bisonspoor 332, door het plaatsen van verkeersbord D5r en onderbord met tekstopschrift: “uitgezonderd fietsen, snorfietsen niet”;

  • 11.

    Fysieke maatregelen op de twee in- en uitgangen van het Marktplein te treffen door het plaatsen van (dynamisch verzinkbare) palen.

Zie bijlage: Overzicht nieuwe situatie Bisonspoor ‘binnenring’.

 

College van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht

namens hen,

 

Henriëtte Debets

Teammanager team Buiten

Stichtse Vecht, 8 september 2020

VRAGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Bent u het niet eens met het besluit of is het besluit onduidelijk? U kunt ons dan bellen. Een medewerker van de gemeente neemt het besluit dan graag met u door. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. U kunt ons bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 14 0346. De naam van de medewerker die u kan helpen met uw vragen staat bovenaan deze brief. Let op: wacht niet te lang met contact opnemen want de termijn waarbinnen een bezwaarschrift moet worden ingediend loopt gewoon door.

Komen we er samen niet uit of wilt u liever geen persoonlijk contact? U kunt dan een bezwaarschrift indienen.

BEZWAAR

Als u een bezwaarschrift wilt indienen, doe dat dan binnen de wettelijke termijn van zes weken na de publicatiedatum van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij burgemeester en wethouders. U kunt online bezwaar maken, zie www.stichtsevecht.nl/bezwaar. Het adres voor het indienen van het bezwaar op papier is postbus 1212, 3600 BE te Maarssen.

In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:

• de dagtekening;

• uw volledige naam- en adresgegevens;

• uw handtekening;

• een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent; en

• de reden(en) waarom u het hiermee niet eens bent.

We vragen u om ook een kopie van het besluit waar u het niet mee eens bent aan uw bezwaarschrift toe te voegen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort het besluit waartegen u bezwaar hebt gemaakt, en de eventuele gevolgen ervan, niet op. Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u vooruitlopend op de beslissing hierover om een voorlopige voorziening vragen. Dit doet u door middel van een verzoekschrift aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen. Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht. U stuurt een kopie van het bezwaarschrift en het besluit waartegen u bezwaar maakt met uw verzoekschrift mee. In uw verzoekschrift geeft u aan waarom u een spoedeisend belang bij de voorlopige voorziening hebt. Aan deze procedure zijn kosten verbonden.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven