Wijziging Organisatie- en Mandaatbesluit BZK 2020

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011, afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 25 Organisatiebesluit BZK 2020 en artikel 9.4 Mandaatbesluit BZK 2020;

BESLUIT

ARTIKEL I

het Organisatiebesluit BZK 2020 als volgt te wijzigen:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel e komt te luiden:

e. Cluster Mensen en Middelen:

de directies P&O, Financieel-economische Zaken, BZK Flex en CIO & Informatiemanagement;

2. Onderdeel f, komt te luiden:

f. Cluster Bestuursondersteuning:

de directies Communicatie, Bestuursadvisering en Kennis, Internationaal, Europa, Macro-economie;

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door een puntkomma wordt na onderdeel f een onderdeel toegevoegd, luidende:

g. BZK Kerndepartement:

de directoraten-generaal Bestuur, Ruimte en Wonen, Koninkrijksrelaties en Overheidsorganisatie, het programma directoraat-generaal Omgevingswet, de clusters Mensen en Middelen en Bestuursondersteuning en de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving,

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel j, komt te luiden:

  • j. de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (CZW);

2. In het eerste lid worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel m door een puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:

  • n. het cluster Mensen en Middelen (M&M);

  • o. het cluster Bestuursondersteuning (BO).

3. In het tweede lid wordt ‘artikel 23, tweede lid’ vervangen door ‘artikel 25, tweede lid’.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt in de eerste volzin ‘en de directeur Concernondersteuning’ vervangen door ‘, de clusterdirecteur Mensen en Middelen, de clusterdirecteur Bestuursondersteuning en de directeur CZW’ en komt de derde volzin te luiden:

De directeur Financieel-economische Zaken heeft een permanente uitnodiging tot het als adviseur bijwonen van de Bestuursraad.

2. In artikel 3, zevende lid, wordt ‘directeur Concernondersteuning’ vervangen door: clusterdirecteur M&M

D

Artikel 4, tweede lid, onderdeel d, komt te luiden:

het rechtstreeks leiding geven aan de (programma) directeuren-generaal, de directeuren en Chief Information Officer BZK van het Cluster M&M, de directeuren van het cluster BO, de directeur CZW en de algemeen directeuren Logius, RvIG en Dienst NCG;

E

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid vervalt, onder verlettering van de onderdelen b tot en met h tot a tot en met g, onderdeel a.

2. Onderdeel c (nieuw) van het derde lid komt te luiden:

  • c. de directie Wonen (DW);

F

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid vervalt onderdeel a onder verlettering van de onderdelen b tot en met f tot a tot en met e.

G

In artikel 9, derde lid, vervalt onderdeel b, onder verlettering van onderdeel c tot onderdeel b.

H

Paragraaf 3.10 komt te luiden:

Paragraaf 3.10 Cluster Mensen en Middelen

Artikel 13
  • 1. Het cluster Mensen en Middelen staat onder inhoudelijke leiding van de Secretaris-generaal en onder beheersmatige leiding van de clusterdirecteur M&M. De directeur P&O vervult de rol van clusterdirecteur M&M. Bij afwezigheid van de directeur P&O is de directeur FEZ eerste plaatsvervanger en de CIO BZK tweede plaatsvervanger.

  • 2. Het cluster Mensen en Middelen waarborgt de samenhang en integraliteit tussen de directies van het cluster en draagt zorg voor integrale advisering over mensen en middelen op BR-niveau, DG-niveau en directieniveau.

  • 3. Het cluster bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de directie P&O (P&O);

    • b. de directie Financieel-Economische Zaken (FEZ);

    • c. de directie CIO & Informatiemanagement BZK (CIO BZK);

    • d. het secretariaat van de Raad voor het openbaar bestuur (sRob).

Artikel 14
  • 1. De directie P&O staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. kaders stellen, adviseren, initiëren en controller zijn in de P-kolom voor BZK;

    • b. bemensen van het tijdelijk werk binnen het kerndepartement;

    • c. vormen van de permanent flexibele schil van het kerndepartement voor project- en programmamanagement.

  • 3. De directie bestaat uit:

    • a. HRM advies;

    • b. Beleid, Control en Organisatieontwikkeling (BCO);

    • c. BZK Flex (FLEX);

    • d. Concernadministratie & Bedrijfsvoering (CA&B).

Artikel 15

De directie Financieel-economische Zaken staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. de dienstverlening en vakinhoudelijke advisering ten behoeve van het beleid van de financieel-economische processen, het (doen) vertalen van centrale kaders en richtlijnen in specifieke voorschriften en procedures;

    • b. het beoordelen van beleidsvoorstellen op samenhang tussen inhoudelijke doelstellingen en middeleninzet, inclusief de advisering aan de bewindspersonen, secretaris-generaal en de bestuursraad;

    • c. het ministeriebreed toetsen van de producten in het kader van de begroting, beleid en beheer en het adviseren van de politieke en ambtelijke top hierover;

    • d. het voeren van overleg namens het departement met het Ministerie van Financiën over alle begrotings- en verantwoordingsaangelegenheden;

    • e. het zorgdragen voor een adequaat financieel-economisch beheer voor het ministerie;

    • f. het borgen van de kwaliteit van de bedrijfsvoering en de daaraan verbonden (financieel administratieve) processen binnen het ministerie;

    • g. het adviseren van de secretaris-generaal en de bewindspersonen ten aanzien van bijzondere vraagstukken op concernniveau.

    • h. het adviseren van de (gemandateerd) eigenaren van agentschappen, ZBO’s en diensten.

  • 3. De directeur Financieel-economische Zaken bekleedt de functie van coördinerend directeur Inkoop (CDI) en heeft vanuit die hoedanigheid de volgende taken:

    • a. het stellen van kaders voor het inkoopbeleid van het ministerie;

    • b. de coördinatie van de inkoopfunctie en het contractbeheer van het ministerie;

    • c. de centrale ondersteuning en advisering bij inkoopvraagstukken.

Artikel 16
  • 1. CIO & Informatiemanagement staat onder leiding van de Chief Information Officer (CIO).

  • 2. CIO & Informatiemanagement draagt zorg voor de advisering, kaderstelling, toezicht en handhaving op het terrein van de informatievoorziening en ICT binnen bedrijfsvoering en beleid in algemene zin, alsmede voor het bevorderen van informatiebewustzijn en het gebruik van ICT-middelen middels:

    • a. het opstellen en coördineren van de departementale strategie en visie op de informatievoorziening en ICT voor bedrijfsvoering en beleid;

    • b. de advisering, kaderstelling, het toezicht en de handhaving met betrekking tot kwaliteit van informatie, waaronder informatieveiligheid;

    • c. de advisering, kaderstelling, het toezicht en de handhaving met betrekking tot het vastleggen, hergebruiken en bewaren van informatie;

    • d. de advisering, kaderstelling, het toezicht en de handhaving met betrekking tot ICT-werkomgeving binnen het ministerie;

    • e. de advisering, kaderstelling, toezicht en handhaving met betrekking tot ICT-systemen en applicaties;

    • f. het adviseren en geven van oordelen over risicobeheersing op het gebied van ICT en bij projecten of programma’s met een belangrijke ICT-component;

    • g. de advisering over de voorzieningen in beheer;

    • h. het opdrachtgeverschap SSC-ICT voor wat betreft de ICT-werkomgeving voor het ministerie;

    • i. het opdrachtgeverschap Digidoc;

    • j. het bevorderen van open data binnen het ministerie.

I

Onder vernummering van de paragrafen 3.11 tot en met 3.13 tot 3.13 tot en met 3.15 en onder vernummering van de artikelen 19 tot en met 25 tot 22 tot en met 28, worden na paragraaf 3.10 twee paragrafen ingevoegd, luidende:

Paragraaf 3.11 Cluster Bestuursondersteuning

Artikel 17
  • 1. Het cluster Bestuursondersteuning staat onder inhoudelijke leiding van de Secretaris-generaal en onder beheersmatige leiding van de directeur KIEM. Bij afwezigheid van de directeur KIEM is de directeur BA eerste plaatsvervanger en de directeur Communicatie tweede plaatsvervanger.

  • 2. Het cluster Bestuursondersteuning helpt beleid en uitvoering publieke waarde te realiseren, rekening houdend met de politieke omgeving waarin die waardecreatie plaatsvindt en moet worden gelegitimeerd. Het cluster draagt zorg voor de overkoepelende blik, de signaalfunctie en het verbindend vermogen.

  • 3. Het Cluster bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de directie Communicatie;

    • b. de directie Bestuurlijke Advisering (BA)

    • c. de directie Kennis, Internationaal, Europa en Macro-economie (KIEM)

Artikel 18
  • 1. De directie Communicatie staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. optreden als strategische, autonome adviseur van bewindspersonen, ambtelijke top en beleid met als doel het helpen ontwikkelen en realiseren van maatschappelijk gedragen beleid.

    • b. werken aan het realiseren van de lange-termijn-ambities van kabinet en departement.

    • c. managen van de dagelijkse actualiteit (kansen, issues, crises).

Artikel 19
  • 1. De directie BA staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. BZK in de volle breedte ondersteunen bij het aanbrengen van samenhang en integraliteit in het politieke en beleidswerk, specifiek vanuit politiek-bestuurlijk oogpunt.

    • b. adviseren van directies en bewindspersonen op inhoud

    • c. faciliteren van het proces van stukkenstroom onder meer door gerichte kennisoverdracht, het aanbieden van een aanpak bij belangrijke, nieuwe dossiers, het beschikbaar stellen van informatie en hulpmiddelen en met inzet van haar uitgebreide netwerk binnen en buiten BZK.

Artikel 20
  • 1. De directie KIEM staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. de inhoudelijke, BZK-brede strategische agenda versterken,

    • b. het Europees en internationaal beleid van BZK coördineren

    • c. de economische rationaliteit inbrengen in het BZK-beleid.

Paragraaf 3.12 Directie Constitutionele Zaken en Wetgeving

Artikel 21
  • 1. De directie Constitutionele Zaken en Wetgeving staat onder leiding van een directeur. De projectdirectie Omgevingsrecht maakt deel uit van de directie.

  • 2. De directie heeft de volgende taken:

    • a. het beheer en onderhoud van de Grondwet en het Statuut;

    • b. de toetsing van (concept)regelgeving, beleid en maatregelen aan de Grondwet, het Statuut en relevante internationale verdragen, inclusief het EU-recht;

    • c. het opstellen van regelgeving waar de bewindspersonen eerstverantwoordelijk voor zijn;

    • d. het bijdragen aan de totstandkoming van nationale en internationale wetgeving waarbij de bewindspersonen mede zijn betrokken;

    • e. het adviseren over de noodzaak, wenselijkheid en mogelijkheid om door middel van wetgeving bij te dragen aan het bereiken van de beleidsdoelstellingen van de bewindspersonen;

    • f. het adviseren over de noodzaak, wenselijkheid en mogelijkheid om de democratische constitutionele orde door middel van wetgeving aan te passen aan veranderende maatschappelijke behoeften;

    • g. de bezwaar- en beroepsprocedures tegen de bewindspersonen of het ministerie en de advisering over juridische aangelegenheden in het algemeen;

    • h. het ontwikkelen en implementeren van beleid met betrekking tot een eenvoudiger en beter omgevingsrecht.

J

In de artikelen 25 (nieuw), 26 (nieuw) en 27 (nieuw) wordt ‘het SG-Cluster’ vervangen door ‘de clusters M&M en BO, CZW’.

K

In de artikelen 25 (nieuw), 27 (nieuw) en 28 (nieuw) wordt telkens ‘Concernondersteuning’ vervangen door ‘P&O’.

ARTIKEL II

het Mandaatbesluit BZK 2020 als volgt te wijzigen:

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel j komt te luiden:

j. Cluster Mensen en Middelen:

de directies P&O, Financieel-economische Zaken en CIO & Informatiemanagement;

2. Onderdeel k komt te luiden:

k. Cluster Bestuursondersteuning:

de directies Communicatie, Bestuursadvisering en Kennis, Internationaal, Europa, Macro-economie;

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel k door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • l. BZK Kerndepartement: de directoraten-generaal Bestuur, Ruimte en Wonen, Koninkrijksrelaties en Overheidsorganisatie, het programma directoraat-generaal Omgevingswet de clusters Mensen en Middelen en Bestuursondersteuning en de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving.

B

In artikel 3.5, artikel 3.6, eerste lid, artikel 4.8, eerste lid, artikel 5.6, eerste en tweede lid, artikel 6.4, artikel 6.8, eerste en tweede lid, artikel 7.3, eerste en vierde lid, artikel 7.4, tweede lid, artikel 9.1, eerste, tweede en vierde lid, artikel 9.2, eerste en vierde lid, en artikel 9.4 wordt ‘Concernondersteuning’ vervangen door ‘P&O’.

C

Artikel 4.6, derde en vijfde lid, vervallen.

D

In artikel 4.7, derde lid, wordt ‘artikel 5.7’ gewijzigd in ‘artikel 6.6’.

E

Artikel 6.6, vierde lid, komt te luiden:

  • 4. In afwijking van het derde lid legt de directeur binnen het Cluster M&M respectievelijk binnen het cluster BO over het door hem gevoerde financiële beheer verantwoording af aan de clusterdirecteur M&M respectievelijk BO.

ARTIKEL III

Het Tijdelijk besluit mandaat, volmacht en machtiging versterking gebouwen Groningen wordt ingetrokken.

ARTIKEL IV

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 april 2020 met uitzondering van artikel I, onderdeel G, dat terugwerkt tot en met 10 mei 2019 en met uitzondering van artikel III, dat terugwerkt tot en met 1 januari 2020.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

TOELICHTING

Met dit wijzigingsbesluit worden het Organisatiebesluit BZK 2020 en het Mandaatbesluit BZK 2020 op verschillende punten gewijzigd.

Per 1 april 2020 is een herijking op de staf en de ondersteunende diensten doorgevoerd. Dit heeft geleid tot de introductie van 2 clusters: het cluster Mensen en Middelen en het cluster Bestuursondersteuning. De controltaken van de bureaus DG zijn hierin opgegaan.

De clusters worden geleid door een clusterdirecteur. Dit is een rol, geen functie.

Bij het cluster Bestuursondersteuning rouleert deze rol. Onder de beheersmatige leiding van het cluster valt dat de clusterdirecteur personeelsverantwoordelijk is voor de andere directeuren uit het cluster.

Als gevolg van een organisatiewijziging in 2019 is de directie Stelselontwikkeling en Bestuursondersteuning vervallen. Deze wijziging wordt nu met terugwerkende kracht verwerkt.

Met de inbedding van de Dienst Nationaal Coördinator Groningen in het Organisatiebesluit BZK en het Mandaatbesluit BZK per 1 januari 2020 kan het Tijdelijk besluit mandaat, volmacht en machtiging versterking gebouwen Groningen worden ingetrokken.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

Naar boven