Verkeersmaatregelen (fietsstraat) Oosterstraat tussen Oldenzaalsestraat en Laaressingel te Enschede

Logo Enschede

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • door het verwijderen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, het bestaande fietspad op te heffen aan de zuidzijde van de Oosterstraat tussen het kruispunt Laaressingel - Oosterstraat en de Oosterstraat – Oldenzaalsestraat – Molenstraat;

  • door het verwijderen van het verkeerbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende markering in de vorm van haaientanden, de bestaande voorrangsregeling met verkeerstekens op het kruispunt Oosterstraat – Ribbeltsweg op te heffen;

  • door het verwijderen van de verkeersborden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990, de bushalte(s) op te heffen op de volgende locaties;

    • Oosterstraat aan de zuidzijde ter hoogte van huisnummer 2;

    • Oosterstraat aan de noordzijde ter hoogte van huisnummer 2;

    • Oosterstraat aan de zuidzijde ter hoogte van kruispunt Oosterstraat – Rozenstraat;

    • Oosterstraat aan de noordzijde ter hoogte van kruispunt Oosterstraat – Rozenstraat;

    • Ribbeltsweg aan de zuidzijde ter hoogte van huisnummer 15;

  • door het plaatsen van verkeersbord G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het onderbord ‘speed pedelecs toegestaan’ een verplicht fietspad in te stellen op de Oosterstraat ter hoogte van huisnummer 47 in oostelijke richting, waarbij de categorie speed pedelecs wordt toegestaan;

  • door het plaatsen van verkeersborden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voetpad aan te wijzen aan de zuidzijde van de Oosterstraat, tussen de Oldenzaalsestraat en de Laaressingel, ter hoogte van alle aansluitingen van het pad;

  • door het plaatsen van de verkeerbord B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het aanbrengen van markering op het wegdek in de vorm van haaientanden, een nieuwe voorrangsregeling met verkeerstekens in te stellen op het kruispunt Oosterstraat – Oosterstraat, direct ten oosten van de Edo Bergsmabrug.

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

Huidige situatie

De Oosterstraat en de Ribbeltsweg zijn beide gelegen in de wijk Laares binnen de bebouwde kom van Enschede. Samen vormen de Oosterstraat en Ribbeltsweg een verbinding tussen de Oldenzaalsestraat en de Laaressingel. De Oosterstraat en Ribbeltsweg werden veelvuldig gebruikt als sluiproute. De Oosterstraat en de Ribbeltsweg zijn beide erftoegangswegen met een maximum toegestane snelheid van 30 km/h. Middels het verkeersbesluit met kenmerk V-2019-4086 1900070977, genomen op 16 juli 2019 geldt de maximum toegestane snelheid ook op het westelijke gedeelte van de Oosterstraat. Er wordt uitvoering gegeven aan voorgenoemd besluit wanneer de reconstructiewerkzaamheden zijn uitgevoerd. Aan de zuidzijde van de Oosterstraat is een verplicht fietspad gelegen en de noordzijde van de rijbaan is voorzien van fietssuggestiestroken. Aan de Oosterstraat zijn vier bushaltes gelegen waarvan twee ter hoogte van huisnummer 2 en twee ter hoogte van het kruispunt Oosterstraat – Rozenstraat. Aan de Ribbeltsweg is aan de zuidzijde ter hoogte van huisnummer 15 ook een bushalte gelegen. In de huidige situatie rijdt buslijn 6 over de Oosterstraat en de Ribbeltsweg. Buslijn 6 rijdt tussen station Enschede en de wijk Stokhorst.

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

De wijk Laares is de laatste jaren ontwikkeld waarbij de openbare ruimte ook is meegenomen. De Gemeente Enschede is voornemens de Oosterstraat opnieuw in te richten. Hiertoe is onder andere reeds een verkeerbesluit genomen waarbij de snelheid in het westelijk deel van de Oosterstraat is verlaagd van 50 km/uur naar 30 km/uur. Aanwonenden van de Oosterstraat hebben in het verleden meermaals aangegeven dat door automobilisten te hard wordt gereden. De Oosterstraat werd veelvuldig gebruikt als sluiproute tussen de Laaressingel en de Oldenzaalsestraat.

De Oosterstraat kent veel fietsverkeer en is een belangrijke fietsroute. De gemeente Enschede wil de Oosterstraat en de Ribbeltsweg daarom herinrichten volgens het principe van een fietsstraat, aansluitend op de fietssnelweg F35. Het principe van een fietsstraat is dat de auto te gast is in de straat, in de basis sluit de inrichting aan op de inrichting van een erftoegangsweg. Deze herinrichting moet mede bijdragen aan het minder interessant maken van de route als sluiproute. Doordat het fietsverkeer op de Oosterstraat fietst, dient het gemotoriseerd verkeer achter de fietsers blijven rijden en zijn de mogelijkheden om in te halen beperkt. Wanneer gemotoriseerd verkeer achter fietsers blijft rijden wordt de snelheid van het fietsverkeer aangehouden. Daarnaast worden ter remming van de snelheid drempels aangebracht in de Oosterstraat. Daarbij wordt het fietspad ter hoogte van de tunnel (onder de Laaressingel) aangewezen als fietspad. Door eveneens fietspadpaaltjes te plaatsen voorzien van inleidende markering moet overig gemotoriseerd verkeer op het fietspad voorkomen worden. Aangezien dit traject onderdeel uit gaat maken van de fietssnelweg F35 worden speed pedelecs toegestaan op dit deel van het fietspad.

De route van het fietsverkeer wordt ingericht als doorgaande route, dat houdt in dat verkeer komende vanuit de Ribbeltsweg in het vervolg voorrang dient te verlenen aan verkeer in de Oosterstraat, dit wordt vormgegeven middels in uitritconstructie. Nabij de tunnel onder de Edo Bergsmabrug (westzijde) wordt de Oosterstraat ook opnieuw ingericht. Tevens dient men komende vanaf het parkeerterrein voorrang te verlenen aan verkeer op het fietspad, dit is eveneens vormgegeven middels een uitritconstructie. Daarbij wordt aan de oostzijde van de Edo Bergsmabrug een voorrangskruispunt aangelegd om de doorgaande verbinding van de F35 te waarborgen. Hier is gezien de beschikbare ruimte gekozen voor een voorrangskruispunt met verkeerstekens in plaats van een in- uitritconstructie. Hier sluit het nieuwe tracé op termijn aan bij de Oosterstraat, buiten de singel.

Aangezien fietsers gebruik maken van de rijbaan in een fietsstraat is het fietspad aan de zuidzijde van de Oosterstraat niet meer noodzakelijk en wordt dus opgeheven. Deze ruimte wordt opnieuw ingericht als groenstrook met daarin een voetpad. Tevens wordt bij de herinrichting van de Oosterstraat de in de straat gelegen bushaltes verwijderd. Momenteel gaat buslijn 6 door de Oosterstraat en de Ribbeltsweg, de route wordt gewijzigd waarbij buslijn 6 door de Hoge Bothofstraat gaat rijden.

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Het doel van de herinrichting van de Oosterstraat en de Ribbeltsweg is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers. De Oosterstraat wordt ingericht als fietsstraat die de fietser de ruimte geeft. Het gemotoriseerd verkeer is te gast en wordt middels de herinrichting gedwongen om een gematigde snelheid aan te houden.

Situatietekeningen

Westelijk deel Oosterstraat (t.h.v. Oldenzaalsestraat) (1/5)

 

Oosterstraat (t.h.v. woningbouw Ooster Es) (2/5)

 

Oosterstraat (t.h.v. westzijde Rozenstraat) (3/5)

 

Oosterstraat (t.h.v. oostzijde Rozenstraat) (4/5)

 

Oosterstraat/Ribbeltsweg (t.h.v. oostzijde Rozenstraat) (5/5)

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd, of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

Bezwaar

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Het kenmerk van het besluit (V-2020-0156)

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening.

 

Aldus vastgesteld op woensdag 15 januari 2020

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

G.E.S. Walgemoet,

hoofd afdeling Vergunnen

Naar boven