Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Staatscourant 2020, 4671 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Staatscourant 2020, 4671 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en Wethouders van Enschede
door het plaatsen van verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief bijbehorende wegmarkering in de vorm van haaientanden, een voorrangssituatie in te stellen op het kruispunt Utrechtlaan – Kotmanlaan – Rottumerooglaan waarbij verkeer komende vanaf de Kotmanlaan en de Rottumerooglaan voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Utrechtlaan;
door het plaatsen van verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief bijbehorende wegmarkering in de vorm van haaientanden, een voorrangssituatie in te stellen op het kruispunt Utrechtlaan – Noordbrabantstraat waarbij verkeer komende vanaf de Noordbrabantstraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Utrechtlaan;
Belangenafweging en motivering
Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.
Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.
Tussen het centrum van Enschede en de autosnelweg A35 ligt de buurt Boswinkel Oost. De buurt Boswinkel Oost is een woonwijk en daarom ingericht als verblijfsgebied. De straten zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximale toegestane snelheid van 30 km/u. De voorgaande jaren is een deel van de buurt Boswinkel Oost herontwikkeld, zo zijn nieuwe woningen gebouwd en straten aangelegd welke inmiddels zo goed als gereed zijn. De openbare ruimte is inmiddels grotendeels naar wens ingevuld en bijna afgerond. In de buurt vinden momenteel de laatste bouwwerkzaamheden plaats. Tot voor kort was de wegenstructuur in de buurt gericht op het verwerken en faciliteren van bouwverkeer. Inmiddels is dit tot een eind gekomen en maakt bouwverkeer plaats voor regulier verkeer van bewoners en bezoekers.
Aanleiding nieuw verkeersbesluit
Gezien de ligging van de buurt tussen het centrum van Enschede en nabij een viaduct over de A35 biedt de wegenstructuur in de buurt een snelle, directe fietsroute tussen het centrum en de zuidelijke wijken van Enschede. De route via de Burgemeester van Veenlaan, de Zuidhollandlaan en de Utrechtlaan wordt voornamelijk gebruikt door fietsers. Bij de planvorming van de buurt is reeds voorzien en gepland dat deze route een fietsroute zou worden. Nu de woonwijk zijn voltooiing nadert en alle voorzieningen en ontsluitingswegen gereed zijn, kan dit deel van de fietsroute gerealiseerd worden. Een deel van de Utrechtlaan wordt definitief omgevormd tot een fietspad. Op de Utrechtlaan wordt de wegversmalling verwijderd en twee nieuwe wegversmallingen in de vorm van drie paaltjes waarvan de middelste uitneembaar is ter hoogte van de kruispunten geplaatst. De paaltjes worden voorzien van inleidende belijning en reflectie zodat de veiligheid gewaarborgd wordt. Een ander deel van de Utrechtlaan wordt aangemerkt als fietsstraat, dat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop auto’s zijn toegestaan. Het principe van een fietsstraat is dat fietsers de hoofdgebruiker zijn, auto’s zijn te gast en passen hun verkeersgedrag aan op de fietsers.
Doelstelling nieuw verkeersbesluit
Doormiddel van het instellen van een fietsstraat en een fietspad op de Utrechtlaan wordt een comfortabele, veilige en complete fietsroute tussen het centrum en de zuidelijke wijken van Enschede gerealiseerd. De route biedt meer comfort en is verkeersveiliger ingericht ten opzichte van de alternatieve fietsroutes, dat zijn voornamelijk fietsstroken langs drukke autoverbindingen. De maatregel is niet enkel gericht op het bevorderen van fietsgebruik en het bieden van snelle fietsroutes. Het biedt vooral een verkeersveilig alternatief voor fietsers door het kleine aantal potentiele conflictpunten met andere vervoersmiddelen. In bijgevoegde situatieschetsen zijn de voorgenomen verkeersmaatregelen opgenomen.
Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:
Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.
Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.
Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-4671.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.