Inrichting rotonde westzijde Den Ham en beperken vrachtverkeer en landbouwverkeer op aansluitende wegen

Logo Twenterand

 

ONDERWERP

Inrichting van een rotonde op de splitsing/kruising Marleseweg, Smitstraat, Grotestraat en Ommerweg en het beperken of weren van landbouw- en vrachtverkeer op Grotestraat en Smitstraat/Dorpsstraat.

INLEIDING

Al geruime tijd ontvangt de gemeente klachten over de verkeerssituatie op de splitsing/kruising Marleseweg, Smitstraat, Grotestraat en Ommerweg in Den Ham. Met name de overzichtelijkheid en de oversteekbaarheid voor fietsers laat te wensen over. Bij het opstellen van de verkeersvisie zijn inwoners, belangengroepen en ondernemers van Den Ham uitvoerig betrokken geweest. Hierbij werd deze kruising het meest genoemd als gevaarlijk punt. Ook langs andere routes hebben wij diverse reacties over deze situatie gekregen. De gemeente is nu van plan om over te gaan tot de aanleg van een rotonde, inclusief bijbehorende bebording.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER: Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven. Conform artikel 12 van het BABW moeten verkeerstekens op het wegdek, zoals zebra’s en haaientanden maar ook fietsstroken benoemd worden in het besluit.

Bevoegdheid: Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder. Gelet op de reikwijdte van dit besluit wordt dit genomen door het college.

Advisering: Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij heeft hier over een positief advies uitgebracht.

Motivering en belangen: Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. Het belang van het besluit is gelegen in het verhogen van de verkeersveiligheid, met name voor de kwetsbare fietser.

BEOORDELING

Huidige situatie

Komend vanaf de Ommerweg kan verkeer vrij vlot doorrijden in de richting van de Marleseweg. Dit geldt ook vice versa. Wanneer verkeer uit de richting van de Ommerweg komt kan het ook vrij gemakkelijk, door de bocht enigszins ‘af te snijden’, de Smitstraat inrijden. Daar komt nog bij dat er relatief veel vrachtverkeer is dat respectievelijk rijdt van- en naar bedrijventerrein Kroezenhoek, Vroomshoop en Ommen. De combinatie van Ommerweg met Marleseweg vormt een soort barriére die moeilijk over te steken is.

Vrachtverkeer en landbouwverkeer, dat komt vanaf de rotonde, maakt gebruik van de Grotestraat, ondanks het feit dat het hier een toegang naar een 30 km zone betreft. Dat geeft extra verkeersdruk op deze locatie.

De snelheden liggen niet te hoog. Toch wordt menig fietser, in combinatie met de minder goede overzichtelijkheid, verrast door alle bovengenoemde verkeersbewegingen. Men heeft moeite om over te steken. Daar komt nog bij dat juist deze routes veelvuldig worden gebruikt door (vaak jeugdige) fietsers om zo de sportvoorzieningen aan Kerkallee/Rohorst te kunnen bereiken. Dit punt is regelmatig aan de orde geweest in de vergadering van de adviesgroep verkeer (hierin hebben vertegenwoordigers van Veilig Verkeer Nederland, politie en gemeente zitting).

Gewenste situatie

Om de veiligheid, met name voor de kwetsbare weggebruikers, te vergroten heeft de gemeente besloten een rotonde aan te leggen. Een rotonde zorgt voor meer overzichtelijkheid en zal daardoor leiden tot vergroting van de verkeersveiligheid. Voor fietsers worden aparte fietsstroken aangelegd. Conform de inrichtingseisen van Duurzaam Veilig voor rotondes binnen de bebouwde kom, zal de fietser voorrang krijgen. De fietsroute van- en naar de sportvoorzieningen aan Kerkallee/Rohorst zal aansluiten op de rotonde. Voor voetgangers worden zebra’s aangelegd. De rotonde is goed te nemen door vrachtverkeer en landbouwverkeer, echter wel met gepaste snelheid.

Informeren belangenorganisaties, inwoners en bedrijven

De gemeente heeft belanghebbenden betrokken bij het voornemen om een rotonde in te richten. Naast de inbreng van bewoners, is het gesprek aangegaan met ondernemers en vertegenwoordigers van landbouw en transportorganisaties. Uit het algemene beeld dat ontstaat blijkt dat er veel draagvlak is voor de aanleg van een rotonde.

Vrachtverkeer en landbouwverkeer en de verschillende belangen

Er spelen verschillende belangen. Enerzijds moeten kwetsbare verkeersdeelnemers in bescherming genomen worden. Anderzijds moet ook rekening gehouden worden met het overige verkeer.

In (eerdere) gesprekken met LTO en Cumela zijn routes voor landbouwverkeer overeengekomen. Hierbij is afgesproken dat landbouwverkeer niet rijdt via Dorpsstraat/Smitstraat. In de praktijk blijkt dat prima te werken omdat er een goed alternatief is in de vorm van de Vriezendijk.

Ook is afgesproken dat men vanaf de rotonde niet de Grotestraat in zal rijden. In de praktijk blijkt dit echter niet altijd te werken. Het gaat daarbij vermoedelijk om chauffeurs die plaatselijk minder goed bekend zijn. Om die reden en het feit dat het een 30 km zone betreft, zullen wij hier zowel een verbod op landbouwverkeer als vrachtverkeer instellen.

Belangenafweging

Rekening houdend met alle belangen zijn wij van mening dat met het hier aan de orde zijnde verkeersbesluit sprake is van een goede balans tussen de verschillende belangen.

Eindconclusie

Er is een uitvoerige belangenafweging geweest. Veel partijen zijn betrokken geweest bij de voorbereiding. Naar ons oordeel wordt voldoende recht gedaan aan alle belangen. Er is voldoende draagvlak voor de aanleg van een rotonde aan de westzijde van Den Ham, inclusief de bijbehorende bebording fietsstroken en belijning. Door aanleg van een rotonde kan de verkeersveiligheid aanmerkelijk worden verbeterd. Het besluit valt binnen de bandbreedte van de ons toekomende beoordelingsruimte en beleidsruimte. Het verkeersbesluit kan worden genomen.

UITVOERING

Op verzoek van de ondernemers in Den Ham hebben wij met hen gesproken over de planning en de uitvoering. Dit heeft geresulteerd in een splitsing van de werkzaamheden. De rotonde en het aansluitende deel van de Marleseweg zal nog vóór de vakantieperiode worden opgepakt. De aansluiting van de Smitstraat zal na de zomervakantie worden opgepakt.

BESLUIT:

Wij hebben besloten om een verkeersbesluit te nemen voor het plaatsen van bebording en het aanbrengen van belijning en fietsstroken voor de rotonde in Den Ham met de aansluitingen Marleseweg/Ommerweg/Grotestraat/Smitstraat. Conform de bij dit besluit behorende tekening. Te weten;

1. Borden RVV L2 te plaatsen die attenderen op de aanwezigheid van zebra’s in Marleseweg (2x) in Smitstraat (1x) en in Ommerweg (1x).

2. Belijning in de vorm van zebra’s en geleiding van het verkeer aan te brengen.

3. Fietsstroken in de kleur rood aan te brengen.

4. Borden RVV B 6 te plaatsen die attenderen op de diverse voorrangssituaties.

5. Haaientanden aan te brengen om de voorrangssituatie te accentueren.

6. Borden RVV D1 te plaatsen die attenderen op de rijrichting op de rotonde.

7. Een bord RVV L10 te plaatsen aan de Marleseweg dat als voorwaarschuwing dient voor het weren van vrachtverkeer in de richting van de Smitstraat.

8. Een bord RVV L10 te plaatsen aan de Ommerweg dat als voorwaarschuwing dient voor het weren van vrachtverkeer in de richting van de Grotestraat.

9. Twee borden RVV C7 aan te brengen om vrachtverkeer richting Smitstraat en Roggestraat te kunnen weren.

10. Onder één van deze borden (vanaf rotonde richting Smitstraat) een bord met de tekst ‘uitgezonderd bevoorrading’ aan te brengen.

11. Een bord RVV C 8 te plaatsen om landbouwverkeer richting Grotestraat te kunnen weren.

12. Verplichte fietspaden aan te geven middels de borden RVV G11

13. Het twee richtingen verkeer van de fietsers aan te geven middels onderbord OB 505 uit de bijlage van het RVV.

14. Een gele koker voorzien van bord RVV D2 aan te brengen op de verkeersheuvel in de Smitstraat. (verplichting om de heuvel te passeren in de richting die de pijl aangeeft).

15. Het besluit, inclusief de daarbij behorende tekening, algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Bezwaar

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

Vriezenveen, 18 augustus 2020

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

 

loco- secretaris, D.H.M. Lammertink

burgemeester, drs. A.E.H. van der Kolk

 

Naar boven