Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 8 september 2020, nr. IENW/BSK-2020/166774, tot wijziging van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen in verband met het corrigeren van een foutieve verwijzing

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 12, tweede lid, en 13, van het Besluit luchtvaartuigen 2008;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 33, zesde lid, van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen, wordt ‘helikopters’ vervangen door ‘helikopter’ en wordt ‘ML’ vervangen door ‘M’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Met de onderhavige regeling wordt een onjuiste verwijzing gecorrigeerd in een bepaling in de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen (hierna: Rnvl) van 16 juni 2020 (Strct. 2020, nr. 31290), die op 1 oktober 2020 in werking treedt.

Hoofdstuk 5, paragraaf 1, van de Rnvl, betreft het onderhoudsprogramma inzake het periodieke onderhoud van luchtvaartuigen die niet onder de reikwijdte van de Europese basisverordening1 vallen. Voor het opstellen van dit onderhoudsprogramma kunnen de voorschriften van de Europese luchtvaartveiligheidsregelgeving zoals opgenomen in Part M of Part ML van verordening (EU) nr. 1321/20142, overeenkomstig worden gebruikt. In artikel 33 wordt in het vijfde en zesde lid deze overeenkomstige toepassing opgenomen, waarbij voor kleine luchtvaartuigen het vijfde lid geldt (Part M-Light), en het zesde lid grote en zwaardere luchtvaartuigen betreft (Part M). Abusievelijk is echter in het zesde lid verwezen naar Part ML, dat niet van toepassing is op zware luchtvaartuigen, en waardoor deze onder een te licht onderhoudsregime worden gebracht.

Met onderhavige regeling wordt de foutieve verwijzing gecorrigeerd. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt tevens een enkele redactionele aanpassing in hetzelfde lid aan te brengen.

Uitvoering en handhaving

De Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) houdt toezicht op de naleving van onder meer (veiligheids)wetten en regels voor de luchtvaart en handhaaft deze. De correcties in de Rnvl hebben geen gevolgen voor uitvoering en handhaving. Deze regeling is daarom niet aan de Inspecteur-Generaal (hierna: IG) van de ILT voorgelegd ter toetsing op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid van de aangepaste bepaling van de regeling. In dat verband is van belang dat de Rnvl nog niet in werking is getreden. Het ontwerp van de Rnvl is eerder voor toetsing voorgelegd aan de IG. Voor de inhoudelijke beoordeling van de IG op die ontwerpregeling wordt verwezen naar de toelichting bij de Rnvl.

Financiële gevolgen

Deze reparatie-regeling brengt geen verandering in de financiële gevolgen voor de betrokken sector met zich. In dat verband is van belang dat de Rnvl nog niet in werking is getreden. Het ontwerp van de Rnvl is eerder voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). Voor de inhoudelijke beoordeling van ATR op die ontwerpregeling wordt verwezen naar de toelichting bij de Rnvl. ATR heeft daarbij geen formeel advies uitgebracht.

Internetconsultatie

Met toepassing van de uitzonderingsgrond ‘ministeriële regelingen die geen ingrijpende verandering teweegbrengen in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen hebben voor de uitvoeringspraktijk’ is in dit geval afgezien van internetconsultatie. Het betreft hier reparatieregelgeving. Consultatie zou niet in betekenende mate leiden tot aanpassing van het ontwerp. Het ontwerp behelst een aanpassing, waarmee de sector en de ILT duidelijkheid wordt geboden ten aanzien van de toepassing van het juiste kader voor het onderhoudsprogramma.

Inwerkingtreding

Op grond van de Aanwijzingen voor de regelgeving treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt niet aangesloten bij het systeem van vaste verandermomenten wat betreft de publicatietermijn, aangezien hier een uitzonderingsgrond van toepassing is om hiervan af te wijken, te weten reparatieregelgeving (uitzonderingsgrond c uit aanwijzing 4.17 van genoemde Aanwijzingen). Deze regeling treedt gelijktijdig met de Rnvl in werking, te weten 1 oktober 2020, opdat de aanpassing op gelijke datum uitgevoerd kan worden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2018 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart, en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2111/2005, (EG) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 en de Richtlijnen 2014/30/EU en 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 552/2004 en (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EEG) nr. 3922/91 van de Raad (PbEU 2018, L 212)

X Noot
2

Verordening (EU) nr. 1321/2014 van de Commissie van 26 november 2014 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en -uitrustingsstukken, betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEU 2014, L 362)

Naar boven