TOELICHTING
1. Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling basisregistratie personen en de
Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES. De wijzigingen behelzen de vaststelling
van versie 3.13a van het Logisch Ontwerp GBA (hierna: LO GBA), versie 2.14a van het
Logisch Ontwerp RNI (hierna: LO RNI) en versie 1.4a. van het Logisch Ontwerp BES (hierna:
LO BES), die gevolgen hebben voor de inhoud van de systeembeschrijvingen van de basisregistratie
personen, de registratie niet-ingezetenen en de basisadministraties persoonsgegevens
van de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (BES) en de systeembeschrijving
van de verstrekkingenvoorzieningen.
De systeembeschrijving vormt de beschrijving van de voorzieningen waarmee de BRP wordt
gevoerd. Door middel van de systeembeschrijving worden de gedetailleerde regels gesteld
die noodzakelijk zijn om de voorzieningen en daarmee het gehele stelsel van de BRP
te laten werken. Op grond van de Wet basisregistratie personen, het Besluit basisregistratie
personen, de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en het Besluit basisadministraties
persoonsgegevens BES worden deze systeembeschrijvingen bij ministeriële regeling vastgesteld.
De betreffende systeembeschrijvingen worden gevormd door de als zodanig gemarkeerde
hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het LO GBA, het LO RNI en het
LO BES, die als bijlagen bij de Regeling basisregistratie personen, respectievelijk
de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES zijn gevoegd.
2. Inhoud van de wijzigingen
In het LO GBA zijn ten opzichte van de vorige versie twee wijzigingen doorgevoerd.
De wijzigingen behelzen een uitbreiding van de mogelijkheden om (deel)gezagsverhoudingen
vast te leggen in de Basisregistratie personen (hierna: BRP) en het uitbreiden van
mailboxverkeer via webservices zodat ook Vrije berichten via webservices kunnen worden
verstuurd, Daarnaast zijn een aantal redactionele wijzigingen in het LO GBA doorgevoerd.
De wijziging met betrekking tot het deelgezag is tevens opgenomen in het LO RNI en
het LO BES.
In het LO BES is de verblijfstiteltabel ten behoeve van de geautomatiseerde basisadministraties
met gegevens over de bevolking van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius aangepast. Daarnaast
is in de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES en het LO BES de mogelijkheid
toegevoegd om gegevens uit de basisadministraties spontaan en conditioneel te verstrekken.
Hierna worden de verschillende wijzigingen van het LO GBA, het LO RNI en het LO BES
per onderwerp beschreven.
Wijziging in zowel LO GBA, LO RNI als LO BES
Deelgezag
Omdat het voorzienbaar is dat (nieuwe) wet- en regelgeving in de toekomst aanleiding
geven om nieuwe soorten gezagsverhoudingen op te nemen in de BRP1 is ervoor gekozen de LO’s zo aan te passen dat het mogelijk is om alle – op grond
van bestaande wetgeving – mogelijke gezagsverhoudingen vast te leggen, door het opnemen
van codes die de mogelijke gezagsverhoudingen weergeven, en die op te nemen in een
wijzigbare tabel. Dit maakt de LO’s meer flexibel zodat bij mogelijke toekomstige
nieuwe soorten gezagsverhoudingen geen wijzigingen in de LO’s hoeven plaats te vinden.
Het LO BES is zo aangepast dat wordt verwezen naar het LO GBA en de Regeling basisregistratie
personen. Dat betekent dat ook in het LO BES zal worden gewerkt met wijzigbare tabellen
in plaats van in het LO vastgelegde codes.
Wijziging in enkel het LO GBA
Webservices voor Vrije berichten
De BRP kent Vrije berichten en berichten die automatisch worden verzonden. De Vrije
berichten zijn berichten die niet automatisch afgehandeld worden. In de praktijk bestaat
de wens bij gebruikers van de BRP die spontane berichtgeving via webservices ontvangen,
om ook Vrije berichten (Vb01) via webservices te kunnen versturen en ontvangen. Dit
zodat gebruikers die al spontane berichtgeving via webservices kunnen ontvangen, geheel
kunnen overstappen op webservices en de koppeling met de GBA-mailbox uit kunnen faseren
indien ze dat wensen.
Het LO GBA is zodanig aangepast dat het mogelijk is om Vrije berichten te converteren
van de mailbox bij de berichtendienst naar de webservice, of omgekeerd.2 Praktisch bezien betekent dit dat GBA-V de berichten ophaalt uit een mailbox en deze
klaarzet bij de afnemer van de webservice.
De Vrije berichten die via webservices worden verstuurd en ontvangen worden aangeduid
als Vb02-berichten. Op deze manier kunnen Vrije berichten die via webservices worden
ontvangen en verstuurd, worden onderscheiden van gewone Vrije berichten. Daarnaast
is deze wijziging nodig om de geadresseerde bij het bericht op te kunnen nemen.
Tevens is de routering van Vb02-berichten beschreven en is de beschrijving van Vb01-berichten
aangepast in die zin dat duidelijk is dat het niet is toegestaan om berichten die
niet de BRP betreffen via de mailboxserver te versturen.
Afnemers kunnen zelf kiezen of en op welk moment zij willen overschakelen op de gegevensuitwisseling
via webservices.
Wijziging in enkel het LO BES
Herstel omissie verblijfsvergunningentabel
Op grond van artikel 10, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 5°, van de Wet basisadministraties
persoonsgegevens BES worden gegevens over de verblijfstitel van de ingeschrevene opgenomen
in de basisadministratie van het openbare lichaam. Gegevens over de verblijfstitel
worden ontleend aan mededelingen daarover van de Minister van Justitie en Veiligheid
of aan documenten die daartoe door de Minister van Justitie en Veiligheid zijn verstrekt.
Doordat niet alle wijzigingen in de Regeling toelating en uitzetting BES sinds 1 januari
2014, die tot een aanpassing van de verblijfsvergunningentabel in LO BES hadden moeten
leiden zijn verwerkt, is de verblijfsvergunningentabel niet actueel. Door de verblijfsvergunningentabel
te actualiseren, is deze omissie hersteld.
Omdat op grond van artikel 1a, derde lid, van het Besluit identiteitskaarten BES de
identiteitskaart BES die wordt verstrekt aan een vreemdeling de verblijfsstatus van
betrokkene vermeldt, was het sinds 2014 niet in alle gevallen mogelijk om de juiste
verblijfsstatus op de identiteitskaart BES te plaatsen. Vanaf het moment dat de verblijfsvergunningentabel
is aangepast, kan bij uitgifte het gegeven ‘verblijfsstatus’ correct op de identiteitskaart
BES worden geplaatst.
Toevoegen mogelijkheid spontane en conditionele verstrekkingen
Voorheen ontbrak de spontane en conditionele wijze van levering van persoonsgegevens
in de Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba – Verstrekkingen
(hierna: PIVA‑V), omdat hiervoor geen juridische grondslag bestond. Het gevolg hiervan
was dat de rijksdiensten die voor de uitvoering van hun wettelijke taken gegevens
uit de centrale verstrekkingenvoorziening PIVA-V nodig hebben deze taken niet goed
konden uitvoeren. De voorheen gebruikte wijze van verstrekking van persoonsgegevens
uit de PIVA-V zorgde ervoor dat de rijksdiensten door middel van maandelijkse selecties
toegang kregen tot te veel persoonsgegevens, die mogelijk verouderd waren op het moment
dat zij de gegevens wilden gebruiken om een wettelijke taak uitvoeren.
Om persoonsgegevens uit de PIVA-V te kunnen gebruiken moeten de rijksdiensten deze
gegevens handmatig in hun systemen verwerken. Deze werkwijze is inefficiënt, foutgevoelig
en levert mogelijk onbetrouwbare resultaten op. Dit kan een directe impact hebben
op bijvoorbeeld de toekenning van sociale voorzieningen aan burgers. Niet alleen de
rijksdiensten, maar ook de Europees Nederlandse afnemers van de PIVA-V zijn gebaat
bij de spontane en conditionele verstrekking van gegevens. Spontane en conditionele
verstrekkingen vanuit de PIVA-V bieden een oplossing voor bovengenoemde handmatige
en foutgevoelige werkwijze en zorgen ervoor dat de rijksdiensten en de Europees Nederlandse
afnemers van de PIVA-V hun wettelijke taken beter kunnen uitvoeren.
Om het bovenstaande probleem te verhelpen zijn met deze regeling spontane en conditionele
verstrekkingen van gegevens uit de centrale verstrekking voorziening PIVA-V mogelijk
gemaakt. Thans worden wijzigingen van persoonsgegevens automatisch verstrekt op het
moment dat deze wijzigingen zich voordoen, indien deze persoonsgegevens betrekking
hebben op een in het autorisatiebesluit aangegeven categorie personen. Afnemers die
deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taken, kunnen daardoor
deze taken beter uitvoeren. Daarnaast is de gegevensverstrekking meer proportioneel
ten opzichte van de situatie voorafgaand aan inwerkingtreding van de onderhavige regeling,
omdat de afnemers niet meer zelf een selectie hoeven te maken van de gegevens die
zij willen ontvangen maar alleen die gegevens krijgen toegestuurd waarin zich wijzigingen
hebben voorgedaan.
Overig
Redactionele wijzigingen
Tot slot zijn er een aantal omissies en een onduidelijkheid in het LO GBA en het LO
BES geconstateerd en aangepast.
3. Consultatie
De regeling is op grond van artikel 1.15 van de Wet BRP ter consultatie voorgelegd
aan het gebruikersoverleg, waarin representatieve vertegenwoordigingen van de gemeenten,
van de aangewezen bestuursorganen, bedoeld in artikel 2.65 van de Wet BRP en de overheidsorganen
en derden aan wie op grond van de artikelen 3.2, 3.3 of 3.13 van de Wet BRP-gegevens
uit de basisregistratie worden verstrekt zitting hebben. Tijdens de ontwikkeling zijn
gebruikers intensief betrokken geweest. Daarnaast is de regeling ter consultatie voorgelegd
aan de eilandsecretarissen en de afdelingen burgerzaken op de BES-eilanden. Uit deze
consultatie zijn geen reacties ontvangen die tot wijzigingen in deze regeling hebben
geleid. Tevens zijn alle betrokken partijen op verschillende momenten tijdens het
traject geïnformeerd over de gevolgen.
4. Terinzagelegging
Het LO GBA 3.13a, het LO RNI 2.14a en het LO BES 1.4a, zoals opgenomen in de bijlagen
bij deze regeling, zijn door hun omvang en opmaak niet geschikt om in de Staatscourant
te plaatsen. Daarom zijn deze bijlagen bekendgemaakt door terinzagelegging bij de
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en de afdelingen burgerzaken van de openbare lichamen Bonaire,
Sint-Eustatius en Saba. De documenten zijn tevens via het internet te raadplegen (https://www.rvig.nl). Daarmee is de kenbaarheid van de documenten voor de direct bij de regeling betrokken
personen voldoende verzekerd.
5. Gevolgen voor regeldruk
Deze regeling brengt geen gevolgen voor administratieve lasten voor burgers of bedrijven
met zich mee.
6. Inwerkingtreding
In artikel III is bepaald dat de regeling in werking treedt met ingang van 4 oktober
2020; de datum waarop het LO GBA versie 3.13a, LO RNI 2.14a en LO BES 1.4a worden
ingevoerd. Er is afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen
publicatie en inwerkingtreding. Afwijking van de minimale invoeringstermijn is in
dit geval niet bezwaarlijk, omdat de gebruikers al reeds eerder zijn geïnformeerd
en er verder geen omvangrijke gevolgen worden verwacht.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops