Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 27 augustus 2020, nr. 2020-0000510627, houdende wijziging van de Regeling basisregistratie personen en de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES in verband met de invoering van versie 3.13a van het Logisch Ontwerp GBA, versie 2.14a van het Logisch Ontwerp RNI en versie 1.4a. van het Logisch Ontwerp BES

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 3, eerste lid, van het Besluit basisregistratie personen, de artikelen 3, tweede lid, 3a, derde lid, 10, tweede lid, en 11, derde lid, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en artikel 31, eerste lid, van het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling basisregistratie personen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘versie 3.12’ vervangen door ‘versie 3.13a’.

2. In onderdeel b, wordt ‘versie 2.12’ vervangen door ‘versie 2.14a’.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘versie 3.12’ vervangen door ‘versie 3.13a’.

2. In het tweede lid wordt ‘versie 2.12’ vervangen door ‘versie 2.14a’.

C

In het opschrift van Bijlage 1 wordt ‘versie 3.12’ vervangen door ‘versie 3.13a’.

D

In het opschrift van Bijlage 2 wordt ‘versie 2.12’ vervangen door ‘versie 2.14a’.

E

Bijlage 4 wordt vervangen door de bijlage als opgenomen in bijlage A bij deze regeling.

F

Bijlage 5 wordt vervangen door de bijlage als opgenomen in bijlage B bij deze regeling.

ARTIKEL II

De Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3, tweede lid, wordt ‘versie 1.3’ vervangen door ‘versie 1.4a’.

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 2° komt te luiden:

  • 2°. de eenmalige of periodieke verstrekking van de in een autorisatiebesluit opgenomen gegevens over personen over wie de in de basisadministraties vermelde gegevens voldoen aan de in het autorisatiebesluit genoemde voorwaarden (selectie en conditionele verstrekkingen);

2. Aan het eerste lid, onderdeel b, wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

  • 3°. de eenmalige verstrekking van de in een autorisatiebesluit vermelde gegevens over de door het overheidsorgaan of de derde aangegeven personen die deel uitmaken van de in het autorisatiebesluit aangegeven categorie van personen, of over personen over wie de in de basisregistratie opgenomen gegevens voldoen aan de in het autorisatiebesluit genoemde voorwaarden, gevolgd door de verstrekking van de wijzigingen die zich voordoen in deze gegevens (spontane verstrekkingen);

3. In het tweede lid wordt ‘versie 1.3’ vervangen door ‘versie 1.4a’.

C

De bijlage wordt vervangen door de bijlage als opgenomen in bijlage C bij deze regeling.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 4 oktober 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlagen A en B die ter inzage worden gelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Turfmarkt 147, 2511 DP Den Haag en bijlage C die ter inzage wordt gelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Turfmarkt 147, Den Haag, de afdelingen burgerzaken van het openbaar lichaam Bonaire, Kaya Neerlandia 40, Kralendijk, het openbaar lichaam Sint Eustatius, Kennip Road, Princess Garden, Oranjestad en het openbaar lichaam Saba, Power Street 1, The Bottom en tevens via www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

BIJLAGE A, BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL E

Bijlage 4. Logisch ontwerp GBA, versie 3.13a

Bijlage bij artikel 3, eerste lid

Deze bijlage wordt ter inzage gelegd en tevens via https://www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

BIJLAGE B, BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL F

Bijlage 5 Het Logisch Ontwerp RNI, versie 2.14a

Bijlage bij artikel 3, tweede lid

Deze bijlage wordt ter inzage gelegd en tevens via https://www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

BIJLAGE C, BEHORENDE BIJ ARTIKEL II, ONDERDEEL C

Bijlage bij de artikelen 3, tweede lid en 6, tweede lid

Deze bijlage wordt ter inzage gelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Turfmarkt 147, Den Haag, de afdelingen burgerzaken van het openbaar lichaam Bonaire, Kaya Neerlandia 40, Kralendijk, het openbaar lichaam Sint Eustatius, Kennip Road, Princess Garden, Oranjestad en het openbaar lichaam Saba, Power Street 1, The Bottom en tevens via www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling basisregistratie personen en de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES. De wijzigingen behelzen de vaststelling van versie 3.13a van het Logisch Ontwerp GBA (hierna: LO GBA), versie 2.14a van het Logisch Ontwerp RNI (hierna: LO RNI) en versie 1.4a. van het Logisch Ontwerp BES (hierna: LO BES), die gevolgen hebben voor de inhoud van de systeembeschrijvingen van de basisregistratie personen, de registratie niet-ingezetenen en de basisadministraties persoonsgegevens van de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (BES) en de systeembeschrijving van de verstrekkingenvoorzieningen.

De systeembeschrijving vormt de beschrijving van de voorzieningen waarmee de BRP wordt gevoerd. Door middel van de systeembeschrijving worden de gedetailleerde regels gesteld die noodzakelijk zijn om de voorzieningen en daarmee het gehele stelsel van de BRP te laten werken. Op grond van de Wet basisregistratie personen, het Besluit basisregistratie personen, de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES worden deze systeembeschrijvingen bij ministeriële regeling vastgesteld. De betreffende systeembeschrijvingen worden gevormd door de als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het LO GBA, het LO RNI en het LO BES, die als bijlagen bij de Regeling basisregistratie personen, respectievelijk de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES zijn gevoegd.

2. Inhoud van de wijzigingen

In het LO GBA zijn ten opzichte van de vorige versie twee wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen behelzen een uitbreiding van de mogelijkheden om (deel)gezagsverhoudingen vast te leggen in de Basisregistratie personen (hierna: BRP) en het uitbreiden van mailboxverkeer via webservices zodat ook Vrije berichten via webservices kunnen worden verstuurd, Daarnaast zijn een aantal redactionele wijzigingen in het LO GBA doorgevoerd.

De wijziging met betrekking tot het deelgezag is tevens opgenomen in het LO RNI en het LO BES.

In het LO BES is de verblijfstiteltabel ten behoeve van de geautomatiseerde basisadministraties met gegevens over de bevolking van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius aangepast. Daarnaast is in de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES en het LO BES de mogelijkheid toegevoegd om gegevens uit de basisadministraties spontaan en conditioneel te verstrekken.

Hierna worden de verschillende wijzigingen van het LO GBA, het LO RNI en het LO BES per onderwerp beschreven.

Wijziging in zowel LO GBA, LO RNI als LO BES

Deelgezag

Omdat het voorzienbaar is dat (nieuwe) wet- en regelgeving in de toekomst aanleiding geven om nieuwe soorten gezagsverhoudingen op te nemen in de BRP1 is ervoor gekozen de LO’s zo aan te passen dat het mogelijk is om alle – op grond van bestaande wetgeving – mogelijke gezagsverhoudingen vast te leggen, door het opnemen van codes die de mogelijke gezagsverhoudingen weergeven, en die op te nemen in een wijzigbare tabel. Dit maakt de LO’s meer flexibel zodat bij mogelijke toekomstige nieuwe soorten gezagsverhoudingen geen wijzigingen in de LO’s hoeven plaats te vinden.

Het LO BES is zo aangepast dat wordt verwezen naar het LO GBA en de Regeling basisregistratie personen. Dat betekent dat ook in het LO BES zal worden gewerkt met wijzigbare tabellen in plaats van in het LO vastgelegde codes.

Wijziging in enkel het LO GBA

Webservices voor Vrije berichten

De BRP kent Vrije berichten en berichten die automatisch worden verzonden. De Vrije berichten zijn berichten die niet automatisch afgehandeld worden. In de praktijk bestaat de wens bij gebruikers van de BRP die spontane berichtgeving via webservices ontvangen, om ook Vrije berichten (Vb01) via webservices te kunnen versturen en ontvangen. Dit zodat gebruikers die al spontane berichtgeving via webservices kunnen ontvangen, geheel kunnen overstappen op webservices en de koppeling met de GBA-mailbox uit kunnen faseren indien ze dat wensen.

Het LO GBA is zodanig aangepast dat het mogelijk is om Vrije berichten te converteren van de mailbox bij de berichtendienst naar de webservice, of omgekeerd.2 Praktisch bezien betekent dit dat GBA-V de berichten ophaalt uit een mailbox en deze klaarzet bij de afnemer van de webservice.

De Vrije berichten die via webservices worden verstuurd en ontvangen worden aangeduid als Vb02-berichten. Op deze manier kunnen Vrije berichten die via webservices worden ontvangen en verstuurd, worden onderscheiden van gewone Vrije berichten. Daarnaast is deze wijziging nodig om de geadresseerde bij het bericht op te kunnen nemen.

Tevens is de routering van Vb02-berichten beschreven en is de beschrijving van Vb01-berichten aangepast in die zin dat duidelijk is dat het niet is toegestaan om berichten die niet de BRP betreffen via de mailboxserver te versturen.

Afnemers kunnen zelf kiezen of en op welk moment zij willen overschakelen op de gegevensuitwisseling via webservices.

Wijziging in enkel het LO BES

Herstel omissie verblijfsvergunningentabel

Op grond van artikel 10, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 5°, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES worden gegevens over de verblijfstitel van de ingeschrevene opgenomen in de basisadministratie van het openbare lichaam. Gegevens over de verblijfstitel worden ontleend aan mededelingen daarover van de Minister van Justitie en Veiligheid of aan documenten die daartoe door de Minister van Justitie en Veiligheid zijn verstrekt. Doordat niet alle wijzigingen in de Regeling toelating en uitzetting BES sinds 1 januari 2014, die tot een aanpassing van de verblijfsvergunningentabel in LO BES hadden moeten leiden zijn verwerkt, is de verblijfsvergunningentabel niet actueel. Door de verblijfsvergunningentabel te actualiseren, is deze omissie hersteld.

Omdat op grond van artikel 1a, derde lid, van het Besluit identiteitskaarten BES de identiteitskaart BES die wordt verstrekt aan een vreemdeling de verblijfsstatus van betrokkene vermeldt, was het sinds 2014 niet in alle gevallen mogelijk om de juiste verblijfsstatus op de identiteitskaart BES te plaatsen. Vanaf het moment dat de verblijfsvergunningentabel is aangepast, kan bij uitgifte het gegeven ‘verblijfsstatus’ correct op de identiteitskaart BES worden geplaatst.

Toevoegen mogelijkheid spontane en conditionele verstrekkingen

Voorheen ontbrak de spontane en conditionele wijze van levering van persoonsgegevens in de Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba – Verstrekkingen (hierna: PIVA‑V), omdat hiervoor geen juridische grondslag bestond. Het gevolg hiervan was dat de rijksdiensten die voor de uitvoering van hun wettelijke taken gegevens uit de centrale verstrekkingenvoorziening PIVA-V nodig hebben deze taken niet goed konden uitvoeren. De voorheen gebruikte wijze van verstrekking van persoonsgegevens uit de PIVA-V zorgde ervoor dat de rijksdiensten door middel van maandelijkse selecties toegang kregen tot te veel persoonsgegevens, die mogelijk verouderd waren op het moment dat zij de gegevens wilden gebruiken om een wettelijke taak uitvoeren.

Om persoonsgegevens uit de PIVA-V te kunnen gebruiken moeten de rijksdiensten deze gegevens handmatig in hun systemen verwerken. Deze werkwijze is inefficiënt, foutgevoelig en levert mogelijk onbetrouwbare resultaten op. Dit kan een directe impact hebben op bijvoorbeeld de toekenning van sociale voorzieningen aan burgers. Niet alleen de rijksdiensten, maar ook de Europees Nederlandse afnemers van de PIVA-V zijn gebaat bij de spontane en conditionele verstrekking van gegevens. Spontane en conditionele verstrekkingen vanuit de PIVA-V bieden een oplossing voor bovengenoemde handmatige en foutgevoelige werkwijze en zorgen ervoor dat de rijksdiensten en de Europees Nederlandse afnemers van de PIVA-V hun wettelijke taken beter kunnen uitvoeren.

Om het bovenstaande probleem te verhelpen zijn met deze regeling spontane en conditionele verstrekkingen van gegevens uit de centrale verstrekking voorziening PIVA-V mogelijk gemaakt. Thans worden wijzigingen van persoonsgegevens automatisch verstrekt op het moment dat deze wijzigingen zich voordoen, indien deze persoonsgegevens betrekking hebben op een in het autorisatiebesluit aangegeven categorie personen. Afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taken, kunnen daardoor deze taken beter uitvoeren. Daarnaast is de gegevensverstrekking meer proportioneel ten opzichte van de situatie voorafgaand aan inwerkingtreding van de onderhavige regeling, omdat de afnemers niet meer zelf een selectie hoeven te maken van de gegevens die zij willen ontvangen maar alleen die gegevens krijgen toegestuurd waarin zich wijzigingen hebben voorgedaan.

Overig

Redactionele wijzigingen

Tot slot zijn er een aantal omissies en een onduidelijkheid in het LO GBA en het LO BES geconstateerd en aangepast.

3. Consultatie

De regeling is op grond van artikel 1.15 van de Wet BRP ter consultatie voorgelegd aan het gebruikersoverleg, waarin representatieve vertegenwoordigingen van de gemeenten, van de aangewezen bestuursorganen, bedoeld in artikel 2.65 van de Wet BRP en de overheidsorganen en derden aan wie op grond van de artikelen 3.2, 3.3 of 3.13 van de Wet BRP-gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt zitting hebben. Tijdens de ontwikkeling zijn gebruikers intensief betrokken geweest. Daarnaast is de regeling ter consultatie voorgelegd aan de eilandsecretarissen en de afdelingen burgerzaken op de BES-eilanden. Uit deze consultatie zijn geen reacties ontvangen die tot wijzigingen in deze regeling hebben geleid. Tevens zijn alle betrokken partijen op verschillende momenten tijdens het traject geïnformeerd over de gevolgen.

4. Terinzagelegging

Het LO GBA 3.13a, het LO RNI 2.14a en het LO BES 1.4a, zoals opgenomen in de bijlagen bij deze regeling, zijn door hun omvang en opmaak niet geschikt om in de Staatscourant te plaatsen. Daarom zijn deze bijlagen bekendgemaakt door terinzagelegging bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de afdelingen burgerzaken van de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. De documenten zijn tevens via het internet te raadplegen (https://www.rvig.nl). Daarmee is de kenbaarheid van de documenten voor de direct bij de regeling betrokken personen voldoende verzekerd.

5. Gevolgen voor regeldruk

Deze regeling brengt geen gevolgen voor administratieve lasten voor burgers of bedrijven met zich mee.

6. Inwerkingtreding

In artikel III is bepaald dat de regeling in werking treedt met ingang van 4 oktober 2020; de datum waarop het LO GBA versie 3.13a, LO RNI 2.14a en LO BES 1.4a worden ingevoerd. Er is afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding. Afwijking van de minimale invoeringstermijn is in dit geval niet bezwaarlijk, omdat de gebruikers al reeds eerder zijn geïnformeerd en er verder geen omvangrijke gevolgen worden verwacht.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops


X Noot
1

Kamerstukken II 2018/19, 33 836, 45, p. 9–12.

X Noot
2

Bij verstrekkingen van gegevens is de GBA-V de verstrekker van gegevens of de ontvanger van gegevens. De uitwisseling van deze gegevens loopt, indien een gebruiker spontane berichtgeving ontvangt, direct via webservices. Vrije berichten zijn echter niet afkomstig van de GBA-V, noch worden ze ontvangen door de GBA‑V. Daardoor is het LO GBA zo aangepast dat het mogelijk is om Vrije berichten te converteren van de mailbox bij de berichtendienst naar de webservice, of omgekeerd. Praktisch bezien betekent dat GBA-V de berichten ophaalt uit een mailbox en deze klaarzet bij de afnemer van de webservice.

Naar boven