Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) 2020

De Raad voor de rechtspraak,

Gelet op artikel 91, eerste lid, onder f, van de Wet op de rechterlijke organisatie;

Gelet op artikel 4 Besluit opleiding rechters en officieren van justitie;

Besluit:

Paragraaf I Instelling en samenstelling LSR

Artikel 1 Instelling LSR en ondersteuning LSR

  • 1. Er is een Landelijke selectiecommissie rechters, verder aan te duiden als de LSR.

  • 2. De LSR wordt ondersteund door het secretariaat LSR. Het secretariaat is ondergebracht bij de SSR.

Artikel 2 Samenstelling en omvang LSR

  • 1. De LSR bestaat uit het Presidium, twintig lid-selecteurs en in voorkomende gevallen maximaal een lid-secretaris-plaatsvervanger.

  • 2. Het Presidium (het dagelijks bestuur) van de LSR bestaat uit vier functionarissen:

    • a. de voorzitter van de LSR, zijnde een president van een gerecht;

    • b. de plaatsvervangend voorzitter van de LSR, zijnde een president van een gerecht, of, indien een president niet beschikbaar is, een rechterlijk bestuurslid;

    • c. twee lid-secretarissen, zijnde rechterlijke ambtenaren met rechtspraak belast.

  • 3. Een lid-secretaris-plaatsvervanger is een rechterlijk ambtenaar met rechtspraak belast.

  • 4. De voorzitter van het College van Bestuur van de SSR is adviseur van het Presidium. De voorzitter van het Presidium kan hem uitnodigen een (deel van een) vergadering bij te wonen. De voorzitter van het College van Bestuur van de SSR wordt in ieder geval uitgenodigd indien onderwerpen aan de orde zijn met onderwijskundige aspecten.

  • 5. De twintig lid-selecteurs zijn:

    • a. tien lid-selecteurs, zijnde rechterlijke ambtenaren met rechtspraak belast;

    • b. tien lid-selecteurs afkomstig van buiten de rechtspraak, als volgt verdeeld:

      • i) twee rechterlijke ambtenaren afkomstig uit het openbaar ministerie;

      • ii) twee advocaten;

      • iii) zes externe leden.

  • 6. De vier functionarissen van het Presidium en het lid-secretaris-plaatsvervanger treden incidenteel op als selecteur.

Paragraaf II Aanzoeking, selectie, benoeming en ontheffing uit functie

Artikel 3 Aanzoeking, functieprofielen en openstelling vacatures

  • 1. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de LSR worden aangezocht door de Raad voor de rechtspraak (verder aan te duiden als: de Raad) in overleg met het dagelijks bestuur van de presidentenvergadering.

  • 2. De Raad stelt een functieprofiel vast voor de functies van:

    • a. lid-secretaris;

    • b. lid-selecteur.

  • 3. De Raad stelt vacatures open voor de functie van lid-secretaris en lid-selecteur via het meest toepasselijke communicatiekanaal.

  • 4. De kandidaten voor een functie als bedoeld in het derde lid richten hun sollicitatiebrief aan de voorzitter van de Raad.

Artikel 4 Selectie van de lid-selecteurs

  • 1. De Raad stelt een selectiecommissie samen voor vacatures, genoemd in artikel 3, lid 3. De selectiecommissie bestaat uit:

    • a. een voorzitter, zijnde het lid van de Raad met de selectie van rechters in portefeuille of diens plaatsvervanger;

    • b. een lid, zijnde de voorzitter van de LSR, of de plaatsvervangend voorzitter van de LSR;

    • c. een lid afkomstig van buiten de Rechtspraak, aangezocht door de Raad in overleg met de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter van de LSR.

  • 2. De selectiecommissie voert een gesprek met de kandidaat.

  • 3. De selectiecommissie kan, na toestemming van de kandidaat, referenties opvragen. De referenties zijn uitsluitend gericht op het verkrijgen van informatie die direct verband houdt met de te vervullen vacature.

  • 4. De selectiecommissie beveelt de kandidaten voor een functie bij de LSR aan bij de Raad.

Artikel 5 Benoeming en herbenoeming

  • 1. De Raad benoemt de functionarissen van het Presidium voor een periode van vier jaar. De Raad kan een functionaris herbenoemen voor een periode van vier jaar, op voorstel van het Presidium minus betrokkene.

  • 2. De Raad benoemt de lid-selecteurs voor een periode van drie jaar. De Raad kan een lid eenmaal herbenoemen voor de duur van maximaal drie jaar, op voorstel van het Presidium.

  • 3. De Raad kan tijdens of na ommekomst van een (her)benoemingstermijn een lid-secretaris benoemen als lid-secretaris-plaatsvervanger voor een periode van maximaal vier jaar, op voorstel van het Presidium minus betrokkene. Herbenoeming van een lid-secretaris-plaatsvervanger is niet mogelijk.

  • 4. Alvorens een kandidaat die niet werkzaam is in de rechterlijke organisatie te benoemen, verzoekt de Raad de kandidaat een verklaring omtrent het gedrag te overleggen.

Artikel 6 Voortgangsgesprek en herbenoemingsgesprek

  • 1. Het Presidium besteedt ieder jaar aandacht aan de wijze waarop een lid-selecteur zijn taak vervult, door middel van het houden van een voortgangsgesprek of indien aan de orde, een herbenoemingsgesprek.

  • 2. Het lid van de Raad met de selectie van rechters in portefeuille of diens plaatsvervanger voert het voortgangsgesprek en het herbenoemingsgesprek met de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van het Presidium. De voorzitter van het Presidium of diens plaatsvervanger voert het voortgangsgesprek met de lid-secretarissen.

Artikel 7 Ontheffing van de functie

  • 1. De functionarissen van het Presidium, de lid-selecteurs en de lid-secretaris-plaatsvervanger worden op eigen verzoek door de Raad tussentijds van hun functie ontheven.

  • 2. De Raad kan een functionaris van het Presidium, een lid-selecteur of een lid-secretaris-plaatsvervanger van hun functie ontheffen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden. Voorafgaand aan de ontheffing hoort de Raad zowel het Presidium als de betrokkene. Indien het gaat om de ontheffing van een lid van het Presidium hoort de Raad voorafgaand aan de ontheffing zowel het Presidium minus de betrokkene als de betrokkene.

  • 3. De Raad ontheft een functionaris van het Presidium, een lid-selecteur of een lid-secretaris-plaatsvervanger van zijn functie indien hij niet langer de functie uitoefent op grond waarvan hij was benoemd. Voor een extern lid kan een uitzondering worden gemaakt.

Paragraaf III Taken en verantwoording

Artikel 8 Taken

  • 1. De LSR heeft als taak, namens de Raad en met inachtneming van het door de Raad vastgestelde selectiebeleid, het selecteren van kandidaten voor:

    • a. de functies van rechter (in opleiding) en raadsheer (in opleiding);

    • b. de functies van rechter-plaatsvervanger en raadsheer-plaatsvervanger.

  • 2. Het Presidium:

    • a. is verantwoordelijk voor en draagt zorg voor de planning van testen en assessments;

    • b. is verantwoordelijk voor het organiseren van de Dagcommissies ten behoeve van de briefselectie en de eindselectie;

    • c. is belast met de functionele aansturing van de medewerkers van het secretariaat LSR;

    • d. besluit of een kandidaat in aanmerking komt om de gerede kandidaat-procedure te doorlopen;

    • e. is belast met het behandelen van vragen en klachten van kandidaten of gerechtsbesturen;

    • f. adviseert de Raad over het selectiebeleid van rechters(-plaatsvervangers) en raadsheren(-plaatsvervangers);

    • g. kan overige besluiten nemen binnen de kaders van het door de Raad vastgestelde selectiebeleid.

Artikel 9 Verantwoording en evaluatie

  • 1. Het Presidium is voorts belast met:

    • a. het afleggen van verantwoording aan de Raad via de planning- en verantwoordingcyclus van de SSR;

    • b. het periodiek verstrekken van gegevens aan de Raad over de selectieactiviteiten, -resultaten en -ervaringen.

  • 2. In opdracht van de Raad en in overleg met het Presidium wordt de selectieprocedure en het functioneren van het LSR periodiek geëvalueerd door een externe deskundige.

Paragraaf IV Dagcommissies

Artikel 10 Dagcommissie Briefselectie

  • 1. Indien nodig stelt het Presidium een Dagcommissie Briefselectie in.

  • 2. Een Dagcommissie Briefselectie bestaat uit:

    • a. minimaal één lid-secretaris of één lid-secretaris-plaatsvervanger;

    • b. een bestuurslid of een rechterlijk ambtenaar van het gerecht waar de vacature is, aangewezen door het bestuur van dat gerecht;

    • c. een medewerker van het secretariaat LSR, met een adviserende rol.

  • 3. Een Dagcommissie Briefselectie heeft als taak het, op grond van sollicitatiebescheiden, selecteren van kandidaten die worden toegelaten tot de lokale procedure onder verantwoordelijkheid van het gerechtsbestuur dat de vacature heeft opengesteld.

Artikel 11 (Vervallen)

Artikel 12 Dagcommissie Eindselectie

  • 1. Ten behoeve van de eindselectie stelt het Presidium een Dagcommissie Eindselectie samen uit de LSR. De Dagcommissie bestaat uit zes leden. Uitsluitend indien zich een geval van overmacht voordoet, is het toegestaan dat de Dagcommissie de selectiewerkzaamheden uitvoert met vijf leden.

  • 2. In de Dagcommissie Eindselectie hebben in ieder geval zitting:

    • a. hetzij een lid-selecteur, zijnde een rechterlijk ambtenaar afkomstig uit het openbaar ministerie, hetzij een advocaat;

    • b. een extern lid.

  • 3. De Dagcommissie Eindselectie heeft als taak het beoordelen of een kandidaat geschikt is voor:

    • a. de functies van rechter (in opleiding) en raadsheer (in opleiding);

    • b. de functies van rechter-plaatsvervanger en raadsheer-plaatsvervanger.

  • 4. Een lid-secretaris of een lid-secretaris-plaatsvervanger fungeert als niet-stemrecht hebbend voorzitter bij de beraadslagingen van de Dagcommissie Eindselectie.

Paragraaf V Slotartikelen

Artikel 13 Bescherming persoonsgegevens

  • 1. De betrokkenen bij de procedure hebben een geheimhoudingsplicht, tenzij krachtens deze procedure mededelingen zijn voorgeschreven of toegelaten.

  • 2. Raadpleging van websites met het doel gegevens of informatie over de kandidaat te vergaren, is toegestaan en wordt gemeld aan de kandidaat.

  • 3. Verwerking van persoonsgegevens vindt plaats in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) en daarop gebaseerde (interne) regelingen.

  • 4. Met uitzondering van de persoonsgegevens die voor de bedrijfsprocessen moeten worden verwerkt, vernietigen alle betrokkenen bij deze regeling de schriftelijke of digitale werk- en schaduwdossiers zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen 4 weken na de afronding van de selectieprocedure.

Artikel 14 Financiering en vergoedingen

  • 1. De Raad compenseert de door het bestuur van het gerecht vrijgestelde rechterlijk ambtenaren en gerechtsambtenaren aan het bestuur van het gerecht op basis van door de Raad, in overleg met de presidenten, vastgestelde kaders.

  • 2. De Raad maakt afspraken met het College van procureurs-generaal of de desbetreffende hoofdofficier van justitie over de compensatie van kosten voor de vrijstelling van de rechterlijke ambtenaren ten behoeve van de selectiewerkzaamheden.

  • 3. De volgende personen ontvangen per vergadering een vergoeding op basis van 3% van het maximumniveau van salarisklasse 18, zoals weergegeven in paragraaf 6.3 (salarisschalen en maandbedragen) van de CAO Rijk:

    • a. lid-selecteurs, genoemd in artikel 2, vijfde lid, onder b, onder ii en iii;

    • b. het lid, genoemd in artikel 4, eerste lid onder c.

    Vergaderingen die op één dag worden gehouden, worden samen als één vergadering beschouwd.

Artikel 15 Reis- en verblijfkosten, VOG en technologische hulpmiddelen

  • 1. De functionarissen van het Presidium, de lid-selecteurs, het lid-secretaris-plaatsvervanger, en de leden van de selectiecommissie, genoemd in artikel 4, eerste lid, ontvangen een vergoeding van reis- en verblijfkosten op de voet van paragraaf 10.2 (dienstreizen binnenland), van de CAO Rijk, voor zover zij niet reeds op een vergoeding van reis- en verblijfkosten aanspraak kunnen maken op andere wijze of op grond van een andere regeling.

  • 2. Aan de functionarissen van het Presidium, de lid-selecteurs en het lid-secretaris-plaatsvervanger kunnen technologische hulpmiddelen in bruikleen worden verstrekt voor zover die verstrekking noodzakelijk is voor de werkzaamheden voor de LSR. Het secretariaat LSR draagt zorg voor de verstrekking en de inname van de technologische hulpmiddelen.

  • 3. De kandidaat, bedoeld in artikel 5, vierde lid, ontvangt een volledige vergoeding voor de kosten voor de aanvraag van de verklaring omtrent het gedrag (VOG).

Artikel 16 Declaraties

Declaraties voor de reis- en verblijfkosten en declaraties voor de vergoeding en voor de aanvraag van de verklaring omtrent het gedrag worden geverifieerd, vastgesteld en betaalbaar gesteld onder verantwoordelijkheid van het College van Bestuur van SSR.

Artikel 17 Intrekking

De Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR), met enkele technische verbeteringen, vastgesteld op 27 september 2017, wordt ingetrokken.

Artikel 18 Overgangsartikel

Een plaatsvervanger die tot de datum van inwerkingtreding van de onderhavige regeling een benoeming heeft als plaatsvervanger op grond van artikel 2, lid 5, en artikel 5, lid 2, van de Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) 2017, met enkele technische verbeteringen, is met ingang van de datum van inwerkingtreding van de onderhavige regeling automatisch benoemd als lid-selecteur van de LSR op grond van de Regeling LSR 2020. De benoemingstermijn blijft ongewijzigd.

Artikel 19 Overgangsartikel

In afwijking van artikel 14, derde lid, eerste volzin, ontvangen de zittende leden tot en met 31 december 2021 een vergoeding op basis van 7,5% van het maximumniveau van salarisklasse 18, zoals weergegeven in paragraaf 6.3 (salarisschalen en maandbedragen) van de CAO Rijk.

Artikel 20 Inwerkingtreding en publicatie

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na plaatsing in de Staatscourant.

  • 2. Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant en op INTRO geplaatst.

Den Haag, 24 augustus 2020

H. Naves Voorzitter Raad voor de rechtspraak

TOELICHTING

Inleiding

De Raad is belast met landelijke activiteiten op het gebied van werving en selectie (artikel 91, eerste lid, onder f, van de Wet op de rechterlijke organisatie). De Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) is (mede) gebaseerd op het Adviesrapport van de projectgroep ‘vernieuwing selectie van rechters’ van 1 februari 2013 (verder te noemen: Advies). De opdrachtgever voor het advies was drs. Simone M. Roos, toenmalig lid Raad voor de rechtspraak. De opdrachtnemer en projectleider waren mr. L. Verheij, toenmalig voorzitter van het bestuur van het hof Den Haag voorzitter van de LSR. Het Adviesrapport is behandeld in de Raad van 14 november 2012 en door de Raad overgenomen op 19 februari 2013. De eerste Regeling LSR is opgesteld ter uitvoering van dit Advies. Met de regeling en met de publicatie daarvan in de Staatscourant wordt beoogd openheid van zaken te geven over de wijze van samenstelling en het aantrekken van zowel de interne als externe lid-selecteurs van de LSR.

Met ingang van 1 januari 2014 is de nieuwe initiële opleiding voor rechters gestart. Deze opleiding vervangt de voormalige opleiding voor rechterlijk ambtenaren in opleiding en rechters in opleiding. Aan de nieuwe opleiding is een vernieuwde selectieprocedure voor aankomend rechters gekoppeld. Voor 2014 werd de uitvoering van die selectieprocedure verzorgd door de Selectiecommissie Rechterlijke Macht (SRM). SRM selecteerde zowel aankomend rechters als officieren van justitie.

Met ingang van 2014 wordt de selectie van uitsluitend aankomend rechters verzorgd door de Landelijke selectiecommissie rechters (LSR). De Raad dient op grond van artikel 4 van het Besluit opleiding rechters en officieren van justitie een selectiecommissie in te stellen. Deze regeling dient daartoe. De kern van deze regeling wordt gevormd door:

  • de organisatie, de taken en de bevoegdheden van de Landelijke selectiecommissie rechters (LSR);

  • de wijze waarop de leden van het Presidium LSR en de lid-selecteurs van LSR worden geselecteerd en benoemd.

De selectieprocedure van de rechters is beschreven in: https://www.werkenbijderechtspraak.nl/rechter-of-raadsheer-worden/werving-selectie-en-opleiding/.

Wijzigingen ten opzichte van de regeling van 2014 en 2017

De Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) is twee maal gewijzigd. Teneinde de regeling zo toegankelijk mogelijk te houden, wordt telkens een nieuwe regeling met de doorlopende tekst vastgesteld. Het betreft de volgende wijzigingen.

  • 1. In 2017 is Regeling Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) gewijzigd teneinde de figuur van lid-secretaris-plaatsvervanger te introduceren. Een lid-secretaris kan na ommekomst van de (her)benoemingstermijn in voorkomende gevallen worden benoemd als lid-secretaris-plaatsvervanger. Herbenoeming van een lid-secretaris-plaatsvervanger is niet mogelijk. De maximale, cumulatieve benoemingstermijn bedraagt daarmee twaalf jaar.

  • 2. De wijzigingen in 2020 behelzen het volgende:

    • De figuur van de plaatsvervangers wordt geschrapt. Tegelijkertijd wordt het aantal lid-selecteurs verhoogd van 12 naar 20. De huidige plaatsvervangers worden automatisch benoemd als lid van LSR, met behoud van de benoemingstermijn. Deze overgangsregeling is opgenomen onder artikel 18.

    • Redenen voor het toevoegen van de plaatsvervangers aan kring van vaste lid-selecteurs zijn de volgende.

      • Het is wenselijk dat er steeds voldoende vaste lid-selecteurs zijn om de selectiegesprekken te voeren. De verwachting is dat meer gesprekken gevoerd zullen moeten worden de komende tijd bijvoorbeeld vanwege de consequenties van het Programma Tijdige Rechtspraak, vanwege de vergrijzing en vanwege de invoering van de professionele standaarden.

      • In de praktijk is de inzet van plaatsvervangers gelijk aan die van lid-selecteurs, zowel qua inhoud als qua tijdsbesteding.

      • Het aantal (her)benoemingen wordt verminderd; in de nieuwe situatie kan een lid eenmaal worden benoemd en eenmaal worden herbenoemd.

    • De herbenoemingstermijn van een lid wordt verruimd van één jaar naar maximaal drie jaar. De totale (maximum) termijn als lid bedraagt daarmee zes jaar.

    • De voorselectie is vervallen en vervangen door selectie op lokaal niveau onder verantwoordelijkheid van het gerechtsbestuur van het gerecht dat de vacature heeft opengesteld. Het artikel over de Dagcommissie Voorselectie is daarom in zijn geheel geschrapt.

    • De voorzitter van het Presidium LSR kan voorzitter van het college van bestuur SSR, uitnodigen om als adviseur een vergadering van het Presidium bij te wonen.

    • De ondersteuning van de LSR is in 2019 overgeheveld van het LDCR naar SSR.

    • De vergoeding voor externe lid-selecteurs en het externe lid van de commissie die de selecteurs selecteert wordt gewijzigd. Deze leden ontvangen vanaf datum inwerkingtreding van deze in 2020 gewijzigde regeling een vergoeding van 3% (in plaats van voorheen een percentage van 7,5) van het maximumniveau van salarisklasse 18, CAO Rijk. In artikel 19 is een overgangsbepaling opgenomen voor de zittende leden.

LSR en secretariaat LSR (artikel 1 en 2)

LSR. De Landelijke selectiecommissie rechters (LSR) telt 24 personen en in voorkomende gevallen 25 personen:

  • het Presidium (het dagelijks bestuur), bestaande uit vier functionarissen: de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de lid-secretarissen;

  • in voorkomende gevallen maximaal een lid-secretaris-plaatsvervanger (geen lid van het Presidium LSR);

  • twintig lid-selecteurs.

Daarnaast treden de vier functionarissen van het Presidium incidenteel op als selecteur, zodat zij feeling houden met de selectiepraktijk.

Bij de samenstelling van de groep selecteurs van rechters heeft de Raad, in navolging van het Advies, gekozen voor een diverse samenstelling van de LSR; naast rechters en raadsheren, worden ook ketenpartners (OM en advocatuur) ingezet, alsook personen werkzaam in het bedrijfsleven, in een wetenschappelijke instelling, of in een andere organisatie buiten de justitiële keten (onder ‘justitiële keten’ wordt hier verstaan: de Rechtspraak, het openbaar ministerie, de advocatuur, de Nationale Politie of het Ministerie van Veiligheid en Justitie, incl. diensten en agentschappen). De Raad bepleit openheid naar de samenleving alsook een sterke externe oriëntatie. Die openheid en oriëntatie betreffen niet alleen het functioneren van de Rechtspraak als geheel, maar ook de manier waarop de rechters worden geselecteerd. Om een zo breed mogelijk beeld op de geschiktheid van de kandidaat voor de functie van rechter te krijgen, is het, ten behoeve van de selectiegesprekken met de uitgenodigde kandidaten met de LSR, gewenst een of meer externe lid-selecteurs toe te voegen aan de LSR.

In 2013 had de Raad in navolging van het Advies gekozen voor een kleine groep selecteurs, omdat de lid-selecteurs van een kleine selectiecommissie frequent selecteren en aldus voldoende kennis, ervaring en routine opdoen en behouden. Met de inwerkingtreding van de Regeling LSR 2020 worden de plaatsvervangers automatisch benoemd als lid-selecteurs. In de praktijk bleek de inzet van plaatsvervangers namelijk gelijk aan die van de lid-selecteurs, zowel qua inhoud als qua tijdsbesteding. Een verschil tussen lid-selecteurs en plaatsvervangers was niet meer gerechtvaardigd. Gezien de naar verwachting toenemend aantallen selectiegesprekken is het van belang dat er steeds voldoende vaste lid-selecteurs zijn om de selectiegesprekken te kunnen voeren.

Overgangsartikel: plaatsvervangers worden automatisch benoemd tot lid-selecteurs (artikel 18)

De huidige plaatsvervangers worden door middel van het overgangsartikel in deze regeling automatisch benoemd als lid-selecteur LSR. Het betreft zowel de rechters of raadsheren, de officier van justitie, de advocaat als de externe plaatsvervanger. Zij worden lid-selecteur van de LSR met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Regeling LSR 2020. Mocht een plaatsvervanger niet bereid zijn om (weer) lid-selecteur van de LSR te worden, kan hij of zij vanzelfsprekend op eigen verzoek van zijn of haar functie worden ontheven. De benoemingstermijn die deze functionaris had als plaatsvervanger blijft in stand.

Lid-secretaris-plaatsvervanger. In 2017 is een nieuwe functionaris geïntroduceerd: lid-secretaris-plaatsvervanger. In voorkomende gevallen kan een lid-secretaris eenmalig worden benoemd als lid-secretaris-plaatsvervanger. Gedacht kan worden aan een periode waarin grote drukte wordt verwacht of aan het geval waarin de benoemingstermijn van een lid-secretaris was geëindigd terwijl nog geen nieuwe lid-secretaris is benoemd. Een lid-secretaris-plaatsvervanger is geen lid van het Presidium. Vanzelfsprekend staat het de voorzitter van het Presidium vrij een lid-secretaris-plaatsvervanger uit te nodigen (een deel van) de vergadering van het Presidium bij te wonen.

Secretariaat LSR. De LSR wordt ondersteund door het secretariaat LSR. Het secretariaat LSR is ondergebracht bij de SSR. Het College van Bestuur van de SSR is, namens de Raad, formeel werkgever van de medewerkers van het secretariaat LSR. De rijksambtenaren werkzaam bij het secretariaat LSR worden functioneel aangestuurd door de voorzitter van het Presidium, voor zover zij werkzaamheden voor de LSR verrichten. De voorzitter van het College van Bestuur of een van zijn medewerkers voert periodiek overleg met de voorzitter van het Presidium over de uitvoering van de werkzaamheden door het secretariaat LSR en over de benodigde inzet van de medewerkers van het secretariaat. De rechter of de raadsheer die als voorzitter of lid zitting heeft in het college van bestuur SSR treedt qualitate qua en op uitnodiging op als adviseur van het Presidium LSR teneinde meer verbinding tot stand te brengen tussen de werkzaamheden van SSR tbv het opleiden van rio’s en de selectieactiviteiten van LSR.

Selectie van de selecteurs (artikelen 3 en 4)

De lid-secretarissen respectievelijk de lid-selecteurs van de LSR zullen via een sollicitatieprocedure op grond van een vacature worden aangetrokken op basis van het functieprofiel lid-secretaris respectievelijk selecteur. In het functieprofiel zal tot uiting worden gebracht dat zowel de interne als de externe lid-selecteurs ervaring of affiniteit moeten hebben met selecteren of opleiden en dat de lid-selecteurs de competenties bezitten die hen in staat stellen juiste selectiebeslissingen te nemen.

De werving, door middel van het openstellen van de vacatures, zal via de meest toepasselijke kanalen plaatsvinden, b.v. via INTRO Landelijk voor rechters en raadsheren en via een (digitaal) tijdschrift of een (digitale) krant voor (hoofd)officieren van justitie, advocaten en externen.

De voorzitter respectievelijk de plaatsvervangend voorzitter worden niet geselecteerd, maar aangezocht door de Raad in overleg met het dagelijks bestuur van de presidentenvergadering.

Voor de selectie van de selecteurs van LSR wordt bij voorkeur een vaste selectiecommissie samengesteld. Naast een lid Raad en de voorzitter van het Presidium LSR is het van belang dat een extern lid deel uitmaakt van de commissie, dit laatste ten behoeve van de inbreng vanuit de samenleving.

Het lid van de Raad met de selectie van rechters in portefeuille is voorzitter van de commissie.

Verklaring omtrent het gedrag (VOG) voor externen (artikel 5)

Integriteit is een van de kernwaarden van de Rechtspraak. Een concrete maatregel die daaruit voortvloeit, is dat aan de kandidaat die niet werkzaam is bij de rechterlijke organisatie (dus een advocaat of een extern lid, werkzaam in het bedrijfsleven, etc.) zal worden gevraagd om een VOG te overleggen. Vanzelfsprekend kan de kandidaat niet worden verplicht een verklaring aan te vragen, maar bij het ontbreken van een verklaring zal de betrokkene niet kunnen worden benoemd.

In de aanvraag zullen worden benoemd het doel van en de risico’s in de functie waarvoor de verklaring wordt gevraagd. Dat is van belang voor de doelgerelateerde toetsing door het COVOG / de Minister van Veiligheid en Justitie. Daartoe zal gebruik worden gemaakt van het Standaardformulier ‘VOG 25 Rechtspraak’.

Benoemings- en herbenoemingstermijn van lid-selecteurs (art. 5)

De benoemingstermijn van de lid-selecteurs bedraagt drie jaar. Een lid-selecteur kan eenmaal worden herbenoemd voor een termijn van maximum drie jaar. Er kan – om uiteenlopende redenen – worden gekozen voor een kortere herbenoemingstermijn.

Ontheffing uit de functie (artikel 7)

Een van de gronden voor ontheffing is dat de Raad een functionaris van het Presidium, een lid of een lid-secretaris-plaatsvervanger uit de functie ontheft indien hij niet langer de functie uitoefent op grond waarvan hij was benoemd (hoofdregel). Dat is het logisch gevolg van het feit dat rechters, raadsheren, officieren van justitie en advocaten qualitate qua lid zijn van de LSR. Een extern lid of een externe plaatsvervanger daarentegen zal naar alle waarschijnlijkheid na wisseling van hoofdbetrekking nog steeds de waardevolle inbreng vanuit de samenleving in de LSR kunnen leveren. Voor een extern lid kan dus een uitzondering worden gemaakt op de hoofdregel.

Taken LSR en Presidium en het afleggen van verantwoording (artikelen 8 en 9)

Taken LSR. De selectie van kandidaten door de LSR mondt uit in een (deel)beslissing van de LSR, namens de Raad. Het mandaat van de Raad aan de LSR is gegrondvest op artikel 91 Wet op de rechterlijke organisatie. Uit dit artikel blijkt dat de Raad onder meer is belast met landelijke activiteiten op het gebied van selectie. De (deel)beslissing van de LSR wordt in de wandeling ook wel ‘groen licht’ genoemd. De LSR informeert de gerechtsbesturen welke kandidaat of kandidaten ‘groen licht’ hebben gekregen. Het gerecht beoordeelt vervolgens op de kandidaat aansluit bij de specifieke behoeften van het gerecht. Voor de voorwaarden waaronder de kandidaat kan solliciteren bij de gerechten, en voor de tekst van de sollicitatieprocedures bij het gerecht wordt verwezen naar www.rechtspraak.nl, onder ‘Werken bij / Rechter worden’. De linken zijn:

Opvragen justitiële en strafvorderlijke gegevens. Voor de volledigheid wordt, in aanvulling op de taken genoemd in artikel 8, genoemd dat de voorzitter van de LSR justitiële gegevens kan opvragen ten behoeve van het onderzoek naar de betrouwbaarheid en geschiktheid van personen die in aanmerking willen komen voor een functie bij de rechtspraak (artikel 29 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens). Het opvragen van justitiële en strafvorderlijke gegevens is niet in deze regeling opgenomen, omdat deze mogelijkheid in het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens is neergelegd.

Op grond van artikel 43, Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens kan de voorzitter van de LSR onder hem ressorterend personeel machtigen tot het doen van een verzoek om justitiële gegevens. In het verzoek om inlichtingen wordt de machtiging vermeld. In de praktijk worden de justitiële en strafvorderlijke gegevens met een machtiging van de voorzitter opgevraagd door een medewerker van het secretariaat LSR. Op standaardgevallen kan de desbetreffende medewerker van het secretariaat zelf besluiten. Complexe of gevoelige gevallen worden ter besluitvorming voorgelegd aan het Presidium.

Verantwoording. De LSR wordt gefinancierd via het budget van de SSR. Het afleggen van verantwoording door het Presidium aan de Raad loopt daarom via de planning- en verantwoordingcyclus van de SSR.

De Raad en het Presidium zullen afspraken maken over het periodiek verstrekken van gegevens aan de Raad over de selectieactiviteiten en -resultaten.

Dagcommissies (artikelen 10 en 12)

Bepalingen over dagcommissies zijn in deze regeling opgenomen, omdat:

  • 1. de Raad, op basis van het Advies, heeft besloten over de samenstelling van de dagcommissies;

  • 2. bij de Dagcommissie Briefselectie de samenstelling van de commissie breder is dan uitsluitend de lid-selecteurs van de LSR;

  • 3. in de Dagcommissie Eindselectie in ieder geval zitting hebben:

    • a. een officier van justitie of een advocaat;

    • b. een extern lid.

De Dagcommissie Briefselectie heeft als taak het, op grond van sollicitatiebescheiden, selecteren van kandidaten die worden toegelaten tot de lokale selectieronde, dus onder verantwoordelijkheid van het gerechtsbestuur dat de vacature had opengesteld. Voordien toetst het secretariaat LSR op basis van de brieven of de kandidaten voldoen aan de formele, in de wet genoemde, vereisten en legt daarover verantwoording af aan de Dagcommissie briefselectie.

Het instellen van een Dagcommissie Briefselectie is niet in alle gevallen nodig. Deze commissie wordt in ieder geval wel ingesteld indien een groot aantal sollicitanten heeft gereflecteerd. De commissie behoeft bijvoorbeeld niet te worden ingesteld indien besloten is tot een ‘gerede kandidaat procedure’. Meer informatie is te vinden op https://www.werkenbijderechtspraak.nl/rechter-of-raadsheer-worden/.

Bescherming persoonsgegevens (artikel 13)

Vanzelfsprekend is dat de Archiefwet 1995 en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) en daarop gebaseerde (interne) regelingen van toepassing zijn. Dat brengt het volgende met zich. Met uitzondering van de persoonsgegevens die voor de bedrijfsprocessen moeten worden verwerkt, vernietigen alle betrokkenen bij deze regeling de schriftelijke of digitale werk- en schaduwdossiers (selectiedossiers en gespreksdossiers) zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen vier weken na de afronding van de selectieprocedure.

De te vernietigen gegevens betreffen:

  • sollicitatiebescheiden van kandidaten voor de taak van lid-selecteur LSR;

  • gegevens van de leden van de commissie die de lid-selecteurs selecteert;

  • inhoudelijke gegevens in verband met voortgangsgesprekken of herbenoemingsgesprekken.

Met betrokkenen bij deze procedure wordt gedoeld op:

  • het lid van de Raad die voortgangsgesprekken of herbenoemingsgesprekken heeft gevoerd;

  • de leden van de commissie die de selecteurs selecteren en die in die hoedanigheid de beschikking hebben gekregen over persoonsgegevens van kandidaten voor een functie bij de LSR;

  • medewerkers die in de uitoefening van hun functie persoonsgegevens hebben verkregen (b.v. in emails), waarbij kan worden gedacht aan secretaresses. Vanzelfsprekend dragen de Raad, het Presidium LSR en het College van Bestuur SSR zorg dat de desbetreffende medewerkers de genoemde gegevens vernietigen.

De Raad en het Presidium LSR zien toe op de vernietiging van de werk- en schaduwdossiers.

Financiering en vergoedingen (artikel 14)

Financiële compensatie. Rechters en raadsheren respectievelijk de officieren van justitie zullen worden vrijgesteld van hun gebruikelijke werkzaamheden. De Raad zal het gerecht respectievelijk het parket financieel compenseren voor deze vrijstelling. De compensatie van de gerechten wordt geregeld op basis van de door de Raad, in overleg met de presidenten, vastgestelde kaders. Met het College van procureurs-generaal of de desbetreffende hoofdofficier van justitie zal de Raad nadere afspraken maken.

Vergoeding externe leden. De Wet vergoedingen adviescolleges en commissies en het Besluit vergoedingen adviescolleges en commissies bevatten regels over de maximale vergoeding van externe leden van overheidscommissies. Hoewel deze regels niet van toepassing zijn op de Rechtspraak, is het voor de hand liggend om hierbij aan te sluiten. Gezien het belang dat aan de Landelijke selectiecommissie rechters moet worden gehecht, is er voor gekozen om de externe lid-selecteurs de maximale vergoeding per vergadering toe te kennen, te weten 3% van het maximumniveau van salarisklasse 18, zoals weergegeven in paragraaf 6.3 (salarisschalen en maandbedragen) van de CAO Rijk. Indien in de CAO Rijk het salaris in salarisklasse 18 wordt verhoogd, gaat de vergoeding van de externe lid-selecteurs uiteraard ook omhoog.

Het bovenstaande geldt ook voor het externe lid van de commissie die de selecteurs selecteert (art. 4, eerste lid, sub c).

Overgangsbepaling vergoeding zittende externe leden (artikel 19). De vergoeding voor externe lid-selecteurs wordt gewijzigd. Met ingang van de datum inwerkingtreding van de Regeling LSR 2020 wordt een vergoeding verstrekt van 3% (in plaats van 7,5%) van het maximumniveau van salarisklasse 18, CAO Rijk (artikel 14, derde lid, eerste volzin). In artikel 19 is een overgangsbepaling opgenomen voor de zittende leden. De zittende externe lid-selecteurs ontvangen tot en met 31 december 2021 een vergoeding op basis van 7,5% van het maximumniveau van salarisklasse 18, zoals weergegeven in paragraaf 6.3 (salarisschalen en maandbedragen) van de CAO Rijk. Na die datum ontvangen zij een vergoeding van 3%.

Nieuwe externe lid-selecteurs ontvangen vanaf datum ingang benoeming een vergoeding van 3%.

Het bovenstaande geldt ook voor het externe lid van de commissie die de selecteurs selecteert (art. 4, eerste lid, sub c).

Uitgesloten van vergoeding. Het spreekt vanzelf dat geen vergoeding wordt verstrekt aan personen die op grond van artikel 2, derde lid, van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies zijn uitgesloten van een vergoeding. Het gaat dan om "personen die een functie vervullen bij instellingen of organisaties als bedoeld in de artikelen 1.2 tot en 1.5 van de Wet normering topfunctionarissen publieke en semipublieke sector, indien hun benoeming of deelname aan de werkzaamheden die haar oorzaak vindt in de functie die zij vervullen" en om "vertegenwoordigers van organisaties die gelegenheid hebben op te komen voor groepen of individuele personen wier belangen bij de arbeid van de commissie zijn betrokken".

Vergoeding kosten VOG. Kandidaten aan wie wordt gevraagd een VOG te overleggen, krijgen de kosten van de aanvraag van de VOG volledig vergoed (art. 15). Deze kosten komen voor rekening van het budget LSR/SSR.

Naar boven