Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2020, 44283 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2020, 44283 | Overig |
Handleiding SPRONG ronde 1,
indieningsronde maart 2021
Utrecht, september 2020
Nationaal Regieorgaan
Praktijkgericht Onderzoek
(onderdeel van NWO)
Inhoud
|
1. |
Inleiding |
1 |
|
1.1 |
Achtergrond |
1 |
|
1.2 |
Beschikbaar budget |
2 |
|
1.3 |
Geldigheidsduur call for proposals |
2 |
|
2. |
Doel |
3 |
|
3. |
Richtlijnen voor aanvragers |
4 |
|
3.1 |
Wie kan subsidie aanvragen |
4 |
|
3.2 |
Wanneer kan aangevraagd worden |
4 |
|
3.3 |
Hoe wordt de aanvraag opgesteld en ingediend |
5 |
|
3.4 |
Subsidievoorwaarden |
5 |
|
3.5 |
Financiële voorwaarden |
8 |
|
4. |
Procedure |
9 |
|
4.1 |
Ontvankelijkheid |
9 |
|
4.2 |
Beoordeling |
10 |
|
4.3 |
Beoordelingscriteria |
10 |
|
4.4 |
Besluitvorming |
11 |
|
4.5 |
Indicatief tijdpad |
11 |
|
5. |
Uitvoering |
11 |
|
6. |
Contact en overige informatie |
12 |
Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, ofwel Regieorgaan SIA, is onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Regieorgaan SIA bevordert het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Daarom voeren we SPRONG uit.
Hogescholen zijn kennisinstellingen die vanuit hun maatschappelijke opdracht hoger beroepsonderwijs en praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Praktijkgericht onderzoek heeft als doel het onderwijs actueel te houden, innovaties te bevorderen en bij te dragen aan de ontwikkeling van de beroepspraktijk.
Er is steeds meer behoefte aan praktijkgerichte kennis en innovaties om actuele maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, de toenemende zorgvraag en kwetsbare cybersecurity aan te kunnen pakken. Een effectieve verbinding tussen het onderwijs, het onderzoek en de beroepspraktijk, de zogenoemde ‘driehoek’ die zo kenmerkend is voor praktijkgericht onderzoek, is van groot belang hiervoor. De afgelopen decennia heeft het praktijkgericht onderzoek van hogescholen hierdoor een eigenstandige positie ingenomen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
De positie van praktijkgericht onderzoek verder uitbouwen en professionaliseren
Regieorgaan SIA wil de potentie van praktijkgericht onderzoek optimaal stimuleren, zodat het onderzoek in toenemende mate bijdraagt aan duurzame oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen. Het is daarom van belang dat deze positie de komende jaren verder wordt uitgebouwd en geprofessionaliseerd.
Twee regelingen
Het SPRONG-programma bestaat uit twee regelingen: SPRONG en SPRONG Groen. Daarnaast voeren we verschillende activiteiten uit, gericht op afstemming, communicatie en monitoring. Elke regeling heeft een eigen call for proposals waarin we verder ingaan op de specifieke voorwaarden. U vindt de call for proposals van de verschillende rondes op de website van Regieorgaan SIA.
|
Regeling |
Ronde |
Beoogd tijdspad |
|---|---|---|
|
SPRONG |
Ronde 1 2021 |
Publicatie september 2020, deadline maart 2021, besluit juli 2021. |
|
SPRONG |
Ronde 2 2022 |
Publicatie juli 2021, deadline eerste kwartaal 2022, besluit tweede kwartaal 2022. |
|
SPRONG Groen |
Ronde maart 2021 |
Publicatie september 2020, deadline maart 2021, besluit juli 2021. |
Looptijd
Het SPRONG-programma kent een looptijd van tien jaar: 2020-2030. Regieorgaan SIA wil dat uiterlijk in 2022 alle SPRONG-consortia gestart zijn, waarbij elk consortium een looptijd van minimaal acht jaar heeft. De SPRONG- financiering verloopt in twee periodes van vier jaar, waarbij per vier jaar in principe maximaal € 1 miljoen subsidie beschikbaar is.
Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid
Op moment van schrijven (september 2020) is de meest passende context voor SPRONG het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid van het kabinet. Dit beleid is erop gericht de innovatiekracht van topsectoren te gebruiken om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
Het kabinet heeft in haar Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid 6 Kennis en Innovatie Agenda's (KIA's) opgesteld, die de maatschappelijke opgaven voor de komende jaren beschrijven. Deze KIA’s liggen op het gebied van vier missies: Energietransitie & duurzaamheid, Landbouw, Water en Voedsel, Gezondheid & zorg en Veiligheid. Twee Kennis- en Innovatieagenda’s ondersteunen deze missies: de KIA Sleuteltechnologieën en KIA Maatschappelijk Verdienvermogen.
Het kabinet heeft hogescholen, net als universiteiten en kennisinstituten, uitgenodigd een bijdrage te leveren aan deze KIA’s. Hogescholen hebben in reactie daarop het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) 2020-2023 ondertekend. Regieorgaan SIA wil hogescholen in staat stellen een waardevolle bijdrage te leveren aan het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid.
Daarom zetten we een deel van onze regelingen hiervoor in. Het programma SPRONG is onderdeel van deze inzet.
Onderwijs en onderzoek in samenhang programmeren
Regieorgaan SIA creëert met SPRONG ruimte binnen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid om de uitwisseling van kennis tussen praktijk, onderzoek en onderwijs te stimuleren. Het gaat hierbij om het onderzoeken van vraagstukken die aangedragen worden vanuit de praktijk, het vinden van mogelijke verbeteringen in die praktijk en het telkens vernieuwen van de kennisoverdracht over die praktijk.
Dit betekent dat de hogeschool de opdracht heeft onderwijs en onderzoek in samenhang te programmeren. Deze programmatische taak ligt bij de onderzoeks- en onderwijsprofessionals van de hogescholen. Het bestuur van een hogeschool heeft als taak om die ruimte te ontwikkelen en te borgen. Het SPRONG-programma ondersteunt deze taak.
Programmakader
Voor het SPRONG is een programmakader ontwikkeld dat in juli 2020 is vastgesteld door het bestuur van Regieorgaan SIA. Dit programmakader is te vinden is op de website van Regieorgaan SIA.
Het programma SPRONG heeft als doel om krachtige SPRONG-groepen te creëren bestaande uit een samenwerking tussen (minimaal) twee hogescholen en praktijkpartners, zoals bedrijven uit de beroepspraktijk (bijvoorbeeld mkb), publieke instellingen en overheden. Op deze manier stelt SPRONG hogescholen in staat om met hun praktijkgerichte onderzoek een significante bijdrage te leveren aan maatschappelijke vraagstukken binnen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid.
Samenwerking tussen hogescholen: de SPRONG-groep
Om samenwerking en landelijke afstemming tussen hogescholen te bevorderen, stellen we dan ook als eis dat een SPRONG-aanvraag bestaat uit een samenwerking van minimaal twee verschillende hogescholen. De samenwerkende onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen noemen we de SPRONG-groep. De SPRONG-groep is de groep die in het SPRONG- programma wordt beoordeeld.
Het SPRONG-programma is erop gericht de positie van praktijkgericht onderzoek van hogescholen te versterken. De hogescholen bevinden zich daarmee in het (inter)nationale speelveld waarin diverse partijen kennis genereren en toepassen.
Samenwerking tussen hogescholen leidt ertoe dat ieders kennis bijdraagt aan de ontwikkeling van meer generieke kennis rond actuele, maatschappelijke vraagstukken en bevordert de profilering en positionering van de onderzoeksgroep(en). Goede samenwerking en afstemming voorkomt bovendien dat niet overal het wiel uitgevonden hoeft te worden. De hogescholen kunnen van elkaars werkwijze leren, bijvoorbeeld op het gebied van datamanagement, kwaliteitszorg of de verbinding van onderzoek en onderwijs.
Wat is een onderzoeksgroep binnen SPRONG?
De hogeschool stelt zelf vast wat een onderzoeksgroep is. Een onderzoeksgroep kan globaal omschreven worden als een samenhangende groep onderzoekers die vanuit dezelfde strategie hun onderzoek verrichten.
Regieorgaan SIA verwacht dat een onderzoeksgroep voldoende onderzoeksexpertise in huis heeft en in nauwe verbinding staat met de beroepspraktijk en het onderwijs. Ook verwacht Regieorgaan SIA dat de onderzoeksgroep eenduidig beleid heeft waarmee de kwaliteit en kwantiteit van het onderzoek is geborgd. Daarnaast is er een strategisch personeelsbeleid met aandacht voor leiderschapsvaardigheden, carrièreperspectief en professionalisering.
Krachtige SPRONG-groepen
SPRONG stimuleert de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen die de potentie hebben om binnen acht jaar uit te groeien tot krachtige SPRONG-groep. Krachtige SPRONG-groepen hebben een brede doorwerking naar de kwaliteit van het onderzoek van de betrokken hogescholen. Regieorgaan SIA stuurt hierbij op kwaliteit van de onderzoeksgroepen en tegelijkertijd de landelijke samenwerking en afstemming tussen de hogescholen in Nederland.
Hogescholen kunnen met krachtige onderzoeksgroepen voortbouwen op verworven praktijkgerichte kennis en expertise en zorgen voor meer doorwerking naar onderwijs en praktijk. Hierdoor neemt ook het aantal goed opgeleide professionals toe.
SPRONG stimuleert de samenwerking tussen onderzoeksgroepen van verschillende hogescholen die de potentie hebben om binnen acht jaar uit te groeien tot een krachtige SPRONG-groep. Binnen het programma is ruimte voor verschillende beginposities. Niet iedere onderzoeksgroep hoeft dus op hetzelfde punt te starten, maar het moet wel haalbaar zijn om met behulp van de samenwerking binnen acht jaar uit te groeien naar een krachtige SPRONG- groep. Zie ook paragraaf 2.4 van het programmakader SPRONG voor meer uitleg.
Voorwaarden krachtige SPRONG-groep
Een SPRONG-groep wordt als krachtig gedefinieerd als deze voldoet aan alle vijf onderstaande voorwaarden.
Een krachtige SPRONG-groep:
• heeft een herkenbaar en afgebakend onderzoeksprofiel dat aantoonbaar wordt ondersteund door het profiel en de strategie van de hogescholen;
• is duurzaam, voldoende omvangrijk en gebouwd op basis van een volledig functiehuis, met lectoren, hbo-postdocs, promovendi, docent- onderzoekers, praktijkprofessionals en studenten waaraan op adequate wijze leiding wordt gegeven;
• initieert nieuwe en onderhoudt duurzame (strategische) samenwerkingsverbanden met relevante praktijkpartners en het onderwijs en is in staat om externe financiering uit verschillende bronnen te realiseren;
• heeft een kwalitatief goed onderzoeksproces, conform methodologische regels, onderzoeks- en beroepsethiek en waarden die binnen het vakgebied en onderzoeksdomein gelden. Hiertoe horen ook een gestructureerde werkwijze voor datamanagement en een visie op Open Science, en een regelmatige en systematische evaluatie van de onderzoeksprocessen;
• heeft impact op de beroepspraktijk, het onderwijs en het onderzoeksdomein en weet deze impact structureel in kaart te brengen.
Door samenwerking binnen de SPRONG-groep kunnen de onderzoeksgroepen zich doorontwikkelen tot een krachtige SPRONG-groep. De samenwerking moet aantoonbaar meerwaarde opleveren voor de SPRONG-groep.
Hoofdaanvrager
Alleen door de overheid bekostigde hogescholen kunnen een aanvraag indienen. Dit zijn hogescholen zoals bedoeld in artikel 1.8 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
De persoon die de aanvraag bij ons indient in ISAAC, moet hiervoor gemachtigd zijn door het College van Bestuur van zijn of haar hogeschool. De aanvrager ontvangt alle correspondentie met betrekking tot de aangevraagde subsidie.
Een hogeschool mag als hoofdaanvrager maximaal 2 aanvragen doen en deze aanvragen moeten verschillende KIA’s betreffen. Een hogeschool mag onbeperkt als mede-aanvrager optreden. Bij elke aanvraag zijn ten minste 2 hogescholen betrokken.
Mede-aanvrager
Ook de mede-aanvrager is een door de overheid bekostigde hogeschool. Dit zijn hogescholen zoals bedoeld in artikel 1.8 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
De betrokken hogeschool is mede-aanvrager van de subsidie. De hogeschool krijgt de voor de hogeschool bestemde financiering niet direct via Regieorgaan SIA, maar via de hoofdaanvrager.
De betrokken hogeschool staat als mede-aanvrager op het aanvraagformulier. Het subsidiebesluit wordt ook aan de betrokken mede-aanvrager(s) bekendgemaakt.
SPRONG Groen
Specifiek voor de groene hogescholen (HAO-instellingen) is er de regeling SPRONG Groen. Dit is een aparte regeling binnen het SPRONG-programma. Regieorgaan SIA werkt hiervoor samen met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Voor de drie monosectorale hogescholen Aeres Hogeschool, Hogeschool Van Hall Larenstein en HAS Hogeschool geldt dat zij als hoofdaanvrager maximaal één aanvraag mogen indienen voor SPRONG ronde 1. De onderwerpen plant, agrodier, voedsel en natuur en leefomgeving zijn voor deze hogescholen uitgesloten, omdat hiervoor ruimte is in SPRONG Groen.
SPRONG Vitaliteit & Gezondheid
Hogescholen die eerder een SPRONG-aanvraag rondom SPRONG Vitaliteit & Gezondheid toegekend kregen, mogen als hoofd- en medeaanvrager indienen op de KIA Gezondheid & zorg. Het is niet mogelijk binnen deze KIA nogmaals als hoofdaanvrager in te dienen op hetzelfde thema als toegekend in SPRONG Vitaliteit & Gezondheid.
U kunt uw aanvraag uiterlijk indienen op 11 maart 2021, 14:00:00 uur CE(S)T. Aanvragen die na de sluitingsdatum bij ons binnenkomen, nemen wij niet in behandeling.
Een volledige aanvraag bestaat uit de volgende documenten:
• het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier;
• het trajectvoorstel;
• de begroting in Excel met daarin de subsidie die u aanvraagt, de cofinanciering en een kostenonderbouwing;
• een overzicht van de betrokken projectgroepleden. Dit is noodzakelijk vanwege de Code omgang met persoonlijke belangen.
Indienen via ISAAC
U dient de aanvraag in via het online aanvraag- en rapportagesysteem ISAAC. In ISAAC vindt u alle documenten die u hiervoor nodig heeft. Het is verplicht deze documenten te gebruiken.
> Bekijk deze call for proposals in ISAAC (directe link)
U bent als aanvrager verplicht de aanvraag via uw eigen ISAAC-account in te dienen. De persoon die de aanvraag indient in ISAAC, is de formele contactpersoon voor de aanvraag. Heeft u nog geen ISAAC-account? Maak dan minimaal één werkdag voordat u de aanvraag indient een account aan. Zo kunnen eventuele problemen met aanmelden nog op tijd worden opgelost.
• Het inlogscherm ISAAC is bereikbaar via: www.isaac.nwo.nl
• De handleiding ISAAC is bereikbaar via: www.isaac.nwo.nl/help
• De ISAAC helpdesk is bereikbaar via: isaac.helpdesk@nwo.nl
Voor alle aanvragen geldt de ‘NWO-subsidieregeling 2017’.
Inzet van subsidie
De subsidie is bestemd voor de SPRONG-groep. De SPRONG-groep bestaat uit een samenwerking tussen onderzoeksgroepen van minimaal twee verschillende hogescholen. Alleen hoofd- en medeaanvragers krijgen subsidie.
U kunt minimaal € 0,6 miljoen en maximaal € 1 miljoen aanvragen voor een periode van 4 jaar. U kunt de subsidie niet buiten die periode gebruiken. Het traject dat u wilt uitvoeren start tussen 1 september 2021 en 1 november 2021. Met de subsidie kunt u alleen de activiteiten uitvoeren die in uw gehonoreerde aanvraag staan.
Subsidie voor versterken onderzoeksfunctie hogeschool
Het SPRONG-programma richt zich niet direct op het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek, maar op de randvoorwaarden om tot goed praktijkgericht onderzoek te komen. De subsidie is bestemd voor het versterken van de onderzoeksfunctie van de hogescholen via de SPRONG-groep.
U kunt de subsidie inzetten voor het aanstellen van (ondersteunend) onderzoekspersoneel voor de verdere opbouw van de onderzoekscapaciteit binnen de onderzoeksgroepen van hogescholen.
De subsidie kan ook worden gebruikt voor materiaal of activiteiten voor de onderzoeksfunctie van de hogeschool. Denk hierbij aan het gebruik van onderzoeksfaciliteiten, opbouwen van netwerken, duurzame dataopslag (volgens een datamanagementplan), voorgenomen bijdragen aan Open Access- publicaties van kennisproducten en het verwerven van licenties en octrooien.
U kunt de subsidie ook inzetten voor de onderlinge afstemming tussen hogescholen en de verbinding met de diverse regionale en nationale partners (zowel uit de praktijk, onderzoek als vanuit overheden).
Activiteiten uitgesloten van subsidie
Aanvragen die uitsluitend gericht zijn op deskundigheidsbevordering van personeel, het ontwikkelen van een nieuwe opleiding of curriculum of andere reguliere activiteiten van de hogeschool, krijgen geen subsidie van Regieorgaan SIA.
Ook kunt u geen (deel) activiteiten subsidiëren die al vanuit een andere bron zijn gefinancierd.
Regieorgaan SIA verwacht dat de onderzoeksgroep in staat is om aanvullende (competitieve) financiering te verwerven. U kunt de SPRONG-subsidie niet inzetten als cofinanciering voor projectsubsidies van Regieorgaan SIA.
Subsidiebesluit voor 4 jaar
Het subsidiebesluit voor de SPRONG-groepen omvat in eerste instantie de eerste vier jaren van het traject. De bestuurlijke intentie van Regieorgaan SIA is, om bij goed functioneren en voldoende voortgang van de SPRONG-groepen tijdens de subsidieperiode, de subsidie daarna weer met vier jaar te verlengen.
Consortium
Het onderzoek van de SPRONG-groep moet goed ingebed zijn in de omgeving. Daarmee zijn ook de praktijkpartners zoals bedrijven uit de beroepspraktijk (bijvoorbeeld mkb), publieke instellingen, overheden en andere kennis- of onderwijsinstellingen van belang.
Binnen het SPRONG-programma worden alle partners die bijdragen aan het onderzoek (zowel geld als in natura) gezien als consortiumpartners. Dit betekent dat de onderzoeksgroepen van de samenwerkende hogescholen die samen de betrokkenheid van de consortiumpartners blijkt uit de substantiële cofinanciering.
De aanvraag wordt ondersteund door een actief betrokken consortium. Bij aanvang van het beoogde traject heeft het consortium zich door ondertekening van het aanvraagformulier verzekerd van deelname.
Het personeel van een hogeschool onderhoudt geen directe familiebanden met en/of heeft geen zakelijke belangen bij de betrokken ondernemingen.
Cofinanciering
Consortiumpartners dragen substantieel bij aan de activiteiten van de SPRONG- groep. De cofinanciering is minimaal 50% van de totale trajectkosten, verdeeld over praktijkpartners (zoals de beroepspraktijk, mkb, overheden en kennisinstellingen) en de hogescholen. Cofinanciering kan zowel in geld als in natura (in cash of in kind).
Gezien de lange doorlooptijd van het traject, wordt de cofinanciering verdeeld over twee tijdvakken van twee jaar. Aan het einde van de eerste vier jaar is de cofinanciering ten minste 50% van de totale trajecttkosten (€ 1 miljoen cofinanciering op € 1 miljoen subsidie). De omvang van de cofinanciering geeft u in de aanvraag per consortiumpartner op.
Als blijkt dat de cofinanciering van minimaal 50% na afloop van de subsidieperiode niet is gerealiseerd, dan wordt dit verrekend in de subsidievaststelling en kan dit gevolgen hebben voor de verlenging van het traject (fase 2 van ronde 1).
Afspraken met consortiumpartners
Als aanvrager bent u verantwoordelijk voor het maken van afspraken met uw consortiumpartners over de toegang tot en rechten op onderzoeksresultaten. En, als dat van toepassing is, intellectueel eigendom. Ook moet u afspraken maken over open access publicaties, ethische aspecten van uw onderzoek en datamanagement.
Open access publicatie
NWO (en daarmee Regieorgaan SIA) zet zich in om de resultaten van wetenschappelijk onderzoek dat is gefinancierd door NWO vrij toegankelijk te maken via internet (open access). NWO heeft daarom de Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities (2003) ondertekend.
NWO geeft invulling aan het beleid van de Nederlandse regering om al het publiek gefinancierd onderzoek open access te maken. Alle wetenschappelijke publicaties gefinancierd vanuit deze call for proposals moeten daarom direct, op het moment van publicatie, open acces beschikbaar zijn. Dit kan via:
• publicatie in een open access tijdschrift;
• deponeren van een versie van het artikel in een repository
• of publicatie in een hybride tijdschrift waarvoor de VSNU overeenkomsten heeft gemaakt met uitgevers. Zie ook: www.openaccess.nl.
De eventuele kosten voor het publiceren in een open access tijdschrift, kunt u opnemen in de trajectbegroting. Wij vergoeden geen kosten voor publicaties in hybride tijdschriften.
Deze voorwaarden gelden voor alle vormen van wetenschappelijke publicaties die voortkomen uit deze call for proposals. Daaronder vallen ook wetenschappelijke monografieën, edited volumes, proceedings en hoofdstukken. Kijk voor meer informatie over het open acces-beleid van NWO op www.nwo.nl/openscience.
Ethische aspecten
Voor bepaalde onderzoeksprojecten heeft u een goedkeurende verklaring van een erkende Medisch Ethische Toetsingscommissie (METC) of een Dier Experimenten Commissie (DEC) nodig. Daarnaast is voor bepaalde onderzoeksprojecten een vergunning nodig op grond van de Wet Bevolkingsonderzoek (WBO).
Let op: is voor uw onderzoeksproject goedkeuring van een ethische toetsingscommissie of een vergunning nodig? Dan kent Regieorgaan SIA uw aanvraag alleen voorwaardelijk toe. Pas wanneer wij een kopie van de goedkeuring van de ethische commissie of de vergunning van u hebben gekregen, kennen we de aanvraag definitief toe.
Datamanagement
Bij goed onderzoek hoort verantwoord datamanagement. Regieorgaan SIA streeft ernaar dat onderzoeksdata die voortkomen uit onderzoek dat wij (met publiek geld) financieren zo veel mogelijk duurzaam beschikbaar komt. Zo kunnen andere onderzoekers deze data ook gebruiken. Wij willen bovendien het bewustzijn van onderzoekers over het belang van verantwoord datamanagement vergroten. Daarom maakt een datamanagementparagraaf deel uit van uw aanvraag.
Komen er onderzoeksactiviteiten (bijvoorbeeld via de financiering van een onderzoeker) ten laste van het budget van SPRONG? Dan geeft u in uw aanvraag antwoord op vier vragen over datamanagement binnen de beoogde onderzoeksactiviteiten.
Al voor aanvang van uw project bedenkt u hoe u de verzamelde data ordent en categoriseert, zodat u het vrij beschikbaar kunt stellen. Vaak zijn al maatregelen nodig op het moment dat data en data-analyse tot stand komen om de opslag en het delen van data op een later moment mogelijk te maken. U kunt in uw aanvraag zelf aangeven welke onderzoeksdata u relevant vindt voor opslag en hergebruik.
De datamanagementparagraaf maakt deel uit van uw aanvraag, maar wordt niet beoordeeld. De paragraaf wordt niet gewogen en maakt geen deel uit van de beslissing om uw aanvraag te honoreren of niet. De beoordelingscommissie kan wel advies geven over uw datamanagementparagraaf.
Meer informatie over het datamanagementprotocol van NWO leest u op de website van NWO.
Nagoya Protocol
Het Nagoya Protocol zorgt voor een eerlijke en rechtvaardige verdeling van voordelen die voortkomen uit het gebruik van genetische bronnen (Access and Benefit Sharing, ABS). Het protocol is sinds 12 oktober 2014 van kracht. Als u als onderzoeker gebruik maakt van genetische bronnen in of uit het buitenland, neem dan zorgvuldig kennis van het Nagoya Protocol. Alle informatie vindt u op: www.absfocalpoint.nl. NWO gaat er vanuit dat u de noodzakelijke acties neemt om het Nagoya Protocol na te leven.
Bijdragen aan Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid
Regieorgaan SIA zet zich in binnen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid van de rijksoverheid. NWO (mede namens Regieorgaan SIA) heeft daarom het Kennis en Innovatieconvenant 2020-2023 mede ondertekend.
Voor dit convenant stelde het kabinet zes Kennis- en Innovatie Agenda’s (KIA’s) op. Deze KIA’s beschrijven de maatschappelijke opgaven voor de komende jaren. Het kabinet wil dat bedrijven en de publieke sector innoveren en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
De zes KIA’s zijn:
1. Energietransitie & duurzaamheid
2. Landbouw, Water en Voedsel
3. Gezondheid & zorg
4. Veiligheid
5. Sleuteltechnologieën
6. Maatschappelijk verdienvermogen
Op het aanvraagformulier dient u aan te geven op welke KIA uw aanvraag (het meest) betrekking heeft. U vindt meer informatie over het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid op onze website.
De kosten die u met deze subsidie kunt financieren zijn de gemaakte en/of betaalde loonkosten en materiële kosten van de hogescholen, gebaseerd op kostprijs, inclusief eventuele niet-verrekenbare btw.
Loonkosten hogescholen
Voor de loonkosten hanteren wij de tarieven zoals vermeld in de Handleiding Overheidstarieven (HOT) uit 2017. Het gaat uitsluitend om de tarieven in de onderstaande tabel.
|
Schaal |
Kostendekkend tarief per uur |
|---|---|
|
1 |
43 |
|
2 |
46 |
|
3 |
48 |
|
4 |
53 |
|
5 |
53 |
|
6 |
56 |
|
7 |
59 |
|
8 |
63 |
|
9 |
68 |
|
S |
72 |
|
11 |
79 |
|
12 |
87 |
|
13 |
95 |
|
14 |
103 |
|
15 |
111 |
|
16 |
119 |
|
17 |
127 |
|
18 |
136 |
Deze tarieven kunt u toepassen zonder toelichting of berekening.
De tarieven van medewerkers die u inzet, zijn gebaseerd op de inschaling uit de cao van het hoger beroepsonderwijs (hbo). Tarieven hoger dan de HOT mag u niet toepassen. Lagere tarieven wel, maar u mag deze niet willekeurig opvoeren. U moet lagere tarieven altijd onderbouwen, bijvoorbeeld op basis van een interne kostprijsberekening. De accountant van uw hogeschool hoeft hier geen accountantscontrole op toe te passen: tarieven lager dan de HOT zijn voor Regieorgaan SIA altijd akkoord. U moet de tarieven consistent toepassen.
Kosten studenten
U mag studenten, verbonden aan een hogeschool, inzetten voor het traject. De kosten hiervoor kunt u binnen het traject opvoeren.
Per subsidiejaar kunt u het volgende opvoeren:
• De inzet van uren van studenten die als onderdeel van hun opleiding meewerken in het traject. Deze studenten krijgen ook studiepunten voor hun activiteiten. Alleen de stagevergoeding zoals die binnen uw hogeschool gebruikelijk is, kunt u declareren. U mag een student voor maximaal 1.650 uur inzetten.
• De inzet van uren van studenten die extra-curriculair meewerken in het traject. Per student kunt u maximaal 250 uur per gefinancierd jaar als kosten opvoeren.
In beide situaties geldt: u kunt alleen de werkelijk aan de student uitbetaalde bedragen met een maximumuurtarief van € 25 opvoeren. Uren en uurtarieven boven het gestelde maximum kunt u niet opvoeren. Er is geen maximum aan het totaal aantal studenten dat meewerkt in het traject.
Loonkosten overige consortiumpartners (cofinanciering)
De loonkosten van de praktijkparters komen niet in aanmerking voor subsidie, maar ze kunnen wel worden opgevoerd als (in kind) cofinanciering.
Bepaling van het in te brengen uurtarief voor cofinanciering van de partners vindt u in de onderstaande tabel.
|
Partner |
Uurtarief vastgesteld in: |
|---|---|
|
Universiteiten: aio’s en postdocs |
VSNU-akkoord |
|
Universiteiten: overige wetenschappelijke functies |
Handleiding Overheidstarieven 2017 |
|
TO2-instituten |
Handleiding Overheidstarieven 2017 |
|
Overige partners |
Bepaling uurtarief is vrij, met een maximum van € 130 per uur, excl. eventuele btw. |
Projectmanagement
In de HOT zit een opslag voor overhead. U mag daarom maximaal 15% van de totale trajectkosten in de begroting opvoeren als kosten en besteden aan projectmanagement.
Materiële kosten
Met materiële kosten bedoelen we kosten die u maakt bij de uitvoering van het traject anders dan de loonkosten. Het gaat dan om het gebruik van materialen, hulpmiddelen, prototypes, externe inhuur, testopstellingen en overige kosten zoals dienstreizen en publicaties.
De investering van machines en apparatuur rekenen we niet tot de trajectkosten. Wel kunt u de afschrijvingskosten of leasetermijnen opvoeren die aan het traject toe te rekenen zijn. De afschrijvingstermijnen berekent u op basis van de historische aanschafprijs (exclusief de financieringskosten), een lineaire afschrijvingsmethode en een levensduur van vijf jaar. U kunt kosten voor apparatuur ouder dan vijf jaar dus niet opvoeren.
Overige voorwaarden
De subsidiebedragen die u aanvraagt (invult op de begroting) voor loonkosten en materiële kosten zijn maximumbedragen. Als u substantieel wilt schuiven binnen en tussen deze posten dient u binnen de looptijd van uw traject hiervoor een wijzigingsverzoek bij ons in. Meer informatie over wijzigingsverzoeken leest u op onze website.
Iedere aanvraag wordt in ISAAC direct geregistreerd en voorzien van een uniek dossiernummer. Dit nummer is het vaste kenmerk voor alle correspondentie over de aanvraag.
Na de sluitingsdatum van de call for proposals controleert Regieorgaan SIA uw aanvraag op volledigheid en vormvereisten. Als uw aanvraag voldoet dan verklaren wij deze ontvankelijk. We nemen de aanvraag dan in behandeling. U ontvangt hier bericht over.
Volledigheid en juistheid van de aanvraag wordt getoetst op het volgende:
1 volledig ingevuld aanvraagformulier en trajectvoorstelformulier;
2 minimaal 2 hogescholen zijn betrokken;
3 maximaal 2 aanvragen als hoofdaanvrager per hogeschool op verschillende KIA’s;
4 begroting: voldaan aan begrote cofinancieringsvereisten;
5 hoofdaanvrager mag niet ook hoofdaanvrager zijn op hetzelfde thema binnen de SPRONG Vitaliteit & Gezondheid regeling waarvoor eerder is toegekend;
6 Hogeschool Aeres Hogeschool, Hogeschool Van Hall Larenstein en HAS Hogeschool mogen maximaal 1 aanvraag als hoofdaanvrager ingediend hebben en niet op het thema, plant, agrodier, voedsel, natuur en leefomgeving.
Als uw aanvraag niet voldoet, bieden wij u de mogelijkheid om de ontbrekende gegevens binnen vijf werkdagen alsnog aan ons door te geven. U ontvangt hier bericht over. Als u ons de gegevens binnen de gestelde termijn verstrekt en deze akkoord zijn, verklaren we de aanvraag alsnog ontvankelijk en nemen we deze in behandeling. U ontvangt hier bericht over.
Als u de ontbrekende gegevens niet binnen de gestelde termijn aan ons levert, verklaren wij uw aanvraag niet-ontvankelijk. We nemen de aanvraag dan niet in behandeling. U ontvangt hier bericht over.
Als wij uw aanvraag ontvankelijk verklaren, nemen wij deze in behandeling. Wij leggen uw aanvraag voor aan een onafhankelijke beoordelingscommissie.
Programmacommissie
Het programma SPRONG wordt begeleid door een onafhankelijke SPRONG- programmacommissie. De programmacommissie vormt het eerste aanspreekpunt voor het bestuur van Regieorgaan SIA en heeft verschillende taken binnen het SPRONG-programma.
In het beoordelingsproces van de regelingen vervult de programmacommissie de rol van beoordelingscommissie. De beoordelingscommissie beoordeelt de aanvraag in een eerste ronde. Deze voorlopige beoordeling wordt schriftelijk onderbouwd aan de aanvrager medegedeeld.
Na de eerste commissievergadering volgen onderstaande stappen:
1 schriftelijke hoorbrief met vragen;
2 wederhoor via een interviewronde voor alle aanvragers;
3 eindvergadering met beoordelingscommissie.
De commissie beoordeelt op basis van de beoordelingscriteria, die zijn beschreven in paragraaf 4.3.
In deze call wordt geen gebruik gemaakt van referenten.
Voor alle bij de beoordeling en/of besluitvorming betrokken personen is de Code omgang met persoonlijke belangen van toepassing.
SPRONG beoogt enerzijds de integratie van hogescholen te stimuleren in het regionale, nationale (en internationale) kennisecosysteem. Anderzijds beoogt SPRONG de hogescholen te helpen bij hun ontwikkeling tot kennisinstelling. Daarom bestaat de beoordeling van SPRONG-aanvragen uit twee criteria die aansluiten op het eerder geformuleerde doel in hoofdstuk 2.
Criterium 1 – kwaliteit consortium
In welke mate draagt het consortium bij aan de maatschappelijke vraagstukken binnen de gekozen KIA?
• Het consortium heeft de benodigde expertise om een relevante bijdrage te kunnen leveren aan het maatschappelijk vraagstuk passend binnen de KIA’s.
• Het consortium laat zien hoe zij zich, bij het proces van vraagsturing gedurende de komende jaren, laat voeden door vraagstukken uit de regionale context en deze afstemt met (kennis)instellingen in de regio.
• Het consortium staat niet geïsoleerd. Er zijn relaties met relevante initiatieven in de regio en/of in Nederland.
Criterium 2 – kwaliteit SPRONG-groep
In welke mate is het haalbaar dat de SPRONG-groep doorgroeit naar een krachtige SPRONG-groep binnen de SPRONG periode?
• De SPRONG-groep heeft een herkenbaar en afgebakend onderzoeksprofiel dat aantoonbaar wordt ondersteund door het profiel en de strategie van de hogescholen.
• De SPRONG-groep is duurzaam, voldoende omvangrijk en gebouwd op basis van een volledig functiehuis, met lectoren, hbo-postdocs, promovendi, docent-onderzoekers, praktijkprofessionals en studenten waaraan op adequate wijze leiding wordt gegeven.
• De SPRONG-groep initieert nieuwe en onderhoudt duurzame (strategische) samenwerkingsverbanden met relevante praktijkpartners en het onderwijs, en is in staat om externe financiering uit verschillende bronnen te realiseren.
• De SPRONG-groep heeft een kwalitatief goed onderzoeksproces, conform methodologische regels, onderzoeks- en beroepsethiek en waarden die binnen het vakgebied en onderzoeksdomein gelden. Hiertoe behoren ook een gestructureerde werkwijze voor datamanagement en een regelmatige en systematische evaluatie van de onderzoeksprocessen.
• De SPRONG-groep heeft impact op de beroepspraktijk, het onderwijs en het onderzoeksdomein en weet deze impact structureel in kaart te brengen.
Het beoordelingscriterium consortium telt voor 40% mee en de krachtige onderzoeksgroep voor 60%. De beoordelingscriteria vallen uiteen in verschillende onderdelen, die alle in gelijke mate van belang zijn. De twee afzonderlijke criteria worden voorzien van een score tussen de 1 en 6. De totale score is het gewogen gemiddelde van de beide scores, waarbij de aanvraag met minimaal een 4.0 beoordeeld moet worden om in aanmerking te komen voor een positief oordeel.
De beoordelingscommissie brengt verslag uit van haar werkwijze aan het bestuur van Regieorgaan SIA. De commissie adviseert vervolgens het bestuur op basis van het oordeel van de aanvragen, plaats in de ranking, het maximaal beschikbare budget en de goedgekeurde begroting over het al dan niet toekennen van subsidie.
Het bestuur van Regieorgaan SIA toetst de gevolgde procedure en besluit op basis van het advies van de beoordelingscommissie. Als aanvrager krijgt u altijd schriftelijk bericht over de toekenning of afwijzing van uw aanvraag.
Regieorgaan SIA streeft ernaar in juli 2021 het besluit van het bestuur aan u bekend te maken.
|
Data (tijd CE(S)T) |
Processtap |
|---|---|
|
11 maart 2021 14:00:00 CE(S)T |
Deadline indiening aanvragen |
|
April 2021 |
Vergadering beoordelingscommissie |
|
Mei 2021 |
Interviews |
|
Mei 2021 |
Vergadering beoordelingscommissie |
|
Juni 2021 |
Vaststelling beoordeling door beoordelingscommissie en besluitvorming door bestuur Regieorgaan SIA |
|
Juni/juli 2021 |
Bekendmaking |
Als aanvrager bent u verantwoordelijk voor het uitvoeren van het traject. U bent penvoerder.
De aanvrager benoemt de (beoogde) contactpersoon.
Informatievoorziening en communicatie
Regieorgaan SIA zet in op een effectieve informatievoorziening en communicatie naar de hogescholen tijdens de voorbereiding en gedurende de looptijd van SPRONG. In eerste instantie is deze communicatie gericht op de voorgenomen strategische keuzes, daarna op kennisuitwisseling in de ontwikkeling en uitvoering van de SPRONG-aanvragen. Denk hierbij aan werksessies over monitoring, kennisdeling over impact in kaart brengen en leiderschapstrainingen.
Monitoring
Voor alle hogescholen is het van belang dat de SPRONG-groepen een langetermijnperspectief hebben en kunnen voortbouwen op eerdere ervaringen om krachtiger te worden. Dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op hun onderscheidende karakter, methodologische professionalisering, het netwerk dat ze nodig hebben voor meer impact of een betere verbinding tussen onderwijs en onderzoek.
Regieorgaan SIA wil samen met de gehonoreerde SPRONG-groep en de programmacommissie de ontwikkeling monitoren op een wijze die past bij de betreffende groep. Na honorering wordt met de SPRONG-groepen op basis van de beoordeling verder bepaald hoe zij de eerste vier jaar kunnen doorgroeien en hoe de programmacommissie daarop kan monitoren.
We vragen de SPRONG-groepen vervolgens jaarlijks verslag te doen van hun voortgang op basis van dit monitoringskader. Daarnaast vindt er na twee jaar en na vier jaar een gesprek plaats tussen de (afgevaardigde van de) programmacommissie en van de SPRONG-groep.
Verlenging
Na vier jaar is er een formeel evaluatiemoment inclusief beoordeling. Tijdens de beoordeling wordt bepaald of de SPRONG-groep goed op weg is in de ontwikkeling richting een krachtige onderzoeksgroep. Het beoordelingskader hiervoor is gebaseerd op de beoordelingscriteria en de afspraken op maat in het vastgestelde monitoringskader tussen Regieorgaan SIA en de SPRONG-Groep.
De SPRONG-groep dient na vier jaar een verzoek tot verlenging in. De SPRONG-groep beschrijft volgens een gegeven format haar plannen voor de komende vier jaren. Ook dient de SPRONG-groep te beschrijven hoe zij zich de komende vier jaren verder wil ontwikkelen richting krachtige SPRONG-groep.
Het bestuur van Regieorgaan SIA neemt op basis van de beoordeling van de eerste fase, het verzoek tot verlenging en het advies van de beoordelingscommissie een nieuw besluit over voortzetting van de financiering met een tweede termijn van vier jaar.
Wanneer blijkt dat er na vier jaar onvoldoende voortgang is gerealiseerd en er onvoldoende zicht is op de realisatie van plannen in de komende vier jaren, kan Regieorgaan SIA besluiten om geen subsidie te verlenen voor de tweede termijn van vier jaar.
Wijzigingsverzoeken
Voor iedere wezenlijke verandering van het gefinancierde trajectvoorstel heeft u schriftelijk toestemming van Regieorgaan SIA nodig. Wat wij bedoelen met een wezenlijke verandering leest u bij toekenning van de financiering in het subsidiebesluit.
Actuele informatie en contact
Op de webpagina over SPRONG op de website van Regieorgaan SIA vindt u de meeste recente informatie over deze call for proposals. Ook vindt u hier het programmakader van de regeling en contactgegevens van de programmamanager. Alle benodigde formulieren voor een aanvraag vindt u op ISAAC.
ISAAC-helpdesk
Bij technische problemen met ISAAC neemt u contact op met de ISAAC- helpdesk. Lees voordat u contact opneemt eerst de handleiding van ISAAC door.
De ISAAC-helpdesk is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Telefoonnummer: 020 346 71 79. U kunt uw vraag ook per e-mail stellen: isaac.helpdesk@nwo.nl. U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-44283.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.